** Den oooh store juletråden! **

Litt juleoppskrifter:

Korintsnitter

Disse kakene går raskt å lage, mange blir det også kun med enkle knep. Ca. 30 stk. 

4 1/2 dl hvetemel

2 ts vaniljesukker

50 g sukker

1/2 ts bakepulver

150 g smør

50 g korinter

1 dl fløte 

I stekeovnen: 200 °C, ca. 12 minutter 

Bland de tørre ingrediensene med korinter i en bolle, smuldre i smøret. Bland i fløten og lag en jevn deig. Eller bland alt bortsett fra fløten i en food processor og la maskinen gå litt slik at smøret blir smuldret. Bland inn fløten og lag en jevn deig. Elt deigen og del den i to pølser. Trill dem så lange som stekebrettet og legg dem på bakepapir til steking. Trykk dem litt flate, ca. 8 cm brede. Stek dem midt i ovnen. Kutt dem til ca. 3 cm brede kaker rett etter de er tatt ut fra stekeovnen og fremdeles er myke. Oppbevares tørt ved værelsestemperatur. 

*******************************
Hasselruter

Raske å lage, nesten som brownies. Populære hos de fleste.

Ca. 20 biter 

1 dl hasselnøtter

100 g smør

2 egg

3 dl sukker

2 dl hvetemel

3 ss kakao

1 ss vaniljesukker 

Langpanne, 20 x 25 cm I stekeovnen: 175 °C, ca. 20 minutter 

Rist nøttene i tørr stekepanne ved høy varme noen minutter. Rist ofte på pannen. Ha nøttene i et rent kjøkkenhåndklede og gni til skallet løsner. Fjern det. Smelt smøret og avkjøl det. Visp egg og sukker til tykk eggedosis. Bland sammen mel, kakao og vaniljesukker. Rør blandingen inn i eggedosisen. Ha i smør til slutt. Hell røren i en langpanne med bakepapir. Trykk nøttene i deigen og stek kaken midt i ovnen. Ta den ut når den kjennes ganske ferdig, men fremdeles ikke er helt fast. Avkjøl den og løft den ut av formen ved hjelp av bakepapiret. Skjær 5 x 5 cm store ruter. Oppbevares kjølig eller i fryser. 

**************************

Romsjokolade med marsipan

75 g fløte 

250 g sjokolade 

50 g rom 

ca. 150 g marsipan 

1. Fløten gis et oppkok og dras av platen. 

2. Hakket sjokolade blandes i - rør til alt er smeltet. 

3. Rom tilsettes. 

4. Kjevle ut marsipan til ca. 3 mm og stikk ut små rundinger. 

5. Den avkjølte massen røres litt opp og sprøytes som små topper på marsipanplettene. 

6. Evt. trekk med sjokolade. 

*****************************************

Verdens beste SEIGEMENN

10 pl gelantin

1,5 dl vann

300 g sukker

1 pk gele

vann + sukker kokes min. 20 min

gelantin bløtes 10 min

Bland gelantin i sukkerlake, rør godt. Ha i gele og rør godt. 

Helles i sukkerkledd form/fat, kjøles 1-2 t. Dryss sukker på geleen, hvelves på sukkerkledd papir. Skjæres/klippes i ruter, som rulles i sukker. Jafs innpå!
 
Eggelikør:

6 dl TINE Kaffefløte el en blanding av 3 dl TINE kremfløte og 3 dl TineMelk hel

300 g sukker

5 eggeplommer

1 ss vaniljesukker

3½ dl vodka el 60% sprit

1. Kok opp fløtemelken/kaffefløten og sukkeret. Visp eggeplommene og vaniljesukkeret. Tilsett litt etter litt den varme kaffefløten i eggeblandingen. 

2. Hell alt tilbake i kjelen og sett det forsiktig over varmen. Rør jevnlig til det tykner. Sil blandingen før den avkjøles. Spriten has i når den er avkjølt. 

3.Fordel likøren i passende flasker som kan pyntes med merkelapper og sløyfer. Likøren tykner når den står. Flasken bør ristes før man heller fra den.

