dere med hund

_venter_

Elsker forumet
jeg har så lyst å skaffe meg en liten tass

men sambo mener at vi kan ikke pga vi bor i leilighet

og når vi er på jobb så må jo hunden være alene i 6 t før jeg er hjemme

hvordan gjør dere det når dere er på jobb?

savner en leke kamerat kose venn tur venn

personlig liker jeg rottweiler meget godt.

Vi har løst det veldig enkelt. Vi har to hunder! De to er av veldig forskjellig størrelse, så vi har fått en til [8D]
Eller, den er her på ferie [;)][;)]
Da kan vi være borte i 8timer uten dårlig samvittighet, for bikkjene har hverandre. Jeg anbefaler dog ikke å få to valper samtidig. Det blir fort et lite helvete. Hehe

Hunden min er hjemme alene i 9 timer om dagen, er ikke noe problem det, men alt må tilvennes. De første månedene vi hadde hund så jeg knapt eksen, siden jeg jobba mye kveld for at hunden skulle slippe å være alene, slik at vi hadde god tid til å trene på det.. Brukte dagene på å gå inn og ut av leiligheten, lengre og lengre for hver gang, og det gikk fint tilslutt :-)

Hunden min bare sover alikevel, pleier å være hjemme på studiedager av og til og da virker han furt fordi han ikke får "ro" over seg på samme måte som når han er hjemme alene.. :-) Så hunder greier fint å være hjemme alene, med de må trenes opp, man kan ikke kjøpe hund og stikke på jobb dagen etter og satse på at hunden greier seg alene i 6 timer :-)

jeg kunne tenkt meg å overtatt en sm ikke har noe hjem er så mange hunder som er alene o vil gi dem en skjangse til[;)]

tusen takk for svar.

hvor lang tid bruker dere på morgen tur før evt jobb skole?

Vi har en liten jack russel jente, hun har vært med mannen min på jobben i 7 år, men nå gidder hun ikke stå opp
sammen han lenger [8|] hehe.. jeg er stort sett hjemme på dagen siden jeg jobber mest natt, men er jeg på
dagvakt så er hun hjemme alene mange timer. Robin er hjemme fra skolen senest 14 da.

Syntes personlig ikke noe om at folk som er borte 8-9 timer hver dag trenger hund!! Men vet at de fleste ikke
har andre muligheter, og hunder er vanedyr.. de finner seg i det meste. Og bor man i leilighet må man mye
mer på tur, enn oss som bor i hus med stor hage, som bare kan slippe henne ut. Noe som kan være positivt
for hunden [:D]

Pass på å få hunden når dere har ferie eller noe sånt.. så kan dere begynne alene-treningen da...
Hunden vår elsker å være alene hjemme faktisk.... blir fornærmet når vi er hjemme hele dagen, hehe....
Så ho er hjemme alene hele arbeidsdagen uten problemer, men vi var nøye på å trene på å være alene på starten, og ho var med oss OVERALT den første tiden....

vi skal skaffe hus i løpet av neste år.
med en god hage bak.

ville dere da vente eller går det fint om man skaffer seg en nå

ORIGINAL: Lena Levegg

Syntes personlig ikke noe om at folk som er borte 8-9 timer hver dag trenger hund!!

Vel, det er 16 timer til i døgnet, så sånne meninger som det der blir jeg ganske provosert av. Hva tror du hunder gjør når de lever fritt? De ligger å sover 90% av tiden når de ikke jakter på mat, når de lever i "fangenskap" så trenger de ikke å jakte mat, men de trenger fortsatt å sove - mye - i tillegg til mental trening (siden de ikke jakter lengre)..

Til deg som lurte på gåturer: Jeg går en time med hunden min før skolen. Jeg bruker mye tid på mental trening av den, så vi går ikke nødvendigvis så langt, det viktigste er at han blir litt sliten i hodet slik at han roer seg ned og slapper av når han er hjemme alene, for sliten blir han ikke bare av å gå, da måtte jeg gått 4-5 timer med han :-P

ORIGINAL: Nullenusken

Pass på å få hunden når dere har ferie eller noe sånt.. så kan dere begynne alene-treningen da...
Hunden vår elsker å være alene hjemme faktisk.... blir fornærmet når vi er hjemme hele dagen, hehe....
Så ho er hjemme alene hele arbeidsdagen uten problemer, men vi var nøye på å trene på å være alene på starten, og ho var med oss OVERALT den første tiden....

