Dere som bruker "hijab"

Min mest påkledde fødsel var med nr to. Det var en styrtfødsel, og jeg hadde enda på meg langermet pologenser og skjørtet oppe rundt midjen da han kom, og et laken liggende over beina, og en hijab knytt bak i nakken...

ORIGINAL: Arianne SmartASS

men du måtte vært litt av et syn[:-]

As always, sier gubben bak meg her. [:D]

for en spennende og "rolig" tråd[:D]
lært mye nytt her..

ORIGINAL: Suppadura

ORIGINAL: MammaOkt

Ja det er jeg helt enig i. Jeg tror ikke at kvinner bærer hijab fordi de skjemmes over kroppen sin -- jeg tror de gjør det fordi at de anser det som riktig å gjøre ut i fra de retninglinjer/krav som Koranen stiller.
Jeg synes også at det er trist at det er en slik ensidig (og urealistisk) fokusering på kropp i det vestlige mediabildet som gjør at en del kvinner virker å vurdere seg selv og sin verdi ut i fra hvordan de ser ut.

Men jeg er uenig med deg i at muslimske kvinner nødvendigvis har et bedre kroppsbilde enn andre kvinner. Muslimske menn og kvinner er ikke skjermet fra mediabildet og kvinneidealet. Og koranen, om ikke oppfordrer, så tillates ialfall flerkoneri. Og hva følger i kjølvannet av en slik ordning; jo misunnelse, sjalusi som igjen fører til...ja.
Muslimer er ikke overmennesker som mangler negative menneskelige følelser, uansett hvor hardt en prøver å leve etter det Koranen forkynner.
Men tanken om at det er bare ektemenn/hustruer som skal se den andre naken er jo i utgangspunktet grei den[:)]

Jeg har nok formulert meg dårlig, jeg mener ikke at muslimer har ett bedre kroppsbilde enn oss.
Jeg vet heller ikke om deres måte å takle problematikken rundt kropp og idealer er bedre eller verre enn våres. Men synes det er feil å bruke ord som "skjemmes" om kropp og hijab.
Muslimske kvinner i Norge påvirkes av kvinneideal akkurat like mye som du og meg. Og det sies at kvinner pynter seg for andre kvinner, båe blant muslimer og hos kriste, etc. Så der tro jeg vi stiller temmelig likt..
Jeg skulle bare ønske at min kultur hadde ett plagg jeg kunne gjemme meg under en og annen søndagsmorgen!!

Ja men det har vi jo! Det er der generasjonsbuksa kommer inn i bildet! (eller kanskje bedre kjent som kosebukse?) - du vet; ei gammel, altfor stor joggebukse med kne og rompe i som er god å gjemme seg i en fyllesyk søndags morgen![:D][:D]

Jeg skulle vel egentlig ikke svart her.... men jeg svetter bare jeg ser noen går i slik 'drakt', hvertfall nå på sommer'n[&:][:D][:D]

Men jada, slapp av jeg vet alt det derre med relegion og tro[;)]

ORIGINAL: ToveMora31

Jeg skulle vel egentlig ikke svart her.... men jeg svetter bare jeg ser noen går i slik 'drakt', hvertfall nå på sommer'n[&:][:D][:D]

Veldig mange av de som går med hijab, er jo vant til temperaturer vi i Norge bare kan drømme om hehehe... [;)]

Har lest hele tråden nå, å virkelig lært en del..

Men har et spørsmål.. Støtter dere det terroristene gjør rundt om i verden, med den begrunnelse at land har angrepet deres religion og derfor har "lov" til å forsvare seg.?

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: ToveMora31

Veldig mange av de som går med hijab, er jo vant til temperaturer vi i Norge bare kan drømme om hehehe... [;)]

ja sånn 40-50 grader + osv...
En annen ting er jo at det er vanlig at de snur på døgnet der det er så varmt,at de går ut på kvelden istedenfor på dagen,og sover litt utover dagen så sant de ikke jobber selvfølgelig[:)][;)]
Det er også en grunn for at man ofte ser utenlandske barnefamilier ute med barna til sent på kveld[;)], det er en ting de gjerne har tatt med seg fra hjemlandet sitt.

en flott og informativ tråd!!

hadde ett par spørsmål,men etter å ha lest tråden,så har eg fått svar[:D]

men må sei at eg er veldig glad for å høre at dere valgte islam fordi dere ville det og ikkje fordi dere måtte[:)]

ORIGINAL: Manne85

Men har et spørsmål.. Støtter dere det terroristene gjør rundt om i verden, med den begrunnelse at land har angrepet deres religion og derfor har "lov" til å forsvare seg.?

Tror du må være litt mer spesifikk for at jeg skal kunne svare.

Støtter du de angrepene terroristene har gjort de siste årene. Da tenker jeg på 11 sept, london, og de mange andre plasser.. Og trusslene de har kommet med til forskjellige land, bla Norge. Mener du dette er riktig ut i fra din tro...??

Tror du må være litt mer spesifikk for at jeg skal kunne svare.

Støtter du de angrepene terroristene har gjort de siste årene. Da tenker jeg på 11 sept, london, og de mange andre plasser.. Og trusslene de har kommet med til forskjellige land, bla Norge. Mener du dette er riktig ut i fra din tro...??

11.september er en suppe i seg selv, men for å gjøre det kort og greit:
Nei, nei og nei.

Jeg er enig. Som så ufattelig mange andre muslimer.

Samtidig vil jeg påpeke at det finnes mange som er veldig opprørte, blandt annet når man leser ting som feks om Guantanamo, at fanger som er sperret inne uten dom, uten rettegang, blir torturert så mye at de knapt kan fungere etterpå, til ingen nytte... Eller når man hører om kvinner i Tsjetjenia, Kashmir eller Palestina blir voldtatt, torturert og mishandlet, fordi andre mener de er mindreverdige fordi de er muslimer...

