Bortskjemte spedbarn

Ikke skjemmes bort, men uvaner tenker jeg blir mer riktig. Junior her er 14 mnd, han sover som en Stein i vogn, i seng er det håpløst til tider. Men her er det jo vi som har skapt "uvaner" for at han skal føle seg trygg.

Nei!! Finnes ikke noe som heter bortskjemt spedbarn baby!

Nei. Men enig med Majalille at man fort kan skape dårlige og unødvendige uvaner allikevel :)

Du det har jeg tenkt litt på. Der vi bodde før mistrivdes jeg veldig, og ville ikke ut å gå turer alene. Dette resulterte i at lillemor ikke ble trillet i søvn. Jeg kunne legge henne ned og så sovnet hun av seg selv uten hjelp. Og hun har alltid vært enkel å legge, med unntak i perioder med f.eks. utviklingssprang. Kan det ha noe med at hun ikke ble vant til å bli trillet i søvn? Vi flyttet da hun var 4 måneder og kom aldri inn i en trilletur-rytme.

Vår har vært verdens enkleste å legge etter vi tok kampen om å lære han å sovne uten trillingen altså ;) og i seng har det aldri vært ett problem. Men jeg tror absolutt det handler litt om hvilke vaner man gir barnet. Nå finnes det såklart unntak da - men sånn generelt sett

Vår har vært verdens enkleste å legge etter vi tok kampen om å lære han å sovne uten trillingen altså ;) og i seng har det aldri vært ett problem. Men jeg tror absolutt det handler litt om hvilke vaner man gir barnet. Nå finnes det såklart unntak da - men sånn generelt sett
Noe å tenke på om det blir en nummer to her i alle fall. Jeg gjorde jo ingenting med vilje, det bare ble sånn. Hell i uhell kanskje ^^

Noe å tenke på om det blir en nummer to her i alle fall. Jeg gjorde jo ingenting med vilje, det bare ble sånn. Hell i uhell kanskje ^^
Her måtte hun bysses og trilles over dørterskelen fordi hun hadde vondt i magen ;)

Her måtte hun bysses og trilles over dørterskelen fordi hun hadde vondt i magen ;)
Det blir noe annet. Det hadde jo jeg og gjort. Lillemor hadde vondt i magen hun og, men såpass lite at det holdt med å massere osv. Men jeg snakker om de turene man hører så mye om, de berømte trilleturene. Det ble aldri slik her, og det synes jeg er trist. Men om det tilfeldigvis gjorde at lillemor ikke fikk vanen med å bli trillet i søvn så kom det jo noe godt ut av det likevel. Hun er og har alltid vært et vanebarn, det begynte vel da hun var 1 måned gammel det.

Det blir noe annet. Det hadde jo jeg og gjort. Lillemor hadde vondt i magen hun og, men såpass lite at det holdt med å massere osv. Men jeg snakker om de turene man hører så mye om, de berømte trilleturene. Det ble aldri slik her, og det synes jeg er trist. Men om det tilfeldigvis gjorde at lillemor ikke fikk vanen med å bli trillet i søvn så kom det jo noe godt ut av det likevel. Hun er og har alltid vært et vanebarn, det begynte vel da hun var 1 måned gammel det.
Ja. Men det er dessverre ikke alle som skjønner at slikt er nødvendig når de har vondt :P man vet liksom ikke før man har vært der selv.
Er veldig spent på hvordan nr to blir, må jeg si :P

Det med bæring kan jo faktisk skape noen utfordringer senere. Ei venninne av meg måtte ha fysioterapeut til datteren sin. De fikk beskjed om å la barnet drive/ligge for seg selv på gulvet. Plagene kom av at hun ikke fikk utvikle seg fordi de hele tiden bærte henne. De holdt i henne hele tiden da. Men vil ikke si de skjemte henne bort av den grunn, de ville jo bare det beste for barnet. I ettertid ser hun at det var ubetenksomt og at de overdrev.

Ja. Men det er dessverre ikke alle som skjønner at slikt er nødvendig når de har vondt :p man vet liksom ikke før man har vært der selv.
Er veldig spent på hvordan nr to blir, må jeg si :p
Jeg tenker som så at en gjør det en må for at babyen skal ha det bra. Om det så er byssing, samsoving eller å danse vals natta lang. Det burde ikke være slik at man må ha vært der for å forstå. Min lille sov godt hun, men jeg har da jammen meg evnen til å forstå at enkelte går igjennom et helvete uten like når babyen har det vondt! Fatter ikke at noen kan komme med belærende bemerkninger når man er i en slik unntakstilstand!

Anbefaler alle å google/lese om "4. trimester"!! De første levemånedene kan man ikke gi et barn vonde uvaner eller skjemme det bort :-)

Jeg tenker som så at en gjør det en må for at babyen skal ha det bra. Om det så er byssing, samsoving eller å danse vals natta lang. Det burde ikke være slik at man må ha vært der for å forstå. Min lille sov godt hun, men jeg har da jammen meg evnen til å forstå at enkelte går igjennom et helvete uten like når babyen har det vondt! Fatter ikke at noen kan komme med belærende bemerkninger når man er i en slik unntakstilstand!
Ja. Jeg fikk gjerne rare blikk når jeg klarte å få karret meg til barseltreffet. Ikke kult å hele tiden måtte forklare folk hva som var greia :(

Nei, absolutt ikke, de gir jo bare beskjed om de trenger noe!!

Nei. Men du kan gi dem vaner som er upraktisk å gjennomføre når de er større babyer..

Det blir jo noe helt annet ;) som jeg også skrev så finnes det naturligvis unntak og man gjør jo det beste for barnet sitt ;) er ikke alle barna som klarer å finne roen bare ved å bli lagt heller, og da må man jo ty til andre midler ;)

Nesten ett provoserende spørsmål for min del altså! Haha :p

Det kan de ikke.. Og når man setter barn til verden må man faktisk bruke all sin tid og energi på å gi barnet det det trenger.. De der foreldrene som lar barn ligge å gråte osv orker bare ikke ta ansvar og stå i det tunge når det står på..

Nei, det kan de ikke. Spedbarn og babyers behov og ønsker er det samme. De kan bli vant til ting ja, som passer mindre godt med de voksnes hverdag, men det betyr ikke at de er bortskjemte. Trenger de nærhet så skal de få det. På lik linje med mat. Man nekter ikke en sulten baby mat. Man nekter ikke en baby som trenger nærhet dette heller.

Back
Topp