Bot for å ta ut barnet av skolen

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
Sånn det er nå så kan vel læreren klarere en dag eller to og så må man søke om det er mer. Og så får man det innvilget om det er greit. Men så sliter de med at reglene ikke er like for alle når det går på skjønn.

Men altså jeg kan jo ikke bare la være å dra på skole eller jobb og ta en langhelg når det passer meg. Er liksom den holdningen der som kanskje er problemet?

Noen kan ta «hjemmekontor» en dag sånn hvis det passer plutselig. Jeg kan ikke det, men mannen min kan det innimellom.

Jeg tenker at om det har vist seg et problem å bruke skjønn, så må det utarbeides regler. Jeg skjønner at det er dyrt og langt osv å reise hjem for noen, men 4 uker i strekk er VELDIG mye. 4 ukers fravær er veldig mye

Noen kan ta «hjemmekontor» en dag sånn hvis det passer plutselig. Jeg kan ikke det, men mannen min kan det innimellom.

Jeg tenker at om det har vist seg et problem å bruke skjønn, så må det utarbeides regler. Jeg skjønner at det er dyrt og langt osv å reise hjem for noen, men 4 uker i strekk er VELDIG mye. 4 ukers fravær er veldig mye

Det er mye ja og i barneskolealder spesielt kam dete være svært ødeleggende for det sosiale også.

Hvor lenge og hvor ofte har dere planer om å dra da?

Jo, skolen har noe med dette, de har ansvar for at dine barn lærer det de skal og kam ikke stole på at du som mor skal klare dette.

Kan også legge til at om dere søker og får avslag men alikevel drar kan dette være grunn til bekymringsmelding.
Nå har vi ikke vært der på 2 år og minste begynner i 1 og eldste i 2 nå. Er snakk om hvert 3 år tenker jeg, og når man ser familien så lite, så reiser vi ikke i 7-14 dager som sagt!

Sønnen min har 2 fraværsdager, grunnet streptokokker. Så han er ikke mye borte akkurat!

Hadde såklart ikke reist om vi fikk avslag, det sier seg vel selv ;) Man drar ikke bort 1 måned uten gyldig fravær.
Heldigvis er rektor på denne skolen veldig behjelpelig og forståelsesfull ;)

Last edited:
Biten er jo for de som juger og ikke fått godkjent permisjon. Da har de nok hatt nok fri. Er jo ikke sånn at man har strengere regler i forhold til fri men å få tatt de som stadig juger for å en ferietur. Det er jo en grunn til at de innfører sånne regler. Jeg ville aldri tatt ferie uten at det var greit for jobben for då i si at jeg er syk for å kunne dra. Det er jo akkurat det disse foreldrene gjør med barna sine. Ikke bra å lære de å juge om dette allerede på skolen, hva skjer når de begynner å jobbe?

Jeg ser ikke problemet med å ta ungen ut en uke før sommerferien eller noen dager før sommerferien. Men ikke flere uker eller en hel måned. Så labg ferie trenger man da ærlig talt ikke [emoji14]
Uken før sommerferien gjør man sjeldent mye på skolen uansett

Jeg reiste i 1 måned da jeg gikk i 6 klasse eller noe. Fikk faxet over ukeplaner og måtte gjøre alle leksene samt ekstraoppgaver. Ser ikke problemet.

Det handler vel egentlig om de som tar ut barna en hel måned for å være på ferie i hjemlandet, og barna i utgangspunktet kan dårlig norsk og henger etter på skolen, og foreldrene ikke gjør noe for å følge opp skolearbeidet.
Hvis dem kan dra en hel mnd på ferie i hjemlandet så kan dem vel flytte tilbake dit? Da er det jo trygt å bo der også. Eller?

Husker at en veninne av meg alltid dro en ekstra uke på ferie rundt høstferien. Synd, da hun var en av de svakeste i klassen, og hadde hatt godt av å være tilstede. Foreldrene gjorde henne virkelig en bjørnetjeneste:facepalm:

Syntes ikke det er innafor å ta barna ut av skolen for å spare penger på hotell og fly i ferien. Og er spesielt synd dersom de i utgangspunktet har barn som henger litt bak på skolen... Ikke at de elevene som er "skoleflinke" skal få dra på ferie akkurat når det passer foreldrene altså:rolleyes:

Husker at en veninne av meg alltid dro en ekstra uke på ferie rundt høstferien. Synd, da hun var en av de svakeste i klassen, og hadde hatt godt av å være tilstede. Foreldrene gjorde henne virkelig en bjørnetjeneste:facepalm:

Syntes ikke det er innafor å ta barna ut av skolen for å spare penger på hotell og fly i ferien. Og er spesielt synd dersom de i utgangspunktet har barn som henger litt bak på skolen... Ikke at de elevene som er "skoleflinke" skal få dra på ferie akkurat når det passer foreldrene altså:rolleyes:
Tviler på den ene uka har så mye å si egentlig.

