Covid vaksinen

Teeny

Teeny
Julegavene 2019
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Tenker dere å ta den til høsten som gravid? Kommer sikkert til å ta den da jeg jobbet i helsevesenet, men vurderer å vente til 2. trimester, da det er mer covid risiko senere i svangerskapet. Hva tenker dere?
Har selv hatt covid i januar og for meg var det som en lett forkjølelse, men som gravid er det kanskje mer risiko.

Jeg er kvadruppelvaksinert fordi jeg pleide å gå på immundempende medisiner, så usikker på om jeg får en til? Får prøve å sjekke opp i det hvis jeg ser at det kan være mulig at jeg får. I min kommune nå vet jeg bare at de over 75 får en 4. dose siden min far akkurat går innenfor der.
Det er jo bevist at covid er farligere når man er gravid, og verken jeg eller mine nærmeste har hatt det, så jeg hadde sikkert tatt en dose til hvis jeg får det. Gjerne i 2. eller 3. trimester siden de anbefaler det

Jeg har ikke tenkt så mye på koronavaksinen spesifikt, men kommer nok til å ta sesonginfluensavaksinen. Gjorde det i forrige svangerskap. Det var under korona, men før de hadde noen vaksine (jeg lå til observasjon med rier da de satte den første i Norge). Tenkte det var greit å slippe kombinasjonen, selv om det endte opp med å bare være en håndfull tilfeller influensa den sesongen..

Jeg har ikke tenkt så mye på koronavaksinen spesifikt, men kommer nok til å ta sesonginfluensavaksinen. Gjorde det i forrige svangerskap. Det var under korona, men før de hadde noen vaksine (jeg lå til observasjon med rier da de satte den første i Norge). Tenkte det var greit å slippe kombinasjonen, selv om det endte opp med å bare være en håndfull tilfeller influensa den sesongen..
Ja det er sant, den burde jeg sikkert også ta. Kan faktisk ikke huske å ha tatt en influensavaksine, så er nok lurt å få tatt det til høsten. Er lenge siden jeg har hatt influensa, men husker det søg, hadde kjempehøy feber og hallusinerte! :eek: Tror jeg må spørre fastlegen om vaksiner generelt, det er sikkert flere jeg burde frisket opp, så får høre hva som er anbefalt for gravide.

Ja det er sant, den burde jeg sikkert også ta. Kan faktisk ikke huske å ha tatt en influensavaksine, så er nok lurt å få tatt det til høsten. Er lenge siden jeg har hatt influensa, men husker det søg, hadde kjempehøy feber og hallusinerte! :eek: Tror jeg må spørre fastlegen om vaksiner generelt, det er sikkert flere jeg burde frisket opp, så får høre hva som er anbefalt for gravide.
Tror det bare er sesonginfluensa som er anbefalt, fra 2. trimester. Jeg husker ikke om jeg fikk den gratis eller om det kostet en femtilapp på legekontoret.

Jeg pleier å ta influensa vaksinen siden vi får den på jobb og jobber med svært svake pasienter.

Har tre doser covid vaksine og hadde det selv i februar. Så spør om det blir flere der. Får se hvordan ting utvikler seg.

Har 2 vaksiner + fikk korona i februar når det var dags for den 3.vaksina. Fikk beskjed om at jeg da ikke trengte den 3. Vaksinen. Skal ta en covid test senere idag, da hele familien ble forkjøla i helga - håper det bare var en vanlig forkjølelse..

Jeg har tre doser vaksine (fikk siste i januar). Men hadde covid i juni, så det ble vel som en oppfriskningsdose :happy: Spørs om jeg blir å ta noen flere mens jeg er gravid, får se det litt an dersom det blir aktuelt for min aldersgruppe.

Influensa vaksinen fikk jeg via gynekolog på sykehuset sist et par uker før planlagt KS faktisk.
Ellers bruker jeg å få den via jobben.

Jeg hadde aldri turt å tatt ein korona vaksine som gravid. Det virker altfor risikofylt. Selv hadde jeg korona rett før jeg ble gravid så satser på at kroppen har noen antistoffer. Ta C-vitamin og D-vitamin gjennom vinter. Da ville jeg tro du har et godt grunnlag.

