Dere med desemberbarn

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Hvordan gjør dere det med gaver?
Er dere flinke til å dele opp bursdag å jul liksom?

Lille hjerte har bursdag 4 desember, å allerede nå hører jeg flere familiemedlemmer skal kjøpe en dyrere julegave, så hun får bare 1 stor gave til jul å ikke bursdag :(

Hva gjør dere som gir gaver til desemberbarn, deler dere opp gavene?
 
Min datter er født 16. desember, og min søster 28. desember.
Har alltid vært veldig viktig å dele opp bursdag og jul.
Tross alt, bursdag er ens egen dag, jul er for alle.
Jeg ville ha sagt i fra.
 
Har novemberjente selv da.
Men bursdag og jul feires hver for seg. Jeg deler gavene.

Det er bursdagsgave som de får på sin dag og det er julegave på julafta.

Hadde sagt helt klart ifra! Skal ungen vente 20 dager ekstra på sin bursdagsgave liksom?
 
Der sier jeg i fra. Ikke vært noen sak hos mitt desemberbarn enda. Men har ei søster som har bursdag 27 desember, og vet hvor sårt det har vært for henne å bare få 1 gave i mens alle andre får 2. Så her kommer jeg til å si klart å tydelig i fra at det er ikke aktuelt å slå det sammen til 1
 
Har en bror født midt i desember og selv født i starten av januar. Slår aldri sammen jul og bursdagsgaver, det er jo 2 ulike ting. Selv om bursdagen hadde hvert på julaften hadde det blitt 2 gaver.
 
Jeg har bursdag 29 desember og noe av det verste med bursdagen min opp igjennom årene er nettopp dette med kun 1 gave, når det kommer til jul kan det også hende at det ikke er noe som faktisk er dyrere også så mange ganger fikk jeg kun en gave til samme verdi som mine søsken fikk til jul, det føltes veldig urettferdig
 
Jeg hadde bedt dem gi de store gavene til bursdagen heller, siden det uansett blir for mye til jul.

Er født i januar selv, og det har skjedd at jeg har fått kombinert gave for å kunne få noe dyrere jeg ønsket meg, og det syns jeg selv var helt greit altså.
 
Min yngste er født 25.12 og fikk ikke en eneste felles gave da hun ble et år i fjor. Vi åpnet gaver to dager på rad ja. Men sånn er det og sånn blir det.

Dette var det flere av de rundt oss som var så klare på for de kjente en som hadde fått sammenslått eller hadde lest om... Mange også obs på at bursdagsgaven ikke skal ha julepapir.

Dersom hun en gang ønsker seg noe veldig dyrt når hun blir stor kan hun slå sammen. Men nå får hun to likeverdige gaver. To dager på rad. Ikke hennes feil at hun kom tre uker før planen.
 
Storebror er født i begynnelsen av januar. Fikk sammenslått gave på 1 års dagen. De fikk beskjed om at han skal ha to gaver. Viss han ønsker seg noe dyrt senere kan han få det sammenslått!
 
Hun har aldri fått noen felles gaver nei, alle gir til både bursdag og jul. Jeg er obs til andre med bursdag i desember at gaven ikke skal ha julepapir, men min jente bryr seg ikke med det. Hun er like glad i jul som mammaen sin, og insisterer på at hun er et julebarn som skal ha julekaker og pyntet juletre til bursdagen sin. :)
 
Har et søskenbarn som har bursdag 23 desember og ingen felles gaver der heller. Synes man burde skille jul og bursdag. Når det gjelder julepapir på gaver har jo det blitt helt håpløst. Jeg har bursdag i starten av november og når folk kjøper gaver til meg må de si fra at de ikke vil ha julepapir på, for butikkene regner jo med at det er julegaver man kjøper i oktober :p
 
Ikke desemberbarn, men.. 27. November, så nesten. Blir to individuelle gaver. I alle fall nå som hun er så liten. Er selv født 17. Nov.. Kunne få en billigere og en dyrere gave enn det foreldrene mine pleide å gi (ene var kombinert gave, andre bare en oppmerksomhet), men alltid to gaver. [emoji14]
 
