Bonusbarn....

Lagertha

Andre møte med forumet
Trenger å høre litt råd og erfaringer her...

Jeg er førstegangs gravid og har to bonusbarn som jeg er veldig glad i. De er 13 og 8 år gammel. Ene bor her fulltid og andre 50%.

Bonusbarna er veldig opptatt av at de vil være de første til å treffe babyen etter fødsel. Dette syns jeg også og jeg er glad for at de gleder seg.

Men jeg har også sagt til både de og pappaen at jeg ønsker noen dager hvor meg og pappaen får være litt alene med babyen.

Jeg tenker at det er alt helt nytt for meg.. Jeg tror jeg vil trenge litt ro rundt meg og babyen... I dag kommer det frem at min samboer og moren til bonusdatteren min sånn mer eller mindre har avtalt og informert bonusdatteren om at hun skal være her hos oss med babyen de 2 første ukene etter fødsel... Dette har ikke jeg hørt noe om før bonusdatter sier dette i dag.. Jeg blir litt paff.. Jo mer jeg tenker på det, jo mer frustrert blir jeg egentlig, da jeg føler dette er helt urimelig at de skal planlegge uten å klarere med meg... Jeg hadde sett for meg 3-5dager med bonus barna før meg og samboeren min kunne fått 5-7 dager med bare oss og babyen...

Samboer sier at de må jo få "bonde" med babyen... Men ja.. Jeg er egentlig litt satt ut og kjenner på mange forskjellige følelser i et kaos og får ikke sove... Kjenner egentlig at jeg nesten blir litt sint... Dette er i følge samboer eneste barnet vi skal ha og da altså min første og eneste gang jeg skal oppleve dette.. Og så skal slike avgjørelser bare taes over hodet på meg?

Akkurat nå har jeg bare lyst å reise bort rett etter fødselen og være bare meg og babyen... :(
 
Som mamma til tre vil jeg si meg enig i at selvfølgelig skal søsken være så mye med baby som mulig uansett om det er dine eller hans barn fra før. Det er nok ikke det du ønsker å høre og jeg forstår frustrasjonen over at de har tatt en avgjørelse uten å involvere deg ❤️ Dere er en familie på godt og vondt og alle må jo inkluderes i alt, bonusbarna er også store nok til å være god hjelp :)
Nå bør det sies at jeg venter nr4 med samme mann så jeg kan ikke helt sette meg inn i akkurat situasjonen med delebarn på den måten. Hadde du hatt barn fra før som bodde hos dere ville du da sendt det barnet på sommerferie hos pappa for å kunne nyte den nye alene?
En kusine på besøk kan man nekte men jeg synes ikke egne barn fra før kan fravelges til fordel for det nye barnet.
Men igjen full forståelse for å ønske å være med i å bestemme ❤️
 
Trenger å høre litt råd og erfaringer her...

Jeg er førstegangs gravid og har to bonusbarn som jeg er veldig glad i. De er 13 og 8 år gammel. Ene bor her fulltid og andre 50%.

Bonusbarna er veldig opptatt av at de vil være de første til å treffe babyen etter fødsel. Dette syns jeg også og jeg er glad for at de gleder seg.

Men jeg har også sagt til både de og pappaen at jeg ønsker noen dager hvor meg og pappaen får være litt alene med babyen.

Jeg tenker at det er alt helt nytt for meg.. Jeg tror jeg vil trenge litt ro rundt meg og babyen... I dag kommer det frem at min samboer og moren til bonusdatteren min sånn mer eller mindre har avtalt og informert bonusdatteren om at hun skal være her hos oss med babyen de 2 første ukene etter fødsel... Dette har ikke jeg hørt noe om før bonusdatter sier dette i dag.. Jeg blir litt paff.. Jo mer jeg tenker på det, jo mer frustrert blir jeg egentlig, da jeg føler dette er helt urimelig at de skal planlegge uten å klarere med meg... Jeg hadde sett for meg 3-5dager med bonus barna før meg og samboeren min kunne fått 5-7 dager med bare oss og babyen...

