Budsjett bryllup

- hva kostet ditt bryllup? 70 000
- hvilken mat hadde du? Først: asparges med skinke, foaccacia og kaldrørt bernaise. Hovedrett: hjortefilet med tilbehør og jeg laget pannacotta til dessert. De to første fra catering
- hvor mye betalte du for brudekjole? 2500
- Hvor mange gjester hadde dere? 80
- Fri bar? Ja. Fikk familien til å gi kvoten sin i Danmark et par ganger så kjøpte alt der
- Hvor mye betalte dere for fotografering? 3000(vennetjeneste)
- Hvor mye for brudebukett? Lagde selv


Ellers: leie av lokale, bil, blomster og sånn til pynt, menyer, musikkanlegg med høytalere og DJ, kake, brus, kaffe....
 
- hva kostet ditt bryllup? Rundt 30 000 kr
- hvilken mat hadde du? Koldtbord, svigerfar er kokk. Så det laga han og betalte.
- hvor mye betalte du for brudekjole? 8000 kr. Kjøpte den brukt. Solgte den for 7500 kr etter bryllupet.
- Hvor mange gjester hadde dere? 35 inkl oss selv da.
- Fri bar? Ja, men svigermor reiser litt og kjøpte da på taxfree det dyreste.
- Hvor mye betalte dere for fotografering? 1000 kr. Har venninne som er fotograf.
- Hvor mye for brudebukett? Tror den var nærmere 1500 kr. Litt usikker

Ellers - gjerne skriv på store utgifter dere hadde? og hva dere sparte mest på av valg?
Ny dress og brudepikekjole utenom. Men ikke så dyrt. Frisøren kosta også noen tusener. Og gifteringene kosta rundt 10 000 kr også. Lokalet spanderte svigermor pluss bryllupsreisa. Mine foreldre spanderte spillemann. Ellers sparte jeg inn mye penger på dekorasjoner og pynting og alt det. Laga alt selv og ordna alt. Men bryllupet var perfekt, tross for det ikke var så veldig dyrt for vår del. :)
 

Ja prisen på bryllupet har jo ikke noe å si - det viktigste er jo at man får det som man ønsker ;)
 
Ja prisen på bryllupet har jo ikke noe å si - det viktigste er jo at man får det som man ønsker ;)
Ja. Mem vi var litt opptatt av å ikke ruinere oss totalt på det :p

Har ei venninne. De tok opp kredittlån de... Dette er vel nærmere 5 år siden og de er nå skilt og de betaler enda ned på bryllupet :eek:
 
Ja. Mem vi var litt opptatt av å ikke ruinere oss totalt på det :p

Har ei venninne. De tok opp kredittlån de... Dette er vel nærmere 5 år siden og de er nå skilt og de betaler enda ned på bryllupet :eek:

Ooooida! Det må være kjipt det!
Her har vi vell kanskje 80-90 000 oppspart allerede..så vi bør jo klare å spare opp litt til ett eventuelt bryllup sommeren 2017..
Synes heller ikke det er "krise" å måtte ta opp ett lite lån, hvis man vet at dette kan nedbetales fort. Men hvis man tar opp så mye at man betaler på det i mange år så blir det litt annerledes!
 
Mitt bryllup i 2014 var slik:

- hva kostet ditt bryllup? Ca. 113.000,- ble det.
- hvilken mat hadde du? Tapas (noe tradisjonell tapas og noe litt annerledes). Noe varmt og noe kaldt. Satte ut kaldrettene i en omgang og varmrettene i neste omgang.
- hvor mye betalte du for brudekjole? Ca. 5.200,- for kjolen og tilpasning av kjolen hos syerske.
- Hvor mange gjester hadde dere? Er snart et par år siden nå, så er litt usikker. Men kjøpte mat for ca. 70 personer, så i underkant av 70 tipper jeg.
- Fri bar? Ja. Men sto for alkoholen selv. Hadde egentlig tenkt å bare la det stå fremme, men en kompis av meg sa han hadde lyst til å stille opp som bartender gratis, så det var kjempebra. Spriten hadde vi for øvrig samlet opp i et års tid via taxfree i forbindelse med utenlandsturer og sånt, så der sparte vi sikkert noen kroner.
- Hvor mye betalte dere for fotografering? Ingenting. Et nært familiemedlem er fotograf og ga oss en stor bryllupsfotopakke i bryllupsgave.
- Hvor mye for brudebukett? Ca. 3.300,- for brudebukett og 4 knapphullsblomster.

