Dere med desemberbarn

Det er greit med sånn løsning når man er eldre å ønsker det selv :)

Som forelder syns jeg jo også det er greit, her er det i alle fall så mange gaver på julaften at det holder i lange baner, og vesla har ikke på sine 7 juler klart å ha oversikt over hvem hun har fått og ikke fått gaver av, samme til bursdag tidligere. derfor syns jeg ikke det er et problem at det blir noen færre til jul, og kanskje noe hakket bedre til bursdagen. Når barna derimot blir så store at de gir uttrykk for hva de føler om saken, bør det respekteres. Men tenker fokuset uansett ikke bør være på antall gaver man får :)
 
Jeg var så glad for at hun skulle bli novemberbarn, får da slapp jeg å tenke på det :p
Men sånn er det når mora elsker julen, så hvorfor ikke bli desemberbarn istedenfor :Heartred

Men det positive med å bursdag tidlig i desember er jo det at hun kan få de store gavene den dagen :D
Så slipper jeg å dra opp alt det tunge 5 etg uten heis! hehe må se positivt på det å :p

Jeg skal ta meg en snakke runde med familien, jeg synes det er nesten mere viktig den bursdagsgaven enn en stor julegave, det er tros alt 1 gang i året der du har din egen dag :)
 
Som forelder syns jeg jo også det er greit, her er det i alle fall så mange gaver på julaften at det holder i lange baner, og vesla har ikke på sine 7 juler klart å ha oversikt over hvem hun har fått og ikke fått gaver av, samme til bursdag tidligere. derfor syns jeg ikke det er et problem at det blir noen færre til jul, og kanskje noe hakket bedre til bursdagen. Når barna derimot blir så store at de gir uttrykk for hva de føler om saken, bør det respekteres. Men tenker fokuset uansett ikke bør være på antall gaver man får :)

Ja ser for meg at det kan gå over stokk å stein med alle gavene :D

Det er kanskje jeg som er litt sær med dere gave styret, ungen blir bare 1 år å forstår sikkert ikke så mye det med gaver, men jeg synes det er litt viktig det med gavene.
Man har tros alt bursdag 1 gang i året :)
 
Her er minsten født desember i fjor, så det blir hans første bursdag nå. Men jeg tenker at han må få bursdagsgave på dagen sin. Når han blir eldre og ønsker seg dyrere ting så kan det hende vi slår sammen, men bare om han ønsker seg det selv. Allikevel vil han få en liten gave utenom.

Selv har jeg bursdag i november og har aldri likt bursdagsfeiring, så jeg ønsker meg heller kombinert bursdag og julegave[emoji28]
 
Jeg har bursdag i romjulen, og kan skrive under på at felles jule- og bursdagspresang er noe dritt! Jeg ville sagt ifra.

Det er helt greit å gi en stor gave til jul, og så gi en symbolsk mindre gave på burdsagen (eller omvendt). Men å bare gi én gave til to helt ulike anledninger, er ikke greit. Barnet må få noe på både julaften og bursdagen.
 
Hadde aldri funnet meg i å gi felles til et desemberbarn, uten de ønsket det selv.

Hadde jeg hatt desemberbarn hdde jeg vært klar og tydelig på dette
 
Nei Gud så slemt mot henne!!!
Det er jo bare å si at ikke er greit! Hun skal jo ikke bli "straffet" med å få en gave mindre!
 
Jeg har bursdag 23.12 og det har alltid vært viktig å skille dagene selv om de kommer tett. Blir litt skuffa hvis jeg får bursdagsgaver med julepapir og til-og-fra lapp. Er vant til fra jeg var barn at dagen gjerne feires med venner og familie litt før juleferien begynner, og har alltid fått egen feiring med de nærmeste på lille julaften.

Det som har vært fordelen med å ha bursdag så tett på jula er at hvis jeg har ønsket meg ekstra dyre ting har jeg fått valget om å slå sammen gavene. Men det har aldri vært påtvunget, men eget valg :)
 
Wow, var mange som tok veldig hardt i her da! De som gir gaven og av ulike årsaker velger å slå dem sammen, gjør det vel neppe med onde baktanker eller av latskap? De ønsker å gi en viss gave de kanskje ellers ikke hadde hatt mulighet til. Når barna er så små at de ikke aner forskjellen, men foreldrene lager sak av det, da syns jeg det blir smålig og noe utakknemlig. Når flere snakker om at det er slemt og færre gaver osv, så blir jeg ærlig talt litt satt ut. Er antall gaver det viktigste?

Ja, bursdager fortjener å markeres, selvfølgelig skal barna føle at de blir gjort stas på og at de ikke taper på å ha bursdag tett mot jul. Nei, vet ikke hva jeg skal si. Syns folk reagerte voldsomt her.
 