Jeg er desemberbarn og husker at jeg ofte fikk 1 bra gave til enten bursdag eller jul også ble den andre gaven bare en liten oppmerksomhet, så jeg skulle ha noe å pakke opp som min mamma sa. Husker jeg syns det var sååå kjipt og trist.
Prøvde å si det til foreldrene mine at jeg syns det var leit at det alltid gikk utover bursdag eller jul bare fordi jeg er født i desember. Da fikk jeg bare høre at jeg var utakknemlig.. Jeg spurte aldri om mye, men det var litt flaut å få typ en pose Twist på julaften fra foreldrene sine.
Så veldig godt å høre at folk er flinke til å skille bursdag og jul!
En ting er jo om man ønsker seg noe dyrt og det er praktisk å slå det sammen.
 
Enig med de over her, jul er jul og bursdag er bursdag! Om man vil kjøpe noe dyrt kan jo flere i familien eller venner gå sammen om å spleise, i stedet for at de slår sammen jul å bursdag! Hos oss er spleiselag vanlig, blir færre gaver, men ofte mer nyttige ting!
 
Her har søstra til samboer bursdag på lillejulaften, og selv om ho er voksen nå, så vet jeg at ho ønsker seg en bursdagsgave og en julegave. Så det får ho.
Så når det gjelder barn, så hadde jeg definitivt kjøpt en bursdagsgave og en julegave.
Etterhvert som barnet blir større, kunne jeg kjøpt en større gave, men hadde spurt barnet først.
 
Har novemberjente selv da.
Men bursdag og jul feires hver for seg. Jeg deler gavene.

Det er bursdagsgave som de får på sin dag og det er julegave på julafta.

Hadde sagt helt klart ifra! Skal ungen vente 20 dager ekstra på sin bursdagsgave liksom?

Det er det jeg å mener, hun kan jo ikke sitte på bursdagen uten gave pgr av at hun må vente :(
Jeg må ta meg en runde å snakke med de tror jeg
 
Jeg hadde bedt dem gi de store gavene til bursdagen heller, siden det uansett blir for mye til jul.

Er født i januar selv, og det har skjedd at jeg har fått kombinert gave for å kunne få noe dyrere jeg ønsket meg, og det syns jeg selv var helt greit altså.

Det er greit med sånn løsning når man er eldre å ønsker det selv :)
 
Min yngste er født 25.12 og fikk ikke en eneste felles gave da hun ble et år i fjor. Vi åpnet gaver to dager på rad ja. Men sånn er det og sånn blir det.

Dette var det flere av de rundt oss som var så klare på for de kjente en som hadde fått sammenslått eller hadde lest om... Mange også obs på at bursdagsgaven ikke skal ha julepapir.

Dersom hun en gang ønsker seg noe veldig dyrt når hun blir stor kan hun slå sammen. Men nå får hun to likeverdige gaver. To dager på rad. Ikke hennes feil at hun kom tre uker før planen.

Så bra :D

Vi i familien har ei som har bursdag 23.12, der var vi nøye med gavepapiret.
Nå som hun er voksen å ønsker seg dyrere ting så sier hun selv ifra at hun heller vil at vi skal slå sammen gavene, men det kommer alltid med en liten bursdagsgave uansett :)
 
Jeg er desemberbarn og husker at jeg ofte fikk 1 bra gave til enten bursdag eller jul også ble den andre gaven bare en liten oppmerksomhet, så jeg skulle ha noe å pakke opp som min mamma sa. Husker jeg syns det var sååå kjipt og trist.
Prøvde å si det til foreldrene mine at jeg syns det var leit at det alltid gikk utover bursdag eller jul bare fordi jeg er født i desember. Da fikk jeg bare høre at jeg var utakknemlig.. Jeg spurte aldri om mye, men det var litt flaut å få typ en pose Twist på julaften fra foreldrene sine.
Så veldig godt å høre at folk er flinke til å skille bursdag og jul!
En ting er jo om man ønsker seg noe dyrt og det er praktisk å slå det sammen.

ååå nei :Heartred:Heartred:Heartred
 
Back
Topp