Ellers - gjerne skriv på store utgifter dere hadde? og hva dere sparte mest på av valg? Fant igjen regnskapsarket mitt, så jeg kan alltids dele noen av utgiftene nedenfor. :)

Lokale betalte vi 33.000,- for, og da hadde vi det fra torsdag ettermiddag til søndag ettermiddag/kveld. Det var et gjør-det-selv-sted, som bidro til at vi kunne spare inn på litt ting her og der, men samtidig medførte det litt mer planlegging og arbeid da. Dekketøy og slikt fantes på stedet, og det var også flere soverom der, så vi og nær familie sov der hele helgen. Betalte for å bruke duker og servietter fra lokalet (ca. 1.500,-), mens servise, lysestaker, vaser o.l. var bare å bruke. Kjøpte noen litt mer personlige telysestaker og små vaser i tillegg, og roser fra Plantasjen (til sammen ca. 1.500,- på dette også). Det var også flere fine lokaliteter å holde vielsen på på stedet, og vi var heldige med været og kunne holde den utendørs.

Vi droppet papirinvitasjoner i posten og kjørte digitalt design og utsendelse av disse + informativ nettside (siden vi er litt datanerder), og la heller litt ekstra i å lage noen fine takkekort i papir i etterkant.

Jeg vurderte å lage en Spotify-spilleliste til festen, men mannen min mente vi burde koste på oss en DJ noen timer, og det var nok verdt det. DJ'en så an publikum og danselyst og tilpasset musikken deretter. Ble god stemning. Kostet 4.000,- for DJ med eget lyd- og lysanlegg.

Bryllupskaka ble ikke akkurat så lekker, men den var god da. Mannen min og jeg lagde selv våre favorittkaker og fikk stablet disse oppå hverandre. Kvelden/natta før bryllupet satt jeg og prøvde å finne ut hvordan jeg skulle pynte spetakkelet, og da var jeg ganske sliten og lei. Endte opp med at mamma og svigermor reddet den inn mens jeg var ute og ordnet meg på bryllupsdagen. Mens jeg ventet på vielsen etterpå brukte jeg tiden på å lage figurer til toppen av kaka. Den ble jo sjarmerende hjemmelaget da, og kostet bare 400,- totalt. Noen av gjestene hadde også bakt litt og tatt med til kakebordet, så alle fant nok noe de likte.

Som gifteringer brukte vi forlovelsesringene våre, men vi betalte ca. 1.000,- for å få pusset dem. Jeg kjøpte en bryllupspakke i frisørsalong, hvor de tok seg av hår og makeup + ga oss lett servering. Det var greit å bare gjøre alt på ett sted. Betalte ca. 3.000,-, noe som var blant det billigste jeg fant av slike pakker da jeg ringte rundt til salonger. Sjekket ut Mitt Anbud også, hvor det er freelancere som kan gjøre sånt billigere, men fant ut at det kunne bli litt risky hvis det plutselig da skulle oppstå sykdom eller annet frafall hvor ingen kan ta over. I tillegg til selve brudekjolen ble det fort noen kroner her og noen kroner der på resten av antrekket også da. Kjøpte slør på Etsy (186,-), sko på Brandos eller Zalando (300,-), strømper på Lindex (148,-), undertøy på Triumph (863,-) og veske fra nettbutikk i Kina (50,-). Kjøpte forresten litt mer stæsj fra Kina (sugerør og sånt til baren, regnponchoer etc.).

