bybarn vs bygdebarn

lille iskaffe

Forumet er livet
Tror derer det er stor forskjell på dem? Mener sånn fysisk sett. På landet kan de løpe fritt i hagen, skogen, ulendt terreng  osv.

Ja jeg tror egentlig det.
Er selv fra "bygda" og kunne jo gjøre alt vi ville da vi var små.

Bor nå i byen og det er så sinnsykt håpløst, biler og trafikk overalt og må holde ungen i handa konstant hele tiden. Vi skal flytte fra byen og takk gud for det [;)]

Tror det blir folk av begge "slaga" jeg.. Men at man kanskje ser ulikt på ting her i livet - det er nok helt sikkert..
Darlingen er vokst opp i de innerste telemarksskoger - han jakter, elsker friluftsliv og kan skille elgbæsj fra harebæsj...

Jeg er vokst opp i en småby, hater telt og soveposer og kan skille hundebæsj fra kattebæsj...

Andre igjen er vokst opp i oslogryta, de liker sikkert å gå søndagstur i Nordmarka, men setter større pris på å komme ned igjen til sentrum for en kaffe latte etter turen, og kan sikkert skille duebæsj fra rottebæsj.. [8D][8D]

Tror det hele kommer ann på foreldrene i bunn og grunn.
Selv i asfalt jungelen er det mye å finne på i skog og mark, så lenge foreldrene sørger for det.

Og byen trenger heller ikke å være stor før det kan bli såkalte "bybarn" ut av det[;)]
Nok en gang, det kommer ann på foreldrene.

Bor selv på landet, og elsker det.
Nyter synes av feks barneskolen her; med sjø, vann , skog og trær i området rundt skolen.
Den skolen har en fantastisk beliggenhet![:)]

ORIGINAL: *LiseT*

Vi bor vel på det enkelte kaller "landet", men ungene løper da ikke fritt hvor som heldst av den grunn.

Og det finnes da skog og mark selv i Oslo. Kommer bare an på om foreldrene gidder å ta de med dit!!

nei da, de løper ikke fritt, men hvis du tenker på de som bor midt i byen f.eks så har ikke de store hagen.

ORIGINAL: Dollface™

Tror det blir folk av begge "slaga" jeg.. Men at man kanskje ser ulikt på ting her i livet - det er nok helt sikkert..
Darlingen er vokst opp i de innerste telemarksskoger - han jakter, elsker friluftsliv og kan skille elgbæsj fra harebæsj...

Jeg er vokst opp i en småby, hater telt og soveposer og kan skille hundebæsj fra kattebæsj...

Andre igjen er vokst opp i oslogryta, de liker sikkert å gå søndagstur i Nordmarka, men setter større pris på å komme ned igjen til sentrum for en kaffe latte etter turen, og kan sikkert skille duebæsj fra rottebæsj.. [8D][8D]

Jeg vil bare påpeke at jeg kan se forskjell på alle disse bæsjene.. Uten å ha bodd hverken på landet eller i byen...[8D]
Særlig forskjellen på elgbæsj og harebæsj, vil jeg nok påstå ikke er den helt store utfordringen...[:D]

signerer denne jeg da,jeg kommer fra oslo og fornøyd med det[;)]

ORIGINAL: lille iskaffe

Vi bor vel på det enkelte kaller "landet", men ungene løper da ikke fritt hvor som heldst av den grunn.

Og det finnes da skog og mark selv i Oslo. Kommer bare an på om foreldrene gidder å ta de med dit!!

nei da, de løper ikke fritt, men hvis du tenker på de som bor midt i byen f.eks så har ikke de store hagen.

Og derfor - i Oslo, har de noe som heter kolonihager - som fra gammelt av var et tilbud til de som bodde i blokker i byen, slik at de fikk en hage å stelle i, et sted å dra til i helgene der de fikk gress mellom tærna og sol på eh... ja.. kroppen..

Hvis man leser litt norsk historie, så forstår man jo hvorfor folk flyttet inn til byene - for å få seg arbeid, og så har man blitt boende, fordi det er i de store byene at de gode jobbene er.. og utdanning osv osv osv...

