Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, nå er det jo en ansatt som har påvist sykdommen på Ullevål (øyeavdelingen).. står på VG.Jeg tenker litt på det. Er i Oslo i helgen og bruker nok mer antibakteriell enn vanlig. Jeg jobber på akuttmottak, og vil nok være forsiktig når jeg går tilbake i jobb( om det skjer).

Ja jeg så det. Jeg har vært sykmeldt i snart 8 uker, så har ikke vært på jobb. Vet ikke når jeg kommer meg tilbake heller, men antar det blir forsiktighetsregler! HeldigvisJa, nå er det jo en ansatt som har påvist sykdommen på Ullevål (øyeavdelingen).. står på VG.
SARS OG MERS er ikke det samme som det viruset vi ser nå, selv om det er i familie med det. Det er antagelser at CoVid-19 vil ligne på sars og mers i forløp (men disse var mer alvorligere enn hva vi ser co-vid19 er nå så langt. Dette er også dokumentert i mange artikler osv), og artikkelen forteller jo kun hva som har skjedd ved sars og mers. Selvfølgelig KAN gravide kvinner og foster påvirkes men ingen forskning viser at dette har skjedd ved co-vid19 så langt. I allefall ikke som jeg kan se etter ett raskt søk på nett. Dette er en velformulert forskningsartikkel som tar utgangspunkt i hva mers og Sars gjorde og sier kun at covid 19 er i familie med de og gir lignende sykdomsbilde.. dermed KAN viruset opptre på samme måte. Influensa kan jo gi verre sykdomsforløp hos gravide, så sier ikke at co-vid19 ikke gjør det men jeg tror at det er for tidlig å si konsekvensene av dette viruset på befolkning, foster og mor. Heldigvis er det faktisk så enkle tiltak som å unngå nærkontakt med smittende, vaske hendene ofte, ikke dele vannflaske osv som forhindrer smitte. Like tiltak man gjør ved feks influensa.Fant en forskningsartikkel som har sett på forløp for gravide smittet med SARS og MERS (som også er coronavirus-varianter), og resultatene var ikke akkurat optimistiske. Av de gravide som var smittet av SARS døde 25 prosent av kvinnene, og mange opplevde redusert vekst hos fosteret (40%) og for tidlig fødsel (80%). Av de smittet med MERS Hadde 91 % negative effekter på fosteret, hvorav 27 % døde.
Må innrømme at jeg er mer redd nå...
"Members of the coronavirus family responsible for severe acute respiratory syndrome (SARS-CoV) and Middle East respiratory syndrome (MERS-CoV) are known to be responsible for severe complications during pregnancy.
12 pregnant women were infected with SARS-CoV during the 2002–03 pandemic. Four (57%) of seven women in the first trimester had a miscarriage. In the second to third trimester, two (40%) of five women had fetal growth restriction, and four (80%) of five women had preterm birth (one spontaneous; three induced for maternal condition). Three (25%) women died during pregnancy.
In a review of 11 pregnant women infected with MERS-CoV, ten (91%) presented with adverse outcomes, six (55%) neonates required admission to the intensive care unit, and three (27%) died. Two neonates were delivered prematurely for severe maternal respiratory failure.
Considering that the 2019-nCoV seems to have a similar pathogenic potential as SARS-CoV and MERS-CoV, pregnant women are at increased risk of severe infections, there are no specific clinical signs of coronavirus infections preceding severe complications, coronaviruses have the potential to cause severe maternal or perinatal adverse outcomes, or both, and the current lack of data on the consequences of a 2019-nCoV infection during pregnancy, we recommend systematic screening of any suspected 2019-nCoV infection during pregnancy. If 2019-nCoV infection during pregnancy is confirmed, extended follow-up should be recommended for mothers and their fetuses."
Lenke: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673620303111