Samboer sier at de må jo få "bonde" med babyen... Men ja.. Jeg er egentlig litt satt ut og kjenner på mange forskjellige følelser i et kaos og får ikke sove... Kjenner egentlig at jeg nesten blir litt sint... Dette er i følge samboer eneste barnet vi skal ha og da altså min første og eneste gang jeg skal oppleve dette.. Og så skal slike avgjørelser bare taes over hodet på meg?

Akkurat nå har jeg bare lyst å reise bort rett etter fødselen og være bare meg og babyen... :(


Som mamma til tre vil jeg si meg enig i at selvfølgelig skal søsken være så mye med baby som mulig uansett om det er dine eller hans barn fra før. Det er nok ikke det du ønsker å høre og jeg forstår frustrasjonen over at de har tatt en avgjørelse uten å involvere deg ❤️ Dere er en familie på godt og vondt og alle må jo inkluderes i alt, bonusbarna er også store nok til å være god hjelp :)
Nå bør det sies at jeg venter nr4 med samme mann så jeg kan ikke helt sette meg inn i akkurat situasjonen med delebarn på den måten. Hadde du hatt barn fra før som bodde hos dere ville du da sendt det barnet på sommerferie hos pappa for å kunne nyte den nye alene?
En kusine på besøk kan man nekte men jeg synes ikke egne barn fra før kan fravelges til fordel for det nye barnet.
Men igjen full forståelse for å ønske å være med i å bestemme ❤️


*sniker fra april*

Her må jeg si meg både enig og uenig. Jeg hadde to fra før nå når minste kom, alle med samme mann. Men vi "sendte de faktisk vekk" noen dager, og det har jeg på ingen måte dårlig samvittighet for. De fikk noen kjærkomne dager med besteforeldre, og vi fikk ett par dager på å lande litt med ny baby. Men nå snakker vi om kun ett par dager, og våre barn var yngre enn barna det er snakk om her. Babyen var like mye deres når de kom hjem, og det ble stor stas i heimen.

Føler på ingen måte at jeg valgte bort de to eldste til fordel for baby/for å være alene med baby.
Skulle jeg tatt utgangspunkt i tidligere fødselsopplevelse, så hadde jeg trengt ett par dager for å komme over de værste smertene og utfordringene. Heldigvis gikk det som smurt denne gang, men det kunne jeg ikke vite på forhånd- og da var det godt å vite at barna hvertfall ikke skulle påvirkes av dette.
 
Jeg er både enig og uenig jeg også. Skjønner utrolig godt sårheten over at du føler du ikke har noe du skulle ha sagt. Samtidig er det viktig at søsken også får den umiddelbare nærkontakten med babyen. Jeg venter barn nr 2 med samme mann, så det blir absolutt ikke helt det samme. Men jeg vet hvor mye storesøster gleder seg til å lære å kjenne babyen. Du/dere får jo et par dager på sykehus før dere kommer hjem. Hva med å møtes på halvveien og si at bonusdatter kan være der en uke og ikke 2? Den som bor der 100% må nesten få lov til å være i sitt eget hjem selvom det kommer en baby ❤️
 
Trenger å høre litt råd og erfaringer her...

Jeg er førstegangs gravid og har to bonusbarn som jeg er veldig glad i. De er 13 og 8 år gammel. Ene bor her fulltid og andre 50%.

Bonusbarna er veldig opptatt av at de vil være de første til å treffe babyen etter fødsel. Dette syns jeg også og jeg er glad for at de gleder seg.

Men jeg har også sagt til både de og pappaen at jeg ønsker noen dager hvor meg og pappaen får være litt alene med babyen.

Jeg tenker at det er alt helt nytt for meg.. Jeg tror jeg vil trenge litt ro rundt meg og babyen... I dag kommer det frem at min samboer og moren til bonusdatteren min sånn mer eller mindre har avtalt og informert bonusdatteren om at hun skal være her hos oss med babyen de 2 første ukene etter fødsel... Dette har ikke jeg hørt noe om før bonusdatter sier dette i dag.. Jeg blir litt paff.. Jo mer jeg tenker på det, jo mer frustrert blir jeg egentlig, da jeg føler dette er helt urimelig at de skal planlegge uten å klarere med meg... Jeg hadde sett for meg 3-5dager med bonus barna før meg og samboeren min kunne fått 5-7 dager med bare oss og babyen...

