Bruke hjelm når dem lærer å gå?

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Noen av deres unger som bruker hjelm i den perioden de er oppe å stå/gå?

Jeg vurderer det, så slipper hun å slå seg så mye :)
Noen som vet hvor man kan kjøpe sånn spesialhjelm?

Nei, det har aldri vært i mine tanker.

De må lære seg å takle å slå seg. Det er det de lærer av. Hvis de er for beskyttet og ikke merker at de slår seg/får vondt så vil de jo aldri skjønne at det er skummelt/farlig/ikke lurt å gjøre nettopp det de gjorde.

Barn må vokse opp å lære seg å takle motgang, medgang, smerter og diverse for å kunne bli robuste og takle ungdomslivet ikke minst.

En psykolog sa en gang, at det er en grunn til at selvmord blant ungdom øker, og det er fordi de ikke har lært seg å takle utfordringer, smerter (både psykisk og fysisk) osv som barn.
Og møter de da motgang som ungdommer, som feks kjærlighetssorg, så blir det for mye for dem og de klarer ikke takle det.

Det er vår oppgave som foreldre å ikke sy puter under armene på barna våre. Vi må gi dem ballast og verktøy til å kunne takle det.

Nå mener jeg ikke at vi ikke skal beskytte dem noe i det hele tatt, man må ta noen forholdsregler på ting som kan være helsefarlig.
Men man setter ikke hjelm på barn som skal lære å gå. Det er svært sjelden livsfarlig. [emoji6]

Nei, det kan jeg virkelig ikke tenke meg skal være nødvendig. min har kakket hodet noen ganger nå som han setter seg og reiser seg, men aldri så galt at jeg har tenkt det er noe de trenger. De faller jo ikke så hardt eller fort fra sin egen høyde.

Her har vi vært å sydd på legevakta i en alder av 6 mnd.
Da reiste han seg og slo hodet i bordkarmen.
Men har ikke planer om å ha på hjelm. Han må nesten bare lære seg å være forsiktig.

Jeg hadde lyst til det, da jenta mi er utrolig klumsete. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett og hørt at hun har slått hodet sitt, og dunkene som gikk som ekko gjennom hodet mitt.....
Men hun lærte masse av det, og utviklet sin egen teknikk, slik at hun slo hodet mindre. Kun en gang har hun fått noe som antageligvis var en mild hjernerystelse eller på kanten til det.

Jeg kunne nok aldri tenk på det engang tror jeg. Det er jo endel av det å vokse opp, også får vi foreldre avverge det vi kan i starten :) Datteren min på 20 måneder har falt nye, og faller mye. Går på bord rett som det er, og har nettopp fått påvist cp, men jeg setter ikke på henne en hjelm av den grunn, jeg holder heller et ekstra øye med henne når hun er sliten og ute av balanse :)

Nei. Ikke aktuelt. For de som har sånne helsemessige årsaker til at det trengs, så får de noen vite av legen. Det er svært få, men jeg leste om noen engang.

Alle andre. Glem tanken. Det er usunt og ufornuftig og ulogisk og rett frem dumt for barnet. Dropp det.

De må lære å gå og lære å være forsiktig.

De må lære seg å takle å slå seg. Det er det de lærer av. Hvis de er for beskyttet og ikke merker at de slår seg/får vondt så vil de jo aldri skjønne at det er skummelt/farlig/ikke lurt å gjøre nettopp det de gjorde.

Barn må vokse opp å lære seg å takle motgang, medgang, smerter og diverse for å kunne bli robuste og takle ungdomslivet ikke minst.

En psykolog sa en gang, at det er en grunn til at selvmord blant ungdom øker, og det er fordi de ikke har lært seg å takle utfordringer, smerter (både psykisk og fysisk) osv som barn.
Og møter de da motgang som ungdommer, som feks kjærlighetssorg, så blir det for mye for dem og de klarer ikke takle det.

Det er vår oppgave som foreldre å ikke sy puter under armene på barna våre. Vi må gi dem ballast og verktøy til å kunne takle det.

Nå mener jeg ikke at vi ikke skal beskytte dem noe i det hele tatt, man må ta noen forholdsregler på ting som kan være helsefarlig.
Men man setter ikke hjelm på barn som skal lære å gå. Det er svært sjelden livsfarlig. [emoji6]

[emoji1376][emoji1376][emoji1376][emoji1376]

Uff det er min store frykt
Men det må jo til med litt knall og fall til dem finner ut av det.
Dem lærer ikke om vi pakker dem inn i bobleplast. (Har vurdert det).

Og det gjekk veldig fint og han ble muligens mere forsiktig.

Husk at om du skal beskymre deg for alt. Så får du tid til veldig lite annet.
La barn leke og lære [emoji4]

Nei, det er igjennom litt knall og fall at de lærer hva som kan være skummelt, hva man skal passe seg for etc.
Er ille for oss foreldre og se de slå seg og kanskje veldig stygt også, men sånn er en del av livet bare

Det handler jo om at de må erfare hva som skjer, finne ut av balanse og konsekvenser av uforsiktighet. De lærer ikke grunnleggende balanse og å tenke på å ikke falle om de aldri opplever konsekvensen av å falle. Klart de må få lære og utvikle seg.

Veldig enig i alt du skriver, har vært på kurs med en veldig klok og flink mann som mente at vini dagens samfunn lager glassbarn som ikke står rustet for å takle fremtidens utfordringer, veldig skremmende [emoji848]

Nei aldri brukt det. Eldste var 3 år før vi slo hodet skikkelig i ett håndtak i en heis. Yngste slo hodet i ett TV bord når han begynte å sitte. Ingen har måtte sy. Ingen av dem slo hodet noe særlig når de begynte å gå helller. Helt unødvendig. Pappa trua med å sette på min yngste amerikansk fotball hjelm men det er pga han aktivitets nivå, kan si han er litt vel aktiv og finner på de mest utroligste ting. Jeg datt ut av handlevogna når jeg var liten og måtte trekke to melketenner, de nye kom 2 år senere. Så kan ikke si at jeg tok noe skade av det sånn sett. Barn skader seg og sånn er det. Min yngste er operert 2 ganger og hadde absolutt ingenting med skader å gjøre så kan ikke forutse eller beskytte dem fra alt. Jeg et hønemor og aldri vurdert hjelm

Aldri brukt, og kommer ikke til å bruke på fremtidige barn heller.. frøkna var litt under 1 år da hun fikk sin første hjernerystelse. Da stod hun ved bordet og lekte med en isboks, først falt isboksen og hun falt og slo hodet i isboksen.

Nei det er aboslutt ikke aktuelt her. Jeg tenker at min oppgave som voksen blir å barnesikre hjemmet- trappegrind, beskyttere i stikkontakter osv, og skape trygge rammer hvor hun kan få utfolde seg og utvikle seg motorisk. Knall og fall er en del av det å lære å gå/andre nye ferdigheter. De lærer aldri forsiktighet og selvstendig risikovurdering hvis ikke de får prøve seg.

Back
Topp