Dåp? Navnefest? Ingenting?

Har du lest om human-etisk forbund da, slik at du kan si noe om forskjellen i perspektivet deres? HEF er jo også kjent for å ha et fint menneskesyn og jeg vil tro at hvis humanistene er mindre har de hentet mye derfra? Jeg er ikke medlem altså men har vært på to navnefester med seremoni i regi av de og det var helt nydelig. Fokus på barna og på sang og musikk. Fint og ikke stivt.

Jeg synes HEF er for kommersielle, blant annet i navnefest feiringen hvor de ikke har "tid" til å ha hvert enkelt barn i fokus, men kjører en felles seremoni for alle barn. I Humanistforbundet er barnet i fokus.

Humanistforbundet tror på hvert enkelt individ sin grunnleggende rett til å utøve sin religion, men har menneskesyn som sitt fokus. De jobber utfra menneskerettigheter og "folkelig humanisme". Det synes jeg er annerledes en HEF i det at de er ateister.
 
Jeg synes HEF er for kommersielle, blant annet i navnefest feiringen hvor de ikke har "tid" til å ha hvert enkelt barn i fokus, men kjører en felles seremoni for alle barn. I Humanistforbundet er barnet i fokus.

Humanistforbundet tror på hvert enkelt individ sin grunnleggende rett til å utøve sin religion, men har menneskesyn som sitt fokus. De jobber utfra menneskerettigheter og "folkelig humanisme". Det synes jeg er annerledes en HEF i det at de er ateister.

Takk, det var interessant. Akkurat det med felles seremoni syntes jeg var veldig ok. Barna var mye mer i fokus enn på barnedåp og det føltes veldig riktig. Hver familie gikk frem og mottok navnetavle. Veldig positivt overrasket over den gode stemningen.
 
Vi skal nok ha navnefest siden vi ikke er religiøse. Så får kiden velge selv når konfirmasjonsalder nærmer seg ;)
 
Her tror jeg det blir dåp. Jeg er ikke døpt selv, men mannen min er det og jeg vet han ønsker det. Jeg har egentlig ikke noe imot det, men det blir mannen som får ordne og stelle med det :p
 
Back
Topp