Dere gravide som skal vaksineres

Kan ikke andre gravide få ta sine valg, så tar du dine?

Det ER et vanskelig valg, og det er fullstendig unødvendig å kritisere andre for den avgjørelsen de lander på
 
ORIGINAL: *LykkeligMamma*

ORIGINAL: lillemæ

ORIGINAL: *LykkeligMamma*

ORIGINAL: BlessItBe

Synes på en måte du angriper de gravide som har valgt å ta denne vaksinen jeg [:-]


Over hode ikke!
Men lurer på hvorfor de tar sjansen med vaksinen, men holder seg laaaangt unna salami!?


Jeg kan si det en gang til! Fordi FHI går ut og anbefaler gravide å ta vaksinen, mens mattilsynet anbefaler å IKKE spise spekemat o.l.


Skjønner virkelig ikke at de kan anbefale noe som helst når de ikke har forska på det på noe som helst måte!

 
Du må da ikke ta den. Ingen som tvinger deg....
 
Men vi vet jo hva influensaen kan føre til..... Synes du er på bærtur her.......
 
her tar jeg den vaksinen pga jeg vil ikke dø fra min kjære samboern og min lille sønn som er bare 1 år, så for vi ta som det kommer, håper det kommer å gå bra med meg og min lille baby i magen, er tungt valg. men vil ikke risikere å dø fra min familie.
 
Å nei, den tanken har jeg ALDRI tenkt!!! Shit! For et lite gjennomtenkt valg jeg har tatt!!!

hallo??? Det er utrolig lett å forklare: Jeg hører på de som har peiling og vet hva de snakker om, de som er fagfolk og har utdanning, erfaring og har forsket. Fhi sier jo selv at de helst ville gitt den rene vaksinen til gravide, og det er klart at vi ville helst hatt den også... Men, nå er ikke det et alternativ. Og da velger man å beskytte seg mot det det er størst sjanse for at skal skje.
 
Om jeg ikke tar vaksinen nå, også blir jeg syk, også dør jeg.... Da dør jo fosteret også!!! Noen som har tenkt på det??
 
Var selv bestemt på å ikke ta vaksinen, men ombestemte meg i senere tid.
 
Det jeg tenker er:
 
Hvis jeg nå bestemmer meg for å ta denne vaksinen, og det skjer noe med barnet pga den, vil jeg aldri kunne tilgi meg selv.
 
Men hvis jeg velger å IKKE ta denne vaksinen, og noe skjer med barnet eller meg, vil jeg da kunne tilgi meg selv???
 
 
Det er et dilemma vi som er gravide, ikke vil slutte å tenke på uansett hvor mye vi prøver. Å det å lage ørten tråder om hva vi tenker på, vi som skal ta den, er det virkelig nødvendig??  Det er et veldig tungt og vanskelig valg å ta, om man velger det ene eller det andre. Å dømme folk ut fra de velger er best for seg selv og sine, er dårlig gjort og må jeg få si det, svært BARNSLIG.
 
 
 
ORIGINAL: Alexandra82

Er det noen som har tall på hvor mange gravide som har hatt svineinfluensa og i dag er i fin form? Både kvinne og barn?
For jeg hører bare om hun ene som dessverre døde, men jeg VEIT om flere gravide som har hatt influensaen og klart seg helt fint.
Hvorfor nevnes ALDRI de?

Og å skrive "jeg tar den for jeg vil ikke dø fra de andre barna mine"...
Det er ikke slik at alle de som velger å ikke ta vaksinen dauer.
Jeg regner med at dere ikke kjører bil heller da. Bare for å være like usaklig.


Hører du aldri noe om det? De sier jo HELE tiden, at de fleste klarer seg helt fint, men NOEN gjør det ikke, og problemet er at de kan ikke si hvem disse NOEN er! Mange av disse er helt friske, unge mennesker! Det er jo det som gjør denne influensaen så skummel! Og alle vet jo at ikke alle de som velger å ikke ta vaksinen kommer til å dø, det er det heller ingen som har påstått, men det er en sjangs for at man kan komme til å dø! Det er jo denne sjangsen man da ikke vil da, sjangsen på å dø fra familien sin.

Dessuten klarer de fleste seg fint når de får viruset, men hva med alle de de smitter? Og som kanskje smitter videre igjen, og da til et nyfødt barn eller til en i risikogruppen, som IKKE klarer seg...?