Hell på søte flasker, skriv på en etikett hva flasken inneholder og pynt flaskehalsen med ett bånd. Kjempefin gave! :)

***********************************************


Mokkalikør:

3 dl vann

3 dl TINE Kremfløte

2 ss kaffepulver

2 ss kakaopulver

3 eggeplommer

5 ss sukker

2 dl 60 % sprit

1. Kok opp vann, fløte, kaffe og kakao. Visp sammen eggeplommer og sukker. Spe den varme væsken i eggeblandingen under kraftig røring.

2. Hell alt tilbake i kjelen og kok forsiktig opp under røring til likøren begynner å tykne. Avkjøl og bland i spriten. 

3. Fordel likøren på pene flasker og oppbevar dem kjølig. Likøren er holdbar i flere måneder

***********************************************************'

Kanelkaker:

200 g TineSmør 

1 dl sukker

1 dl potetmel

3½ dl hvetemel

½ ts bakepulver

1 ts malt kanel

Pensling:

1 sammenvispet egg

2 ss sukker

1 ss malt kanel

I stekeovnen: 175 °C, i ca 12 minutter

1. Ha alle ingrediensene i bollen til en food processor. Arbeid det sammen til en deig. Hvis du ikke har foodprocessor smuldrer du smøret med fingrene og elter sammen til en deig. 

2. Del deigen i 6 biter og trill fingertykke lengder. Skjær dem i ca 8 cm lange biter.pensle med sammenvispet egg og dypp dem i sukker blandet med kanel. Bøy dem lett til hestesko eller la det være stenger. Legg på stekeplate dekket med bakepapir og stek til de er lett gylne. Avkjøl på rist. Oppbevares i tett boks.

*******************************

Sjokoladefudge

1½ dl TineMelk Hel

350 g melis

100 g sukker

150 g TineSmør 

100 g mørk kokesjokolade , grovhakket

½ dl honning eller sirup

150 g oppdelte marshmallows

100 g valnøtter hakket

1. Varm melken forsiktig sammen med sukker og melis i en kjele. Rør med treskje til sukkeret har smeltet. Tilsett smør, sjokolade og honning eller sirup under omrøring. Kok opp under lokk og la det koke i 2 minutter. Løft av lokket og kok til massen er passe fast, men likevel myk, ca. 12 minutter.

2. Sett kjelen i kaldt vannbad. Visp til massen er kremaktig og har lysnet litt. Tilsett marshmallows og valnøtter. Hell massen i en firkantet form, 20 x 20 cm, dekket med bakepapir.

3. Avkjøles litt. Marker så firkanter i massen med en spiss oljet kniv. Sett fudgen kjølig og skjær den i biter.

*************************************'

Havredrømmer, 35 stk ca.

225 g marsipan

150 g TineSmør 

4 ss kakaopulver

3 dl havregryn

1 dl kokosmasse

1. Riv marsipanen grovt. Dersom den er svært myk, kan det være lurt å legge den et par timer i fryseboksen.

2. Arbeid inn romtemperert smør. Tilsett kakaopulver og havregryn og rør alt godt sammen.

3. Lag små, runde kuler og rull dem i kokosmasse. La kulene stå kaldt til de skal spises.

 
SARAH BERNHARD!

Steketemperatur: 180 grader

Steketid: ca 10 min

250 g mandler, malte

3.5dl melis

3 eggehviter (små, eller 2 store egg)

Visp eggehvitene stive.

Bland i melis og malte mandler.

Sett røren med liten teskje på bakepapirkledd plate.

Klapp de litt flate med vann på fingeren (ellers setter deigen seg fast i fingeren)

Stekes.

Avkjøles litt før de taes av platen.

FYLL:

200 g smør, gjerne meierismør

3 dl melis

3 eggeplommer

1 plate revet lys kokesjokolade (nok til 1.5 porsjon)

FYLL:

Smør, melis og eggeplommer blandes til en smidig krem (smøret må ha rom temperatur, skal ikke smeltes)

Rør inn revet sjokolade.

Legg fyllet på kakene i en pyramideformet topp.

Sett kakene kaldt.

GLASUR:

2 plater lys kokesjokolade

2 ss delfiafett.

