FruAH
Glad i forumet
ORIGINAL: Klesklypa
kor masse er det meininga at de skal legge på meg i løpet av ei uke?? noken som veit??
Eg får vel prøve litt MME å se om ho roer seg.. men vil ikkje..
Føler liksom at det er litt nederlag[&:]
er jo så mange kampanjer om kor bra det er med morsmelk liksom, at eg føler meg helt mislykka som ikkje har nok melk til jenta mi..
Finnes det noken råd for å få opp produksjonen??
Sakset fra BV:
Vekt og lengde
Et barn kan veie atskillig under gjennomsnittsvekten, være flere centimeter kortere enn gjennomsnittslengden, og likevel være fullstendig normalt i alle henseender. Det er store individuelle variasjoner i kroppsbygningen allerede i det første leveåret, og når vi i denne boken refererer til gjennomsnittsvekt og -lengde, er det fordi man skal ha noe å gå ut fra ved vurderingen av sitt eget barn.
Det er stor forskjell på nyfødte barn, alt fra 2500 gram til 4500 gram er normalt. Gjennomsnittsbarnet veier 3500 gram ved fødselen, i regelen 100 gram mer for gutter og 100 gram mindre for piker. I de første 3 dagene vil barnet miste noe av vekten, gjerne 150–300 gram. Fødselsvekten gjenvinnes i løpet av 1–2 uker. I de 3–4 første månedene er vektøkningen mellom 150–250 gram pr. uke med store individuelle variasjoner. Dette betyr at fødselsvekten omtrent er fordoblet i 5-månedersalderen, og den vil være tredoblet når barnet er ett år. Barnet legger mest på seg i den første tiden. Særlig gjelder dette barn som veier lite ved fødselen og derfor legger på seg mer enn gjennomsnittet.
Gjennomsnittslengden på barnet ved fødselen er mellom 48 og 54 cm (Prof. A. Sundal). Etter 2 måneder er lengden ca. 57 cm, etter 4 måneder ca. 63 cm, og ved ettårsalderen ca. 75 cm.