Desember 2021 - endelig jul!

Ja, ikke sant.
Må innrømme jeg ble litt irritert akkurat når jeg så det.
Så tok jeg meg sammen, han så ordentlig stolt ut stakkars.
Sa at det var skikkelig koselig at han ønsket å hjelpe til, spesielt nå som mamma har mye å gjøre, men neste gang kan han kanskje spørre om hvordan han skal hjelpe til for det er ikke helt slik vi vasker gulvet på badet.
Herlig, frustrerende, men godt tenkt.

Du får lære ham bedre måter

Jeg spurte min datter på 10 om hun kunne tenke seg å være en julealv, svosje rundt i huset og rydde og fikse

Neitakk. Svarte hun

Siste pålegget er i ovnen nå.
Og nå skulle jeg liksom ha vært ferdig med alt jeg skulle ha laget til jul.
Vel svigermor har skadet seg så kan ikke du være så snill å lage.....

Det er mye av den danske tradisjonen jeg er oppvokst med, men ikke det der.
Spørre litt rundt og finner det jeg skal har, innspill fra mannen.
Nå lurer jeg bare på når jeg skal få tid.
Huset står fremdeles på hodet.
Skal rydde det siste i morgen, støvsuge og vaske.
Sette opp nisser, pynt og tre.
Jo, og så skal jeg jobbe litt, og ta meg av et sykt barn.
Pakke inne pakker
I over i morgen skal vi dra..

Og jeg er fremdeles ikke frisk

Siste pålegget er i ovnen nå.
Og nå skulle jeg liksom ha vært ferdig med alt jeg skulle ha laget til jul.
Vel svigermor har skadet seg så kan ikke du være så snill å lage.....

Det er mye av den danske tradisjonen jeg er oppvokst med, men ikke det der.
Spørre litt rundt og finner det jeg skal har, innspill fra mannen.
Nå lurer jeg bare på når jeg skal få tid.
Huset står fremdeles på hodet.
Skal rydde det siste i morgen, støvsuge og vaske.
Sette opp nisser, pynt og tre.
Jo, og så skal jeg jobbe litt, og ta meg av et sykt barn.
Pakke inne pakker
I over i morgen skal vi dra..

Og jeg er fremdeles ikke frisk
Må du gjøre alt da? Her er det helt enkel rengjøring som resten av året. Har ikke bakt så mye som en pepperkake. Unga har bakt med bestemora, så det får holde. Pynta både huset og treet da( to dager før tiden), men strøkent er det ikke akkurat her. Jeg har null energi til å gjøre så mye annet enn å vaske litt enkelt, pynte litt, ordne gaver og mat/snop. Tror nok ikke den eldre generasjonen hadde vært spesielt imponert over meg, men sånn er det. Jula kommer okke som.

Spent på imorgen, mulig pappa blir innlagt. De ville legge ham inn idag, men han får da hjemmebesøk av lege og sykepleier :nailbiting:

Må du gjøre alt da? Her er det helt enkel rengjøring som resten av året. Har ikke bakt så mye som en pepperkake. Unga har bakt med bestemora, så det får holde. Pynta både huset og treet da( to dager før tiden), men strøkent er det ikke akkurat her. Jeg har null energi til å gjøre så mye annet enn å vaske litt enkelt, pynte litt, ordne gaver og mat/snop. Tror nok ikke den eldre generasjonen hadde vært spesielt imponert over meg, men sånn er det. Jula kommer okke som.
Mannen har vært nedlesset med jobb den siste tiden.
Han har gjort mye, men kommer sent hjem i morgen siden han må hjelpe moren sin med noe hun ikke klarer selv, og slik at han kan jobbe kort dag 23.

Ligger med en 7 og 9 åring i vår dobbelseng:p venter til mannen kommer hjem og flytter de over i sengen:)

Hvilken fantastisk følelse at se glede i 1 ektepar som er i 80 åren når man leverer julekaker til de :love7

Mamma har visst invitert oss på frokost julaften og fastslått at sånn er det for lenge siden. Jeg bare visste ikke det. Jeg har hørt om at hun vurderte men ikke at det ble.

Fortalte det til mannen som svarte: har du fri? Det har ikke jeg.

Også hadde vi den årlige samtalen som jeg etterpå kom på at vi har hatt før. At jeg sier julaften er halv dag. At han sier at det er den etter loven ikke. Jeg sier det dag før helligdag (er det ikke det da??) og han fremholder at det etter loven likevel er normal arbeidsdag men at mange praktiserer halv dag men det er ikke noe arbeidstaker har rett på.