Smeltes i vannbad.

Dypp kakene (fyllet) i sjokoladeglasuren.

Sett de kaldt igjen.

********************************

Julefoccacia

Ingredienser
5 dl lunkent vann

50 g gjær

1 ts salt

2 ss smeltet TINE Ekte Meierismør

2½ dl byggmel , gjerne Skjåkmjøl

7½ dl hvetemel

1 dl olivenolje

1 ss havsalt

Slik gjør du

På nederste rille i stekeovnen ved 220 grader i ca. 20 minutter

Løs opp gjæren i lunkent vann og tilsett salt. Rør inn melet. Deigen skal være litt løs. Hell i smøret og bare rør slik at smøret legger seg rundt leiven i bollen. Sett deigen til forheving ca. 30 minutter.

Ha deigen på et melet bakebord,del i 10 emner og trykk dissee ut til små rundinger. Legg disse på en smurt langpanne. La dem etterheve i 20 minutter. Fordel olivenolje og salt på.

Prikk brødenets overflate med skaftet på en tresleiv, eller bruk fingrene. Pensle med olivenolje og strø over havsalt før steking.

Tips!:

Foccacia kan gjerne få et dryss med oliven i biter og/ eller soltørkede tomater og finhakkede urter på toppen før steking.

*********************************

Kyllingleverpostei

Ingredienser

300 g lever kylling

1 gul løk

2 ss TINE Ekte Meierismør

1 ts salt

1 ts tørket, finknust basilikum

75 g romtemperert TINE Ekte Meierismør

3 ss julegløgg

Pynt:

2 timiankvister

1 dl røde bær

Slik gjør du

Finhakk løken. Smelt 2 ss smør i en panne og stek løk og kyllinglever. Krydre med salt og nykvernet pepper. NB! Pass på at leveren ikke stekes for mye, den skal ha en rosa kjerne i midten.

Kjør løk og kyllinglever i foodprocessor, tilsett basilikum, mykt smør og gløgg. Smak til med mer salt og pepper.

**************************************

Muffins som smaker som pepperkaker:

Slik gjør du det

Ca 12 stk 

100 g usaltet smør, romtemperert 

125 g sukker 

175 g mørk sirup 

1 egg 

1 eggeplomme 

260 g hvetemel 

1 ss kakao 

1 1/2 ts kanel 

1/2 ts malt muskat 

1 knivsodd malt ingefær 

1 knivsodd malt nellik 

1/2 ts salt 

1 ts bakepulver 

1,5 dl varm melk 

Sett ovnen på 175 grader. 

Rør smør og sukker hvitt, og tilsett sirup, egg og eggeplomme. 

Bland det tørre, og rør sammen med eggeblandingen til det er akkurat blandet. Rører du for lenge, får du luftbobler i muffinsene og de kan bli seige. Tilsett den varme melken, bland alt og fyll muffinsformer 2/3 fulle. 

Stek i 20 minutter midt i ovnen.

 
Herregud da Tone. SLUTT! jeg slanker meg. 


(skal prøve i alle fall 3 oppskrifter i slutten av mnd.)

Dessuten fikk jeg endelig avklart at jeg får reise sammen med mann og barn hjem til jul så er strålende fornøyd. 
 


Hyppolyta skrev:
Herregud da Tone. SLUTT! jeg slanker meg. 


(skal prøve i alle fall 3 oppskrifter i slutten av mnd.)

Dessuten fikk jeg endelig avklart at jeg får reise sammen med mann og barn hjem til jul så er strålende fornøyd. 


Hahahahaha! Jeg kan høre med IT-avd om de kan blokke nicket ditt fra alle tråder som har med snacks å gjøre :P :P

Åååååh så koselig!!!! Skjønner godt du er fornøyd med årets jul ja!!! :) :)
 
Haha.. Masse som må prøves ser jeg. Muffins som smaker som pepperkaker nam nam (eller ham ham som Ylva sier) 

Hva er Skjåkmjøl? Aldri hørt omd et gitt.. (fra julefoccacia?
 
åh TAKK
skal prøve meg på eggelikøren og moccalikøren, som vennegave i år :D
pleier bare å gi kverandre en liten ting. så thank you!
 
