Corona virus

Sniker her også. Foreløpig tall viser at det nye coronaviruset er over ti ganger mer dødelig enn vanlig sesonginfluensa, sånn for å sette det i perspektiv. Å bare sammenligne dødstall uten å samtidig si noe om hvor mange som faktisk har vært syke har lite for seg. Jeg er enig i at man ikke behøver å være redde, men jeg ville fulgt anbefalinger fra WHO på hvordan man kan redusere sjansen for virussmitte.

Her er mer informasjon som underbygger uttalelsen: https://forskning.no/epidemier-kina...ig-er-det-nye-kinesiske-koronaviruset/1630170

Viruset er både mer smittsomt og mer dødelig enn sesonginfluensaen, men samtidig gjøres det vanvittig mye mer (særlig i Kina) for å stoppe spredning og forebygge smitte. Det er viktig å huske på hvilken enorm forskjell denne innsatsen allerede utgjør/har utgjort og vil komme til å utgjøre. Under SARS-epidemien så man effekten av isolerende og forebyggende tiltak godt: viruset «døde» rett og slett ut før man hadde vaksinen klar.

Jeg tar det foreløpig med ro.

Dødeligheten akkurat nå er på 2,1%. Jeg føler egentlig at vi har andre ting å være mer bekymret for jeg da. Terror er det mange flere som dør av årlig. Faktisk så leste jeg ett sted at det kun er kinesere som er smittet, av de som er smittet uansett land de er i. Så det betyr at de alle er blitt smittet i Wuhan området. Hvis vi er flinke til å vaske hender ofte, ikke oppholde oss sammen med syke og å informere folk som er syke om at da kan vi finne på noe en annen gang. Så slipper vi nok unna både Corona og Influensa.

Og forresten så er 2,1 % er langt færre enn det kunne vært for de andre Corona virusene der ute.
Vi må prøve å se litt mer positivt på ting føler jeg. Er så mye å være redd for her i verden. Det kan falle ett fly ned fra himmelen også og treffe akkurat huset mitt. Sannsynligheten er liten, men den er der. Vi nordmenn hater nærkontakt med folk uansett så håndvask kommer man laaaaang vei med ;)

De som dør er gjerne svekkede individer med imnunsuprimering (etter transplantering feks, lungesyke fra før med prednisolon for å nevne noen), eldre og allerede svært syke. Som nevnt over, dødsraten er lavere enn ved sesonginfluensa (som også tar livet sv samme pasientgruppe som nevnt over) og de fleste dødsfallene er i Kina. Ikke noe å stresse over, snart er vaksinen her og de som er i risiko vil bli tilbudt denne.

Her er mer informasjon som underbygger uttalelsen: https://forskning.no/epidemier-kina...ig-er-det-nye-kinesiske-koronaviruset/1630170

Viruset er både mer smittsomt og mer dødelig enn sesonginfluensaen, men samtidig gjøres det vanvittig mye mer (særlig i Kina) for å stoppe spredning og forebygge smitte. Det er viktig å huske på hvilken enorm forskjell denne innsatsen allerede utgjør/har utgjort og vil komme til å utgjøre. Under SARS-epidemien så man effekten av isolerende og forebyggende tiltak godt: viruset «døde» rett og slett ut før man hadde vaksinen klar.

Jeg tar det foreløpig med ro.
Viruset er mer smittsomt enn influensavirus men ikke mer dødelig, bare for å rette opp :rolleyes:

Så vidt jeg har forstått så er vel trådstarter en av de i faresonen fordi ho har nedsatt immunforsvar pga underliggende sykdom. Det er jeg og, fordi jeg har en autoimmun sykdom og går på immunsupressive medisiner og selv om jeg ikke er bekymra selv, skjønner jeg absolutt hvorfor ho er det. I tillegg er vi jo alle gravide, som i seg selv nedsetter immunforsvaret så vidt jeg har forstått. Ho har jo også sagt at faren til datteren hennes er i Japan nå, og det er jo ikke akkurat SÅ langt fra Kina.