Men som sagt tidligere, jeg er ikke vokst opp med krig, så det er relativt vanskelig å relatere til slike ting, på mange måter.

Hmmmmmmmm... mulig det er jeg som er blond altså[8D]

Men kan ikke se noe tydelig svar på om dere støtter feks 11 sept.. ser at du Arianne SmartASS skriver at 11 sept er en suppe for seg selv.. hva mener du med det da?

Er det noe dere støtter og andre ting ikke? Nå snakker jeg om krigføring, trusler, kidnappinger osv.. Alt det som har skjedd spesielt etter 11 sept..

Vet mange muslimer tar virkelig avstand fra alt som har med krigføring å gjøre.. mens andre muslimer synes det er "helt greit".. pga tro og hva de står for osv osv..

ORIGINAL: Fridasinmamma

Hmmmmmmmm... mulig det er jeg som er blond altså[8D]

Men kan ikke se noe tydelig svar på om dere støtter feks 11 sept.. ser at du Arianne SmartASS skriver at 11 sept er en suppe for seg selv.. hva mener du med det da?

Er det noe dere støtter og andre ting ikke? Nå snakker jeg om krigføring, trusler, kidnappinger osv.. Alt det som har skjedd spesielt etter 11 sept..

Vet mange muslimer tar virkelig avstand fra alt som har med krigføring å gjøre.. mens andre muslimer synes det er "helt greit".. pga tro og hva de står for osv osv..

Jeg kan ikke sitte og ta avstand eller godta i hytt og vær, uten at jeg vet hva det EGENTLIG er. En ting kommer i media, en annen ting kommer ut andre steder, og sannheten ligger vel midt i mellom.

Jeg gidder rett og slett ikke sitte her og ta avstand fra ting som jeg ikke har noe med å gjøre. Jeg føler det er så fjernt fra meg, min virkelighet og min hverdag, at jeg ser på det som helt unaturlig for meg å gjøre det.

Ok, det respekterer jeg.. var bare et spørsmål.. men er frivillig til å svare eller ikke..

Ok, det respekterer jeg.. var bare et spørsmål.. men er frivillig til å svare eller ikke..

For å si det litt enkelt. Jeg støtter ikke drap på sivile, da jeg mener det er imot min tro å drepe sivile personer, for man vet ikke hva noen har i sitt hjerte.

Og da mener jeg alle drap på sivile. Også sivile afghanere, irakere, somaliere eller sivile som sitter på Guantanamo.

ORIGINAL: *Meya*

For å si det litt enkelt. Jeg støtter ikke drap på sivile, da jeg mener det er imot min tro å drepe sivile personer, for man vet ikke hva noen har i sitt hjerte.

Og da mener jeg alle drap på sivile. Også sivile afghanere, irakere, somaliere eller sivile som sitter på Guantanamo.

Selvføligelig! Støtter ingen av de delene der... Triste greier!

Puh..
når jeg så at tråden "min" hadde blitt så lang så tenkte jeg "å nei, nå har noen klart å gjøre dette til en krangletråd". Men det var helt feil[:D][:D][:D]

Tusen takk til *meya* og Arianne for at dere har tatt dere tid til alle spørsmålene. En annen ting: det er morsomt å se at dere har forkjellige måter å leve på(tolke troen) til tross for at dere har samme tro/religion. Det viser jo at det er rom for forskjeller, også hos dere[:D]

ORIGINAL: K@ro

Puh..
når jeg så at tråden "min" hadde blitt så lang så tenkte jeg "å nei, nå har noen klart å gjøre dette til en krangletråd". Men det var helt feil[:D][:D][:D]

Tusen takk til *meya* og Arianne for at dere har tatt dere tid til alle spørsmålene. En annen ting: det er morsomt å se at dere har forkjellige måter å leve på(tolke troen) til tross for at dere har samme tro/religion. Det viser jo at det er rom for forskjeller, også hos dere[:D]

Jeg røyker og *Meya* ikke. Er vi ellers så forskjellige?[:D]

Tenkte også på det med å dekke halsen, eller ikke, på stranden.. ikke store forskjellene kanskje, men likevel[:D]

(og føde med og uten hijab)

Kom innom her enda en gang før jeg tok senga. *gjespe littegrann av trøtthet*
Og jeg har lest enda mer lærerik informasjon (Takker igjen for tålmodigheten deres).
Også ett siste spm før natta.
Leste at Koranen, om ikke oppfordrer, tillater flerkoneri (Var noe slikt ca sitert). Hvordan ville dere reagert, dersom dere kom inn i en situasjon hvor deres mann ville ta enda en kone? Vet det ikke er tilatt med flerkoneri i norge, så dere er relativt heldige slik vil jeg tro (ser dere på det som en positiv ting?). For jeg regner med at dere er som alle andre damer her i norge, da dere ikke er født muslimer (Om jeg har forstått riktig) og dermed har valgt deres ektemenn selv.
Sorry for rotete spørsmål :p

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg er imponert over at dette ikke har utviklet seg til en krangletråd. Var litt redd for det da jeg så hvor lang den hadde blitt. Enig med 3stars at den burde legges til topptråder[:)].
Jeg er imponert over dere *Meya* og Arianne over hvor godt dere forklarer svarene deres på alt som blir spurt om. Å alle spm har blitt besvart.
Har lært utrolig masse om Islam jeg ikke visste. Å jeg er full av respekt og beundring over dere to flotte damer

Back
Topp