Er det en chi du har eller jfr. profilbildet? :-)

Nei, jeg ville ikke ventet fordi om jeg bodde i leilighet!
Har selv ei rottweiler tispe på 3 år, og bodde i leilighet selv når jeg fikk henne.

Men jeg ville ventet, så du kan bruke ferien din på hunden,- og noe jeg har hørt mye av, Gjerne høre med oppdretter om å vente litt lenger enn de 8 ukene som kreves før man mottar valp, da får man en tryggere og mer sosialisert hund i forhold til at den har vært med moren sin lenger.

Om du skal ha rottweiler har jeg masse gode tips, jeg brenner for at denne rasen ikke skal bli sett på slik den gjør i dag!

ORIGINAL: Belissima

Syntes personlig ikke noe om at folk som er borte 8-9 timer hver dag trenger hund!!

Vel, det er 16 timer til i døgnet, så sånne meninger som det der blir jeg ganske provosert av. Hva tror du hunder gjør når de lever fritt? De ligger å sover 90% av tiden når de ikke jakter på mat, når de lever i "fangenskap" så trenger de ikke å jakte mat, men de trenger fortsatt å sove - mye - i tillegg til mental trening (siden de ikke jakter lengre)..

Til deg som lurte på gåturer: Jeg går en time med hunden min før skolen. Jeg bruker mye tid på mental trening av den, så vi går ikke nødvendigvis så langt, det viktigste er at han blir litt sliten i hodet slik at han roer seg ned og slapper av når han er hjemme alene, for sliten blir han ikke bare av å gå, da måtte jeg gått 4-5 timer med han :-P

Så du blir provosert av at jeg mener det du..  Men det er MIN mening da!! og sånn er det!!

Så du blir provosert av at jeg mener det du..  Men det er MIN mening da!! og sånn er det!!

Hva slags bakgrunn har du for å hevde sånn da? Eller bare synser du?

Det er ingen andre enn deg selv som kan avgjøre om du skal vente eller skaffe deg hund nå..
Det finnes ingen perfekt tid å få hund.. Det er hva du selv gjør det til..
Men personlig så synes jeg det var veldig greit å få mine to småtroll når jeg hadde ferie.. Slik at jeg fikk trena de til å kunne være alene hjemme..
Dere får snakke skikkelig om det... Alltid fordeler og ulemper ved å skaffe seg dyr..
Masse lykke til med det tøffe valget[:D]

Man trenger da ikke noe bakgrunn for å ha en mening om dette[8|]

Jeg syns heller ikke noe om å ha 1 hund som er alene 8-9 timer om dagen.
Man sover 8 er vekk 8-9 på jobb... da er det ikke mange timer igjen til hunden. Hunder trenger selskap.
Greit hunder sover mye av døgnet, men det er fordi de kan.. de kan også være våkne lenge av gangen og finne på sprell om ting skjer. Da er det mye bedre å ha 2.. så har de et annet pustende vesen hos seg når menneskene er vekk[:)].

ORIGINAL: Nullenusken

Er det en chi du har eller jfr. profilbildet? :-)

Jeg har chi ja [:)]

Hvis du er ute etter min bakgrunn innen hundemiljøet så er jeg utdannet lydighetstrener i NKK, aktiv i lydighetskonkurranser, agilty, og har hatt hund i hele mitt voksne
liv (dvs 18 år) Mange av disse har til tider måtte være alene, men hadde jeg ikke hatt noe mulighet til annet ville jeg revurdert å kjøpe meg hund til situasjonen var en annen!
Hadde kull selv,  og solgte ikke til folk som ikke hadde muligheter til å ha med hund på jobb eller var hjemme noen timer på dagen med hunden.
Hvis du er våken de resterende 16 timene av døgnet, så er det selvfølgelig kjempefint, men de aller fleste sover 6-8 av dem!

Og glemte poenget her, hunden er et flokkdyr, og det er helt unaturlig for den å være alene!!!

tusen takk for svar alle sammen. dere er gode å ha tusen takk. jeg vet at jeg vil ha men det er å overbevise mannen min om det

En hund kan da ikke forskjell på 2 og 8 timer alikevel, synes faktisk det er værre å la bikkja gå å passe på et helt hus den tiden den er alene en å faktisk være alene hjemme en arbeidsdag..

Back
Topp