Ikke for å krangle på argumentene deres altså, bare for å forklare, iallefall slik jeg har forstått, hvorfor trådstarter er litt bekymra. Og jeg tror ikke ho var ute etter at flere skulle snakke som at ho bekymrer seg uten grunn, det går an og vise støtte selv om man er uenig i premisset for bekymring.

Jeg vet også at jeg kan reagere litt kraftig hvis jeg synes noen blir behandla feil, og det har ikke blitt mindre kraftig etter at jeg ble gravid foråsidetsånn, så jeg beklager på forhånd hvis jeg tråkker noen på tærne med dette innlegget:bag:

Viruset er mer smittsomt enn influensavirus men ikke mer dødelig, bare for å rette opp :rolleyes:

Hm, det må være basert på nye tall det da?
I artikkelen jeg linket til påpekes det at dødsraten for «vanlig» influensa er på under 0,1, mens det for coronaviruset har vært oppe i 3,4 (men den synker, i tråd med hvordan de fleste virus utvikler seg).

Imidlertid er det flere som dør av influensa årlig på verdensbasis, om det er dette du mener? Men det har jo noe å gjøre med at det er flere som smittes.

Så vidt jeg har forstått så er vel trådstarter en av de i faresonen fordi ho har nedsatt immunforsvar pga underliggende sykdom. Det er jeg og, fordi jeg har en autoimmun sykdom og går på immunsupressive medisiner og selv om jeg ikke er bekymra selv, skjønner jeg absolutt hvorfor ho er det. I tillegg er vi jo alle gravide, som i seg selv nedsetter immunforsvaret så vidt jeg har forstått. Ho har jo også sagt at faren til datteren hennes er i Japan nå, og det er jo ikke akkurat SÅ langt fra Kina.

Ikke for å krangle på argumentene deres altså, bare for å forklare, iallefall slik jeg har forstått, hvorfor trådstarter er litt bekymra. Og jeg tror ikke ho var ute etter at flere skulle snakke som at ho bekymrer seg uten grunn, det går an og vise støtte selv om man er uenig i premisset for bekymring.

Jeg vet også at jeg kan reagere litt kraftig hvis jeg synes noen blir behandla feil, og det har ikke blitt mindre kraftig etter at jeg ble gravid foråsidetsånn, så jeg beklager på forhånd hvis jeg tråkker noen på tærne med dette innlegget:bag:
Ja du forstår bekymringen min ❤

Jeg pleier langt ifra å være hysterisk for sykdommer å alt der ute, men denne gabg føler jeg at jeg er i faresonen.

Jeg har i 5 år gått på høye doser prednisolon, denne sluttet jeg med rett før graviditeten, og går nå på cellegift.
Har auto immun sykdom, noe som gjør at jeg har ett risikosvangerskap, og også er i risikogruppen når det gjelder influensa.

Jeg er bare fryktelig redd for å misre min lille spure i magen, og synes det er dårlig info fra helsevesenet.

Jeg springer ikke rundt og bekymrer meg for småting, og jeg vet at 100% av alle som har spist tomater dør. Men bekymrer meg for viruset da far til min datter er på reis i nærheten av kina, og redd han bærer smittet og det går utover meg.

De sier at det er de eldre og svake som dør av det og man derfor ikke skal bekymre seg, men jeg er jo i den "gruppen", blir derfor ekstra redd....:( ikke for min helse, men for baby ❤

Klarer faktisk ikke se helt hvordan noen har blitt behandlet feil jeg da. At man sier hva man selv føler og tenker betyr vel ikke automatisk at man devaluerer andres tanker og følelser?

Men fint at du viser støtte :)
I den anledning vil jeg også uttrykke at jeg ikke unner hverken deg eller Mona den bekymringen dere har i forbindelse med dette (selv om jeg forstår den). Håper dere slipper den stort lenger og at smittetoppen snart er nådd! ❤️

Jeg pleier langt ifra å være hysterisk for sykdommer å alt der ute, men denne gabg føler jeg at jeg er i faresonen.

