Den nye permisjonsordningen, hva vil den si?

Spare f.eks.? Godt forslag. :) Kanskje ingen har tenkt over hvor lett det er å spare opp en hel lønn. Igjen, godt å høre at det er så lett i din verden.

Man kan få til det ved å forlenge den totale permisjonen (slik noen politiske partier foreslår). Forlengelsen kan legges til pappakvoten slik at pappaer/medmødre/medfedre får være lengre hjemme, mødre 'kan' (men må ikke) være hjemme nok til at amming opprettholdes/fast føde og flasker kan innføres uten hastverk. Ennå viktigere - man bør ha rett til barnehageplass fra barnet er 1 år.

Sa jeg det var lett? Vi har måttet kutte mye når jeg har vært i ulømnet perm, vi har søkt avdragsfrihet på lånet, jeg har jobbet der jeg kan og vi har kuttet pengebruken, klart det ikke er mulig for alle, men ønsker man å ta ut mer perm så må man tenke over om det er noe man kan få til.


Fakta sier at menn ikke er hjemme når de (les:familien) får valget. Det viser bare at det fortsatt for mange er em selvfølge at mødrene skal være hjemme mest. Da må det desverre tvang på banen.

Jeg er absolutt for at det skal være barenehageplass til alle.

Å forlenge permisjonen derimot ser jeg ikke helt nødvendigheten av. Det kommer til å koste enormt og da gå på bekostning av andre ting, da bør man heller bruke pengene på å få på plass barnehageplasser til alle.
 
Hva hadde du gjort om du ikke jobbet turnus og derfor ikke hadde denne fleksibiliteten - og barnet ikke spiste av skje eller kopp, verken mm eller annen mat? Sånn bare av nysgjerrighet, siden du ser løsninger istedenfor problemer....

Det problemet hadde i såfall vært det i aller høyeste grad om hun rok hele permisjonen eller ikke da så det mptte blitt løst med eller uten de 5 ekstra ukene [emoji6] sånn bare for å være litt trassig[emoji23]
 
Sa jeg det var lett? Vi har måttet kutte mye når jeg har vært i ulømnet perm, vi har søkt avdragsfrihet på lånet, jeg har jobbet der jeg kan og vi har kuttet pengebruken, klart det ikke er mulig for alle, men ønsker man å ta ut mer perm så må man tenke over om det er noe man kan få til.


Fakta sier at menn ikke er hjemme når de (les:familien) får valget. Det viser bare at det fortsatt for mange er em selvfølge at mødrene skal være hjemme mest. Da må det desverre tvang på banen.

Jeg er absolutt for at det skal være barenehageplass til alle.

Å forlenge permisjonen derimot ser jeg ikke helt nødvendigheten av. Det kommer til å koste enormt og da gå på bekostning av andre ting, da bør man heller bruke pengene på å få på plass barnehageplasser til alle.

"Syns heller ikke det er ille å tape økonomisk på å få tid med barna, har selv tatt ulønnet perm 2 ganger og har søkt nå også."

lett/ikke ille... samma det. Da blir det en skjevfordeling. De damene som har råd, som deg, får lengre permisjon. Ikke rart du ikke bryr deg om "de andre" får mindre permisjon da ;) Drit i de, ikke sant?

Jeg ser nødvendigheten av å forlenge permisjonen til 52 uker. Da er barna 1 år, og det er en grei tid å begynne i barnehagen (dersom de bare hadde fått dette på plass), og da kunne fedre/medforeldre fått lengre permisjon. Da kan du også få mødrene kjappere tilbake i jobb istedetfor at de blir gående i ulønnet permisjon slik det mest sannsynlig kommer til å bli nå. Samfunnsnyttig rett og slett. :)
 
Jeg tror foreldre kommer til å fortsette å bestemme selv jeg. De som kan da....

Foreldre som har råd, tar seg råd til ulønnet permisjon. Foreldre som vil og har økonomisk mulighet til å prioritere amming etter anbefalingene vil gi mor hele fellesperioden og så la mor være hjemme i ulønnet perm før pappaen tar sin del.

Og dette gjør at det blir større forskjell på barn. De som har foreldre med god inntekt vil bli ammet etter anbefalingene og få mer tid hjemme med foreldrene, enn de barna der foreldrene må ta ut kun lønnet permisjon.