Hans arbeidsgiver gir ikke et halvt sekund mer enn man etter loven har krav på. Vel. Joda. Han har hjemmekontor og han "avspasserer", fører ikke timer uansett men skal ikke jobbe mer enn ca 50% sier han. Eller 150. Eller noe.

Romjula er jo full arbeidsuke!

Til sammenligning. Min arbeidsgiver gir 4 timers dag lille julaften. Fri julaften og nyttårsaften og 5,5 timers dager i romjula. (som vi oppfordres til å ta fri om vi kan)

Vi. Ehh. Kommer kanskje til lunsj - ish? Når han har jobbet det han må.

Mamma har visst invitert oss på frokost julaften og fastslått at sånn er det for lenge siden. Jeg bare visste ikke det. Jeg har hørt om at hun vurderte men ikke at det ble.

Fortalte det til mannen som svarte: har du fri? Det har ikke jeg.

Også hadde vi den årlige samtalen som jeg etterpå kom på at vi har hatt før. At jeg sier julaften er halv dag. At han sier at det er den etter loven ikke. Jeg sier det dag før helligdag (er det ikke det da??) og han fremholder at det etter loven likevel er normal arbeidsdag men at mange praktiserer halv dag men det er ikke noe arbeidstaker har rett på.

Hans arbeidsgiver gir ikke et halvt sekund mer enn man etter loven har krav på. Vel. Joda. Han har hjemmekontor og han "avspasserer", fører ikke timer uansett men skal ikke jobbe mer enn ca 50% sier han. Eller 150. Eller noe.

Romjula er jo full arbeidsuke!

Til sammenligning. Min arbeidsgiver gir 4 timers dag lille julaften. Fri julaften og nyttårsaften og 5,5 timers dager i romjula. (som vi oppfordres til å ta fri om vi kan)

Vi. Ehh. Kommer kanskje til lunsj - ish? Når han har jobbet det han må.

mannen din har rett i at julaften er vanlig arbeidsdag så sant ikke noe annet er avtalt lokalt i bedriften eller fastsatt i tariffavtalen (hvis man har tariffavtale). Det eneste som står i arbeidsmiljøloven er at arbeid lenger enn til kl 15 på julaften defineres som søndagsarbeid og sånn sett gir de fleste fri https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-a...i-jula-og-nyttar---hvilke-rettigheter-har-du/

så hvis han må jobbe får dere ikke kommer før tidligst etter kl 15

mannen din har rett i at julaften er vanlig arbeidsdag så sant ikke noe annet er avtalt lokalt i bedriften eller fastsatt i tariffavtalen (hvis man har tariffavtale). Det eneste som står i arbeidsmiljøloven er at arbeid lenger enn til kl 15 på julaften defineres som søndagsarbeid og sånn sett gir de fleste fri https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-a...i-jula-og-nyttar---hvilke-rettigheter-har-du/

så hvis han må jobbe får dere ikke kommer før tidligst etter kl 15

Ja, jeg lærer før jul hvert år at han har rett. Jeg bare glemmer det igjen innen 20.des omtrent. For det henger ikke på greip.

Hun kommer før 15. Vi kommer mer sånn lunsj - ish eller noe sånn. 15 må vi hjem, vi skal jo ha middagen klar til 17 her.

Han har ikke faste arbeidstider og tenker jobbe ca halve dager i jula. Han må logge på, svare på epost etc, men det er tross alt ikke så mange andre heller som jobber denne dagen, så det skjer ikke såååå mye. De har ikke møter hele dagen i jula. Heldigvis.

Hvordan gjør man det i forhold til barn og planlagt operasjon? Tenker på tar man sykt barn den dagen eller blir det noe annet?

Hos oss er det da velferdspermisjon med lønn, ikke sykt barn

Trolig lurt å høre med arbeidsgiver. Min arbeidsgiver girikke verferdsperm for noe som gjelder brna, det får vi besjedom å ta av sykt barn, som vi får føre i timer da. tannlegen, helsestasjonen, øyelegen, sykehuset, hentep å skolen etter telefon, whatever. Gjelder et ungen er det sykt barn. Min forrige arbeidagiver (var statlig forsårivdt) ga mye sånt som velferdsperm

Trolig lurt å høre med arbeidsgiver. Min arbeidsgiver girikke verferdsperm for noe som gjelder brna, det får vi besjedom å ta av sykt barn, som vi får føre i timer da. tannlegen, helsestasjonen, øyelegen, sykehuset, hentep å skolen etter telefon, whatever. Gjelder et ungen er det sykt barn. Min forrige arbeidagiver (var statlig forsårivdt) ga mye sånt som velferdsperm
Barna et jo ikke syke så da blir det jo feil å bruke sykt barn ?

Back
Topp