Samboer sier at de må jo få "bonde" med babyen... Men ja.. Jeg er egentlig litt satt ut og kjenner på mange forskjellige følelser i et kaos og får ikke sove... Kjenner egentlig at jeg nesten blir litt sint... Dette er i følge samboer eneste barnet vi skal ha og da altså min første og eneste gang jeg skal oppleve dette.. Og så skal slike avgjørelser bare taes over hodet på meg?

Akkurat nå har jeg bare lyst å reise bort rett etter fødselen og være bare meg og babyen... :(

Tenker helt ærlig at siden han har barn fra før og den ene til og med har deres hjem som sitt hovedhjem, er flere dager alene med samboer og barna en luksus du ikke skal og kan forvente :) det er ikke rettferdig overfor barna som har ditt hus som sitt hjem. Og var det dine biologiske barn, ville du heller ikke ønsket å sende dem vekk i flere dager.
Barna går sikkert på skole og du og samboer vil få mange timer hver dag bare dere 3 hver eneste dag de første 2 ukene med baby når far er i permisjon. At du ønsker tid med dere 3 som ny familie skjønner jeg, men det er også helt feil når realiteten er at han allerede har 2 barn som ikke bør oppleve å bli sendt vekk når den ny babyen skal komme hjem fra sykehuset.

Litt direkte fra meg her, men har selv vært Bonusbarn og å bli sendt vekk i flere dager for at fars nye samboer og barn skulle ha tid alene ville rett og slett vært veldig sårende. Tenker Bonusbarnas behov for å bli kjent med den lille er mer tungtveiende her enn ditt behov for å være alene, og som sagt får du og samboeren mye tid alene på dagtid :) lykke til ❤️
 
Tenker helt ærlig at siden han har barn fra før og den ene til og med har deres hjem som sitt hovedhjem, er flere dager alene med samboer og barna en luksus du ikke skal og kan forvente :) det er ikke rettferdig overfor barna som har ditt hus som sitt hjem. Og var det dine biologiske barn, ville du heller ikke ønsket å sende dem vekk i flere dager.
Barna går sikkert på skole og du og samboer vil få mange timer hver dag bare dere 3 hver eneste dag de første 2 ukene med baby når far er i permisjon.

Litt direkte fra meg her, men har selv vært Bonus barn og å bli sendt vekk i flere dager for at fars nye samboer og barn skulle ha tid alene ville rett og slett vært veldig sårende. Tenker Bonusbarnas behov for å bli kjent med den lille er mr tungtveiende her, og som sagt får du og samboeren mye tid alene på dagtid :) lykke til ❤️

Helt enig, bortsett fra at med termin i juli har jo barna fri fra skole da :p
Det er slitsomt for oss alle, jeg tenker også mye på hvordan jeg skal sjonglere to barn og ivareta begges behov. Men vi har de barna vi har, enten det er våre egne eller om vi har fått dem "med på kjøpet" :)
 
Helt enig, bortsett fra at med termin i juli har jo barna fri fra skole da :p
Det er slitsomt for oss alle, jeg tenker også mye på hvordan jeg skal sjonglere to barn og ivareta begges behov. Men vi har de barna vi har, enten det er våre egne eller om vi har fått dem "med på kjøpet" :)

Haha, der tenkte jeg ikke på. :p
Men barna har helt sikkert lyst til å dra ut og finne på noe i løpet av dagen, eller kanskje treffe noen venner.
Eller så kan det jo hende at barna kan dra bort i et par helgedager av disse ukene da, der er jeg enig med ts.

Men, kan legge til at jeg også tenkte at de 2 første ukene etter fødsel var så viktige osv. Men de går så fort, at uke 3, 4 og 5 uker etterpå er en vel så fin tid.

Barna har sikkert noen ferieplaner og e synes jeg dere kan legge også skjer det uavhengig av npr babyen kommer. For om de sendes vekk i forhold til når babyen kommer, blir det ikke helt rett.
 
