Dere som bruker "hijab"

ORIGINAL: Arianne SmartASS

ORIGINAL: Tiden flyr!!!

Vil man ha et bredere perspektiv, så kan kanskje diskusjonsforumet på ******* er å foretrekke?
Forøvrig er *Meya* i admin, og jeg er mod, så kanskje det ikke er bredt nok heller..[:D]

Den syns jeg var unødvendig! Jeg har kommet med flere positive enn negative sider ved troen deres[;)] Og vet du, jeg syns man skal kunne prate om det her også, jeg... At man ikke må inn på et eget forum...

Prøver bare å hjelpe jeg.[:)] Her er vi 2(+?) som kan svare for oss, der vil du finne langt flere med ulike meninger. Klart man kan snakke om det her, men det blir en ensidig debatt.
Jeg mener ikke at du var negativ, du bare virket mer interessert enn menig mann, så jeg tenkte det kanskje kunne være noe for deg.[:)]

Ok, da skjønner jeg! Men tror desverre ikke jeg gidder, mer enn nok med bv, jeg...[;)]

Poenget mitt var at denne tråden ikke var noe godt eksempel på en god diskusjon, for det er jo ingen diskusjon... Men da veit jeg at jeg kan være kritisk neste gang temaet dukker opp[;)] 

Nå skal jeg overta sønnen min snart, så får se om det blir noen diskusjon innen jeg er tilbake!

Poenget mitt var at denne tråden ikke var noe godt eksempel på en god diskusjon, for det er jo ingen diskusjon... Men da veit jeg at jeg kan være kritisk neste gang temaet dukker opp[;)]

Nå skal jeg overta sønnen min snart, så får se om det blir noen diskusjon innen jeg er tilbake!

Dette har vel heller aldrli lagt opp til å bli noen diskusjonstråd, men en informasjonstråd. Og det er jo ikke SÅ mange som kan svare dekkende, de som kan det kan bare svare for seg. Opphetede diskusjoner er det ikke noe problem å få igang, men jeg opplevde ikke at det var det noen var ute etter her.

Før nå da..

ORIGINAL: giggsy

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: rico

Men hvorfor bruke hijab?
som en skrev her så var det i et land enn bruker det. så hvorfor, hva står den hijaben for?
når det er så mange som faktisk ikke bruker den

håper jeg ikke er alt for frekk. har en tendens til å være det uten å mene det.

Det er ett land hvor man MÅ bruke den, som turist, var det man snakket om tidligere.

Jeg (og ufattelig mange andre med meg) er av den formening at hijab er obligatorisk i islam, og "sånn er det bare", for å si det litt enkelt. Gud har bestemt det slik, og da er det bare sånn.

Du kan jo lese litt om det her: http://www.muhajabah.no/site

Jeg syns sånne ting er vanskelig å forstå jeg, hva er grunnen til at Gud vil dekke til pene jenter og damer? Da skulle det vært likt så menn også må dekke seg til, ellers er det vel litt forskjellsbehandling? [:)]

Etter hva jeg har LEST så er hijab et politisk plagg og kulturelt plagg, at det ikke står noe i koranen om at kvinner skal tildekke seg osv. Jeg gjentar, jeg har lest dette, er ikke jeg som sier at det er sånn. Skriver ikke dette for å krangle, være stygg, eller noe slikt. Folk får leve som de vil bare de lar andre igjen leve slik de vil.

Det finnes enkeltmennsker som mener dette, at det er politisk og kulturelt.

Jeg kaller det BullCrap, men det er min ærlige mening.

Vi kan jo ikke for at folk ikke spør, det er jo ikke vår feil at ingen spør om de tema som kanskje kan skape potensielle diskusjoner...

ORIGINAL: Caprice

hmm... lest igjennom hele tråden jeg...

Lurer bare på om når en jente gjeng samles og ikke mennene er tilstedet, bruker man hijab da? eller kan man gå uten siden det er ingen mannfolk tilstedet?

Har alltid lurt på det[8|]

Da kan man ta det av.

Jeg bærer det helst uansett, og alltid dersom det er ikke-muslimske kvinner til stedet.

ORIGINAL: mamma`n t Lea

Sånne pakistanske? Eller?