Bryllupsmiddagen kostet oss 22.300,- for ca. 70 personer og inkl. 2 servitører som ordnet alt og satte fram. Hadde i tillegg fire venner som stilte opp gratis som servitører mot at de fikk være med på festen etterpå. Vi kjøpte 72 flasker vin til middagen, én type rød og én type hvit. Disse + 4 testvin og en flaske Baileys til kaffen kom på 9.500,-. Kjøpte alle disse på Vinmonopolet, hvor det også går an å returnere det som evt. blir til overs. Vi kjøpte også alkoholfritt til middagen og kaffen for 350,-. Vi hadde ikke øl til middagen tror jeg, men vi kjøpte ca. 200 flasker av forskjellig slag i Sverige, som ble satt frem til kaffen/festen. Kostet 3.600,-. Alkoholen til baren besto av vodka, rom, gin, whisky, 3 vinkartonger og 24 cider, og kostet oss 800,-. I tillegg hadde vi jo blandevann, garnityr, is osv. for 1.400,-. Vi hadde også litt ventemat mellom vielsen og middagen. Jeg hadde vunnet et spekematkoldtbord for 2.500,- en stund før, så jeg fant ut at det var en fin anledning å bruke det gavekortet. Kjøpte litt ekstra frukt og spekemat i tillegg, for 820,-. Drikke hadde vi kjøpt noe av i Sverige og noe på taxfree: 20 flasker cava og noe alkoholfri cider (+ 2 flasker taxfree-cognac til kaffen), for til sammen 2.200,-. Det ble ikke igjen noe cava, men ellers satt vi igjen med en del alkohol i ettertid. Noe står fortsatt uåpnet i skapet. :)

Vi brukte litt penger på vielsen også, siden vi sto for dette selv og ikke i kirka. Leide benker for 2.200,-, leide noen musikere for en vennskapelig sum på 2.000,- til å spille brudemarsj og slikt, pyntet med Ikea-sinkbøtter med blomster i, for 1.100,-, og vigsler fra Humanistforbundet var gratis.

Vi ryddet selv dagen derpå, noe som føltes som en evighet, selv om vi var flere. Heldigvis hadde vi satt bort vask av selve lokalet til profesjonelle. Litt usikker på kostnaden på det, siden vi fikk dette i gave fra en venn som driver flyttebyrå som også tilbyr vask og slikt.

Bryllupsreise hadde vi ikke spart til/lagt inn i planene, men en del gjester visste at det var noe vi på sikt hadde veldig lyst til å få til, så mange endte opp med å gi oss bidrag til reise i bryllupsgave, så vi fikk dratt på en fin ferie sommeren etter. :)

Lykke til med bryllup og ekteskap! Kan fort bli noen kroner for en slik dag, men forhåpentligvis blir det et minne for livet, både for dere og kanskje de rundt dere også. :)
 
Last edited:
Husker ikke hva de forskjellige tingene kostet, er snart 6 år siden, men vi hadde 48 gjester INK meg å min mann å bryllupet kom på ca 150.000kr INK bryllupsreisen:)
 
jeg lurer litt på hvor mye vi egentlig skal beregne jeg... så jeg har en del spørsmål til dere

- hva kostet ditt bryllup?
- hvilken mat hadde du?
- hvor mye betalte du for brudekjole?
- Hvor mange gjester hadde dere?
- Fri bar?
- Hvor mye betalte dere for fotografering?
- Hvor mye for brudebukett?

