Desemberbaby vs januarbaby

Sniker.

Jeg fikk baby i desember og jeg skal love dere at man blir mettet på kommentarer etter hvert. Det er ikke alle som kan planlegge når de vil ha baby eller som blir gravide på 1. forsøk. Desember var ikke mitt første ønske heller men nå ble det sånn og da er det ganske slitsomt og hele tiden bli påminnet om hvor synd det er på barnet som blir yngst i klassen og som blir hengende etter osv. Desember var forøvrig en kjempekoselig tid med en en nyfødt, det var rolig på sykehuset og det var perfekt å være høygravid på vinteren ;) Jeg var glad vi kunne få barn, jeg, når på året det ble født spilte virkelig ingen rolle.

Kloke ord[emoji5][emoji1374]
 
Syns det er unødvendig av folk å kommentere slik, men forstår hva de tenker på. Det er vel et statistisk faktum at desemberbarn har større problemer med å tilpasse seg skolen på grunn av modning, og da spesielt gutter. Får du da en umoden gutt så kan det bli ekstra utfordrende på mange måter - og ikke nødvendigvis kun det teoretiske på skolen men også det sosiale. Også er det jo dette med at det skjer ekstremt mye i førjulsstriden med juleavslutninger i hytt og gevær, så veldig greit å slippe å presse inn bursdagsfeiringer i tillegg. Jeg er med andre ord veldig takknemlig for at det ble en januarbaby - men graver meg ikke akkurat ned dersom hun kommer i desember. MEN kan man velge så er det ingen tvil om hva jeg ville valgt :p
 
Har januar barn fra før, og de er (sikkert veldig individuelt) mer modne og «fremme» enn flere i klassen. Så har oppdaget at det er sjeldent de «henger bakpå» men heller har hatt flere mnd med aldersutvikling å gå på enn andre som er født samme år, dette kan jo variere mye. Men har oppdaget dette med begge mine.
 
Har jo også veldig stor sannsynlighet for at barna mine kommer i desember, og har fått 1 kommentar på det.

Men det gjaldt mest på idrettsnivå, det er vel statistikk på at de fleste toppidrettsutøvere er født tidlig på året , ikke at jeg har ambisjoner om å få toppidrettsutøvere..

Tror det er magisk å få barn i desember :)
 
Du får ikke utsatt skolestart bare pga desemberfødsel. Det må bevises av ppt at benet er umoden for alder og vil ha nytte av et år til i bhg.

Jeg hadde termin 10. Januar 2016. Hun er født 25.12.15

Hun er 5 år og 8 mnd når hun begynner på skolen i august 2021, og 11,5 mnd yngre en en i klassen sin.

Jeg skulle gjerne sett at hun ble en uke til i magen og fikk et år til i barnehagen. Men sånn ble det ikke og hun blir yngst i klassen.

Har du ikke? Nei vi lever jo i et tilnærmet kommunistisk samfunn så er vel ikke så overraskende. Nå flytter vi til skottland før barnet skal på skole, og han skal på privat skole så er litt mer fleksibilitet både mtp ivaretakelse av barnet og dine meninger som forelder :)
 
Har du ikke? Nei vi lever jo i et tilnærmet kommunistisk samfunn så er vel ikke så overraskende. Nå flytter vi til skottland før barnet skal på skole, og han skal på privat skole så er litt mer fleksibilitet både mtp ivaretakelse av barnet og dine meninger som forelder :)
Her i landet praktiseres skolestart etter alder ganske fast ja. Den norske skolen på godt og vondt... Hadde ikke gjort meg at min lille julejente fikk vente et år, men det går nok bra.
 
Gleder meg over baby blir eldst i klassen og sånn da storebror er des og blir minst tenker det ikke er bare bare å være opp til et år mindre enn andre. Ikke aktuelt å holde han igjen heller:/
 
Med termin 28.12 får man mange kommentarer, var så lei en dag at jeg slang ut: jaggu flaks du kunne planlegge nøyaktig når da.

Jeg har et februar barn fra tidligere, siste halvåret i bhg var slitsomt for han kjedet seg. Så er fordeler og ulemper med begge.
Har begynt å svare at så klart ønsker man januar, men så lenge babyen er frisk over lever den fint å ha bursdag nyttårsaften om så er.
 
Med termin 28.12 får man mange kommentarer, var så lei en dag at jeg slang ut: jaggu flaks du kunne planlegge nøyaktig når da.

Jeg har et februar barn fra tidligere, siste halvåret i bhg var slitsomt for han kjedet seg. Så er fordeler og ulemper med begge.
Har begynt å svare at så klart ønsker man januar, men så lenge babyen er frisk over lever den fint å ha bursdag nyttårsaften om så er.

Vi skal være glad for de barna man får;)
 
Har termin 23. Desember og hører den der så å si daglig, MEN jeg svarer bare med at det er lite en kan gjøre med det, ungen kommer når den er klar og blir like høyt elsket uansett om den eventuelt får bursdag på selveste julekvelden! Rart hvor mye folk presisterer å sprute ut av munnvikene sine i all uvitenhet.
 
