Dere som fullammer/fullammet

Her var han 4,5 kg da han ble født, veide 4,1 kg ved hjemreise. på 4 ukerskontroll veide han 5,3 kg og nå på 6 ukerskontrollen var han 6,1 kg.

400g i uka første 7 ukene, etter det ca 3300-350 g i uka ganske lenge. Er nå 16 mnd og veier over 12kg, var 4,1kg ved fødsel og gikk ikke ned i vekt på sykehuset men opp 100g dag 3.

Etter vi kom hjem fra sykehuset gikk hun opp 225 g, etter 2 uker lå det mellom 200-250 g i uken. Var på ukentlig veiing første mnd :)

135g i uken, og den kurven har hun holdt siden.

Tror det viktigste er at de følger sin egen kurve :)
Husker ikke presist hvor mye min gikk opp, men husker godt at han var en tynn baby og at jeg ble litt overrasket over at han ikke fikk de typiske babylårene før det hadde gått mange, mange måneder. Og han er slank enda, og ganske lang. Men han har jo fulgt sin kurve perfekt da :)

Fødsel: 3205g
Gikk deretter litt ned, men fort opp
Dag 5: 3220g
Dag 34: 4010g

Hva sa helsesøster til det?
Nei, hun ba meg om å slutte å amme. Jeg gjorde det i 4 dager, men så tenkte jeg rett og slett "faen heller". Ungen var jo fornøyd, så jeg fortsette med ammingen. Har ei frisk og fin jente i dag. Hun er ikke kjempestor, men helt normal. Ammes fortsatt etter 8mnd, og det skal vi fortsette med i maaaange mnder til :)

Nei, hun ba meg om å slutte å amme. Jeg gjorde det i 4 dager, men så tenkte jeg rett og slett "faen heller". Ungen var jo fornøyd, så jeg fortsette med ammingen. Har ei frisk og fin jente i dag. Hun er ikke kjempestor, men helt normal. Ammes fortsatt etter 8mnd, og det skal vi fortsette med i maaaange mnder til :)

Slutte å amme?? :O
Gutten min er to uker gammel og gikk opp like mye som din i forrige uke. Helsesøster vil at jeg skal gi flaske på kvelden om hun ikke er fornøyd med vektoppgangen. Skal veie han idag. Gutten min er helt normal på alle måter så jeg skjønner ikke hvorfor det er krise med vekten når han følger sin egen kurve...

Slutte å amme?? :O
Gutten min er to uker gammel og gikk opp like mye som din i forrige uke. Helsesøster vil at jeg skal gi flaske på kvelden om hun ikke er fornøyd med vektoppgangen. Skal veie han idag. Gutten min er helt normal på alle måter så jeg skjønner ikke hvorfor det er krise med vekten når han følger sin egen kurve...
Jess. Hun gjorde faktisk det...
Nei, det skjønner ikke jeg heller. Jeg brukte de 5 første mnd på å bekymre meg om vekten hennes. Det angrer jeg sårt på nå, for hun var helt normal. Vi veide hver eneste uke, og det gikk helt til hodet på meg.
Prøv å slappe av. 135g er faktisk en normal vektoppgang. Ammehjelpen.no var til god hjelp for meg. Følg magefølelsen din :)

Jess. Hun gjorde faktisk det...
Nei, det skjønner ikke jeg heller. Jeg brukte de 5 første mnd på å bekymre meg om vekten hennes. Det angrer jeg sårt på nå, for hun var helt normal. Vi veide hver eneste uke, og det gikk helt til hodet på meg.
Prøv å slappe av. 135g er faktisk en normal vektoppgang. Ammehjelpen.no var til god hjelp for meg. Følg magefølelsen din :)

Den var drøy, syns jeg. :/

Ja, jeg kjenner at dette tar litt over hos meg også. Vektoppgangen var et problem hos datteren min også, men hun var urolig med brystet og utilpass, så det var litt annerledes.

