Dåp? Navnefest? Ingenting?

Det blir nå enten dåp eller navnefest, hva detender med betyr lite for meg. Jeg er ikke kristen så klarer meg fint uten preiken i kirka, men etter å ha deltatt på humanetisk navnefest så syns jeg det var mye unødvendig babbel der også. Jeg vil bare ha en fin feiring av at barnet får navn, med den tradisjonelle festen vi pleier å ha
 
I tradisjonstro blir det dåp :) Synes det er viktig å ta vare på verdiene til landet i denne tiden :)
 
Last edited:
Blir nok dåp...selv har jeg meldt meg ut av statskirken men sambo er fremdeles der. Syntes likevel det er en koselig tradisjon da
 
Det aner jeg ikke, vi har ikke pratet om det ennå, men kan med sikkerhet si at dåp ikke er aktuelt verken for meg eller sambo
 
Jeg har døpt begge mine to i kirka etter ganske hardt press fra de rundt meg... Denne gangen skal jeg begynne tidligere å manne meg opp å samle styrke til å så i mot :p
Håper iaffal det blir navnefest her...
 
Jeg har døpt begge mine to i kirka etter ganske hardt press fra de rundt meg... Denne gangen skal jeg begynne tidligere å manne meg opp å samle styrke til å så i mot :p
Håper iaffal det blir navnefest her...
Litt snålt å døpe to og ikke sistemann kanskje? :) hehe
 
Hvorfor er så mange i mot dåp i kirka?
Personlig, fordi jeg syns det er helt feil å døpe på grunn av tradisjoner. Enten er man kristen ellers er man ikke kristen. Syns det er respektløst å stå å juge til presten om at man skal oppdra barnet i Guds tro om man ikke står for det
 
Holde på tradisjonen å døpe i kirken :) veldig koselig syntes jeg! Vi er aldri ellers i kirken utenom det vanlige.(dåp, bryllup og begravelse )
 
Det har vi ikke snakket om, men ville blitt veldig overrasket om han plutselig ikke ville døpe ungen.
 
Her blir det dåp. Da vi synes det er viktig å følge tradisjoner. :)
 
Hvorfor er så mange i mot dåp i kirka?
Hvorfor skal jeg stå der å love å oppdra barnet mitt å fortelle om Jesus og Gud når jeg ikke tror det spøtt på det greiene der? :p

Litt snålt å døpe to og ikke sistemann kanskje? :) hehe
Det kan det kanskje vær, men en eller annen gang må man vel kanskje stå opp for det man mener er riktig :p
 
Her var jeg lenge bestemt på å ha navnefest. Både jeg og mannen er døpt og gift i (sjømanns)kirka, men vi er ikke troende og har egentlig ikke lyst å tvinge en tro på barnet, det mener jeg et barn bør finne ut av selv som voksen. Men så var det noen som sa til meg at barn ofte vil gjøre som resten av vennene. Så når det nærmer seg konfirmasjon er det lettere å melde seg ut av kirken om barnet ønsker borgerlig konfirmasjon enn å døpes som voksen for å kunne konfirmeres i kirken. Så jeg tror det blir dåp rett og slett fordi det er enklere og litt fordi tradisjonen er hyggelig.
 
Back
Topp