Ellers - gjerne skriv på store utgifter dere hadde? og hva dere sparte mest på av valg?
- 90 000,-
- Forrett: spekeskinke og honningmelon, middag: svinestek med tilbehør, dessert: is og jordbær
- 9000,- for brudekjolen
- 83 gjester (60 til middagen)
- Fri bar
- 7500,- for fotografering (da inkludert 2 fotoalbum og et stort lerret som vi har rammet inn)
- 3000,- for brudebukett + knapphullsblomst til mannen, hans forlover og pappa
- Frisør/sminke: 3000,-
- Bryllupskake: 2000,-

Så betalte vi for catering, servitører, bartendere, drikkevarer, selskapslokale, toastmaster og musikk, duker/servietter, leie av smoking til mannen :)
 
Last edited:
- 90 000,-
- Forrett: spekeskinke og honningmelon, middag: svinestek med tilbehør, dessert: is og jordbær
- 9000,- for brudekjolen
- 83 gjester
- Fri bar
- 7500,- for fotografering (da inkludert 2 fotoalbum og et stort lerret som vi har rammet inn)
- 3000,- for brudebukett + knapphullsblomst til mannen, hans forlover og pappa

Hvor mye betalte dere for maten?
 
Vi var i underkant av 50 gjestar, ca 15 av dei barn. Hadde koldtbord med diverse varmrettar i tillegg. Vi ville ha det så uformelt som mulig, likar ikkje "stive" arrangement.

Mat/drikke/snacks: 12 000
Pynt til bord/lokale: 1700
Klær, sko, hårpynt, mm: 12 200 (brudekjole, dress, kjole til dattera og ny bukse og skjorte til sønnen)
Diverse: 13 500 (inkl. lokale, vigsler frå Human-Etisk forbund og pizza på den lokale pizzasjappa, til dei ca 25 gjestane som kom reisande kvelden før)
Totalt ca 39 000.

Det vi ikkje brukte så mykje pengar på var:
- Alkohol 0 kr (ingen av oss drikk, og vi hadde mange ungar til stades)
- Fotograf 0 kr (søstrene mine tok masse bilder)
- Brudebukett 0 kr (sidan vi hadde vigselen utandørs i eit fjell fekk dattera mi plukke blomstene på veg opp)
- Hår/sminke 0 kr (svigerinna mi sminka meg, svigermor krølla håret mitt)
- Mat/servering (svigerfar er kokk og ville lage alt sjølv, fekk og gode prisar på ein del råvarer)
- Brudekjole (ville ikkje ha noko voldsomt, kjøpte enkel kjole til ca 1500)

Sånn utanom sjølve bryllupet kom bryllaupsreise på ca 15 000 (fly og hotell) + lommepengar.
 
Hvor mye betalte dere for maten?
Til middagen var vi "bare" 60 og betalte 225 per person så det ble 13500,- også hadde vi serveringshjelp + bartendere som vi betalte 11000,- for. Også hadde vi nattmat som vi hadde kjøpt inn selv (sodd), husker ikke hva vi brukte på den :)
 
Vi brukte ca 25 000, hadde 26 gjester. Vi hadde bryllup "3 dager til ende"... Dvs middag fredag, lunsj og middag lørdag og lunsj søndag.

Middag på fredagen bestod av hjort (selvskryt) som vi tilbredde selv. Lunsjene hadde vi fult koldtbord, mens selve bryllupsmiddagen hadde vi på restaurant der vi hadde hele lokalet for oss selv.

Vi brukte en kollega som fotograf (veldig fornøyd!), lagde pynt og brudebukett selv, brukte ikke ekstremt mye på klær etc.
 
Ca 100.000

Kjolen min kostet rundt 700 kr da jeg bestilte den på nettet fra Kina. Den satt veldig fint og var så billig at jeg var villig til å legge den ut på finn om jeg ikke var fornøyd

Mat, og alkohol var dyrest.

Vi hadde noe underholdning også som vi betalte for. Giftet oss i Oslo sentrum så trengte ikke ordne med transport til gjestene.
 
Vårt bryllup kostet 100 000 totalt., men jeg giftet meg i utlandet. Lokal, profesjonelle bilder, video og leie av bil, frisør inkludert. Det var ca 300 gjester. Brudekjolen kostet 15.000. Mat: kjøtt,
Potet og salat.