*sniker fra april*

Her må jeg si meg både enig og uenig. Jeg hadde to fra før nå når minste kom, alle med samme mann. Men vi "sendte de faktisk vekk" noen dager, og det har jeg på ingen måte dårlig samvittighet for. De fikk noen kjærkomne dager med besteforeldre, og vi fikk ett par dager på å lande litt med ny baby. Men nå snakker vi om kun ett par dager, og våre barn var yngre enn barna det er snakk om her. Babyen var like mye deres når de kom hjem, og det ble stor stas i heimen.

Føler på ingen måte at jeg valgte bort de to eldste til fordel for baby/for å være alene med baby.
Skulle jeg tatt utgangspunkt i tidligere fødselsopplevelse, så hadde jeg trengt ett par dager for å komme over de værste smertene og utfordringene. Heldigvis gikk det som smurt denne gang, men det kunne jeg ikke vite på forhånd- og da var det godt å vite at barna hvertfall ikke skulle påvirkes av dette.
Det igjen blir noe annet enn å nekte så stort barn (som vil huske denne tiden for altid) å bo hjemme når baby kommer. Men ja man vet aldrig hvordan fødsel blir på forhånd men kan heller ikke gå utifra det verste.
 
Haha, der tenkte jeg ikke på. :p
Men barna har helt sikkert lyst til å dra ut og finne på noe i løpet av dagen, eller kanskje treffe noen venner.
Eller så kan det jo hende at barna kan dra bort i et par helgedager av disse ukene da, der er jeg enig med ts.

Men, kan legge til at jeg også tenkte at de 2 første ukene etter fødsel var så viktige osv. Men de går så fort, at uke 3, 4 og 5 uker etterpå er en vel så fin tid.

Ja barna er jo så store at de har heldigvis egne ting de vil drive med også mest sannsynlig. Men å sende dem vekk noen dager når hvertfall den ene har sitt hjem der syns jeg er å dra det langt :p
Tenker at så lenge mor får amme i fred, ta med baby på soverommet og ligge i fred kommer det til å gå helt fint :)
 
Takk for svar alle sammen! :Heartred

Jeg ser jo hva dere mener.. Både for og imot..

Jeg er vel mest såret over at jeg ikke har blitt innvolvert i denne avgjørelsen og blir fortalt hvordan dette skal foregå av et av bonusbarna...

Ville trodd at det var meg og samboer som skulle diskutere dette og bli enige og ikke han og eksen og datteren.. Det er vel det jeg syns er tungt. Jeg skulle vært innvolvert i denne planen om dere skjønner..

Men ja, jeg elsker disse bonusbarna og er stolt og takknemlig for at babyen får to så fine søsken. Så jeg også ønsker jo at de skal være med babyen mest mulig.. Men vil også ha noen dager med ro da jeg ikke har gjort dette før...

Men ja.. Sliter vel mest med at jeg føler at jeg ikke har blitt inkludert i avgjørelsen
 
Takk for svar alle sammen! :Heartred

Jeg ser jo hva dere mener.. Både for og imot..

Jeg er vel mest såret over at jeg ikke har blitt innvolvert i denne avgjørelsen og blir fortalt hvordan dette skal foregå av et av bonusbarna...

Ville trodd at det var meg og samboer som skulle diskutere dette og bli enige og ikke han og eksen og datteren.. Det er vel det jeg syns er tungt. Jeg skulle vært innvolvert i denne planen om dere skjønner..

Men ja, jeg elsker disse bonusbarna og er stolt og takknemlig for at babyen får to så fine søsken. Så jeg også ønsker jo at de skal være med babyen mest mulig.. Men vil også ha noen dager med ro da jeg ikke har gjort dette før...

Men ja.. Sliter vel mest med at jeg føler at jeg ikke har blitt inkludert i avgjørelsen

Akkurat DET forstår jeg veldig godt :)
Du burde absolutt ha blitt tatt med i denne diskusjonen, du bor jo tross alt sammen med barna du også.

Håper dere finner en god løsning for rette, og for hvordan dere kan lage avtaler i fremtida også :) ❤️
 
Akkurat DET forstår jeg veldig godt :)
Du burde absolutt ha blitt tatt med i denne diskusjonen, du bor jo tross alt sammen med barna du også.