I tillegg blir damene mer tapere i arbeidslivet og til pensjon osv.

Men for all del, jeg håper foreldre allikevel prioriterer mor og barn og så kan politikerne se at det ikke nytter å påtvinge folk slikt.

Jeg kjenner jeg er glad jeg er ferdig med barn. Men det blir jo mer og mer likt USA her i landet også nå. De som har lite penger får kort permisjon. De som har mye penger må spare opp penger på forhånd når de planlegger å få barn, får å kunne være hjemme med de og ikke sende de i barnehagen som babyer.

Jeg tror du har helt rett!

Heldige du som er ferdig med barn. Jeg har fått trøkket denne ordningen på meg ETTER jeg ble gravid, og har således ingen mulighet (annet enn å ta senabort) til å gjøre noe annet enn å trixe det til etter beste evne.

Jeg misliker sterkt at man med denne ordningen får større valgfrihet dersom kun én av foreldrene er i jobb eller om foreldrene går fra hverandre. De som holder sammen og der begge foreldre bidrar med inntekt til statskassen, de skal staten bestemme over.

Hvilke signaler sender det? Vil man tilbake til hjemmeværende mødre eller kun ha alenemødre?
 
Jeg mener at for fellesskapets beste, bør det være fleksibel permisjonsordning. Med vår første unge brukte ikke far opp fedrekvoten i det hele tatt, for det gikk bare ikke. Andre og tredje unge tok jeg hele fellesperioden, og far fedrekvoten. Fjerde unge skal far ha hele fellesperioden i tillegg til fedrekvoten. Fordi det har passet barna og oss som familie best i hver enkelt situasjon !

Jeg har mange meninger om permisjonsordning, og er absolutt for fleksibel ordning for fellesskapets beste. Det handler om så mye mer enn å "slenge frem puppen" som middel for å tvinge den stakkars mannen til å frasi si seg tid med ungen. Jeg er sikker på at mange flere familier vil lide nød av en mer tvungen permisjonsordning, enn motsatt.
 
"Syns heller ikke det er ille å tape økonomisk på å få tid med barna, har selv tatt ulønnet perm 2 ganger og har søkt nå også."

lett/ikke ille... samma det. Da blir det en skjevfordeling. De damene som har råd, som deg, får lengre permisjon. Ikke rart du ikke bryr deg om "de andre" får mindre permisjon da ;) Drit i de, ikke sant?

Jeg ser nødvendigheten av å forlenge permisjonen til 52 uker. Da er barna 1 år, og det er en grei tid å begynne i barnehagen (dersom de bare hadde fått dette på plass), og da kunne fedre/medforeldre fått lengre permisjon. Da kan du også få mødrene kjappere tilbake i jobb istedetfor at de blir gående i ulønnet permisjon slik det mest sannsynlig kommer til å bli nå. Samfunnsnyttig rett og slett. :)

Nei man velger selv å få barn, da må man planlegge og ikke bare regne med at andre ordner og legger til rette for det.

Syns du legger mye negativitet i mine ord? Sa jeg at jeg driter i noen? Og hva vet du om vår økonomi? Og hvor mye vi har omrokkert for å få til det vi har fått til? Syns du er veldig dømmende nå.
 
Hvordan kan en baby på 3-4 måneder ikke drikke av kopp eller skje? Altså min mann ga mm på kopp, kopp de bruker på sykehuset til nyfødte for å ikke skape sugeforvirring. Det er faktisk bare å legge den inntil og vi helte også litt i munnen for at babyen skulle skjønne her er mat, til slutt så svelger de. Barnet spiser til slutt, og hva har dette med turnus å gjøre tenkte du?
Jeg har hatt mye problemer med mine barn, 2 av de sov ikke en natt før de var over 2 år, en av de spiste ikke fastføde før 18 måneder, den andre var syk med oppkast og diare i 3 år.
Og kolikk har jeg hatt med 2 av de.
Bup var å hjalp oss med spisevegring og svaret er ikke kun å gi puppen å kapitulere. Man må jobbe seg frem prøve. Vi begynte med engangspøyter for å sprøyte mm inn før kopp og skje. Mange løsninger der ute, men setter seg ikke ned å sier alt er umulig kun pupp.
Jeg nekter å kun være en pupp så dette jobbet vi med hele veien ;)