Vi hadde også video opptak under forberedelsene den dagen vi skulle gifte oss.

Vi hadde forlovelsesfesten i Norge og da var det ca 60 gjester og da kostet det kanskje ikke mer enn 15 000. Vi pyntet lokalet selv og en venn av oss ordnet med håret mitt. Vi hadde ingen mat.. Kun snacks og frukt. Samt hjemmelaget kaker.
 
jeg lurer litt på hvor mye vi egentlig skal beregne jeg... så jeg har en del spørsmål til dere

- hva kostet ditt bryllup?
- hvilken mat hadde du?
- hvor mye betalte du for brudekjole?
- Hvor mange gjester hadde dere?
- Fri bar?
- Hvor mye betalte dere for fotografering?
- Hvor mye for brudebukett?

Ellers - gjerne skriv på store utgifter dere hadde? og hva dere sparte mest på av valg?

Vi gifter oss i august, synes budsjett er vanskelig.. Det meste koster mer enn jeg tenkte :p

Foreløpig ser det slik ut:
Bryllupsfest (på hotell) ca 130 000 k
Mat: 4-retters med vin til
Brudekjole, underskjørt, slør, sko og skredder: ca 35 000kr
Gjester: ca 65 til middag, noen fler til festen
Ikke fri bar
Fotograf: i kirke + bilder etterpå kommer på 8500kr
Brudebukett: maks 3000kr

Vi havner nok fort på 200 000kr :O
 
Vi planlegger å synes det er super vanskelig å få til ett lavt budsjett.
Jeg har funnet kjolen, 20.000:eek:
Fotografen koster mellom 10.000-20.000, mat mellom 700-1000 PR person, vi blir 60-70 stykk..
Alkohol blir dyrt om vi ikke finner lokale der vi kan ta med selv.
Klær til han, barn 7.000-10.000
Lokale mellom 10.000-20.000.
Så vi kommer over 100.000 uansett.
Jeg må nok prøve å jakte på en billigere kjole for å spare inn litt, men den falt jeg pladask for :p haha

Wow det var dyrt for mat...vi betalte 410 per person og var 60 gjester...og leie av lokalet var inkludert samt at vi hadde med kaker selv og de ordnet brus, kaffi osv...vi hadde ikke alkohol...betalte 5000 for fotograf, og hadde bare i studio, og et lite album...fikk andre til å ta bilder utenom det...ellers var jeg å leide kjole til 4000 og fikk også ordnet hår og sko og alt det andre der...tror det ble på 11000...og så morgengave på ca 1000...kirka var gratis, men betalte for bukett og dekorasjoner...ca 10000 tror jeg på det...ordnet med bordpynt og sånt selv, og bordkort...og sånne dekorasjoner på bordene...så da ble ikke det så dyrt...hadde tilgang til piano og mikrofoner på lokalet...hadde også sang av venninne i kirka...:) ellers betalte vi rundt 5000 for bryllupsreise og brukte nok endel på mat og opplevelser...fikk god hjelp og støtte fra familie og fikk en fin pengegave istedenfor gave...og mange fine gaver ellers...du kan jo eventuelt kutte ned på gjester...

Jeg ble jo skilt, men når jeg gifter meg neste gang så skal det være kun nærmeste familie, og gjerne utendørs om det går...fint med festen der vi bor med kaker og grilling...vil ikke ha noe stort denne gangen...men først er det jo barn og barnedåp...
 
jeg lurer litt på hvor mye vi egentlig skal beregne jeg... så jeg har en del spørsmål til dere

- hva kostet ditt bryllup? 10 tusen
- hvilken mat hadde du? Snitter
- hvor mye betalte du for brudekjole? 3000
- Hvor mange gjester hadde dere? 50 stk
- Fri bar? Hadde ikke alkohol
- Hvor mye betalte dere for fotografering? Hadde gratis fotograf
- Hvor mye for brudebukett? 2500 for brudebukett og sånn forlover og brudgom blomst til jakken

