Border Collie

hakkamakka

Forumet er livet
VIP
Noen som har Border Collie her?

Jepp 3stk:-)

Mortens skogmus skrev:
Jepp 3stk:-)

oi ! 3 stykker ! 

vi har nettopp kjøpt en bc valp ! Samboeren min har mye erfaring med rasen, men jeg har ikke.. så vil gjerne høre litt om andre sine erfaringer på hva som er viktig å tenke på når de er valp ! 

hva bør man trene på? hvor mye tur trenger de? er det ett must å delta på kurs eller kan man klare å trene med de på egenhånd?

familiehund.. 

Her  brukes de hovedsaklig til gjeting. Har konkurert i noen år, men har sluttet!
Kurs er ultraviktig mener jeg da, uansett hva man har hunden til.

Men før dere velger kurs, må dere være eninge om hvilke metoder dere skal trene hunden etter. For det finnes masse rart der ute!! Har selv dratt hjem fra kurs etter 2 timer i sinne!! Men så trener jeg hovedsaklig etter kilikker-prinsippet da!!

Den minste av våre er eget oppdrett, så der har jeg fordelen med å følge søskene hennes. Og min som jeg har trenet i lydighet(og konkurert), agility, blodspor, spesialsøk, gjeting, snørekjøring har absolutt ingen tendenser til å gjete andre ting en sau! Men søstren hennes som blir luftet i løpestreng og ellers bare ligger inne(jepp dårlig valg av valpekjøpere :-(  ) gjeter omtrent alt som rører på seg. Så jeg vil absolutt anbefale å holde en viss aktivitet på hunden, for en bc som kjeder seg over lengre tid og ikke får brukt hode, finner ofte på egne ting for å få jobbet!!!
Det er også viktig å lære dem av og på knapp. helt fra begynnelsen av! Ja lært av egne feil der å gitt.... når hun var valp, så trente vi masse inne på stua, om kvelden eller når det regnet o.l Med det resultatet at jeg fikk en hund som har/hadde store forventinger til hva vi skulle gjøre når hun kom på stua. Så her trener vi aldri inne lengre, (hun er nå 4 år). Eller vi trener inne på å være rolig og avslappet.

Og selv om vi gjør masse rare ting, så har jeg ingen store ambisjoner, annet at vi har det gøy, og de får brukt hjernen sin! Og at de alle fungerer som gjeterhunder!! Men for bc er hjernetrim viktigst...det hjelper lite å "bare" gå tur! Dette er nå hvordan jeg har mitt hundehold, så treffer dere 1000 andre som har sitt, og mener både det ene og andre. Derfor, vær enige om hvordan DERES hundehold skal være. Og til de dere er uenige i og ikke orker å diskuterer, så bare nikk å si ja og ha! Å glem det når dere går hvert til deres.

Selv om jeg ikke har noen store ambisjoner, så har jeg alikevel deltatt på 5 gjeterhundkurs, 3-4 konkuranse-lydighetskurs, 2 spesialsøkkurs, 1 blodsporkurs, 1 motiveringskurs, stort sett med hun på 4år. Bare for det jeg synes hund er kjempearti!! De 2 andre bc er 8år. Og kan legge til at vi har en gordon setter i tilegg!! Man kan aldri lære for mye, så noe tar jeg med meg videre og resten glemmer jeg!!

Kan jeg spørre om valpen er kjøp fra en "kjent" oppdretter??

Gratulerer med hund!:)

Nå har jo ikke jeg peiling på valper. men ho er en veldig rolig valp. blitt flink til å si i fra når ho må på do, så ikke hatt noen uhell inne de siste dagene. Når vi er ute så gjeter ho ikke på biler eller syklister, som jeg har hørt at de veldig ofte gjør.. men det gjeteinnstinktet kan kanskje komme seinere? for har ikke merket noe til det.. vi har jo en katt som ho ikke gjeter på .. ho er 3 måneder nå . Ho er også velig flink til å gå i band, vi gikk en lang tur i sted og ho gikk jo bedre enn mange av de andre hundene vi møtte. ikke noe bjeffing eller noe. 

jeg må jo innrømme at jeg har vært veldig skeptisk siden jeg ikke har hatt hund eller er oppvokst med hun, men kjenner nå at jeg er kjempe gira og vil lære alt ! så skal sjekke opp hvilke kurs vi har her i området. 

senere i dag skal vi ut å løpe i skogen .. 

ho er ikke kjøpt av en kjent oppdretter. 

sosialisering og aktivisering fysisk og mentalt er alfa omega på bc, hadde en i 5år og de er noen elleville skapninger som går bananas om man ikke aktiviserer dem rett 

De er jo himmelske skapninger da når de får rette eiere, en venn for livet!

Læidy Bla Bla skrev:
sosialisering og aktivisering fysisk og mentalt er alfa omega på bc, hadde en i 5år og de er noen elleville skapninger som går bananas om man ikke aktiviserer dem rett 

De er jo himmelske skapninger da når de får rette eiere, en venn for livet!

Ja, svigers har en bc .. fantastisk skapning !! så rolig og avslappa, man merker ikke at han er tilstedet .. så håper vi klarer å oppdra på samme måte..