Jeg har ikke peil, fordi jeg bor ikke i Oslo, og mine unger kler seg veldig norsk, på mange måter, bare at de får ikke gå i kort-korte shorts eller t-skjorter som viser magen...

og selv om jeg ikke er muslim så er jeg enig i det!!! [;)][:D] kommer aldri å godta min datter i korte topper og bitesmå shortser.

Nei, de fleste jeg kjenner, tenker også sånn, og de færreste av de er muslimer.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jo, men satt i sammenheng med innlegget du quotet, ble det jo litt vel generaliserende, sånn på overflaten. [;)]

Det var i alle fall ikke meningen[;)] Har alltid vært opptatt av å ikke ta alle under en kam![:)]

Quotet det fordi jeg ville også si litt om flerkoneri.... samt at det er jo litt speielt at en prins i et land hvor homofili er forbudt har stått frem! Noe det er all respekt for!

Er han fra Saudi-Arabia? Har ikke peil på hvem det er, eller har ikke hørt om noe sånt i det hele tatt.

Om han er fra Saudia, er det å være "prins" litt annerledes enn her. Det finnes nemlig ufattelig mange prinser, og tittelen er vel ikke verdt mer enn å være sønnen til statsministeren i Norge liksom. Kjekt å ha, men du kommer ingen veier med det, annet enn i korrupte samfunn.

Hmmmm.. husker ikke.. prøvde å søke på Operah sine sider.. for vet at det er mange prinser i Saudia-Arabia.. lest boken prinsessen fra Saudi-Arabia[;)].. men fant ikke noe... kom rett inn i programmet.. men skjønte på Operah at det var rimelig spesielt.. at han turte feks å innrømme offentlig at han var homofil..  og lurte fælt på hvordan det ble tatt i mot blandt folket.. i og med at denne prinsen var sett opp til..

Jo, men satt i sammenheng med innlegget du quotet, ble det jo litt vel generaliserende, sånn på overflaten. [;)]

Det var i alle fall ikke meningen[;)] Har alltid vært opptatt av å ikke ta alle under en kam![:)]

Quotet det fordi jeg ville også si litt om flerkoneri.... samt at det er jo litt speielt at en prins i et land hvor homofili er forbudt har stått frem! Noe det er all respekt for!

Er han fra Saudi-Arabia? Har ikke peil på hvem det er, eller har ikke hørt om noe sånt i det hele tatt.

Om han er fra Saudia, er det å være "prins" litt annerledes enn her. Det finnes nemlig ufattelig mange prinser, og tittelen er vel ikke verdt mer enn å være sønnen til statsministeren i Norge liksom. Kjekt å ha, men du kommer ingen veier med det, annet enn i korrupte samfunn.

Hmmmm.. husker ikke.. prøvde å søke på Operah sine sider.. for vet at det er mange prinser i Saudia-Arabia.. lest boken prinsessen fra Saudi-Arabia[;)].. men fant ikke noe... kom rett inn i programmet.. men skjønte på Operah at det var rimelig spesielt.. at han turte feks å innrømme offentlig at han var homofil..  og lurte fælt på hvordan det ble tatt i mot blandt folket.. i og med at denne prinsen var sett opp til..

Han prinsen var fra India og ikke Saudi-Arabia. Tror heller ikke at han var muslim. Har sett programmet også.

ORIGINAL: Nnem

Han prinsen var fra India og ikke Saudi-Arabia. Tror heller ikke at han var muslim. Har sett programmet også.

Jo, var han ikke muslim da? Mulig han ikke var.. men var i alle fall ikke lov til til å være homofil der han kom i fra.. om det så var India.. fikk det ikke med meg...

Han er fra India, og er ikke muslim:

http://www.oprah.com/world/politics/slide/20071024/politics_284_103.jhtml

Og er ikke noe ekte prins, men landsbyprins... India er ikke ett kongerike.

ORIGINAL: Delirium

Dette har vel heller aldrli lagt opp til å bli noen diskusjonstråd, men en informasjonstråd. Og det er jo ikke SÅ mange som kan svare dekkende, de som kan det kan bare svare for seg. Opphetede diskusjoner er det ikke noe problem å få igang, men jeg opplevde ikke at det var det noen var ute etter her.