Om du lurer litt på koppmating står det her.
https://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating
Vi hadde masse hjelp i fra bup og jeg anbefaler det om man ikke ser løsninger på noen problemer som dukker opp [emoji1303]

Og spydigheter tar seg dårlig ut, bare fordi jeg velger å finne positivet i en vanskelig situasjon og løsninger på problemene.
Jeg er en person som er løsningsorientert, og setter meg aldri ned å gir opp hver gang verden går meg i mot. Da hadde jeg ikke vært her i dag :)

«Bare fordi du velger å finne positivitet i en vanskelig situasjon og løsninger på problemene»? Ja for det gjør ikke andre? Hvis babyen ikke vil spise så er det utelukkende fordi foreldrene ikke har prøvd nok? DET er spydigheter det! Fra deg - ikke meg!

Så fint at det funket for deg da!
Men vet du, det funker ikke for alle. Det er ikke bare å sette koppen til munnen å helle (jeg vet godt hva koppmating er). Jeg synes det er ganske nedlatende av deg å si at alle barn tar kopp el. Nei mi gjorde ikke det. Godt mulig det er unormalt. Men det er ikke fordi jeg eller pappaen ikke prøvde nok eller bare så problemer. Tvert i mot. Jeg har hatt en innstilling til å virkelig jobbe med ting vi slet med, enten det var mat eller søvn eller hva som helst. Synes det er sinnsykt arrogant av deg å påstå at det ikke går bare fordi man ikke har jobbet nok med det. Hva f. vet du om det? Jeg prøvde både ulike typer flasker, kopp, sprøyte, tutekopp, vanlig drikkekopp, skje osv osv. Jeg var borte i 8 timer og pappaen alene med baby. Hver dag i flere uker. Det hjalp ikke. Så siden du tydeligvis har løsningen på alt og påstår at det finnes løsninger, så spør jeg deg: hva ville du gjort om babyen din ikke tok kopp eller annen type mating?
 
«Bare fordi du velger å finne positivitet i en vanskelig situasjon og løsninger på problemene»? Ja for det gjør ikke andre? Hvis babyen ikke vil spise så er det utelukkende fordi foreldrene ikke har prøvd nok? DET er spydigheter det! Fra deg - ikke meg!

Så fint at det funket for deg da!
Men vet du, det funker ikke for alle. Det er ikke bare å sette koppen til munnen å helle (jeg vet godt hva koppmating er). Jeg synes det er ganske nedlatende av deg å si at alle barn tar kopp el. Nei mi gjorde ikke det. Godt mulig det er unormalt. Men det er ikke fordi jeg eller pappaen ikke prøvde nok eller bare så problemer. Tvert i mot. Jeg har hatt en innstilling til å virkelig jobbe med ting vi slet med, enten det var mat eller søvn eller hva som helst. Synes det er sinnsykt arrogant av deg å påstå at det ikke går bare fordi man ikke har jobbet nok med det. Hva f. vet du om det? Jeg prøvde både ulike typer flasker, kopp, sprøyte, tutekopp, vanlig drikkekopp, skje osv osv. Jeg var borte i 8 timer og pappaen alene med baby. Hver dag i flere uker. Det hjalp ikke. Så siden du tydeligvis har løsningen på alt og påstår at det finnes løsninger, så spør jeg deg: hva ville du gjort om babyen din ikke tok kopp eller annen type mating?

Da hadde jeg rullet inn puppen og sluttet med amming. Snakke med legen og fått hjelp fra helsevesenet. ;)

Og nei det er svært mange som har vanskeligheter for å finne løsninger på ett problem, vi er så bortskjemt i Norge setter oss ned å forventer at staten Norge ordner opp. Her har vi verdens flotteste permisjons ordning og bare fordi det er krav rundt sen klager vi og planlegger heller svindel. Det er løsningen sin det.
 
Ok. Og så da?

Kam jeg spørre hva du hadde gjort? Og hva du forventer av svar her?