Det burde jo være større fokus på babyens kurve og hvor fornøyd den virker enn tallet på en vekt. På ammehjelpen.no står det jo nettopp det. Jeg får argumentere og henvise til ammehjelpen på veiingen idag, tenker jeg. Og så burde hun jo gi det mer tid enn to uker...

Takk for beroligende ord. :)

Den var drøy, syns jeg. :/

Ja, jeg kjenner at dette tar litt over hos meg også. Vektoppgangen var et problem hos datteren min også, men hun var urolig med brystet og utilpass, så det var litt annerledes.

Det burde jo være større fokus på babyens kurve og hvor fornøyd den virker enn tallet på en vekt. På ammehjelpen.no står det jo nettopp det. Jeg får argumentere og henvise til ammehjelpen på veiingen idag, tenker jeg. Og så burde hun jo gi det mer tid enn to uker...

Takk for beroligende ord. :)
Ja, gjør det! Så lenge du synes at baby virker fornøyd og fin, så er som regel alt i orden. Noen babyer er mindre og noen er større. Lykke til på veiingen! Jeg har fått det mye bedre med meg selv når jeg bestemte meg for å gjøre det jeg synes er rett :)

Ja, gjør det! Så lenge du synes at baby virker fornøyd og fin, så er som regel alt i orden. Noen babyer er mindre og noen er større. Lykke til på veiingen! Jeg har fått det mye bedre med meg selv når jeg bestemte meg for å gjøre det jeg synes er rett :)

Takk! Det hjelper veldig! :)

Min gikk opp det samme, ca 130g. Fikk beskjed om å gi flaske også i tillegg til å amme hver andre time når han var 2 uker. Gråt for hver flaske jeg ga :( Ammet ammet og ammet og gikk tilbake til fullamming når han var 6 uker. Ser nå at det hadde helt sikkert gått seg til uten flasker, vi måtte bare komme skikkelig igang både jeg og baby.. Han var også veldig fornøyd og spiste ofte..

Min gikk opp det samme, ca 130g. Fikk beskjed om å gi flaske også i tillegg til å amme hver andre time når han var 2 uker. Gråt for hver flaske jeg ga :( Ammet ammet og ammet og gikk tilbake til fullamming når han var 6 uker. Ser nå at det hadde helt sikkert gått seg til uten flasker, vi måtte bare komme skikkelig igang både jeg og baby.. Han var også veldig fornøyd og spiste ofte..
Huff... Bra du fikk til å fullamme til slutt. Synes jeg ofte hører at mødre blir presset til å gi litt ekstra mme her og der. Det er ikke bra for melkeproduksjonen og de bør heller gi råd for å øke produksjonen istedet.

Dessuten MÅ ikke alle babyer gå opp 200g i uken. Det er ikke sånn det fungerer.

Sc+!
Ja, hadde helsesøster heller sagt: Slapp av dette går helt fint. Nå må pappa hjelpe deg så du får i deg mye mat og drikke, for det er fort å glemme for en nybakt mor. Kos deg med ammingen, se på babyen og følg litt med på om han svelger godt. Om han sovner midt i måltidet, prøv å hold ham våken slik at han får i seg godt med mat. Amm så mye han vil, ingenting er for ofte, helt normalt. Da hadde de 3 første mnd vært helt anderledes og jeg hadde sluppet å kun fokusere på vekten og om han fikk nok mat..

Dobbelt så mye ca som HS sa di skulle legge på seg :P

Merkelig hvor lett en skal ty til flaske.

Jeg var på veiing idag og nå hadde han plutselig lagt på seg 205 gram på fire dager! :O Helsesøster var i ekstase og sa at av og til må man ha is i magen.
Nå bare håper jeg det fortsetter sånn slik at det ikke blir noe mer drama. Jeg var på gråten hele morgenen fordi jeg gruet meg til veiing og følte meg udugelig som ikke kan fullamme ungene mine.

Back
Topp