Jeg hadde aldri turt å tatt ein korona vaksine som gravid. Det virker altfor risikofylt. Selv hadde jeg korona rett før jeg ble gravid så satser på at kroppen har noen antistoffer. Ta C-vitamin og D-vitamin gjennom vinter. Da ville jeg tro du har et godt grunnlag.
Det er også risikofylt å få covid som gravid, spesielt senere i svangerskapet, risikoen er større for uvaksinerte. Det var en studie om dette fra JAMA og kollegaer har sett triste skjebner på sykehus hos gravide med covid. Var en kvinne som døde gravid og uvaksinert i 3. Trimester her i Belgia.
Er jo litt samme med influensa også større risiko hos gravide, derfor prioriteres de for influensa vaksinen også.

Hadde det ikke vært for at jeg er gravid eller jobbet i helsevesenet (av hensyn til pasientene) hadde jeg sikkert ikke giddet å tatt den siden jeg var tilnærmet asymptomatisk. Min mann derimot ble ganske syk med lungebetennelse og måtte nesten
innlegges, selv om han er frisk fra før, var og vaksinert et par måneder tidligere.

Det er også risikofylt å få covid som gravid, spesielt senere i svangerskapet, risikoen er større for uvaksinerte. Det var en studie om dette fra JAMA og kollegaer har sett triste skjebner på sykehus hos gravide med covid. Var en kvinne som døde gravid og uvaksinert i 3. Trimester her i Belgia.
Er jo litt samme med influensa også større risiko hos gravide, derfor prioriteres de for influensa vaksinen også.

Hadde det ikke vært for at jeg er gravid eller jobbet i helsevesenet (av hensyn til pasientene) hadde jeg sikkert ikke giddet å tatt den siden jeg var tilnærmet asymptomatisk. Min mann derimot ble ganske syk med lungebetennelse og måtte nesten
innlegges, selv om han er frisk fra før, var og vaksinert et par måneder tidligere.
Vet du om fosteret tar skade av covid?

Jeg har ikke lest noe forskning på fosterskader enda. Men er ikke redd for vaksine

Vet du om fosteret tar skade av covid?
Ikke direkte fosterskade, men mer komplikasjoner grunnet sykdom hos mor som for tidlig fødsel og i sjeldne tilfeller dødfødsel. Leste at det er høyere risiko i 3. Trimester da. Er vel og en del risikofaktorer hos mor som taes med i beregningen som alder over 35 (da er jeg og i risiko), sykdommer som diabetes, astma, hjertesykdommer osv.

Sniker…. Sånn for å kanskje ha en viss beroligende effekt:
Jeg ble gravid i november 2021, uvaksinert, fikk corona i februar med veldig lite symptomer, fikk corona igjen nå i juli med enda mindre symptomer (fortsatt uvaksinert). Alt er i sin skjønneste orden med både meg og baby som har termin om 6 dager….

Sniker!
Jeg hadde to doser - fikk corona i februar (ikke gravid). Har corona nå, 18 uker på vei. Ikke blitt nevneverdig syk noen av gangene :happy:
Bare lett forkjøla egt..

Har 3 doser og hadde korona i februar, så nei, jeg kommer ikke til å ta flere doser. Influensavaksinen skal jeg ta.

Info fra FHI:

Tror jeg kommer til å vente til 2. trimester med å ta den da risikoen for gravide øker fra da.

Tenker dere å ta den til høsten som gravid? Kommer sikkert til å ta den da jeg jobbet i helsevesenet, men vurderer å vente til 2. trimester, da det er mer covid risiko senere i svangerskapet. Hva tenker dere?
Har selv hatt covid i januar og for meg var det som en lett forkjølelse, men som gravid er det kanskje mer risiko.
Jeg tenker ikke å ta den:) har tatt de tidligere, og hatt covid.. det skal nok gå bra uten!

Tatt 3 doser og hadd covid, så tenker å i så fall vente til etter graviditeten.. er redd for å ødelegge noe :sad015

Back
Topp