Hele denne diskusjonen bunner i 5 uker permisjon mer til far, 5(!) uker fra eller til,så må man alstå ut i jobb uansett. Da er løsningen ved ekstreme tilfeller (slik du legger opp til) perm uten lønn eller ammefri. Disse løsningene er der både etter gammel og ny ordning, en eller annen gang MÅ man tilbake til hverdagen, med eller uten kopp eller pupp. Hvordan mener du det skulle løst seg? Og hvorfor henger du deg opp i hvordan hun skulle løst det?
 
Da hadde jeg rullet inn puppen og sluttet med amming. Snakke med legen og fått hjelp fra helsevesenet. ;)

Og nei det er svært mange som har vanskeligheter for å finne løsninger på ett problem, vi er så bortskjemt i Norge setter oss ned å forventer at staten Norge ordner opp. Her har vi verdens flotteste permisjons ordning og bare fordi det er krav rundt sen klager vi og planlegger heller svindel. Det er løsningen sin det.

Det er godt mulig. Men det gjelder ikke alle. Og det gjelder ikke meg. Jeg er faktisk langt bedre enn de fleste til å være fleksibel og løsningsorientert. Dette var litt på siden av permisjonsordningen, men kjenner jeg blir skikkelig provosert når du påstår at dette ikke er et problem og at det ene og alene kan være et problem fordi foreldrene ikke prøver nok.

Det er ikke det at jeg klager på permisjonen i Norge generelt, for den er ganske bra. Men når politikerne velger å gjøre den dårligere (etter mitt syn), så skal man selvfølgelig få lov å si at det går i feil retning. Jeg synes det går i feil retning mtp kvinnesyn, mtp barns beste, mtp likestilling i arbeidslivet og mtp å øke forskjeller mellom fattig og rik i Norge.
 
Men 100% valgfrihet er heller ikke tilpasset alles behov. Det er ikke tilpasset de familiene hvor mor prøver nekte far å ta perm, mens far har lyst til å ha perm han også.
Men i dysfunksjonelle familier der en dominerer og styrer over den andre, enten det er far eller mor, vil vel ikke "hjelpes" av noen uker fra eller til?
 
Jeg tror du har helt rett!

Heldige du som er ferdig med barn. Jeg har fått trøkket denne ordningen på meg ETTER jeg ble gravid, og har således ingen mulighet (annet enn å ta senabort) til å gjøre noe annet enn å trixe det til etter beste evne.

Jeg misliker sterkt at man med denne ordningen får større valgfrihet dersom kun én av foreldrene er i jobb eller om foreldrene går fra hverandre. De som holder sammen og der begge foreldre bidrar med inntekt til statskassen, de skal staten bestemme over.

Hvilke signaler sender det? Vil man tilbake til hjemmeværende mødre eller kun ha alenemødre?
Hvor mye kan man like et innlegg? Jeg ville trykt liker 10 ganger på innlegget ditt om jeg hadde kunnet!!! OG gitt deg både "enig", "vinner" og "hjerte".

Det er faktisk sånn at det lønner seg mindre og mindre å holde sammen. Hvis en jobber fullt og den andre mindre/ingenting får ikke den som jobber fullt redusert skatt lenger. Når til og med KrF (ikke et parti jeg stemmer på forsåvidt) er for tredelingen, og vil gi barnefamilier mindre valgfrihet, blir jeg ganske oppgitt. Trodde de av alle brydde seg om barnefamilier.
 
Last edited:
Det er godt mulig. Men det gjelder ikke alle. Og det gjelder ikke meg. Jeg er faktisk langt bedre enn de fleste til å være fleksibel og løsningsorientert. Dette var litt på siden av permisjonsordningen, men kjenner jeg blir skikkelig provosert når du påstår at dette ikke er et problem og at det ene og alene kan være et problem fordi foreldrene ikke prøver nok.

Det er ikke det at jeg klager på permisjonen i Norge generelt, for den er ganske bra. Men når politikerne velger å gjøre den dårligere (etter mitt syn), så skal man selvfølgelig få lov å si at det går i feil retning. Jeg synes det går i feil retning mtp kvinnesyn, mtp barns beste, mtp likestilling i arbeidslivet og mtp å øke forskjeller mellom fattig og rik i Norge.

