Border Collie

Myshild Bergsprekken skrev:

vitality skrev:
Jepp, jeg har : ))

hvor gammel er den? brukshund eller familiehund?

Begge deler :) har trent henne på sau siden hun var 6 måneder gammel, men har hatt pause i høst da sauene har vært på fjellet. Så da er hun jo bare familiehund ellers :) Hun er 22 måneder idag.

Her er en film av henne fra i vår, da var hun jo bare 15 måneder gammel:)

http://www.youtube.com/watch?v=YQp4H0RAp6A

Har du bilde av deres? BC valper er så nyyydelige :)

Lillezilje skrev:
Min første hund var BC/Labrador. Og det var HELT feil hund for oss. Det er en utrolig aktiv rase, som fort blir utolmodig om den ikke aktiviseres nok. Jeg var 12 år, og hund var hobbyen min. Etterhver som jeg ble eldre, og hadde lyst å gjøre andre ting enn å være i skogen 24/7 funket det ikke helt med en så aktiv hund :(

Sånn ca så "dagsplanen" ut

08.00 - 30 min tur i bånd
14.00 - 1times tur løs i skog og mark
17.00 - 2-3timer tur i skog og mark
19.00 - 30min joggetur eller tur med trekksele og meg på rollerblades.

Da han gikk løs i skog og mark ble det en del kasting av pinner, svømming, og også litt spor gåing. Ellers hadde jeg han med meg ut når jeg var med venner (venninnen min fikk seg også hund) Så da trente vi agility og lydighet. Inne aktiviserte han også med lydighetstrening og søk etter godbiter.

Vi følte etterhvert at vi ikke hadde noe annet liv enn hund. Kunne omtrent ikke besøke venner, for vi hadde en hund som måtte få springe av seg, om ikke ble han veldig rastløs.

Er selvfølgelig forskjell fra hund til hund. Men BC generelt krever en del. Og var nok helt feilt valg for oss. Hadde vi bodd på gård der han kunne gått løs hele dagen hadde nok ting vært litt annerledes.

Utrolig snill, klok, lettlært og lydig. Men desverre litt for krevende

Kanskje han rett og slett var overstimulert? Høres sånn ut. Viktig å finne en go balanse, en BC skal greie fint å være helt rolig en hel dag uten at det gjør noe :) Derfor jeg sier til deg HI, tren roligtrening hele veien, sett grenser for aktiviteten deres, veldig viktig å ikke overstimulere for da blir du å mangle den der av og på knappen!

hva bør man trene på når de er så små da? sånn at de ikke blir overstimulert? 

svigers har bc .. ute er han kjempe aktiv, mens inne så bare ligger han å slapper helt av .. 

Jeg hadde ei kjempeflott BC som jeg desverre måtte avlive for et år sidenemoticon . Hun var ektremt rolig og fornuftig hund! Jeg fik henne som omplasseringshund da hun var 7 mnd. Livredd for alt og alle, men etter masse trening og sosialisering så ble hun en kjempeflott hund som alle likte. Jeg var også veldig heldig med at hun hadde en av og på knapp. Inne merket man ikke at hun var til stede, men så hun en flokk med sauer da var hun på jobb!
Jeg trente med henne på sauer i noen år, men bare hobbybasis. Og vi avsluttet den karriereren da hun var 8 år, og jaget et værlam som løp meg rett i kneet slik at jeg besvimte og ble sendt med ambulanse... *flaut*
Men etter at jeg fikk barn ble det lite trening, noe som resulterte i at hun tok endel turer på egenhånd... ellers var hun med over alt. Hun var tryggheten selv, og gjorde andre mennesker som var utrygge på hund rolige.

Bc er som flere sier, en utrolig flott familiehund når den blir trent riktig. Men i "feil" hender er de ikke en hyggelig rase å ha i hus.

Jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal få meg en BC igjen uten at jeg har mulighet for å bruke den i gjeting e.l. For en så rolig og fin bc som jeg hadde får jeg ALDRI igjen. Hun var typen hund faktisk er fortsatt savnet og gjorde seg bemerket av mennesker hun møtte på sin vei. Savnet etter henne er STORT :(

Ønsker dere lykk til med valp, og anbefaler deg trening! Du lærer også masse siden du ikke har noe erfaring.

hvis valpen er 3 mnd er det vel litt tidlig å løpe tur i skogen med den allerede? *lukter over/feilstimulering lang vei*

det som er viktig er å ikke misforstå og tro at hunden trenger 6 timer tur hver dag, det er hjernetrimmen er den viktigste lykke til med en krevende rase, lurt av deg å sette deg skikkelig inn i hvordan dere skal få henne best mulig!

nå har vi ikke vært ute å løpt i skogen i timesvis da.. men dro til skogen for å prøve å løpe litt uten bånd og få lekt litt.. 

ser mange snakker om hjernetrim ! hva er god trening for å trene hjernen da? 

