Dere som gir MME

ORIGINAL: Klesklypa

kor masse er det meininga at de skal legge på meg i løpet av ei uke?? noken som veit??

Eg får vel prøve litt MME å se om ho roer seg.. men vil ikkje..
Føler liksom at det er litt nederlag[&:]
er jo så mange kampanjer om kor bra det er med morsmelk liksom, at eg føler meg helt mislykka som ikkje har nok melk til jenta mi..

Finnes det noken råd for å få opp produksjonen??

Sakset fra BV:
Vekt og lengde
Et barn kan veie atskillig under gjennomsnittsvekten, være flere centimeter kortere enn gjennomsnittslengden, og likevel være fullstendig normalt i alle henseender. Det er store individuelle variasjoner i kroppsbygningen allerede i det første leveåret, og når vi i denne boken refererer til gjennomsnittsvekt og -lengde, er det fordi man skal ha noe å gå ut fra ved vurderingen av sitt eget barn.

Det er stor forskjell på nyfødte barn, alt fra 2500 gram til 4500 gram er normalt. Gjennomsnittsbarnet veier 3500 gram ved fødselen, i regelen 100 gram mer for gutter og 100 gram mindre for piker. I de første 3 dagene vil barnet miste noe av vekten, gjerne 150–300 gram. Fødselsvekten gjenvinnes i løpet av 1–2 uker. I de 3–4 første månedene er vektøkningen mellom 150–250 gram pr. uke med store individuelle variasjoner. Dette betyr at fødselsvekten omtrent er fordoblet i 5-månedersalderen, og den vil være tredoblet når barnet er ett år. Barnet legger mest på seg i den første tiden. Særlig gjelder dette barn som veier lite ved fødselen og derfor legger på seg mer enn gjennomsnittet.

Gjennomsnittslengden på barnet ved fødselen er mellom 48 og 54 cm (Prof. A. Sundal). Etter 2 måneder er lengden ca. 57 cm, etter 4 måneder ca. 63 cm, og ved ettårsalderen ca. 75 cm.

Eg hadde helsesøster her for to dager siden, og ho sa at vesla fikk nok mat, ho la vertfall nok på seg.
Ho var 3160g når vi dro fra sjukehuset og no 17 dager seinere var ho 3460g. Så helsesøstra meinte det ikkje var noke eg trengte å tenke på.

Men ho gråter jo så sårt etter kver amming, spesielt om kvelden og suger febrilskt i alt ho kommer borti. Roer seg ikkje før eg legger ho til puppen igjen etter at den har fått fult seg opp litt og da blir det fort tomt.

Prøvde MME i natt.
Først amma eg, så fikk ho de 20 ml eg hadde fått pumpa ut. Etter ho hadde fått de satt ho virkelig i å stor grine. Grein så ho slutta å puste.
Så eg lagde MME. Ho drakk ca 70 ml, så var ho helt stille og lys våken en times tid. Magen var utspendt og stram som et trommeskinn..
Så sa det pang i buksa og det virka som alt rant av ho, gjennom bleie og pysj og alt. skikkelig diare. Magen blei flat igjen, ho fikk begge puppene også roa ho seg...

så eg veit ikkje helt kas konklusjon eg skal komme med.. om ho får for lite eller ikkje[8|]

Dere som har erfaring med erstatning, hvordan i huleste varmer dere det? Og f eks utpumpet morsmelk..?

ORIGINAL: lille snegle

Dere som har erfaring med erstatning, hvordan i huleste varmer dere det? Og f eks utpumpet morsmelk..?

eg har flaskebarn...
eg koker opp vann i vannkokeren.
heller mengden eg ska ha på flasker, å når eg ska bruke det varmer eg flasken me vannet i mikroen og tilsetter så pulveret..
mm varmte eg og i mikroen ette eg hadde pumpa meg...

ORIGINAL: Snickers

Vet du....ikke bry deg om hva som kommer ut når du pumper! Jeg ammer mitt tredje barn, men har aldri fått ut noe ved pumping! Mine pupper er ikke pumpevennlige...hehe....også skjer det en slags connection mellom pupsa og hjernen når du ammer barnet ditt....slik at melka kommer ut...dette skjer ikke på samme måte ved pumping....

Det eneste jeg har som tips er: Dra ned på helsesatsj og vei barnet ditt før og etter amming.....så ser du hvor mye det får i seg. Har gjort det selv ;-)

Enig her. For de fleste kommer det ikke ut så mye ved pumping, men mye, mye mer ved vanlig amming!

ORIGINAL: Marcus og knøttet

ORIGINAL: lille snegle

eg har flaskebarn...
eg koker opp vann i vannkokeren.
heller mengden eg ska ha på flasker, å når eg ska bruke det varmer eg flasken me vannet i mikroen og tilsetter så pulveret..
mm varmte eg og i mikroen ette eg hadde pumpa meg...

Har hørt man ikke skal varme mm i micro, mister de viktige næringsstoffene...
Jeg varmer mm som er nedfryst eller er fra kjøleskapet i vannbad[:)]

Back
Topp