Dere som er kvalm/trøtt - Hvordan holder dere ut på jobb?

Jeg legger meg stort sett samtidig som mini. Da er jeg uthvilt på formiddagen, så jobben går greit :) men er helt gåen på kvelden likevel ;-)

Å legge seg tidlig er et must. Jeg er i seng mellom 9 og 10 hver eneste kveld selv. Noe annet er umulig :p

Jeg er 100 % sykemeldt pga ekstrem kvalme.. Ligger kun i senga og spyr ca 8 ganger om dagen. Ingenting holdes nede.. Har fortalt sjefen at jeg er gravid. Er 6+6 i dag, og håper snart på bedre tider... stakkars 4 åringen min, får ingen tid med mammaen sin :-(
Ugh så slitsomt :-( høres grusomt ut. Firåringen din får tid når du kommer deg :-)

Vi ville nok vært gåen selv om vi bare lå i sofaen hele dagen også ;)
Jepp ;-) leste at gravide ofte trenger 2-3 timer mer søvn i døgnet. Og at biologisk er trøttheten et virkemiddel for å hindre utskeielser hos den gravide. Det visste jeg ikke :-)

Å legge seg tidlig er et must. Jeg er i seng mellom 9 og 10 hver eneste kveld selv. Noe annet er umulig :p
Godt det ikke et bare meg ;-) hehe!

Jepp ;-) leste at gravide ofte trenger 2-3 timer mer søvn i døgnet. Og at biologisk er trøttheten et virkemiddel for å hindre utskeielser hos den gravide. Det visste jeg ikke :)

Det forklarer saken! Får skylde på det til samboer - at det er biologisk ;) hehe! Stakkars han, må gjøre alt for tiden :p Ikke noe hjelp å få!

Jepp ;-) leste at gravide ofte trenger 2-3 timer mer søvn i døgnet. Og at biologisk er trøttheten et virkemiddel for å hindre utskeielser hos den gravide. Det visste jeg ikke :-)

Smart! Ikke så mye utskeielser her nei :) 2-3 timer, det er mye. Leste at luktesansen blir skjerpa for at man skal holde seg unna forderva mat og gasser!

Smart! Ikke så mye utskeielser her nei :) 2-3 timer, det er mye. Leste at luktesansen blir skjerpa for at man skal holde seg unna forderva mat og gasser!
Oi, er visst en grunn til det meste som skjer :-) gir jo mening!

Oi, er visst en grunn til det meste som skjer :-) gir jo mening!

Så lenge ulike egenskaper er til fordel for at et menneske skal bli leve-og forplantningsdyktig så vil den egenskapen jo også følge med i arvematerialet. Evolusjonsteori osv. :) men er ikke alltid åpenbare hva disse "positive" egenskapene er :p trøtthet og sensitiv nese er jo ikke noe vi umiddelbart assosierer som positivt her og nå :p

denne graviditeten er jeg heldigvis i god form til nå. litt uvel og kvalm enkelte dager, men fungerer som mamma! Nå er jeg i permisjon (begynner på jobb på mandag :O) så mulig ting forandrer seg når det blir morgen kaos og arbeid igjen! sist var det korte dopauser og knasking av kjeks som hjalp! men å fungerer hjemme var verre... håper jeg klarer å holde formen for jeg må jobbe minst 6 uker før jeg har krav på sykemelding

Jeg gikk til legen for å snakke om kvalmen, ble sykemeldt 50%...

Her er det stor forskjell på legene... Jeg har vært der to ganger med kvalmen, men kun fått to dager sykemelding om gangen og kvalmestillende som gjorde at jeg sov 19(!!) timer og våknet veldig uggen. Har ikke lyst til å bli sykemeldt, men har søren ikke mye lyst til å være på jobb sånn heller...
Jeg er veldig kvalm og begynner alt fra 7.30 til 9.30, har ikke mulighet til å få i meg mat før det er gått noen timer etter jeg står opp, og kunne sovnet ørten ganger på jobb...

Her er det stor forskjell på legene... Jeg har vært der to ganger med kvalmen, men kun fått to dager sykemelding om gangen og kvalmestillende som gjorde at jeg sov 19(!!) timer og våknet veldig uggen. Har ikke lyst til å bli sykemeldt, men har søren ikke mye lyst til å være på jobb sånn heller...
Jeg er veldig kvalm og begynner alt fra 7.30 til 9.30, har ikke mulighet til å få i meg mat før det er gått noen timer etter jeg står opp, og kunne sovnet ørten ganger på jobb...

De håper vel at to dager skal være nok til å få hvilt så kvalmen for seg noe? Men den gjorde ikke det da?

Uff, det hørtes ikke noe særlig ut! Jeg er heldigvis ikke så kvalm at jeg kaster opp, men er på nippet ti å gjøre det. Konstant uggen. Her er det egentlig trettheten som er det aller verste. Sitter på kontoret uten å gjøre så mye fornuftig. Når klokken bikker 12 er jeg helt tappet for krefter. Sitter bare å lengter hjem til sengen min...

Har du fortalt på jobb at du er gravid? eller har du en annen unnskyldning for å være sykemeldt? Håper du blir bedre snart!! :)

Hvis du har det sånn råder jeg deg til å kontakte fastlegen din og høre om du kan få en 50% sykemelding, evt en 100% en periode..