Hypo: Aner ikke, ha ha ha!! Hadde bare tatt vanlig mel jeg. Det er jo det jeg pleier å bruke til sånn brød :P : P

Klypa: Hvert eneste år siden jeg fant de to oppskriftene så har jeg sagt at jeg skal lage det. Men får jo aldri tid!!!
Så i år har jeg begynt å si at "jeg skal se om jeg får tid", ha ha ha ha!!! :P 
 


Trone skrev:
Hypo: Aner ikke, ha ha ha!! Hadde bare tatt vanlig mel jeg. Det er jo det jeg pleier å bruke til sånn brød :P : P

Klypa: Hvert eneste år siden jeg fant de to oppskriftene så har jeg sagt at jeg skal lage det. Men får jo aldri tid!!!
Så i år har jeg begynt å si at "jeg skal se om jeg får tid", ha ha ha ha!!! :P 


Men er det ikkje vanskelig å koke på fløte? tenker at det skiller seg og blir ødelagt lett..
 
oiii her var det jo masse godt joo :)
 
Og surpriiiiiiiiiiiiiise!! I stedenfor 0 % julestemning for i år, så har jeg nå litt mer faktisk!
Ene og alene fordi vi skal feire julaften hos pappa og samboern PLUSS min bror kommer!!! 
Han kan bare være der noen timer siden han skal på nattevakt da, men alt er bonus!!
 
Ååååååååh, tuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk snupp <3

Jeg satt eplemosten nesten i halsen her, leste jeg rett nå? *Gni meg i øynene*
JULETRÅÅÅÅÅD.... JAAAAAAAAA  tenkte jeg :D

Masse masse gode oppskrifter.. kanskje jeg skal lage noe av det :D
Jeg hadde egentlig bare bestemt meg for å lage pepperkaker, risboller og delfia kake i julen fordi vi skal være så mye vekke og da blir det bare kastet.. Men jeg kan jo ta med meg mye av dette på besøk 

Jippiii jai, skal være ferdig med julegavene innen 22.nov har jeg bestemt meg :D har egentlig bare de dyreste igjen.. mohahah.. men jeg vil gjøre de ferdig så jeg kan kooooooose meg i desember og bruke lønna på det jeg vil :D 

Kjekt å jobbe i gave butikk, ikke sant trone? :) litt gaver, litt til oss selv :D 
 
Og forresten må jeg si at i år blir det verdens beste jul :D

Alle mine søsken med mann og barn skal være hos mamma <3 :) søsteren, samboeren og min nevø på 7 mnd kommer ned 22.des. Det er lille søsteren min og hun tar med seg sønnen sin på julaften til meg(på morgenen, de sover hos mamma) også skal vi sitte i pysjen, se på juleprogrammer og spise snop fra strømpa  Gudd old times :D 
 
også må jeg legge til at i år blir det den beste julen <3 

Alle søskene mine med mann og barn skal være hos mamma & stepappan min :D 
wiiiii :D søsteren min, samboeren hans og nevøen min på 7 mnd kommer 22.des.. DA er det JUUUUL :D

Lille søsteren min tar med seg sønnen sin og vi skal sitte her i pysjen på julaften med strømpen og kidsa i fanget å spise snop :D hihi.. å se juleprogrammer på tvn :D

Gudd old times :D 
 
OM EN MÅNED ÅPNER VI FØRSTE LUKE I KALENDEREN!!!
 
Nå har jeg vært på IKEA og sneket på juleutstillingen. Ikke så mye fint som i fjor, men det er fordi jeg ikke liker sånn derre gullfarge og det var det mye av. Fant finfin adventslys til å henge i vinduene på rommet til Ylva, så de skal hun få i første adventspakke. Som jeg gleder meg :D
 
Jul, juhu! Og siden vi er i november så har jeg endelig lov å begynne å handle inn pakker :) Må bare bestemme meg for hva alle skal få først :)

Ellers blir det lite baking, for jeg er så elendig på det! Kjøper en ferdig pepperkakedeig og lager noe fancy ;)
 
Back
Topp