Tviler på den ene uka har så mye å si egentlig.
For noen barn har det kanskje ikke så mye å si, da de er ressurssterke og kanskje har foreldre som kan (og vil) hjelpe. For andre barn har det absolutt noe å si. En uke med ferie når andre har skole er også en uke tapt undervisning.

I et klasserom skal alle elevene ha tilpasset opplæring til det nivået de er på, samtidig som læreren skal undervise hele pensum. Hvis en svak elev blir tatt ut av klassen en uke hvert år, må han/hun hver gang jobbe dette inn igjen. Jo eldre elevene blir, jo flere skoletimer mister de i løpet av en uke.

Mange tenker ikke over alle konsekvensene ved å ta barn ut fra skolen. Uansett når på året man tar elever ut vil det ha noe å si for elevene. Midt i skoleåret kan elever bl.a. gå glipp av starten/slutten på gruppeoppgaver, noe som er krevende for de å ta inn igjen. Det er også frustrerende for de andre på gruppen. Man går selvsagt også glipp av undervisningen, og de temaene som blir gjennomgått. Rett før sommerferien er det gjerne avslutninger, forestillinger, osv. både med skole og andre aktiviteter som barna deltar i.

Og de som mener at det er greit å ta en langhelg både nå og da... Da er det stort sett de samme fagene man går glipp av hver gang, og det kan ha mye å si for den enkelte elev.

Søker man likevel barn ut fra skolen for å ta ferie bør man i det minste gjøre det man kan for at han/hun ikke henger bak når han/hun kommer tilbake. Det er respektløst både ovenfor barnet, lærerene og medelevene.

Beklager langt innlegg, men jeg blir så sykt frustrert når det virker som det er mange som tar veldig enkelt på det å ta barna ut fra skolen.

Jeg ser ikke problemet med å ta ungen ut en uke før sommerferien eller noen dager før sommerferien. Men ikke flere uker eller en hel måned. Så labg ferie trenger man da ærlig talt ikke [emoji14]
Uken før sommerferien gjør man sjeldent mye på skolen uansett

Men hvis mange gjør det, hvem skal rydde klasserommet? ;)

Biten er jo for de som juger og ikke fått godkjent permisjon. Da har de nok hatt nok fri. Er jo ikke sånn at man har strengere regler i forhold til fri men å få tatt de som stadig juger for å en ferietur. Det er jo en grunn til at de innfører sånne regler. Jeg ville aldri tatt ferie uten at det var greit for jobben for då i si at jeg er syk for å kunne dra. Det er jo akkurat det disse foreldrene gjør med barna sine. Ikke bra å lære de å juge om dette allerede på skolen, hva skjer når de begynner å jobbe?

Nettopp!!

Tenkt å lære ungen til å lyve slik. Og i tillegg ha vært på en ferie og ikke kunne snakke om det, verken før eller etter. Tragisk.

Jeg reiste i 1 måned da jeg gikk i 6 klasse eller noe. Fikk faxet over ukeplaner og måtte gjøre alle leksene samt ekstraoppgaver. Ser ikke problemet.
Er jo null stress hvis man er en resurssterk elev med foreldre som legger til rette for skolearbeid... Jeg håper bare at det ikke er de samme foreldrene som klager i leksedebatten over for mye og vanskelige lekser:wideyed:

Hvis dem kan dra en hel mnd på ferie i hjemlandet så kan dem vel flytte tilbake dit? Da er det jo trygt å bo der også. Eller?

De som er flyktninger ja.

Hvis man bor i Norge og går på skole eller jobber her så forplikter man seg til det. Da må man dra når det er ferie! Helt satt ut av hvor lett folk tar på barnas utdanning. Som om en hel måned liksom ikke er noe verdt av skolegang liksom.

Og på den andre siden så hyler folk om at de har alt for mye de skal igjennom på kort tid på skolen. Og klager på at lang sommerferie i tillegg til påske, jul, høst og vinterferie er alt for mye... :p

Dette er jo grunnen til at man søker. Rektor og kontaktlærer får være kompetente nok til å vurdere om jeg kan ta barnet mitt ut av skolen for x antall dager/uker. Jeg har veldig sjelden tatt barna mine ut av skolen, men om det skulle dukke opp en unik mulighet til å reise et sted/oppleve noe vi ellers ikke hadde hatt muligheten til å oppleve - hadde jeg ikke nølt med å søke.

Hva er problemet med å søke om fri da? Og må man alltid reise bort i feriene? Jeg ble aldri tatt ut av skolen, reiste til syden 3 ganger mens jeg vokste opp, og led ingen nød for det. Det gikk helt fint med meg.

Back
Topp