Og det er jo ikke bare det å dø som er faren, f.eks sier mange at de ikke vil ta vaksinen pga de er redd den kan føre til lammelser. Det er 1:1 million sjangs for å få lammelser av denne vaksinen, får du influensaen så er sjangsen 50:1 million! Altså vesentlig høyere!

Og ser mange skriver her at denne vaksinen er ikke utprøvd, men så og si alle delene i denne vaksinen er utprøvd. Det er bare virusbitene de har byttet ut for å tilpasse dette nye viruset.
 
ORIGINAL: *LykkeligMamma*

Spekemat skal ikke spises pga faren for Toxoplasma, samma med upasteurisert melk og ost! 
Alkohol skal ikke drikkes, å røykes skal det ikke heller.
Å samtlige holder seg unna det hær!
Å hær vet man grunnene.

Men å ta en vaksine som de ikke vet hva gjør med fosteret/babyen det er greit?


At du ikkje vil ta den, er greit!! Men respekter då at det finnes gravide som velger ta vaksinen!!!!!! Eg tar ikkje sjansen på å få den influensaen, derfor har eg vaksinert meg!
 
Jeg tenker at de som anbefaler å ta denne vaksinen er de som er mest kompetente på området her i Norge. Jeg har ikke legeutdannelse, og er dermed heller ikke i stand til å vurdere konsekvensene ved en eventuell vaksine. Når FHI går ut og anbefaler denne vaksinen på tross av at det for mitt hode kan høres litt risikabelt ut, velger jeg å stole på dem som faktisk innehar kompetansen.

Jeg hadde selvfølgelig ønsket at det ikke var nødvendig å forholde seg til dette i det hele tatt, men jeg syns til syvende og sist konsekvensene ved å få sykdommen virker alvorligere enn konsekvensene ved vaksinen.

Dette er uansett et valg en hver som er gravid må få ta selv. Alle vil vel det beste for barnet sitt :)
 
i tyskland har de den vaksina som egentlig er anbefalt gravide, og de fraråder gravide å ta den vaksina. mens her i norge har vi en potensielt farligere vaksine, og den er vi anbefalt å ta... noe som ikke stemmer, og det har skjedd flere ganger før at helsemyndighetene i norge anbefaler vaksiner som senere viser seg å være lite lurt. i tyskalnd er de langt frem medisinsk, kanskje vi heller skulle hørt på anbefalingene de kommer med. i 1976 døde det mange ganger fler av vaksina som ble gitt mot svineinfluensa enn av de som døde av sykdommen.... hørte også at helseministeren ikke skulle ta vaksina....
 
ORIGINAL: Merri24

Heller det enn å risikere å dø.. Noen sjanser får man bare ta.. Synes folk her inne er i overkant skeptiske..


enig i den du[;)]
 
ORIGINAL: Merri24

Heller det enn å risikere å dø.. Noen sjanser får man bare ta.. Synes folk her inne er i overkant skeptiske..

 
Må bare si at det var kjempefine bilder du har av hesten og sønnen din!!! [:D] 
 
Hallo - lite relevant sammenligning da!!

Med svineinfluensa så vet man at det er 4-8 ganger større sjanse for alvorlige komplikasjoner (og evt. død) hos gravide kvinner. Dør du dør fosteret høyst sannsynlig. Så får jo hver og en veie opp denne sjansen mot en evt. sjanse for at vaksinen påvirker fosteret - som jo heller ikke er dokumentert, men man mener det er liten sjanse for. Er gravid og skal vaksineres fredag. Skulle gjerne visst for sikkert at fosteret ikke får noen senskader av vaksinen, men føler vel ikke jeg kan risikere mitt eget og fosterets liv fordi jeg insisterer på å vite noe for sikkert som jeg antakeligvis ikke vil ha kunnskap om før det kanskje er for sent.
 
Lykke til med å bli frisk fra influensaen om dere blir smittet.. Siden tamiflu heller ikke er utprøvd på gravide, regner jeg med anti-vaksinefolkene avstår fra det også, siden det kan skade fosteret. Kos dere en uke i sengen eller på sykehus.
 
En ting er iallefall sikkert. Jeg kommer ikke til å synes synd på noen som blir syke av SI og ikke tatt vaksinen. Hva om motsatt fall skjer, at det viser seg at vaksinen ikke skader fosteret, da må dere i tillegg gå rundt å være bekymret for den nyfødte, min mine har iallefall fått i seg antistoffer.
 
Jeg er enig med de andre her: Vi velger å stole på myndighetene med alt, men når det kommer til vaksinen skal vi plutselig være tøff og ikke gjøre det? Ser IKKE logikken.
 
Back
Topp