Dere som bruker "hijab"

jeg har fått en mye større forståelse for islam etter å ha lest tråder med disse to fantastiske kvinnene!
selv skal jeg ærlig innrømme at jeg var en av de som kunne "glo stygt", men det var av uvitenhet.
håper jeg er tilgitt.
syns dere er herlige! [:D]

ORIGINAL: Ranchi82

jeg har fått en mye større forståelse for islam etter å ha lest tråder med disse to fantastiske kvinnene!
selv skal jeg ærlig innrømme at jeg var en av de som kunne "glo stygt", men det var av uvitenhet.
håper jeg er tilgitt.
syns dere er herlige! [:D]

Tusen takk!

Det veier opp for krasse PMer og tildels stygge tråder her inne tidligere hehehe... Var en tid det faktisk ikke var så greit her, men det er mye bedre nå! :D

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: rico

Men hvorfor bruke hijab?
som en skrev her så var det i et land enn bruker det. så hvorfor, hva står den hijaben for?
når det er så mange som faktisk ikke bruker den

håper jeg ikke er alt for frekk. har en tendens til å være det uten å mene det.

Det er ett land hvor man MÅ bruke den, som turist, var det man snakket om tidligere.

Jeg (og ufattelig mange andre med meg) er av den formening at hijab er obligatorisk i islam, og "sånn er det bare", for å si det litt enkelt. Gud har bestemt det slik, og da er det bare sånn.

Du kan jo lese litt om det her: http://www.muhajabah.no/site

Jeg syns sånne ting er vanskelig å forstå jeg, hva er grunnen til at Gud vil dekke til pene jenter og damer? Da skulle det vært likt så menn også må dekke seg til, ellers er det vel litt forskjellsbehandling? [:)]

noe jeg har lurt på og lurer på enda:

viss jenta/jentene deres ikke vil gå i hijab etter de har komt i puberteten, hvordan hadde dere reagert TROR dere?

Kjempe informativ tråd, dere er så flinke å svare[:)]

Hvilket land må turister bruke hijab?

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: rico

Men hvorfor bruke hijab?
som en skrev her så var det i et land enn bruker det. så hvorfor, hva står den hijaben for?
når det er så mange som faktisk ikke bruker den

håper jeg ikke er alt for frekk. har en tendens til å være det uten å mene det.

Det er ett land hvor man MÅ bruke den, som turist, var det man snakket om tidligere.

Jeg (og ufattelig mange andre med meg) er av den formening at hijab er obligatorisk i islam, og "sånn er det bare", for å si det litt enkelt. Gud har bestemt det slik, og da er det bare sånn.

Du kan jo lese litt om det her: http://www.muhajabah.no/site

Jeg syns sånne ting er vanskelig å forstå jeg, hva er grunnen til at Gud vil dekke til pene jenter og damer? Da skulle det vært likt så menn også må dekke seg til, ellers er det vel litt forskjellsbehandling? [:)]

Menn kan ikke gå kledd som de vil, de heller. De skal ha løse klær, skjorta skal gå nedfor rompa, de skal dekke hodet med en liten lue eller lignende, og de skal ha skjegg. (Det er meningsforskjeller rundt det med skjegg spesielt, men alt annet er krystallklart, jeg synes det med skjegg også er veldig klart jeg da hehe).

Menn er annerledes enn kvinner generelt. Og spesielt før. Kvinner var/er ikke så lette å lede som menn, og det er noe, som jeg ikke helt husker, men noe med at "en kvinne kan lede 100 menn på gale veier, mens 100 menn kan ikke lede en kvinne". Vet ikke om det er noe Profeten Mohammed sa, eller om jeg bare har det fra løse lufta hehe, det vet jeg ikke helt.

ORIGINAL: |ngebjørg|

vil ikkje lage noe krangletråd
men koffor skal enkelte kvinner nærmest "skjemmest" for kroppen sin, med å dekke den til?

http://muhajabah.no/site/index.php?option=com_content&view=article&id=73:hvorfor-skal-man-ha-hijab&catid=39:Hijab&Itemid=64
Les denne artikkelen så skjønner du kanskje mer.

ORIGINAL: ~MsMarte~

viss jenta/jentene deres ikke vil gå i hijab etter de har komt i puberteten, hvordan hadde dere reagert TROR dere?

Jeg står ganske nærme der hehe...

Hennes liv, hennes valg. Jeg har gjort mitt for å tegne og forklare. Hva annet kan jeg gjøre? Nekte henne gå ut av døren? Nei, det funker ikke slik.

Man må jo forsøke forklare så mye man kan, om hvor viktig det er. Jeg ville vel heller tatt det på mine skuldre, og ransaket meg selv, for å se hvor jeg har feilet, dersom hun ikke vil.

