Dagens nye ord!

Min kommer stadig vekk med nye setninger :D "pappa hente meg barnehagen" "pappa kjøre bil jobb" "trenger ikke starte bil" :D ❤️

Sent from my iPhone using BV Forum

http://www.familieverden.no/Barn-og...er-det-grunn-til-bekymring-for-barnets-sprak/

Vis vedlegget 145162

Her står det at når barnet er 20 mnd skal det kunne 30 ord, hvis ikke er det grunn til bekymring. Vår kan ikke 30 ord. Han kan kanskje rundt 15 ord.
Det står at 9 av 10 barn kan 30 ord. Videre står det at man bør tenke på språkstimulering, ikke noe mer enn det.
Lengre ned står det at en gjennomsnittelig toåring bruker 20-50 ord. Og at forståelsen er viktigst.

Jeg er ikke bekymret for mi, men håper hun blir litt mer språksterk snart så hun slipper noe frustrasjon og sånt.

Det står at 9 av 10 barn kan 30 ord. Videre står det at man bør tenke på språkstimulering, ikke noe mer enn det.
Lengre ned står det at en gjennomsnittelig toåring bruker 20-50 ord. Og at forståelsen er viktigst.

Jeg er ikke bekymret for mi, men håper hun blir litt mer språksterk snart så hun slipper noe frustrasjon og sånt.
Det står at om barnet bruker færre er det grunn til bekymring. Men ja, litt motstridende artikkel siden det står lengre ned at en to-åring kan 20-50 ord.

Men du har da ingen grunn til bekymring heller da? Hun hadde vel lært 35 nye ord i løpet av oktober alene?

Jeg tar det hele med knusende ro. De mener jo at hun ligger langt foran de andre barna på hennes alder. Hun leker mest og best med de som er større enn henne. Språket har blitt bedre, så regner med det løsner innen året er omme.

Jeg tar det hele med knusende ro. De mener jo at hun ligger langt foran de andre barna på hennes alder. Hun leker mest og best med de som er større enn henne. Språket har blitt bedre, så regner med det løsner innen året er omme.
Jeg satser på at han gjør det på samme vis som med gåingen. Seint ute, men når han først begynner så bare raser det avgårde! Men jeg kjenner jeg blir stressa av å se hvor mye de andre på hans alder kan. Mange nye ord hver uke, synger sanger, setter sammen setninger osv. Her er det de samme ordene som har gått igjen i mange mange måneder med innslag av et par nye. Han viser liksom ikke interesse for å si ord. Og noen av ordene han kunne si er blitt dårligere. Som at han kunne si pus, nå sier han us.

Jeg satser på at han gjør det på samme vis som med gåingen. Seint ute, men når han først begynner så bare raser det avgårde! Men jeg kjenner jeg blir stressa av å se hvor mye de andre på hans alder kan. Mange nye ord hver uke, synger sanger, setter sammen setninger osv. Her er det de samme ordene som har gått igjen i mange mange måneder med innslag av et par nye. Han viser liksom ikke interesse for å si ord. Og noen av ordene han kunne si er blitt dårligere. Som at han kunne si pus, nå sier han us.
De er gode når de gidder... Bare vent og se du. Skal bli folk av dem og!! :D

Eg stresset litt for Benjamin, fordi han bare sa biiiii til alt.. Men no kommer det stykkevis og delt endel ord.. Eg prater litt med han og ber han si endel ord og da gjør han det.. :)

Min har begynt å slurve med et ord i ny og ne. Kanskje j syns ham wr så flink til å si pus at han ikke har tid? Plutselig skravler han som en foss :D

Sent from my iPhone using BV Forum

Jepp!!

Her har hun forresten blitt flinkere til å gjenta det vi sier. I dag sa hun faktisk "det regner"... Ha ha!! Blir like fascinert hver gang :D
Får innse at min er lat. Han gidder ikke :p han forstår, men sier ikke ordene. Feks når vi bader kan jeg spørre hvor er frosken? Og han vet hvilken av badedyrene som er frosken og kan finne den, men ikke søren om jeg får han til å si frosk :p

Får innse at min er lat. Han gidder ikke :p han forstår, men sier ikke ordene. Feks når vi bader kan jeg spørre hvor er frosken? Og han vet hvilken av badedyrene som er frosken og kan finne den, men ikke søren om jeg får han til å si frosk :p
Lik sin far med andre ord. Hørt det kan være vanskelig å dra ordene ut av munnen på han og :P

Hvordan er faren i forhold til å stimulere språket da?
Ikke like bevisst på det som jeg, men det har kommet seg. Har sagt han må være nøye på å benevne navnene på leker og ting og det vi holder på med for å stimulere språket.

Ikke like bevisst på det som jeg, men det har kommet seg. Har sagt han må være nøye på å benevne navnene på leker og ting og det vi holder på med for å stimulere språket.
Her har jeg måttet rette på foreldrene mine som kaller alt for "nam-nam" eller "skal du ha sånn" istedenfor "skal du ha melk" osv.

Back
Topp