Jeg har i 5 år gått på høye doser prednisolon, denne sluttet jeg med rett før graviditeten, og går nå på cellegift.
Har auto immun sykdom, noe som gjør at jeg har ett risikosvangerskap, og også er i risikogruppen når det gjelder influensa.

Jeg er bare fryktelig redd for å misre min lille spure i magen, og synes det er dårlig info fra helsevesenet.

Jeg springer ikke rundt og bekymrer meg for småting, og jeg vet at 100% av alle som har spist tomater dør. Men bekymrer meg for viruset da far til min datter er på reis i nærheten av kina, og redd han bærer smittet og det går utover meg.

De sier at det er de eldre og svake som dør av det og man derfor ikke skal bekymre seg, men jeg er jo i den "gruppen", blir derfor ekstra redd....:( ikke for min helse, men for baby ❤

Jeg skjønner deg godt, ja, du og jeg er i faresonen hvis det skulle komme hit, og det sier seg selv at virusinfeksjoner ikke er bra for baby, egentlig uavhengig av dødelighetsrate/smittefare.

Snakket med mannen min om det viruset her om dagen og at jeg ikke er bekymra og sånn, og han, som er en veldig lite hysterisk fyr, er faktisk bekymra for at det skal komme hit, pga både meg og baby. Så du er definitivt ikke alene om de bekymringene :Heartred

Håper det snart blir litt mer info, og at du slipper og bekymre deg særlig mye lenger :Heartred

Klarer faktisk ikke se helt hvordan noen har blitt behandlet feil jeg da. At man sier hva man selv føler og tenker betyr vel ikke automatisk at man devaluerer andres tanker og følelser?

Men fint at du viser støtte :)
I den anledning vil jeg også uttrykke at jeg ikke unner hverken deg eller Mona den bekymringen dere har i forbindelse med dette (selv om jeg forstår den). Håper dere slipper den stort lenger og at smittetoppen snart er nådd! ❤️

Jeg tenker at det blir i grenseland når man begynner og si at det ikke er noe å stresse over, at det finnes mange andre ting man heller bør bekymre seg over og at man bare bør prøve å være litt mer positiv osv. Det blir i mine øyne og bagatellisere en bekymring det allerede har blitt satt ord på.

Ho spør jo ikke om noen kan prøve å bagatellisere følelsene hennes, ho spørr om ho er den eneste som er bekymra. Igjen, kan godt hende jeg misforstår ting, og at folk ikke mener det på den måten, men det blir jo vanskelig og tolke noe annet enn det som faktisk står der. :bag:

Og som jeg har skrevet i hvert innlegg, jeg er ikke bekymra selv, jeg bare forstår veldig godt hvorfor ho er det. Og jeg er ikke ute etter bråk, så vær så snill og ikke tro det :bag::Heartred

Jeg tenker at det blir i grenseland når man begynner og si at det ikke er noe å stresse over, at det finnes mange andre ting man heller bør bekymre seg over og at man bare bør prøve å være litt mer positiv osv. Det blir i mine øyne og bagatellisere en bekymring det allerede har blitt satt ord på.

Ho spør jo ikke om noen kan prøve å bagatellisere følelsene hennes, ho spørr om ho er den eneste som er bekymra. Igjen, kan godt hende jeg misforstår ting, og at folk ikke mener det på den måten, men det blir jo vanskelig og tolke noe annet enn det som faktisk står der. :bag:

Og som jeg har skrevet i hvert innlegg, jeg er ikke bekymra selv, jeg bare forstår veldig godt hvorfor ho er det. Og jeg er ikke ute etter bråk, så vær så snill og ikke tro det :bag::Heartred

Jeg skjønner hva du mener, men ofte blir en bekymring større hvis flere er bekymra. Hvis noen kommer med fakta som viser det motsatte eller forklarer hvorfor er ikke er bekymra så kan det ofte hjelpe! Og det var min intensjon, ikke å gjøre Mona mer bekymret, men å vise hvilket syn jeg har på det og med det kanskje betrygge henne litt! Men beklager hvis du følte at jeg ikke anerkjente følelsene dine, Mona :happy:

Jeg hadde ikke bekymret meg om jeg ikke var gravid, meb føker ikke det er noe info for gravide...