Wow, var mange som tok veldig hardt i her da! De som gir gaven og av ulike årsaker velger å slå dem sammen, gjør det vel neppe med onde baktanker eller av latskap? De ønsker å gi en viss gave de kanskje ellers ikke hadde hatt mulighet til. Når barna er så små at de ikke aner forskjellen, men foreldrene lager sak av det, da syns jeg det blir smålig og noe utakknemlig. Når flere snakker om at det er slemt og færre gaver osv, så blir jeg ærlig talt litt satt ut. Er antall gaver det viktigste?

Ja, bursdager fortjener å markeres, selvfølgelig skal barna føle at de blir gjort stas på og at de ikke taper på å ha bursdag tett mot jul. Nei, vet ikke hva jeg skal si. Syns folk reagerte voldsomt her.
Si det du til femåringen som sitter der med halvparten så stor haug som søsken på julaften fordi h*n fikk dyrere bursdagsgaver for en uke siden. Den femåringen som faktisk ikke skjønner at gaven til bursdagen var dyrere, men lett ser at det er halvparten så mange.

Jeg har en datter født 25.12. Allerde merker vi veldig stor forskjell og om et par år gjør hun det også. På at det er ca halvparten så mange av familien/slekta som kommer på hennes bursdag som på de andres. Skulle hun i tillegg ikke fått bursdagsgaver heller. Bare fordi hun desverre kom tre uker før termin?

Og jo. Det er ikke fritt for at "latskap" nok dels er grunnen. Ikke ondskap, men det er vanskelig nok å finne på en gave til barn nummer tre om man ikke skal finne på to på en gang. Gjøre det enklere for seg selv en tid på året da mye skal kjøpes. Slå det sammen til en.
 
Si det du til femåringen som sitter der med halvparten så stor haug som søsken på julaften fordi h*n fikk dyrere bursdagsgaver for en uke siden. Den femåringen som faktisk ikke skjønner at gaven til bursdagen var dyrere, men lett ser at det er halvparten så mange.

Jeg har en datter født 25.12. Allerde merker vi veldig stor forskjell og om et par år gjør hun det også. På at det er ca halvparten så mange av familien/slekta som kommer på hennes bursdag som på de andres. Skulle hun i tillegg ikke fått bursdagsgaver heller. Bare fordi hun desverre kom tre uker før termin?

Og jo. Det er ikke fritt for at "latskap" nok dels er grunnen. Ikke ondskap, men det er vanskelig nok å finne på en gave til barn nummer tre om man ikke skal finne på to på en gang. Gjøre det enklere for seg selv en tid på året da mye skal kjøpes. Slå det sammen til en.

Gjør virkelig halvparten det da? Om forskjellen er så stor at den er merkbar, så greit, prat med noen av dem det gjelder. Men slik mange skriver om at det er slemt og får det til å høres ut som et overgrep at ikke barna får massevis av gaver... de fleste unger jeg kjenner får så mange gaver at det er rent kvalmt, det er så mye at mange ikke kan åpne alt på julaften fordi det ikke er tid eller ungene vipper over og ikke takler mer. Folk prater om gavepress og økonomi og miljø, så jeg blir ærlig talt overrasket over at alle går så hardt ut her.

Nei, det jeg hadde gjort om det ble forskjell på ungene her, var å be de som slo sammen gavene om å gjøre det til resten av søsknene også.

Greit, kanskje ikke alle barn som får 30-40 gaver slik jeg har vokst opp med og mine barn lett får, har man små familier kan det selvsagt føles annerledes.
 
Gjør virkelig halvparten det da? Om forskjellen er så stor at den er merkbar, så greit, prat med noen av dem det gjelder. Men slik mange skriver om at det er slemt og får det til å høres ut som et overgrep at ikke barna får massevis av gaver... de fleste unger jeg kjenner får så mange gaver at det er rent kvalmt, det er så mye at mange ikke kan åpne alt på julaften fordi det ikke er tid eller ungene vipper over og ikke takler mer. Folk prater om gavepress og økonomi og miljø, så jeg blir ærlig talt overrasket over at alle går så hardt ut her.

Nei, det jeg hadde gjort om det ble forskjell på ungene her, var å be de som slo sammen gavene om å gjøre det til resten av søsknene også.

Greit, kanskje ikke alle barn som får 30-40 gaver slik jeg har vokst opp med og mine barn lett får, har man små familier kan det selvsagt føles annerledes.

Hos oss har vi altså heldigvis folk som gir en gave til hver dag, men mange her skriver jo hva de selv opplevde.
Og forskjellen er merkbar den på julaften når de sitter der, hva fikk du av x og hva fikk du av dem da? For de har interesse for hverandres gaver. De får mange gaver, men ikke 30-40 heldigvis.

