bybarn vs bygdebarn

ORIGINAL: ~StRaToS~

ORIGINAL: astrone

ORIGINAL: ~StRaToS~

ORIGINAL: astrone

men vet dere hva som er rart??
Bybarn/mennesker
er generelt tynnere
enn bygdebarn/mennsker......
for man går mye mer i byene,på gygden må man ofte(sier ikke att det gjelder overalt[;)])kjøre mer bil...

Hmmm...klarer ikke å overbevise meg altså....[:)]

skal sies jeg bor på landet selv[;)] man velger sin egen skjebne tror jeg[:)][:)] men det var sånn gjenommsnitts da[;)]

Tror jeg skal drite faen i å flytte til landet...Vil jo ikke ha flere kilo på denne kroppen[:D]

hehe,ja sant[8D] du e no tynn og flott(vertfall det eg husker deg som[:D]).
Men no når vi flytter skal vi flytte så vi kan gå til det meste[8D]

Jeg har bodd både i by og på bygd..og det er ike noe særlig fysisk forskjell på barna syntes jeg. De som blir oppfordret til å være aktive og liker å bevege seg, de gjør det uansett hvor de er ifra...selvom det gjerne er på vidt forskjellige arenaer. Men mentaliteten syntes jeg det er stor forskjell på..

ORIGINAL: *LiseT*

ORIGINAL: lille iskaffe

ORIGINAL: *LiseT*

Vi bor vel på det enkelte kaller "landet", men ungene løper da ikke fritt hvor som heldst av den grunn.

Og det finnes da skog og mark selv i Oslo. Kommer bare an på om foreldrene gidder å ta de med dit!!

nei da, de løper ikke fritt, men hvis du tenker på de som bor midt i byen f.eks så har ikke de store hagen.

Tror du skal ta en titt på finn.no å skjekke hagemålene på by contra landet...

Men hva med terrenget og hagene til alle de som bor midt i byen/byene, eller i blokk??

Nå er jeg så heldig at jeg har fått bo i både by og på landet, riktig nok ikke stor by, molde og kr.sund er ikke så store, men jeg og bror min hadde faktisk byen som lekeplass når vi bodde i kr.sund. Da bodde vi midt i sentrum, utrolig mye en kan finne på i byen som barn. Vi luftet hunder (gjorde det på landet også) solgte lodd for redd barna, veldig greit, vi stilte oss uten for banken eller sykehuset, sende oss minste rundt på div butikker og spurte etter små gaver vi kunne bruke som premie til de som kjøpte lodd, solgte som bare det, det hadde vi ikke klart på landet.+++ mye annet vi fant på.

På landet kjente vi alle, klatret i morellebær treet og solgte moreller til hytte folket, for på oppdagelses ferd i skog og mark, lekte mye i fjøra, lå på brygga å fiska etter krabber, tok båten ut på fiske tur, en sommer hadde vi det gøy med å feste akebrettet til båten, brukte så klart reddningsvest.[8D]
Det er også gjerne en del gårder rundt forbi på bygda, mye dyr å se og oppleve, og de fleste barn elsker dyr. Jeg og bror min brukte å få hjelpe en bonde i fjøsen, vi stilte opp krytidlig om morgenen bare for å få med oss morra stellet eller i tillfelle det skulle komme en kalv, noe vi faktisk fikk være med på 2 ganger, bare ene kom ikke på morran da.[:D]

Jeg og bestevennina mi bodde 30min gange fra kvar andre, og det var ikke snakk om å bli kjørt hele tiden, så vi måtte fint ta sykkelen eller bruke beina, noe vi gjorde med glede, så det med at en blir feitere av å bo på bygda tror jeg må gjelde fra en får lappen og bil, de fleste bygdeungdom jeg vet om og kjenner bor nærmest i bilene sine.[8|][:D]

Jeg tror også hvor barna får mest utbytte av å bo, kommer mye ann på barna, selv om et barn bor på bygda betyr ikke det automatisk at det trivest med å leke i skogen, og selv om et barn bor i byen betyr ikke det at barnet vil på alle mulige fritidsaktiviteter.

