Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sniker.
Jeg fikk baby i desember og jeg skal love dere at man blir mettet på kommentarer etter hvert. Det er ikke alle som kan planlegge når de vil ha baby eller som blir gravide på 1. forsøk. Desember var ikke mitt første ønske heller men nå ble det sånn og da er det ganske slitsomt og hele tiden bli påminnet om hvor synd det er på barnet som blir yngst i klassen og som blir hengende etter osv. Desember var forøvrig en kjempekoselig tid med en en nyfødt, det var rolig på sykehuset og det var perfekt å være høygravid på vinteren Jeg var glad vi kunne få barn, jeg, når på året det ble født spilte virkelig ingen rolle.
Du får ikke utsatt skolestart bare pga desemberfødsel. Det må bevises av ppt at benet er umoden for alder og vil ha nytte av et år til i bhg.
Jeg hadde termin 10. Januar 2016. Hun er født 25.12.15
Hun er 5 år og 8 mnd når hun begynner på skolen i august 2021, og 11,5 mnd yngre en en i klassen sin.
Jeg skulle gjerne sett at hun ble en uke til i magen og fikk et år til i barnehagen. Men sånn ble det ikke og hun blir yngst i klassen.
Her i landet praktiseres skolestart etter alder ganske fast ja. Den norske skolen på godt og vondt... Hadde ikke gjort meg at min lille julejente fikk vente et år, men det går nok bra.Har du ikke? Nei vi lever jo i et tilnærmet kommunistisk samfunn så er vel ikke så overraskende. Nå flytter vi til skottland før barnet skal på skole, og han skal på privat skole så er litt mer fleksibilitet både mtp ivaretakelse av barnet og dine meninger som forelder
Med termin 28.12 får man mange kommentarer, var så lei en dag at jeg slang ut: jaggu flaks du kunne planlegge nøyaktig når da.
Jeg har et februar barn fra tidligere, siste halvåret i bhg var slitsomt for han kjedet seg. Så er fordeler og ulemper med begge.
Har begynt å svare at så klart ønsker man januar, men så lenge babyen er frisk over lever den fint å ha bursdag nyttårsaften om så er.
etter 33 år så får jeg fortsatt kommentarer på den datoen... men herregud så kjedelig det virker å ha bursdag ellers å året pleier jeg å svare, haha!Har termin 23. Desember og hører den der så å si daglig, MEN jeg svarer bare med at det er lite en kan gjøre med det, ungen kommer når den er klar og blir like høyt elsket uansett om den eventuelt får bursdag på selveste julekvelden! Rart hvor mye folk presisterer å sprute ut av munnvikene sine i all uvitenhet.
Jeg hører det også hver dag, med termin på nyttårsaften. Jeg tenker jo det kan være kjedelig for barnet at bursdagen havner midt oppi julefeiringen, men jeg ser det ikke som noe stort problem. Vi finner alternativer som funker for oss. I forhold til skolestart så er alle barn forskjellige uansett. Ja, det vil mest sannsynlig være stor forskjell på et barn født i januar og et født i desember samme år, men det fødes da barn i alle årets måneder, så man vil ha barn i mange ulike grader av modenhet i samme klasse. Og å være desemberbarn betyr ikke at man automatisk er den mest umodne eller den som vil streve mest ved skolestart. Guddatteren min er født 24/12 og kunne lese og spille fiolin som 4-åring, og holdt på mange områder samme "nivå" som broren som er halvannet år eldre.