Og det er reelt sant at selskapet hennes var ca halvparten. Det var de nærmeste som kom, pluss ei av mine tanter. Til de andre ungene kommer nemlig 3-4-5 av mine tanter/onkler og et par av mine søskenbarn med unger. Det er vanlig i min familie. Og det gjør de til alle sine "tanteungers unger" bortsett fra min yngste datter. Fordi hun er født i jula. Og da har de annet å gjøre, selv om jeg altså avholdt selskapet mellom den sene frokosten og de middagsgjestene, så ble det og blir det sånn. Fordi jeg desverre ikke klarte holde henne inne et par dager til. Og det merkes, når "de nærmeste" for vår del bare er mine foreldre og min bror med famlie, for mannens familie kommer ikke i bursdag, de bor på andre siden av landet. Og da er det at "de andre" som gjør dagen til et selskap, ikke bare mormor og morfar og tante og onkel på besøk, ja da merkes det når de ikke kommer. Selv om de la en ekstra gave i posen med julagevene. En som var til bursdagen. Og det er egentlig sårere det, enn om de nå som hun ble et i fjor hadde fått en felles gave, for det ble unektelig mye gaver på kort tid.

Men den som ante hvor dårlig samvittighet jeg har når jeg tenker på om det var mitt jule-stress som førte til at vannet gikk lille julaften og ungen kom nesten tre uker før hun skulle og at jeg ikke i det minste klarte å holde henne inne til 27-28 desember såpass hun fikk en skikkelig bursdag eller egentlig helst over nyttår så fikk hun et år ekstra i barnehagen og være eldst i stedet for yngst, skole 6,5 i stedet for 5,5 åt gammel. Ja, den kunne nå prøve seg å komme med at det er smålig og storkrevende at jeg ønsker at hun skal få ha BURSDAG når hun har bursdag. For det er virkelig ikke hennes feil at hun er født i desember.
 
Jeg ville saht fra, en slektning av meg fikk masse fellesgaver og synes ikke det var moro
 
Hos oss har vi altså heldigvis folk som gir en gave til hver dag, men mange her skriver jo hva de selv opplevde.
Og forskjellen er merkbar den på julaften når de sitter der, hva fikk du av x og hva fikk du av dem da? For de har interesse for hverandres gaver. De får mange gaver, men ikke 30-40 heldigvis.

Og det er reelt sant at selskapet hennes var ca halvparten. Det var de nærmeste som kom, pluss ei av mine tanter. Til de andre ungene kommer nemlig 3-4-5 av mine tanter/onkler og et par av mine søskenbarn med unger. Det er vanlig i min familie. Og det gjør de til alle sine "tanteungers unger" bortsett fra min yngste datter. Fordi hun er født i jula. Og da har de annet å gjøre, selv om jeg altså avholdt selskapet mellom den sene frokosten og de middagsgjestene, så ble det og blir det sånn. Fordi jeg desverre ikke klarte holde henne inne et par dager til. Og det merkes, når "de nærmeste" for vår del bare er mine foreldre og min bror med famlie, for mannens familie kommer ikke i bursdag, de bor på andre siden av landet. Og da er det at "de andre" som gjør dagen til et selskap, ikke bare mormor og morfar og tante og onkel på besøk, ja da merkes det når de ikke kommer. Selv om de la en ekstra gave i posen med julagevene. En som var til bursdagen. Og det er egentlig sårere det, enn om de nå som hun ble et i fjor hadde fått en felles gave, for det ble unektelig mye gaver på kort tid.

Men den som ante hvor dårlig samvittighet jeg har når jeg tenker på om det var mitt jule-stress som førte til at vannet gikk lille julaften og ungen kom nesten tre uker før hun skulle og at jeg ikke i det minste klarte å holde henne inne til 27-28 desember såpass hun fikk en skikkelig bursdag eller egentlig helst over nyttår så fikk hun et år ekstra i barnehagen og være eldst i stedet for yngst, skole 6,5 i stedet for 5,5 åt gammel. Ja, den kunne nå prøve seg å komme med at det er smålig og storkrevende at jeg ønsker at hun skal få ha BURSDAG når hun har bursdag. For det er virkelig ikke hennes feil at hun er født i desember.

Men det er jo ikke "før tida". Tre uker før termin tells jo som terminfødsel. Og barna kommer når de er klare, så selv om hva jeg sier neppe teller her, så må du ikke tenke slik.

Klart det kan føles sårt, men når ungene har bursdag i en ferie eller høytid så kan man selvsagt ikke forvente at folk aldri er opptatt, bortreist, besøker familie på andre siden eller hva, men har man mulighet bør det selvsagt prioriteres.