ORIGINAL: veldiglyst

vil ikkje lage noe krangletråd
men koffor skal enkelte kvinner nærmest "skjemmest" for kroppen sin, med å dekke den til?

http://muhajabah.no/site/index.php?option=com_content&view=article&id=73:hvorfor-skal-man-ha-hijab&catid=39:Hijab&Itemid=64
Les denne artikkelen så skjønner du kanskje mer.

Det er jo litt mer den "dypere" mer filosofiske siden av det hele.

Denne: http://muhajabah.no/site/index.php?option=com_content&view=article&id=45:khimar-hijab-og-jilbab&catid=39:Hijab&Itemid=64

er også grei når det kommer til hvorfor, for den har referanser til Koranen og Hadith, fortellingene om Profetens liv.

Hennes liv, hennes valg. Jeg har gjort mitt for å tegne og forklare. Hva annet kan jeg gjøre? Nekte henne gå ut av døren? Nei, det funker ikke slik.

Man må jo forsøke forklare så mye man kan, om hvor viktig det er. Jeg ville vel heller tatt det på mine skuldre, og ransaket meg selv, for å se hvor jeg har feilet, dersom hun ikke vil.

et annet spørsmål, om jeg klarer å formulere meg rett.

Om jenta di vil føre troen , men ikke hijaben, er det helt greit? (spør siden det virker som du har et sterkt bånd til hijab)[:)]

eller bare rett og slett, tenkt at hun ikkje vil skjule kroppen sin
er slik eg ville tenkt det, at om sønnen min ikkje blir kristen, når eg oppfostra han i ein kristen heim, så er ikkje det fordi eg har feilet, men fordi han velger å ikkje tru

Ja, men det er litt annerledes med tros-spørsmålet som helhet, hijab er en liten del av praksisen i islam.

Hva har jeg gjort, sånn at hijab ikke virker atraktivt nok? Har jeg vist henne at hijab ikke begrenser, men åpner opp dører? Har jeg vist henne at hun kan bli hva som helst, selv med hijab? Har jeg vist henne at det å dekke seg til, er en av de ting som leder oss til Paradiset? Har jeg vist henne hvordan hun kan kle seg? Har jeg forberedt henne nok fra hun var liten?

Slike spørsmål vil jeg sitte med.

et annet spørsmål, om jeg klarer å formulere meg rett.

Om jenta di vil føre troen , men ikke hijaben, er det helt greit? (spør siden det virker som du har et sterkt bånd til hijab)[:)]

Hijab er bare en del av det å være muslim.

Klart det er greit, er mange andre ting som er mye viktigere enn hijab, i islam. Årsaken til at jeg kanskje virker som om hijab er viktig, er kanskje via nettsiden min, men det er da mange ting som er viktigere. Jeg orket bare ikke lage en side feks om monoteismen i islam, om pilgrimsreisen eller lignende, fordi det finnes allerede... ;)

ORIGINAL: Arianne SuperASS

Ja det har jeg lurt på også, da får dere vel ikke mye farge i ansiktet [:D]

Og kan jeg få spørre om dere bruker de inne når dere er hjemme og når dere skal sove osv?[:)]

I ansiktet får vi jo farge![:D]

Det er ikke nødvendig å ha den hjemme, så fremt det ikke er noen på besøk osv. men det hender ofte at den er på likevel. Tenker ikke over det liksom.[;)]
Når jeg sover er den ikke på nei.[8D] Tanta til en venninne av meg, syntes det var forferdelig; Nå hadde venninna mi brukt hijab i ett år! Hun turte ikke å tenke på hvor ekkelt hår hun hadde nå![:'(][8|]...
Men nei, den brukes ikke når vi dusjer heller..[:D]

Blir man lett akseptert som Norsk som går over sånn? Tenker da på av de andre muslimene(om det er det du er da) som du møter og sånn? Ser de på deg som fullverdig muslim på en måte? Ingen fordommer osv?

Imponert over at du gjør det for mannen din jeg[:)]

Akkurat DEN er jeg egentlig veldig lei. Og lei meg over. At folk faktisk tror VI gjør dette for ett mannfolk, når vi gjør det for Den Ene, som er mye mye mer verdt, enn noen mann i verden.

Da skulle jeg tatt av hijab da jeg ble skilt da [8|] kanskje? Det går jo ikke. Islam er islam, uansett menn eller hva. Menn kan komme og gå, men Gud er der uansett.

Nå har jeg bare lest hit.... så kan være du har forklart deg mere om dette[;)] Men ville bare putte inn noe her.. Nå er det jo sånn at feks jeg.. og kanskje andre.. har lest mange mange mange bøker om Islam.. og de fleste kvinnene man leser om der vil ikke gå i hijab.. de gjør det fordi de må... og fordi der er forventet av de.. sånn inntrykk sitter i alle fall jeg med.. etter å ha lest i alle fall 10 bøker om emnet.. selvfølgelig er det et fåtall av kvinnene.. men man blir overbevist i bøkene at det gjeler flertallet av kvinnene.. som ikke vil gå i burka/hijab..

Faktisk tenkt mange ganger hvor kjekt det må være, av praktiske årsaker, å bruke en slik hijab.