Jeg har ALDRI skrevet det var enkelt;) der legger du ord jeg aldri har skrevet, jeg har sagt man setter seg ikke ned å gir opp!!
Og ikke gi opp er ikke det samme som å si det er enkelt. Jeg blir provosert over nedlatende innlegg der du bagatelliserer vår kamp fordi vi ikke ga opp og din var så mye verre. Er det om og gjøre å ha det verst tenker du???
Om ungen ikke svelger når man bruker sprøyte hadde jeg fått helsevesenet vårt til å undersøke barnet, tatt røntgen av spiserøret med kontrast, sjekket for refluks og får man fortsatt ikke ungen i mat. Så får man bruke knapp da i samarbeid med sykehuset. jeg hadde sluttet å amme om min unge ikke klarte å svelge noe som kom innenfor munnen.
Så vidt jeg vet så qoutet du mitt innlegg å gikk til angrep, jeg hadde ikke deg i mine tanker når jeg skrev mitt innlegg ;)
 
Men i dysfunksjonelle familier der en dominerer og styrer over den andre, enten det er far eller mor, vil vel ikke "hjelpes" av noen uker fra eller til?

Jo, det vil gi far rett på 15 uker, der han før bare fikk 10. Altså vil far få 5 ekstra uker, som mor ikke kan grine til seg fordi hun "fortjener det".
 
Hei alle sammen!

Fantastisk engasjement i denne tråden, folk har forskjellige meninger og argumentene hagler!
En god diskusjon liker vi!

Det skumle når man diskuterer slik, og har sterke meninger, er at man lett kan si ting som andre kan oppfatte negativt.
Så dette er en vennlig påminnelse om å tenke seg om før man skriver - les gjerne gjennom innlegget en gang til, og tenk over om det blir slik du vil at det skal være. Saklige og gode argumenter er topp - personangrep, dømmende holdninger og sarkasme kan fort skape dårlig stemning. Jeg sier ikke at noen har gått over streken i denne tråden, men at det lett kan skje i en opphetet diskusjon. Pass på, så unngår vi slikt!

Samtidig vil jeg oppfordre alle til å bruke rapporter-knappen, dersom noe oppfattes som ufint eller støtende. Vi forsøker å følge med, men det er enklere for oss om vi får tips om innlegg som kanskje bør kikkes nærmere på. Takk! :)

Mvh
Moderator Steffen
 
Jo, det vil gi far rett på 15 uker, der han før bare fikk 10. Altså vil far få 5 ekstra uker, som mor ikke kan grine til seg fordi hun "fortjener det".
Og hva vil det løse, for den familien, spesielt langsiktig? Hvordan vil forholdet dem i mellom bli bedre, hvordan vil barna få en bedre oppvekst? Symbolpolitikk er kun symbolpolitikk. Dette blir veldig overfladisk og løser ingen problemer, slik jeg ser det.
 
Kam jeg spørre hva du hadde gjort? Og hva du forventer av svar her?

Hele denne diskusjonen bunner i 5 uker permisjon mer til far, 5(!) uker fra eller til,så må man alstå ut i jobb uansett. Da er løsningen ved ekstreme tilfeller (slik du legger opp til) perm uten lønn eller ammefri. Disse løsningene er der både etter gammel og ny ordning, en eller annen gang MÅ man tilbake til hverdagen, med eller uten kopp eller pupp. Hvordan mener du det skulle løst seg? Og hvorfor henger du deg opp i hvordan hun skulle løst det?

Jeg gjorde som hun foreslo nettopp. Jeg sluttet å amme til slutt. Det hjalp ikke det heller, det forverret situasjonen. Dette handler ikke noe om permisjonsdiskusjonen å gjøre egentlig. Men siden hun påstår hun er så mye mer løsningsorientert enn andre, så blir jeg jo nysgjerrig på om hun har løsninger jeg ikke fant. Og siden hun tydeligvis ikke har det så er poenget mitt at det er arrogant å mene babyer ikke tar annet enn pupp bare fordi foreldrene ikke prøver nok.

Når det kommer til permisjonsendringen: se forrige innlegg. Det handler om at endringer gjøres til det dårligere etter min mening. På flere områder. Når det kommer til amming så er 5 uker faktisk veldig mye når babyen er så ung. Og mtp ulønnet perm er det snakk om ganske mye penger for de fem ukene, om man må velge barnets beste og ta ulønnet perm.