Som barn syns jeg rett og slett jeg hadde bursdag for nært jul, jeg tenkte det var så lenge å vente fra januar til desember før jeg fikk gaver eller noe sånt igjen, når andre kanskje hadde ting mer spredt. Jeg ønsket jeg hadde bursdag om sommeren, så jeg kunne ha utebursdag. Men det jeg nå ser, er at sommerbarna gjerne har det problemet at mange er på ferie hele tiden og ikke kan komme i bursdag. Fordeler og ulemper har vi med alt mulig, og livet er ikke bestandig rettferdig. Da finner man måter å fremheve fordelene på, og prøver å akseptere ulempene. Ikke alt man kan gjøre noe med.
 
Ikke alt man kan gjøre noe med
Men akkurat det denne tråden handlet om det kan man ordne lett.

(jeg har en i sommerferien og ei i vinterferien og ei i juleferien, så vi kan å treffe på ferier ja.)

Jeg er klar over at hennes 18 dager før termin er å regne som til termin men likevel var det meningen hun skulle fødes i januar som hadde vært meget annerledes på mange måter og det gir av og til en del tanker.

Så heldigvis forskjellsbehandles hun i alle fall ikke med gavene.
 
Nå er mitt desemberbarn bare 8mnd i morgen, så spent på hvordan det blir fremover. Har flere i familien med bursdag i desember de får både bursdag og julegave fra oss, ikke en gave [emoji2]
 
Hos oss har vi altså heldigvis folk som gir en gave til hver dag, men mange her skriver jo hva de selv opplevde.
Og forskjellen er merkbar den på julaften når de sitter der, hva fikk du av x og hva fikk du av dem da? For de har interesse for hverandres gaver. De får mange gaver, men ikke 30-40 heldigvis.

Og det er reelt sant at selskapet hennes var ca halvparten. Det var de nærmeste som kom, pluss ei av mine tanter. Til de andre ungene kommer nemlig 3-4-5 av mine tanter/onkler og et par av mine søskenbarn med unger. Det er vanlig i min familie. Og det gjør de til alle sine "tanteungers unger" bortsett fra min yngste datter. Fordi hun er født i jula. Og da har de annet å gjøre, selv om jeg altså avholdt selskapet mellom den sene frokosten og de middagsgjestene, så ble det og blir det sånn. Fordi jeg desverre ikke klarte holde henne inne et par dager til. Og det merkes, når "de nærmeste" for vår del bare er mine foreldre og min bror med famlie, for mannens familie kommer ikke i bursdag, de bor på andre siden av landet. Og da er det at "de andre" som gjør dagen til et selskap, ikke bare mormor og morfar og tante og onkel på besøk, ja da merkes det når de ikke kommer. Selv om de la en ekstra gave i posen med julagevene. En som var til bursdagen. Og det er egentlig sårere det, enn om de nå som hun ble et i fjor hadde fått en felles gave, for det ble unektelig mye gaver på kort tid.

Men den som ante hvor dårlig samvittighet jeg har når jeg tenker på om det var mitt jule-stress som førte til at vannet gikk lille julaften og ungen kom nesten tre uker før hun skulle og at jeg ikke i det minste klarte å holde henne inne til 27-28 desember såpass hun fikk en skikkelig bursdag eller egentlig helst over nyttår så fikk hun et år ekstra i barnehagen og være eldst i stedet for yngst, skole 6,5 i stedet for 5,5 åt gammel. Ja, den kunne nå prøve seg å komme med at det er smålig og storkrevende at jeg ønsker at hun skal få ha BURSDAG når hun har bursdag. For det er virkelig ikke hennes feil at hun er født i desember.
Kan hende det ikke ville hvert stor forskjell på om hun hadde hvert født senere heller.

Husker et år jeg og broren min fikk sakkosekker til jul, min bror med bursdag november hadde jo da også fått bursdagsgave, mens jeg med bursdag i romjulen fikk beskjed om at dette var bursdag OG julegave selvom min bror jo fikk det samme og egen bursdagsgave. Dette var dessverre ikke noe uvanlig, om det var julepapir på bursdagsgavene var ikke viktig da

For ja vi merker jo slike ting og det er veldig sårt! Tror jeg merket det ekstra godt siden min søster har bursdag i begynnelsen av desember og min bror i begynnelsen av november så hva de fikk til bursdagene sine var fortsatt ferskt i minne
 
Jeg er selv desember barn og har desember barn.
Viktig med gaver 2 ganger!
 
For yngre barn; to gaver , når dem blir eldre og kanskje ønsker seg noe dyrere så kan man slå sammen. (Hvis barnet ønsker det) :)
 
Back
Topp