Ikke tenke over hvordan håret ser ut om morgenen, for en befrielse det ville ha vært.

Jeg mener ikke å håne/latterliggjøre bruken av hijab, bare si at jeg faktisk ville ha kunnet gå med en slik. Vet at jeg kan bruke sjal eller noe lign. men tenker det er mer behagelig å bruke hijab enn skaut/sjal.

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: Arianne SuperASS

Ja det har jeg lurt på også, da får dere vel ikke mye farge i ansiktet [:D]

Og kan jeg få spørre om dere bruker de inne når dere er hjemme og når dere skal sove osv?[:)]

I ansiktet får vi jo farge![:D]

Det er ikke nødvendig å ha den hjemme, så fremt det ikke er noen på besøk osv. men det hender ofte at den er på likevel. Tenker ikke over det liksom.[;)]
Når jeg sover er den ikke på nei.[8D] Tanta til en venninne av meg, syntes det var forferdelig; Nå hadde venninna mi brukt hijab i ett år! Hun turte ikke å tenke på hvor ekkelt hår hun hadde nå![:'(][8|]...
Men nei, den brukes ikke når vi dusjer heller..[:D]

Blir man lett akseptert som Norsk som går over sånn? Tenker da på av de andre muslimene(om det er det du er da) som du møter og sånn? Ser de på deg som fullverdig muslim på en måte? Ingen fordommer osv?

Imponert over at du gjør det for mannen din jeg[:)]

Akkurat DEN er jeg egentlig veldig lei. Og lei meg over. At folk faktisk tror VI gjør dette for ett mannfolk, når vi gjør det for Den Ene, som er mye mye mer verdt, enn noen mann i verden.

Da skulle jeg tatt av hijab da jeg ble skilt da [8|] kanskje? Det går jo ikke. Islam er islam, uansett menn eller hva. Menn kan komme og gå, men Gud er der uansett.

Nå har jeg bare lest hit.... så kan være du har forklart deg mere om dette[;)] Men ville bare putte inn noe her.. Nå er det jo sånn at feks jeg.. og kanskje andre.. har lest mange mange mange bøker om Islam.. og de fleste kvinnene man leser om der vil ikke gå i hijab.. de gjør det fordi de må... og fordi der er forventet av de.. sånn inntrykk sitter i alle fall jeg med.. etter å ha lest i alle fall 10 bøker om emnet.. selvfølgelig er det et fåtall av kvinnene.. men man blir overbevist i bøkene at det gjeler flertallet av kvinnene.. som ikke vil gå i burka/hijab..

Man leser bøker, og man tror det er den ene siden. For hver kvinne i en bok eller i avisen som føler seg tvunget, sitter det masse kvinner igjen som vil bruke det. Man hører bare om de tragiske historiene. Sånne som meg får ingen spalteplass.

Salman al-Ouadah, som er en veldig stor lærd innen islam (kanskje ikke alle er enige med han, men man skal ikke undervurdere han fordet...) eller Tarik Ramadan for den del, har tatt sterk avstand fra terrorhandlinger mot sivile mennesker/utenfor krig som rammer sivile, men har vi lest noe om det? Nei.

ORIGINAL: ~Yakine~

For en flott tråd! Nå har jeg lært masse om noe jeg ikke hadde snøring på! [:D]

signerer denne [:)]

ORIGINAL: lilla gumman

Faktisk tenkt mange ganger hvor kjekt det må være, av praktiske årsaker, å bruke en slik hijab.

Ikke tenke over hvordan håret ser ut om morgenen, for en befrielse det ville ha vært.

Jeg mener ikke å håne/latterliggjøre bruken av hijab, bare si at jeg faktisk ville ha kunnet gå med en slik. Vet at jeg kan bruke sjal eller noe lign. men tenker det er mer behagelig å bruke hijab enn skaut/sjal.

Vell... Man kan da ha "bad hijab-days" også hehehehe... Dager man ikke får til å sette det så pent som man ønsker, eller finner alle nålene man trenger. Dager ungene drar hele røkla ut av stilling midt i byen og man MÅ ha speil for å få alt på plass igjen...

Oh yeah, de finnes!

Vell... Man kan da ha "bad hijab-days" også hehehehe... Dager man ikke får til å sette det så pent som man ønsker, eller finner alle nålene man trenger. Dager ungene drar hele røkla ut av stilling midt i byen og man MÅ ha speil for å få alt på plass igjen...

Oh yeah, de finnes!

Såpass.. hehe[:D][:D]

Oh yeah, de finnes!

Såpass.. hehe[:D][:D]

Mhm. [:D]

Fin tråd. Jeg jobber med mange små, søte barn med hijab[;)] Må le litt når de kommer rasende med rullesko[:D]

Men en ting... har lagt merke til at muslimske jenter ikke kan sitte ved siden av andre barn som har genser med f.eks. norsk flagg[8|]

Back
Topp