Før nå da..

Da er jeg neimen ikke sikker på om du har lest alle innleggene mine... Da ville du i hvert fall sett at jeg har kommet med flere eksempler på positive sider som jeg har erfart med islam! Og grunnen til at jeg skrev det jeg skrev over var bl. a. at det har kommet "forslag" om å legge tråden på topp for å vise hvordan en diskusjon skal være...[8|] Og informasjon er ikke ensidig...

Meya:"Vi kan jo ikke for at folk ikke spør, det er jo ikke vår feil at ingen spør om de tema som kanskje kan skape potensielle diskusjoner... "

Nei, selvfølgelig ikke og da har du misforstått meg! Husker ikke helt, jeg, men tror jeg berømmet at dere svarer[;)]

Jada, det er jo greit det, men det er jo liksom ikke vår feil, hvordan diskusjonen blir.

Jeg orker ikke fyre igang en diskusjon om såkalt "hellig krig", Profetens ekteskap med Aisha, eller andre ting som folk har som "hår i suppen" mot islam sånn for moro skyld. Spør noen, skal de jaggu få svar og mere til, men jeg fyrer den ikke av selv.

Dette var en flott, positiv tråd!!!
You go girls!!!![:D][:D]

ORIGINAL: ActionPaction

ORIGINAL: Caprice

hmm... lest igjennom hele tråden jeg...

Lurer bare på om når en jente gjeng samles og ikke mennene er tilstedet, bruker man hijab da? eller kan man gå uten siden det er ingen mannfolk tilstedet?

Har alltid lurt på det[8|]

Da kan man ta det av.

Jeg bærer det helst uansett, og alltid dersom det er ikke-muslimske kvinner til stedet.

flott informativ tråd! men dette svaret skjønte jeg ikke... [8|]

er ikke litt av poenget med tildekking at man skal beskytte seg (og ikke friste) andre menn enn sin man og sine mannlige slektninger? hvorfor dekke seg til for andre kvinner? jeg bodde i et muslimsk land en kort periode, og jentene jeg hang med der tok alltid av seg sløret når de var hjemme - selv om jeg var der

Det er ulike fortolkninger av dette. Jeg har valgt å stort sett ikke ta den av feks på steder der jeg ikke kjenner de ikke-muslimske kvinnene (eller de muslimske forsåvidt), fordi man vet ikke hvem som kan beskrive en til menn som ikke trenger å vite hvordan jeg ser ut.

Jeg vet at mine venner ikke går til mannen sin og sier at "åh, hun har klippet seg og farget håret, og nå er hun blond" eller noe, fordi de VET at det er min private sak, mens andre, mer diffuse kvinner kanskje sier at "åh, jeg så håret hennes, det er såå pent og vakkert, langt og sort, jeg fatter ikke hvorfor hun bruker hijab" til mannen sin eller andre menn.

Kanskje litt sånn "på seg selv kjenner man andre" for jeg har nok sikkert kommentert muslimske kvinners hår ovenfor min far den gang jeg ikke var muslim. Snakket med min mor kanskje, og så satt min far der også... Skjønner?

Ja, det er det ;)

Jeg er litt selektiv. Hender jeg tar det av, henger jeg lar være.

Før, da jeg brukte niqab, så tok jeg den alltid av, uansett hvem som var der av damer, inne, da.

Nuvell.

Mister jeg mere hår nå, blir jeg det snart *fnis*

Tenkte ta en tur til frisøren i Oslo, jeg har omtrent dobbelt så langt hår som i fjor sommer hehehe.

Nuvell.

Mister jeg mere hår nå, blir jeg det snart *fnis*

Tenkte ta en tur til frisøren i Oslo, jeg har omtrent dobbelt så langt hår som i fjor sommer hehehe.

Det skulle jeg og..... men så klippa jeg meg selv istedet..[:o]  Gikk bra da.[:D]

Jeg må klippe meg før jeg farger det.

Ellers blir det så dyrt å farge håret.

Meen, to pakker farge er billigere enn klipp + en pakke farge da...

Back
Topp