sånn ball o.l. med godbiter inni som hunden må vri og vende på for å få ut f.eks, google det og les litt så kommer det nok opp mange forslag, vil også anbefale valpekurs, der kan dem sikkert også komme med gode tips til hjernetrim 

takk takk :) har lagt merke til at ho gjemmer ting under sofaen, for så å springe en runde og så komme tilbake for å finne det igjen .. så kanskje jeg må kjøpe noe sånt.. 

jeg har 2 stk :) 
rare skapninger disse bcene <3

Myshild Bergsprekken skrev:
hva bør man trene på når de er så små da? sånn at de ikke blir overstimulert? 

svigers har bc .. ute er han kjempe aktiv, mens inne så bare ligger han å slapper helt av .. 

Å hælledussan for noen søte ører! Nydelig .. :) Hmm, nå må jeg tenke tilbake her. Sosialisering er jo viktig, men de skal ikke ha lange gå turer f.eks. For en valp er det viktigst å bli trygg å vandt til nærområdet i første omgang, har du bil så kan du jo kjøre til plasser f.eks til en skole når du vet de har friminutt å bare la valpen sitte å se igjennom gjerdet. Da bruker den både hodet og får frisk luft :) Ellers ville jeg ikke fokusert enn på så veldig mye annet enn å få den stueren, bli trygg på omgivelsene og ting den skal oppleve og allerede fra starten tenke at du skal ha en knall god innkalling :)

3xS skrev:
sånn ball o.l. med godbiter inni som hunden må vri og vende på for å få ut f.eks, google det og les litt så kommer det nok opp mange forslag, vil også anbefale valpekurs, der kan dem sikkert også komme med gode tips til hjernetrim 

Men samtidig, vær forsiktig med ball til deres bc! Fare for om dere venner på den at den lettere går etter bilhjulene og da har den lett for å bli påkjørt:(. Bare et tips:)

Her er en liste over de smarteste hundene:

1. Border Collie
  2. Puddel
  3. Schæfer
  4. Golden Retriver
  5. Dobermann
  6. Shetland Sheepdog
  7. Labrador Retriever

Border Collie er en ren Einstein! Ser det helt tydelig på hannen vår. Helt utrolig!

vitality skrev:

3xS skrev:

Men samtidig, vær forsiktig med ball til deres bc! Fare for om dere venner på den at den lettere går etter bilhjulene og da har den lett for å bli påkjørt:(. Bare et tips:)

hmm.. har det en sammenheng ja ! 

tusen takk for tips alle sammen .. 

vi går mange småturer rundt i området her.. men det bor en stor schæfer oppi bakkene her og han står og uler og bjeffer hele dagen .. så lille trulta mi blir jo kjempe redd. vil helst ikke være ute når den holder på ! men må vel kanskje bare venne ho til det.. 

viktig å ikke trøste for mye hvis ho blir redd (da dette kan forsterke følelsen hos valpen om at dette er skummelt), bare vær der og vær trygg du så blir nok valpen trygg på bjeffinga også til slutt. og hold passelig avstand til "skumle" ting så det ikke blir for mye. sett deg utenfor en matbutikk og bare vær rolig der også, så blir valpen vant med biler som kommer og går og handlevogner osv. gi ros når valpen er rolig i slike situasjoner og overse uønsket atferd, evt avled.

3xS skrev:
viktig å ikke trøste for mye hvis ho blir redd (da dette kan forsterke følelsen hos valpen om at dette er skummelt), bare vær der og vær trygg du så blir nok valpen trygg på bjeffinga også til slutt. og hold passelig avstand til "skumle" ting så det ikke blir for mye. sett deg utenfor en matbutikk og bare vær rolig der også, så blir valpen vant med biler som kommer og går og handlevogner osv. gi ros når valpen er rolig i slike situasjoner og overse uønsket atferd, evt avled.

ho er veldig redd for gutter med hette på hodet har jeg finni ut.. hehe.. da sniker ho seg bak meg å står å skuler på de.. så søt ! men takk for tips ! 

Om du ikke skal bruke ball (har ikke erfaring med den rasen, men leser bare det de har skrivet over her), så kan du jo bruke en liten fiskepinn/fiskegrateng kartong, ha i noe godt, og lukke den. Det gjorde vi med vår, og da styrte han på lenge for å få ut godisen. 

Vi brukte tape til å lukke den, sånn at han måtte virkelig styre på for å åpne den. 

litt_stressa skrev:

Om du ikke skal bruke ball (har ikke erfaring med den rasen, men leser bare det de har skrivet over her), så kan du jo bruke en liten fiskepinn/fiskegrateng kartong, ha i noe godt, og lukke den. Det gjorde vi med vår, og da styrte han på lenge for å få ut godisen. 

Vi brukte tape til å lukke den, sånn at han måtte virkelig styre på for å åpne den. 

så lurt ! det skal vi prøve på :) 

Back
Topp