Ellers - gjerne skriv på store utgifter dere hadde? og hva dere sparte mest på av valg?
 
jeg lurer litt på hvor mye vi egentlig skal beregne jeg... så jeg har en del spørsmål til dere

- hva kostet ditt bryllup?70 000 kr
- hvilken mat hadde du?3 retter, men mannen er kokk så vi bestilte fra jobben hans og fikk det til kost pris. 3 retter, nattmat og bryllupskake kom på 8000 kr.
- hvor mye betalte du for brudekjole?5000 kr for stoff og Swarovski krystaller. Mamma sydde den :D
- Hvor mange gjester hadde dere?70
- Fri bar?nei. Vi hadde øl, vin, cider og brus til middag og Cognac, baylies, kaffe, brus etter middag. Var nok brus, kaffe, Cognac og baylies til å vare hele festen. Kom vel på 10-12000 kr tror jeg.
- Hvor mye betalte dere for fotograf? 4500. Innleid
- Hvor mye for brudebukett? Husker egentlig ikke helt. 1500 kanskje. Laget brudepikebukettene og knapphulsblomstene selv.

Ellers - gjerne skriv på store utgifter dere hadde? og hva dere sparte mest på av valg?
vi leide et samfunnshus, pyntet selv, kom vel på 2-3000 kr i pynt. Servitørene var mine søskenbarn som vi betalte 1000 kr hver. Var 40 til middag og 70 til kaffe.
 
Vi skal også gifte oss i sommer. Men wow? Jeg har aldri skjønt meg på det med å bruke så sykt mye penger på et bryllup? Over 100 000kr? Og 15 000kr +++ i kjole? Hva faen skal man med den kjolen etter den ene kvelden? Sorry, jeg synes bare det er ekstremt rart å bruke så mye penger på et _bryllup_. Dette er meg og mine tanker.
 
Kjolen min sponsa mamma, men betalte sko, slør, undertøy, sying og smykker ca 5000kr

Dress til mannen og gutane, pluss vest og skjorte til forlover ca 7500

Kokk som sto for 3-retters middag (kamskjell, indrefilet og panna cotta) pluss litt frukt og bruschetta med ulike salsa/tapenade som gjestene fekk mens me var hos fotograf ca 36000 (80 gjester)

Lokale med 1 servitør fra dei, pluss eigne servitørar ca 12000

Buss til vielsen 7000

Betaling for å gifte seg utenfor bostedskommune pluss organist 3000

Leige av kapell 3500

Blomster inkl knapphull, blomsterstav til minste brudesvenn og brudebuketten og pynt i lokalet 6500

Pynting og laging av bordkort osv 2000

Drikke til mat og fri bar ca 30000 inkl alkoholfritt

Sang i kapellet 1000 kr

Svigermor og anna slekt fiksa alle kaker inkl bryllupskaka, så der sparte me mykje

Fotograf: ein hobbyfotograf som tok bilder fra frisøren til festen var ferdig: 3000. Ein profesjonell fotograf som tok dei offisielle bildene 20000 inkl takkekort og album, program til kapellet og til middagen

Ost og kjeks til nattmat, snacks, nøtter osv 2500

DJ 5000

Barnevakt og vår overnatting: 5000

Frisør inkl forlover og kjøp av sminken for dagen 5000

Korg med ting som sto på bada i lokalet (tyggis, paracett, plaster, hårspray) 500

Ringpute, gjestebok, CD til bussen, klistremerker og bok til gavebordet: 500

Såpebobler, gaveposer, innbydelsar (lagde sjølv) ca 500

I tillegg hadde me velkomstfest på fredagen, men der sto mamma for dei fleste utgiftene. Me havna nok på 150000, men hadde den beste helga i mitt liv:)

Berre å spørre om du lurer på noko, bryllup er gøy:D
 
Back
Topp