Jeg er jo selv i risikogruppen for influensa, og itillegg gravid :(
Derfor stresser jeg litt...

Far til datteren min er i Japan nå og jeg er jo litt redd for at han bærer smitten..

Skjønner godt du er bekymret siden han er der.:Heartred For oss her spiller det ingen rolle vil jeg tro så tenker ikke over det.

Tror ikke du er ute etter bråk. Skjønner jo at du ville vise støtte og si at du forstår bekymringen :)

Tror bare flere tolka spørsmålet hennes som en invitasjon til å reflektere rundt egne følelser knytta til viruset. Og da er det jo naturlig at man resonnerer ut i fra eget ståsted. Og har man ikke særskilt grunn til bekymring og ikke tilhører en risikogruppe, vil konklusjonen kanskje rett og slett være at man ikke bekymrer seg personlig. Men det betyr ikke at man mener andre i risikogrupper ikke bør gjøre det, eller at deres bekymring er en bagatell. I alle fall tror jeg ikke det var det folk som svarte mente å gjøre:angelic:

EDIT: Leste gjennom innleggene en gang til, og joda, jeg ser hva du mener med at det er lett å tolke det som at trådstarter oppfordres til å være mer positiv, ikke stresse etc.

Last edited:

jeg håper det går fint for deg ❤️ Jeg vet du er i risikosonen, men vi får hvertfall tenke at det er fint at de ikke har funnet noe risiko for fosterskader. Det er noen som mister babyen pga infeksjon i kroppen, det er en forhøyet risiko når det gjelder alle infeksjoner egentlig. Husk at det viktigste er at ikke du blir veldig syk. Så lenge du får kontrollert feberen så tåler som regel fosteret en trøkk ❤️ jeg forstår absolutt hvorfor du bekymrer deg! Kinesiske myndigheter jobber på spreng for å holde sykdommen innenfor Kina. Men det er klart at jeg forstår at du blir redd når du har noen som står deg nær i Japan. Det jeg kan trøste deg med er at kun 25 personer er smittet i Japan, så sannsynligheten er lav for at vedkommende er smittet. Ville forsøkt å ikke la tankene ta overhånd fordi det er så lite vi får gjort annet enn håndvask og eventuelt at han ikke lever med dere de første 10 dagene etter han kommer hjem, og når tankene tar overhånd så går man ofte så langt ned i kjelleren. Jeg har troen på at dette kommer til å gå veldig bra! Klem fra meg.

Ønsker også å fortelle alle sammen at årsaken til at informasjonen er dårlig er fordi dette er noe helt nytt, som dukket opp fra ingensteder i Desember. Myndighetene i Kina visste ikke om det før i Januar en gang. Det eneste man vet er at det er i familie med SARS og MERS, og derfor så tar de utgangspunkt i at det blir ganske likt sykdomsforløp i kroppen. Men det viser seg å være mye mindre skadelig enn de to forgjengerne i forbindelse med dødsfall i allefall. Jeg har troen på at når myndighetene har noe håndfast når det kommer til dette nye Coronaviruset så vil det bli lagt ut fortløpende. Men frem til det så må de dessverre ta den tiden det tar for å finne ut konsekvensene av det.

Jeg skulle også frem til at det virker ikke som at noen i risiko sonen mister babyen oftere enn de som ikke er i risiko sonen.

Hvor har du denne informasjonen fra?

Dødsraten på coronaviruset er per nå 2%, det er 20 ganger høyere enn sesonginfluensa, som har dødelighet på 0.1%.