Betryggende ordSARS OG MERS er ikke det samme som det viruset vi ser nå, selv om det er i familie med det. Det er antagelser at CoVid-19 vil ligne på sars og mers i forløp (men disse var mer alvorligere enn hva vi ser co-vid19 er nå så langt. Dette er også dokumentert i mange artikler osv), og artikkelen forteller jo kun hva som har skjedd ved sars og mers. Selvfølgelig KAN gravide kvinner og foster påvirkes men ingen forskning viser at dette har skjedd ved co-vid19 så langt. I allefall ikke som jeg kan se etter ett raskt søk på nett. Dette er en velformulert forskningsartikkel som tar utgangspunkt i hva mers og Sars gjorde og sier kun at covid 19 er i familie med de og gir lignende sykdomsbilde.. dermed KAN viruset opptre på samme måte. Influensa kan jo gi verre sykdomsforløp hos gravide, så sier ikke at co-vid19 ikke gjør det men jeg tror at det er for tidlig å si konsekvensene av dette viruset på befolkning, foster og mor. Heldigvis er det faktisk så enkle tiltak som å unngå nærkontakt med smittende, vaske hendene ofte, ikke dele vannflaske osv som forhindrer smitte. Like tiltak man gjør ved feks influensa.
en annen ting jeg vet selv er dumt for meg er å Google meg ihjel. Man kan finne alt muuulig skremmende rundt graviditeten på nettet og bli kjempe redd. Alt fra lakrisspising, sex, influensa og sovestillinger. Hør på norske myndigheter og ta forhåndsreglene FHI kommer med. Er det farlig for foster og mor kommer nok dette etterhvert TYDELIG frem der.
![]()

Hva har vi lært i dag? Ikke GoogleBetryggende ord
Jeg synes bare det er skummelt at vi ikke vet så langt med corona-viruset om den påvirker gravide og foster på samme måte som SARS og MERS, for da er det så vanskelig å vite om jeg kan ta det med ro eller ikke... Vil jo helst tenke at alt går fint (var ikke redd for corona før i dag). Og de har nok ikke nok info per i dag til å kunne si noe om hvordan det påvirker gravide, det kan også ta lang tid før de kan si noe sikkert.
Spesielt også for å finne ut hvordan det påvirker fosteret, da må man jo vente i månedsvis på data for de gravide som er smittet.
Men håper de har noe de kan si med sikkerhet for gravide snart, det er slitsomt med usikkerheten som er så langt.
Tipper dette går bra - husk at vi har vært redde for maaasse i de siste åra; svineinfluensa, fugleinfluensa, zikavirus, ebola... forhåpentligvis roer dette seg og det går bra!Svartedauen finnes enda ogsåHva har vi lært i dag? Ikke GoogleTipper dette går bra - husk at vi har vært redde for maaasse i de siste åra; svineinfluensa, fugleinfluensa, zikavirus, ebola... forhåpentligvis roer dette seg og det går bra!
Nettopp... seriøst folkens; slutt å GoogleSvartedauen finnes enda også![]()
Dere skremmer dere selv og alle andre på detta forumet 
Men så skal det jo sies at vanlig influensa heller ikke er bra for gravide (eller fostre), det er derfor de anbefaler alle gravide å vaksinere seg. Så tror ikke man skal tenke at vi er som alle vanlige friske personer, og bare vil bli litt forkjølet av Corona, vi kan ikke sammenligne oss helt med dem. Det skriver FHI også.Er ikke bekymret, er jo som en vanlig innfluensa men bare litt værre!
Har ikke hørt om barn eller gravide som har blitt smittet, er bare de som er gamle og har redusert allmenntilstand som blir smittet
Andre uka i januar så lå jeg hjemme med innfluensan og bebisen i magen hadde det bra
Men forstår godt at man blir litt bekymret når det er på media 24/7![]()
Husk også at selv om det står at Sars og Mers var farlig for gravide så trenger det ikke gjelde alle gravide i verden! De fleste av dem som fikk det den gangen var vel mennesker i land med mye lavere levestandard, dårligere tilgang på helsetjenester og større folketetthet. Norge har gode helsetjenester, bra hygienevillkår, og levestandard er høy.Betryggende ord
Jeg synes bare det er skummelt at vi ikke vet så langt med corona-viruset om den påvirker gravide og foster på samme måte som SARS og MERS, for da er det så vanskelig å vite om jeg kan ta det med ro eller ikke... Vil jo helst tenke at alt går fint (var ikke redd for corona før i dag). Og de har nok ikke nok info per i dag til å kunne si noe om hvordan det påvirker gravide, det kan også ta lang tid før de kan si noe sikkert.
Spesielt også for å finne ut hvordan det påvirker fosteret, da må man jo vente i månedsvis på data for de gravide som er smittet.
Men håper de har noe de kan si med sikkerhet for gravide snart, det er slitsomt med usikkerheten som er så langt.