I «ekstreme» tilfeller så er nok ikke 5 uker så mye i det store bildet. Så her er poenget mitt at barn og familier er forskjellige. Derfor blir det feil å mene at pappaperm er en løsning som skal passe for alle.
 
Jeg gjorde som hun foreslo nettopp. Jeg sluttet å amme til slutt. Det hjalp ikke det heller, det forverret situasjonen. Dette handler ikke noe om permisjonsdiskusjonen å gjøre egentlig. Men siden hun påstår hun er så mye mer løsningsorientert enn andre, så blir jeg jo nysgjerrig på om hun har løsninger jeg ikke fant. Og siden hun tydeligvis ikke har det så er poenget mitt at det er arrogant å mene babyer ikke tar annet enn pupp bare fordi foreldrene ikke prøver nok.

Når det kommer til permisjonsendringen: se forrige innlegg. Det handler om at endringer gjøres til det dårligere etter min mening. På flere områder. Når det kommer til amming så er 5 uker faktisk veldig mye når babyen er så ung. Og mtp ulønnet perm er det snakk om ganske mye penger for de fem ukene, om man må velge barnets beste og ta ulønnet perm.

I «ekstreme» tilfeller så er nok ikke 5 uker så mye i det store bildet. Så her er poenget mitt at barn og familier er forskjellige. Derfor blir det feil å mene at pappaperm er en løsning som skal passe for alle.

Ja det var det jeg skrev[emoji23]Jeg er så mye MER løsningsorientert enn andre. Fantstisk tolket.
Når man skriver i denne tråden at den ufødte babyen får spisevegring og det finnes ingen løsning så mener jeg ja at da er man ikke løsningsorientert og prøver på best mulig å løse situasjonen. Når du fikk mitt innlegg til å handle om deg, det var der det gikk galt [emoji16]
 
Jeg har ALDRI skrevet det var enkelt;) der legger du ord jeg aldri har skrevet, jeg har sagt man setter seg ikke ned å gir opp!!
Og ikke gi opp er ikke det samme som å si det er enkelt. Jeg blir provosert over nedlatende innlegg der du bagatelliserer vår kamp fordi vi ikke ga opp og din var så mye verre. Er det om og gjøre å ha det verst tenker du???
Om ungen ikke svelger når man bruker sprøyte hadde jeg fått helsevesenet vårt til å undersøke barnet, tatt røntgen av spiserøret med kontrast, sjekket for refluks og får man fortsatt ikke ungen i mat. Så får man bruke knapp da i samarbeid med sykehuset. jeg hadde sluttet å amme om min unge ikke klarte å svelge noe som kom innenfor munnen.
Så vidt jeg vet så qoutet du mitt innlegg å gikk til angrep, jeg hadde ikke deg i mine tanker når jeg skrev mitt innlegg ;)
Ehhh... jeg har ikke skrevet at du har skrevet at det er enkelt. Så nei jeg legger ikke ord du aldri har skrevet. Det er du som påstår jeg skriver noe jeg ikke har gjort - ikke omvendt.

Du går til angrep (ikke til meg, men generelt) og sier at «alle» setter seg ned og gir opp. Nei jeg gjorde ikke det. Jeg kjempet like hardt som deg. Jeg sier ikke jeg har det verre enn deg eller bagatellisert din kamp (der tillegger du meg ord jeg aldri har skrevet igjen). Du skriver at du fant en løsning fordi du ikke ga opp. Jeg ga heller ikke opp - men fant allikevel ikke en løsning - ikke fordi jeg ga opp for det gjorde jeg ikke. Tror du virkelig du har gjort så mye mer enn meg?

Jeg kontaktet helsevesenet og de mener de løsningene du foreslår her ikke er de riktige.

Hvordan hadde du følte det om noen sa til deg at problemene du hadde med barnet ditt var din skyld ene og alene fordi du ikke prøvde hardt nok? Til tross for den kampen du har vært igjennom, som ingen andre vet noe om. Hadde du synes det var greit? Hvis ikke så burde du ikke skrive det selv til andre mødre (generelt ment, ikke spesifikt til noen).
 
Back
Topp