  • Liker
Reactions: KVH
Har termin 23. Desember og hører den der så å si daglig, MEN jeg svarer bare med at det er lite en kan gjøre med det, ungen kommer når den er klar og blir like høyt elsket uansett om den eventuelt får bursdag på selveste julekvelden! Rart hvor mye folk presisterer å sprute ut av munnvikene sine i all uvitenhet.
etter 33 år så får jeg fortsatt kommentarer på den datoen... men herregud så kjedelig det virker å ha bursdag ellers å året pleier jeg å svare, haha!
 
Skjønner godt at folk sier det. Desemberbarn er yngre og mindre modne når de begynner på skolen og blir ofte hengende etter. Også i ungdomsårene vet jeg at mange av de som var født sent på året følte at de hang etter, spesielt på sosiale arrangementer som hadde aldersgrense osv. Hadde dog ikke tatt hensyn til det når det kom til prøving, tilfeldig at det ble januarbaby her [emoji4] men veldig glad for det.
 
Men jeg kjenner eldre desemberbarn og etter sånn ca 25 år er det en fordel.

Hahh, den siste i gjengen som blir 30. Den siste som blir 40

Og man er over 25 lenger enn man er under 25 for de fleste av oss så det meste av livet er det ikke like kjipt

Men ja 25.12 er ikke en sånn helt ideelt sag å ha bursdagsselskap... Menmen. Sånn ble det.
 
Jeg hører det også hver dag, med termin på nyttårsaften. Jeg tenker jo det kan være kjedelig for barnet at bursdagen havner midt oppi julefeiringen, men jeg ser det ikke som noe stort problem. Vi finner alternativer som funker for oss. I forhold til skolestart så er alle barn forskjellige uansett. Ja, det vil mest sannsynlig være stor forskjell på et barn født i januar og et født i desember samme år, men det fødes da barn i alle årets måneder, så man vil ha barn i mange ulike grader av modenhet i samme klasse. Og å være desemberbarn betyr ikke at man automatisk er den mest umodne eller den som vil streve mest ved skolestart. Guddatteren min er født 24/12 og kunne lese og spille fiolin som 4-åring, og holdt på mange områder samme "nivå" som broren som er halvannet år eldre.
 
Jeg hører det også hver dag, med termin på nyttårsaften. Jeg tenker jo det kan være kjedelig for barnet at bursdagen havner midt oppi julefeiringen, men jeg ser det ikke som noe stort problem. Vi finner alternativer som funker for oss. I forhold til skolestart så er alle barn forskjellige uansett. Ja, det vil mest sannsynlig være stor forskjell på et barn født i januar og et født i desember samme år, men det fødes da barn i alle årets måneder, så man vil ha barn i mange ulike grader av modenhet i samme klasse. Og å være desemberbarn betyr ikke at man automatisk er den mest umodne eller den som vil streve mest ved skolestart. Guddatteren min er født 24/12 og kunne lese og spille fiolin som 4-åring, og holdt på mange områder samme "nivå" som broren som er halvannet år eldre.

Enig! Et januar barn kan jo være overmodent og kjede seg siste del av bhg :) Og en skoleklasse består jo ikke bare av desember og januar barn som du sier :D fireåringen min leser og regner en del! Han starter på skolen før han blir 6 år, men er ikke bekymret for det ;)
 
Jeg har to desember- og et januarbarn (og et i september) og har fått sååååå ufattelig mange kommentarer på det. Det går på bursdag- og julegaver i ett, at det er upraktisk (?), vet ikke helt hvorfor, alltid være minst, bli myndig sist osv. Er man født i januar er vist alt mye bedre. Det med modenhet har absolutt sannhet i seg, men det gjelder jo ikke alle. Folk har de rareste synspunkter
 
Må si at jeg aldri hadde noen problemer med verken feiring eller gaver når jeg vokste opp eller nå. Man får da like mange gaver som en født i juli. Skjønner ikke greia med å kommentere det... Og det med å ikke kunne gå på polet det ordnet andre ;) barn blir født hele året ja og er ulike uansett. Trodde bare jeg var uheldig og hadde fått kommentarer på det men ser jo nå at flere får det, jeg har som sagt før alltid vært klar og bestemt i mitt svar og nå blir jeg nok enda klarere og mer bestemt ;)
 
Jeg håper veldig på at mini kommer i januar.
Synes det er stor forskjell på å begynne på skolen som 6,5 åring og 5,5 åring. Jeg synes det er trist at de frarøver så mye av barndommen når de begynner på skolen såpass tidlig, så håper jo på at mini kan få være så godt rustet som mulig :Heartpink

Når det gjelder å være størst i klassen, tidlig 18,20, førerkort osv så tenker jeg ikke så mye på det, det spiller ingen rolle.. det er så kort tid av livet det betyr noe.
 
Jeg ønsker at baby kommer i Jan og ikke desember av disse grunner:

Barnet er mer modent for skole.

Man får ikke problemer med å søke bhg plass.

Når baby blir eldre typ 18 år så slipper hun å vente mens alle de andre vennene kan gjøre ting som 18 åringer kan.

Er ikke så alt for sterke argumenter, men om jeg kan velge så januar.
Nå har vi en gutt i desember så hadde vært greit å fått januar baby og. Pluss at da blir det ett barn i 2017 og ett i 2019. I steden for 2018. Litt greiere med 2 års mellomrom.

Men for alt i verden. Så lenge alt går fint så kan hun komme når hun vil.
 
Back
Topp