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

Jeg vil bare påpeke at jeg kan se forskjell på alle disse bæsjene.. Uten å ha bodd hverken på landet eller i byen...[8D]
Særlig forskjellen på elgbæsj og harebæsj, vil jeg nok påstå ikke er den helt store utfordringen...[:D]

Du er jo litt spesiell da... [8|][8D]

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

Du er jo litt spesiell da... [8|][8D]

hehe, jasså...[:D]

Jeg bor i byen nå og har gjort det siden jeg ble til. Har noen venner som bor på landet
og etter å ha besøkt de så bestemte vi oss for å flytte på "landet"[:D]
Nå har vi endelig kjøpt hus på "landet" og gleder oss som fy til å flytte.
Har egentlig aldri drømt om å oppdra mine barn i byen. Selv om det kanskje hadde blitt mennesker av de og[;)]
Kommer an på hva man ønsker.Jeg ønsker å bo på landet[:)]

Jeg tror ikke det er så stor forskjell,jeg spilte fotball,gikk på fjellet osv, men jeg er fra Bergen da og kunne aldri tenke meg å bodd i oslo med barn eller som barn selv.

men vet dere hva som er rart??
Bybarn/mennesker
er generelt tynnere
enn bygdebarn/mennsker......
for man går mye mer i byene,på gygden må man ofte(sier ikke att det gjelder overalt[;)])kjøre mer bil...

ORIGINAL: astrone

Bybarn/mennesker
er generelt tynnere
for man går mye mer i byene,på gygden må man ofte(sier ikke att det gjelder overalt[;)])kjøre mer bil...

Hmmm...klarer ikke å overbevise meg altså....[:)]

ORIGINAL: *JCee*

ORIGINAL: MorraTeFreja™

ORIGINAL: *JCee*

Ja bybarn er vel ikke så godt vant i skogen som bygdebarna.
Man har mer frihet når man bor på landet, og slipper å tenke på all trafikken utenfor døra.
Selv ville jeg aldri bodd i Oslo med dattera mi, syns ikke det er passende for barn der.

Forklar hvorfor det ikke er passende........

Jeg har selv bodd i oslo i nesten 4år og likte ikke å bo der, syns det skjedde mye kriminelt osv i nabolaget.
Selvfølgelig skjer dette overalt uansett, men det skjer oftere i oslo.
Mange folk i oslo er mer kyniske og bryr seg kun om seg selv, er ikke alltid man kjenner naboen som på småsteder.
Syns også det er utrolig stressende å bo i en storby og trives best på en mindre plass.
Jeg tørr ikke gå alene i oslo sentrum på kvelden, kjenner flere som har blitt slått ned og ranet.

har bodd i oslo selv jeg, broren min bor der nå - jeg er født der og har halve familien min der + flere venner med barn... kjenner ingen som har blitt slått ned, ingen som har blitt ranet, og jeg kjente ikke naboen min da jeg bodde i larvik heller....... faktisk hilste jeg oftere på naboen min da jeg bodde i oslo enn da jeg bodde i larvik...

ORIGINAL: snupsemamma

Bybarn/mennesker
er generelt tynnere

Hahaha, hæææ??? Håper det bare var en spøk altså!! [:D][:D] 
Tror ikke akkurat det gjelder generelt, akkurat!!

er sant,ikke jeg som har kommet på det[8D]
såg det i en dokumentar for en stund siden,husker ikke akuratt hvilken.Men husker godt denne utsagnet[;)] 

ORIGINAL: ~StRaToS~

Bybarn/mennesker
er generelt tynnere

skal sies jeg bor på landet selv[;)] man velger sin egen skjebne tror jeg[:)][:)] men det var sånn gjenommsnitts da[;)]

ORIGINAL: lille iskaffe

Tror du skal ta en titt på finn.no å skjekke hagemålene på by contra landet...

er mye svære hager på ullevål [8D]

ORIGINAL: ~StRaToS~

Bybarn/mennesker
er generelt tynnere

skal sies jeg bor på landet selv[;)] man velger sin egen skjebne tror jeg[:)][:)] men det var sånn gjenommsnitts da[;)]

Tror jeg skal drite faen i å flytte til landet...Vil jo ikke ha flere kilo på denne kroppen[:D]

Trur no det meste kommer ann på foreldrene.
Men æ e vokst opp i en by, og hadde skogen som nærmeste nabo.Sambo e fra lande og hadde også skogen som nærmeste nabo. Og ut i fra det så vil ikke si at æ har vært mindre i skogen å lekt enn det sambo f.eks har vært. Så det treng ikke å være så stor forskjell mellom bybarn og bygdebarn. 

Back
Topp