Nå har vi valgt bygda, ikke fordi jeg mistrivdes i byen som lita, men rett og slett fordi jeg har flest gode minner fra bygda, det var der jeg bodde lengst, hadde flest venner og jeg ble ikke mobbet, noe jeg ble når jeg bodde i byen. Jeg vet jeg kanskje var heldig med å ikke bli mobbet når jeg havnet på bygda, og det kunne like gjerne vært en annen by jeg ikke hadde blitt mobbet i, men det henger ved like vel.

Nei, jeg tror det er ingen ting som er best for alle, alle må velge det som er best for de.[:)]

det er helt opp til foreldre.
jeg har vokst opp på bygda å det var fint. mine barn kommer også til å vokse opp på bygda[:D]

Tror ikke det er noe forskjell i det hele tatt. Norge er ett lite land. Ikke langt fra by til bygd.
Har bodd i Oslo hele livet. Marka utenfor stuedøra.
Må le litt for man blir så snever i syntet når man føler seg trygg hvor man bor.
Har reist mye rundt i verden. Er så komisk, men der hvor mennesker gror sine røtter om det er i jungelen, øde øy eller storby er det der det er best for det menneske, annet er skummelt. 
Husker meg og min mann var i Singpore. Der var det en mann som spurte oss hvor vi skulle videre. Da jeg sa Malaysia sa han. Der må dere passe dere der er det farlig der. Da vi gikk i Jungelen i Malaysia møtte vi noen som bodde der inne samme sa de om byn. Samme var det overalt hvor vi var [:D]. De som hadde reist eller bodd forsjellige steder var litt mer åpene.
Så det man ikke vet om eller ligger i det ukjente er skremmende for oss alle. Er litt godt å kunne åpne seg for det fremmede, er som regel såååå mye mindre skremmende og farlig enn hva folk tror [:D].

ORIGINAL: *JCee*

ORIGINAL: MorraTeFreja™

ORIGINAL: *JCee*

Ja bybarn er vel ikke så godt vant i skogen som bygdebarna.
Man har mer frihet når man bor på landet, og slipper å tenke på all trafikken utenfor døra.
Selv ville jeg aldri bodd i Oslo med dattera mi, syns ikke det er passende for barn der.

Forklar hvorfor det ikke er passende........

Jeg har selv bodd i oslo i nesten 4år og likte ikke å bo der, syns det skjedde mye kriminelt osv i nabolaget.
Selvfølgelig skjer dette overalt uansett, men det skjer oftere i oslo.
Mange folk i oslo er mer kyniske og bryr seg kun om seg selv, er ikke alltid man kjenner naboen som på småsteder.
Syns også det er utrolig stressende å bo i en storby og trives best på en mindre plass.
Jeg tørr ikke gå alene i oslo sentrum på kvelden, kjenner flere som har blitt slått ned og ranet.

Da må du kjenne endel folk som tiltrekker seg bråk. For personlig kjenner jeg ingen som er blitt slått ned eller ranet. Har bodd her i 31 år [:)]

Nei, det er ofte sånt at langt ute på landet arrangeres det ingen friidrett for barn og det  kan ha litt å si...

OM det er forkjell som barn, vil jeg si det er den samme forskjell som voksne, med negativt fortegn.
OM det er korrekt at arn har et bedre på landet for der kan de løpe fritt, ja, da har de det bedre i byen som eldre, der di slipper li sosialt handikappede, fordi folk på byda er trangsynte, gammeldagse og fordomsfulle.

BEgge deler er like mye bullshit.
Vi har trær i byen og, TENK!!! Næ! Nå lærte dere noe nytt hva?!
Hørt om Østmarka??
Seriøst da dere, prøv å utvide horisonten ett par millimeter..

ORIGINAL: Dååris

OM det er forkjell som barn, vil jeg si det er den samme forskjell som voksne, med negativt fortegn.
OM det er korrekt at arn har et bedre på landet for der kan de løpe fritt, ja, da har de det bedre i byen som eldre, der di slipper li sosialt handikappede, fordi folk på byda er trangsynte, gammeldagse og fordomsfulle.

BEgge deler er like mye bullshit.
Vi har trær i byen og, TENK!!! Næ! Nå lærte dere noe nytt hva?!
Hørt om Østmarka??
Seriøst da dere, prøv å utvide horisonten ett par millimeter..

Ditto.. hørt om nordmarka eller? [8|]

Back
Topp