Nå er det tidlig i forløpet, så det er ikke overraskende om tallen endrer seg. Dersom det stemmer at dødeligheten er så mye lavere enn først antatt er jo dette fantastisk, men jeg finner ikke noe om det på offisielle sider.

Jeg snakket generelt til alle om at vi har andre ting å være mer redd for. Er man kronisk syk så selvfølgelig forstår jeg deres frykt. Jeg har en sønn med astma, blir så klart nervøs for han. Tror det er mange friske gravide som er livredde og det var de jeg prøvde å si at vi må prøve å ikke være for redde til. Og trådstarter har all rett til å være redd, men jeg tror ikke at frykt vil utgjøre en forskjell annet enn mareritt og utmattelse. Jeg kan forstå at når jeg skrev det jeg skrev at jeg virket som at trådstarter ikke bør være bekymret, hun har all rett til å bekymre seg med kronisk sykdom, derimot tenker jeg at vi alle, friske eller kronikere må prøve å ikke være vanvittig redde, putt heller energien i å lage en handlingsplan tror jeg. Det som er viktig er å sette i gang tiltak allerede nå. Vaske hendene ofte. Ha med håndsprit i veska. Be syke holde seg unna og faren til datteren bør kanskje oppholde seg ett annet sted i en del dager før han kommer hjem til dem, hos foreldre eller svigerforeldre. Setter man i gang tiltak med en gang så er sjansen for å holde seg frisk større! Så får vi håpe det kommer en vaksine snart som også er anbefalt for gravide å ta.

Jeg snakket generelt til alle om at vi har andre ting å være mer redd for. Er man kronisk syk så selvfølgelig forstår jeg deres frykt. Jeg har en sønn med astma, blir så klart nervøs for han. Tror det er mange friske gravide som er livredde og det var de jeg prøvde å si at vi må prøve å ikke være for redde til. Og trådstarter har all rett til å være redd, men jeg tror ikke at frykt vil utgjøre en forskjell annet enn mareritt og utmattelse. Jeg kan forstå at når jeg skrev det jeg skrev at jeg virket som at trådstarter ikke bør være bekymret, hun har all rett til å bekymre seg med kronisk sykdom, derimot tenker jeg at vi alle, friske eller kronikere må prøve å ikke være vanvittig redde, putt heller energien i å lage en handlingsplan tror jeg. Det som er viktig er å sette i gang tiltak allerede nå. Vaske hendene ofte. Ha med håndsprit i veska. Be syke holde seg unna og faren til datteren bør kanskje oppholde seg ett annet sted i en del dager før han kommer hjem til dem, hos foreldre eller svigerforeldre. Setter man i gang tiltak med en gang så er sjansen for å holde seg frisk større! Så får vi håpe det kommer en vaksine snart som også er anbefalt for gravide å ta.

Tusen takk for oppklaringa, var som sagt ikke meninga og tråkke noen på tærne med det jeg skrev, så veldig fint at det virker som du ikke tok det sånn heller:)

Du har helt rett i veldig mye av det du skriver også, og jeg setter veldig pris på at du forklarte hva du mente i de andre innleggene. :Heartred

Jeg skjønner hva du mener, men ofte blir en bekymring større hvis flere er bekymra. Hvis noen kommer med fakta som viser det motsatte eller forklarer hvorfor er ikke er bekymra så kan det ofte hjelpe! Og det var min intensjon, ikke å gjøre Mona mer bekymret, men å vise hvilket syn jeg har på det og med det kanskje betrygge henne litt! Men beklager hvis du følte at jeg ikke anerkjente følelsene dine, Mona :happy:

Neida jeg føler jo ikke det, tror mer at jeg ikke fikk frem poenget :)

Jeg selv synes ikke det er betryggende at fruske folk ikke dør av det, for jeg er ikke frisk. Er derfor jeg bekymrer meg fryktelig.

Back
Topp