Det starta med at jeg dro hjem fra jobb fordi jeg var helt ødelagt, tok en egenmeldingsdag og sa bare at jeg følte meg dårlig og måtte hjem.
Dro til legen, ble sykemeldt og har ikke vært på jobb siden.
Jeg har løpende kontakt med sjefen min ang sykemeldingene og legebesøk.
Har bare sagt at formen er elendig, sykemeldt en uke til og ny legetime om en uke.
Tipper at han tror det er no infulensagreier på gang :-/
Jeg er veldig lite borte fra jobb til vanlig. Får så dårlig samvittighet når jeg er syk og det vet han, så når jeg først er borte skjønner han at det en grunn til det også.

Husk at arbeidsgiver ikke har lov til å spørre hva det feiler deg, derfor har jeg bevisst ikke sagt noe spesielt. Kun at formen er elendig og det er jo sant!

Kom deg til legen og fortell hvordan du har det, så kommer dere nok til en enighet :)
Uff, dette ble rotete, men du skjønner sikkert poenget mitt ;)
God bedring og husk; helsa kommer før jobb uansett hva samvittigheten sier ;)

Jo, så er jeg en dag på jobb ganske kvalm men lite nok til å jobbe, og så er det tilbake til like kvalm, hjelper jo ikke det.. :(

Nei, det er ikke lett om man ikke følge en gjennomsnittlig norm. Det er sånn helsevesenet fungerer. Man har symptomer men får høre at "aller mesh sannsynlig er det ikke noe" "det går over, kom tilbake om en måned om det ikke går over".

Høres veldig slitsomt ut! Hvor mye nattesøvn får du?

Jeg har vært sykemeldt i tre uker nå pga kvalme, trøtt og sliten. Har en fysisk veldig krevende jobb, så hadde vært umulig for meg å være der nå. Ingen på jobben min vet at jeg er gravid, det har de heller ikke "krav" på å vite. Det er ikke lov å spørre sine ansatte om hvorfor de er sykemeldt. Samtidig skjønner jeg godt alle dere som har dårlig samvittighet for å være borte fra jobben, og føler man må ha en god grunn. Jeg har også kjent mye på det der, og kommet fram til at akkurat nå er det jeg trenger masse hvile og rolige dager, så får jeg heller satse på noen fine måneder på jobb om en stund.

Hvis du har det sånn råder jeg deg til å kontakte fastlegen din og høre om du kan få en 50% sykemelding, evt en 100% en periode..

Det starta med at jeg dro hjem fra jobb fordi jeg var helt ødelagt, tok en egenmeldingsdag og sa bare at jeg følte meg dårlig og måtte hjem.
Dro til legen, ble sykemeldt og har ikke vært på jobb siden.
Jeg har løpende kontakt med sjefen min ang sykemeldingene og legebesøk.
Har bare sagt at formen er elendig, sykemeldt en uke til og ny legetime om en uke.
Tipper at han tror det er no infulensagreier på gang :-/
Jeg er veldig lite borte fra jobb til vanlig. Får så dårlig samvittighet når jeg er syk og det vet han, så når jeg først er borte skjønner han at det en grunn til det også.

Husk at arbeidsgiver ikke har lov til å spørre hva det feiler deg, derfor har jeg bevisst ikke sagt noe spesielt. Kun at formen er elendig og det er jo sant!

Kom deg til legen og fortell hvordan du har det, så kommer dere nok til en enighet :)
Uff, dette ble rotete, men du skjønner sikkert poenget mitt ;)
God bedring og husk; helsa kommer før jobb uansett hva samvittigheten sier ;)

Takk for gode råd og tips :-) Har vurdert en 50 % sykemelding, for å få slappe av litt. Spørs om jeg må en tur til legen i morgen, eller over helgen og høre hva han sier:-) Må bare prøve å legge bort den dårlige samvittigheten...

Takk for gode råd og tips :-) Har vurdert en 50 % sykemelding, for å få slappe av litt. Spørs om jeg må en tur til legen i morgen, eller over helgen og høre hva han sier:-) Må bare prøve å legge bort den dårlige samvittigheten...

Du kan ikke noe for det selv så ingen dårlig samvittighet takk!! ;) men skjønner deg likevel..

Du kan ikke noe for det selv så ingen dårlig samvittighet takk!! ;) men skjønner deg likevel..

Nei, vet det. Men det ligger så langt inne. Det skal mye til for at jeg er borte fra jobb.. jeg føler jeg virkelig bør være syk for å fortjene sykemelding..

Jeg er ikke så syk nå, bare helt utrolig utslitt, kvalm og utmattet..

Men, skal snakke med legen i morgen så får vi se hva han sier :)

Nei, vet det. Men det ligger så langt inne. Det skal mye til for at jeg er borte fra jobb.. jeg føler jeg virkelig bør være syk for å fortjene sykemelding..

Jeg er ikke så syk nå, bare helt utrolig utslitt, kvalm og utmattet..

Men, skal snakke med legen i morgen så får vi se hva han sier :)

Sliten og utmattet er symptom på at kroppen ikke har der godt, og da er man per min "være-hjemme-fra-jobb"-definisjon: syk.

Snakk med legen, og smør litt på. De regner med at alle overdriver fra før.

Back
Topp