Jepp, jeg har : ))

Myshild Bergsprekken skrev:
Nå har jo ikke jeg peiling på valper. men ho er en veldig rolig valp. blitt flink til å si i fra når ho må på do, så ikke hatt noen uhell inne de siste dagene. Når vi er ute så gjeter ho ikke på biler eller syklister, som jeg har hørt at de veldig ofte gjør.. men det gjeteinnstinktet kan kanskje komme seinere? for har ikke merket noe til det.. vi har jo en katt som ho ikke gjeter på .. ho er 3 måneder nå . Ho er også velig flink til å gå i band, vi gikk en lang tur i sted og ho gikk jo bedre enn mange av de andre hundene vi møtte. ikke noe bjeffing eller noe. 

jeg må jo innrømme at jeg har vært veldig skeptisk siden jeg ikke har hatt hund eller er oppvokst med hun, men kjenner nå at jeg er kjempe gira og vil lære alt ! så skal sjekke opp hvilke kurs vi har her i området. 

senere i dag skal vi ut å løpe i skogen .. 

Hehe, det kommer nok skal du se, hun er alt for liten til det enda. For å si det sånn, ha klare og tydelige grenser for en border collie, uansett! De er smarte. Dere må virkelig ikke la henne gjete på noe som helst når den tid kommer. De trenger MYE hodetrim. Men husk at det bare er en valp enda, og hvis dere overstimulerer henne som liten vil det bare bli enda verre når hun blir stor! Så rolig trening er det man burde ha hovedfokus på ved å ha border collie som familiehund. Jeg vet absolutt hva jeg snakker om, da jeg har ei på 22 måneder og hun er energibombe til tusen UTE, men inne derimot er hun stille som en mus!Av og på knapp er viktig. Men hun blir også brukt til gjeting i tillegg til familiehund, men hun har likevel dette stresset over seg synes jeg, typisk unghund, prøver seg konstant og jeg må være konsekvent og en tydelig leder hele tiden. Men mere fantastisk og snill hund skal man lete lenge etter, hvor enn jeg går er hun ved foten min. Vi bor sentralt i Trondheim, men hun bruker ikke bånd. Elsker rasen, de er virkelig verdens beste hunder i rette hender! Og da riktignok verdens verste i feile hender :)

Lykke til å er det noe du lurer på så bare spør, jeg svarer gjerne :)

vitality skrev:
Jepp, jeg har : ))

hvor gammel er den? brukshund eller familiehund?

Ja, en, som er sønn av T. J. Knive sin Maico.

Akkurat nå er han et halvt år gammel, og er litt vill, men veldig snill og lydig.
Vi var forsiktige med trening da han var mindre, fordi han kunne blitt fort ukonsentrert eller lei etter 10 minutter. Vi tok det rolig i begynnelsen, han lærte overraskende fort! Jeg har oppvokst med utallige Border Collie'er, og lærte mye av moren min. Hun var engasjert i agility, sauegjeting osv.

Han er helt utømmelig for energi - passer perfekt for mannen min! En utehund på en måte, han syns det er for varmt å være inne og trives best å være ute. Har begynt å gjete etter biler, fordi han kjedet seg da vi var opptatte med noe annet, så han må forbli på hundegården sammen med en annen hund (som er flink til å stikke av!) slik at han ikke blir påkjørt eller noe. Sauene våre aldri hadde sett en hund før, og de virket ikke redde som de skulle vært. Bare nysgjerrige. Vi trener litt på det i uka, og skal prøve å trene med kommando som "venstre" og "høyre" etter hvert.

Har troen på at han blir en flink gjeterhund. Han er en meget snill familiehund også!

Signerer det Vitality skrev: "Elsker rasen, de er virkelig verdens beste hunder i rette hender! Og da riktignok verdens verste i feile hender."

Min første hund var BC/Labrador. Og det var HELT feil hund for oss. Det er en utrolig aktiv rase, som fort blir utolmodig om den ikke aktiviseres nok. Jeg var 12 år, og hund var hobbyen min. Etterhver som jeg ble eldre, og hadde lyst å gjøre andre ting enn å være i skogen 24/7 funket det ikke helt med en så aktiv hund :(

Sånn ca så "dagsplanen" ut

08.00 - 30 min tur i bånd
14.00 - 1times tur løs i skog og mark
17.00 - 2-3timer tur i skog og mark
19.00 - 30min joggetur eller tur med trekksele og meg på rollerblades.

Da han gikk løs i skog og mark ble det en del kasting av pinner, svømming, og også litt spor gåing. Ellers hadde jeg han med meg ut når jeg var med venner (venninnen min fikk seg også hund) Så da trente vi agility og lydighet. Inne aktiviserte han også med lydighetstrening og søk etter godbiter.

Vi følte etterhvert at vi ikke hadde noe annet liv enn hund. Kunne omtrent ikke besøke venner, for vi hadde en hund som måtte få springe av seg, om ikke ble han veldig rastløs.

Er selvfølgelig forskjell fra hund til hund. Men BC generelt krever en del. Og var nok helt feilt valg for oss. Hadde vi bodd på gård der han kunne gått løs hele dagen hadde nok ting vært litt annerledes.

Utrolig snill, klok, lettlært og lydig. Men desverre litt for krevende

(må bare skrive noe for å få sett resten av tråden)

Back
Topp