Dere som har født for..

Jeg ble snytt for selve fødselen jeg! Planlagt keisersnitt pga seteleie og for smalt bekken for vaginal setefødsel.. Men fødselen startet med rier 4 dager før planlagt ks, så da fikk jeg med meg mange timer med rier mens jeg lå i operasjonskø, kropp og baby hadde visst bare godt av riene.., så takk for det liksom :)

Håper på en naturlig fødsel denne gang :)

Første fødselen min tok 4 dager, ble satt igang mandag ettermiddag, ved kontroll 2 timer etter fikk jeg beskjed " ho kommer i kvel/ natt) disse sterke riene hadde jeg fra da helt til fødsel, torsdag tok di vannet mitt, 2 timer etter fikk jeg epidural for å kunne slappe av litt før fødsel, men 15 min etter epiduralen hadde jeg gått fra 4 cm på 4 dager til 10 cm. 3 kvarter med pressing(pga var så sliten) å frøkna var ute:-) med kun to pyntesting( klarte ikke sitte vanlig på ei uke:-/ )

Med nummer to gikk vannet kl 5.00 på lørdag morgen,(3 uker før egentlig termin) riene kom 30 min etter, klarte å gå og bevege meg til kl 13. Og lå i ca en time føre press trangen kom, lille mann var ivrig, 4 press og gutten var ut. Klarte å sitte stå og gå med en gang;-)

Jeg hadde en tøff fødsel sist som endte med haste keisersnitt... Denne gangen krysser jeg alt jeg har for at det blir en vanlig fødsel og ikke keisersnitt... :)

De to 18 timer fra vanne gikk. Sta som jeg er sko jeg ikke ha epidural men etter 13 timer så måtte eg gi meg havnet ned fikk den, sovnet i ca 4 timer så var hun ute på 25 min å satt og gikk rett etterpå. Må le litt i etter tid hadde jo besøk av hele familien og ca 2-3 t etterpå.

Min første fødsel ble satt i gang pga lite fostervann og var kort og intens. Ungen var ute 6 timer etter at kuren var satt med påfølgende kraftig blødning fordi livmora ikke ville trekke seg sammen. Flere store rifter som måtte sys og blodoverføring dagen derpå.

Fødsel nummer to var en drømmefødsel. Startet av seg selv tidlig på morningen og kl ett var ungen ute, ikke så mye som en liten rift denne gangen.

Håper fødsel nr 3 blir lik nr 2. :)

Første tok 12-13 timer. Fikk epidural uten at jeg følte noen virkning. (Mulig den ble satt for seint) Samt akupunktur.
Jeg revna en god del og måtte sy.
Pressa i en time for å få ut morkaken og var helt på grensen til å måtte opereres. Blødde en god del da den først kom. Så det første døgnet etterpå klarte jeg ikke sitte oppreist engang uten å svime av.
Brukte lang tid på å komme meg etter at jeg kom hjem.

Ved andre fødsel tok jordmor vannet på termin da jeg hadde 4cm åpning pga maserier. (Og var engstelig for stor unge og like mye revning som første gang)
Hadde fullt håndterlige rier i nermere 4 timer før jeg fikk to pressrier og hun var ute. Ingen bedøvelse. Var på beina rett etterpå og hjemme dagen etter.

Alt i alt va første fødsel super :-)
Vannet gikk i senga ca 03.10 på natta, 04.30 startet riene...for til sykehuset 06.40 å var fremme kl 7 :-)
Pga vannavgang ville de ikke sjekke åpning på dette tidspunktet, hadde det de kalle for stormrier så jordmor anbefalte virkelig epidural så jeg kunne samle litt krefter før pressriene startet :-) epidural ble satt ca kl 10 (bommet flere ganger, så er det jeg å samboer husker som værst med hele fødselen)
Epiduralen virket, og var helt fantastisk, kjente absolutt ingenting (å veldig gøy å se på monitoren hvor intense rier jeg faktisk hadde, jordmor var til og med forbauset over at jeg alt hadde holdt ut de få timene):-D pressriene startet kvart over 11 å etter 4 press var prinsessa ute, 11.39 :-)
Kun 3 pyntesting, å vi for hjem så raskt alle prøver var tatt av lillemor :-)

Min fødsel varte i 2 timer og 20 minutter. Det var ganske raskt og intenst. Kjente murringer en del tid før, men ingen åpning før klokken 22. Gikk fra 0-10 cm på 2 timer og presset ut snuppa på 20 minutter. Tar gjerne en lenger fødsel neste gang, men alt i alt helt OK. Ble klippet, men det kjente jeg absolutt ingenting til. Så jeg sydde der jeg ble klippet og noen sting andre steder for å forhindre at det skulle svi når jeg tisset. Gleder meg til neste fødsel :)

Med første gikk vannet torsdags morgen, 3,5 uker før termin, ble lagt inn på forføden for å vente på fødsel :) riene startet i 4 tiden fredagsmorgen, men ble ikke sjekket før i 8 tiden, da hadde jeg 7 cm opning, ble flyttet over på føden, og etter mye roping ble prinsessen født 1329 :)

Med nr 2 våknet jeg med svake rier i 9 tiden om morgenen, dagen etter termin. Gikk med rier hele dagen, ble tettere og sterkere som dagen gikk. Ankom sykehuset kl 22 om kvelden med 7 cm opning. Var veldig trøtt, sliten og kvalm mot slutten av fødselen, følte at jeg var langt vekk, bebisen var heller ikke helt fornøyd, så de ble tilkalt barnelege å flere jordmødre, men lillebror hadde ikke tid å vente på de :) han kom med et smell kl 0147 :)

Jeg synes selv jeg hadde en veldig fin fødsel!
Jeg var på kontroll hos jordmor 2 uker før termin, jeg nevte at det hadde vært litt lite liv, og hatt litt sterke kynnere som kom og gikk. Ble sendt til sykehuset på sparketest, og hadde visst rier :smiley-angelic003 Trodde det bare var kynnere jeg da!

Ble lagt inn, men det tok hele 3 dager der.. med mye gå'ing i trapper, turer ut, osv på sykehuset før det hele starta. Hadde 3 cm åpning da jeg kom inn forresten. Så for min del synes jeg tiden gikk saaakte, fikk ikke sove heller! Så jeg fikk til slutt en morfinsprøyta i låret av jordmora som skulle få meg til å sove og få kroppen til å slappe skikkelig av.. Våkna på morningen av at hele senga var våt, vannet hadde gått, hehe! :)
Så fra vannet gikk til hun var hun ute det 12 timer. Fikk epidural, (takkgud!!!!!!), for det var ikke før den siste halvtimen åpningen gikk fra 3 cm til 10 cm :O Så er så glad jeg hadde fått epiduralen, for det var ille på slutten der, etter så lenge på sykehus med rier, så var jeg ganske utslitt fra før.
Da jeg fikk ENDELIG lov å presse så gikk det vel 20 min, så var hun ute! Det var såå deilig å være ferdig, ubeskrivelig følelse! Og alle smerter glemt med engang hun var på brystet <3

Back
Topp