Håper dere finner en god løsning for rette, og for hvordan dere kan lage avtaler i fremtida også :) ❤️

Takk! :Heartred

Ja, jeg tenker at jeg må rett og slett bare si til samboeren min senere i dag at jeg vil være en del av slike avgjørelser... Jeg tror ikke jeg hadde følt ting så sterkt i natt om jeg hadde hatt en opplevelse av at jeg har noe jeg skulle ha sagt..

Det er vel egentlig det som er problemet her.. Nå når jeg har fått sovet litt på det! :Heartred
 
Takk for svar alle sammen! :Heartred

Jeg ser jo hva dere mener.. Både for og imot..

Jeg er vel mest såret over at jeg ikke har blitt innvolvert i denne avgjørelsen og blir fortalt hvordan dette skal foregå av et av bonusbarna...

Ville trodd at det var meg og samboer som skulle diskutere dette og bli enige og ikke han og eksen og datteren.. Det er vel det jeg syns er tungt. Jeg skulle vært innvolvert i denne planen om dere skjønner..

Men ja, jeg elsker disse bonusbarna og er stolt og takknemlig for at babyen får to så fine søsken. Så jeg også ønsker jo at de skal være med babyen mest mulig.. Men vil også ha noen dager med ro da jeg ikke har gjort dette før...

Men ja.. Sliter vel mest med at jeg føler at jeg ikke har blitt inkludert i avgjørelsen

Det skjønner jeg kjempegodt! Og jeg ville garantert flydd i flint :p ikke pga avgjørelsen men på hvordan den ble tatt.
Du får jo heldigvis hvertfall 2 dager (minst) på barsel. Av og til får man være lenger også ved behov. Med min første fikk jeg være fra søndag til tirsdag på barsel og så valgte vi barselhotell fra tirsdag til torsdag. Det var veldig trygt og godt :)
Du kan jo også feks si at den dagen du kommer hjem skal være forbeholdt deg og baby. Kanskje bonusbarna skal være hos besteforeldrene eller mammaen sin når dere er på sykehuset og at de kommer hjem dagen etter dere? Da får du landa litt før de kommer hjem, samtidig som de ikke blir sendt vekk pga baby❤️
 
Det skjønner jeg kjempegodt! Og jeg ville garantert flydd i flint :p ikke pga avgjørelsen men på hvordan den ble tatt.
Du får jo heldigvis hvertfall 2 dager (minst) på barsel. Av og til får man være lenger også ved behov. Med min første fikk jeg være fra søndag til tirsdag på barsel og så valgte vi barselhotell fra tirsdag til torsdag. Det var veldig trygt og godt :)
Du kan jo også feks si at den dagen du kommer hjem skal være forbeholdt deg og baby. Kanskje bonusbarna skal være hos besteforeldrene eller mammaen sin når dere er på sykehuset og at de kommer hjem dagen etter dere? Da får du landa litt før de kommer hjem, samtidig som de ikke blir sendt vekk pga baby❤️

Ja, det er liksom det jeg syns er kjipt her.. Føler meg overkjørt..

Det var jo en veldig god ide! :happy: har vel bare tenkt at jeg blir sendt hjem fortest mulig pga korona osv.. At ikke det var et alternativ på en måte... Men det må jeg jo undersøke! :p
 
Ja, det er liksom det jeg syns er kjipt her.. Føler meg overkjørt..

Det var jo en veldig god ide! :happy: har vel bare tenkt at jeg blir sendt hjem fortest mulig pga korona osv.. At ikke det var et alternativ på en måte... Men det må jeg jo undersøke! :p
Dette kunne jo fungert fint :) de vil helst ikke sende hjem før etter den testen på baby uansett siden da ville de tatt imot dere på nytt og det kan være mer problematisk mtp korona
 
Dette kunne jo fungert fint :) de vil helst ikke sende hjem før etter den testen på baby uansett siden da ville de tatt imot dere på nytt og det kan være mer problematisk mtp korona

Ja, syns absolutt dette hørtes ok ut. :) Så liksom for meg at jeg ble kastet ut og hjem så fort som mulig etter fødsel...
 
Ja, det er liksom det jeg syns er kjipt her.. Føler meg overkjørt..

Det var jo en veldig god ide! :happy: har vel bare tenkt at jeg blir sendt hjem fortest mulig pga korona osv.. At ikke det var et alternativ på en måte... Men det må jeg jo undersøke! :p

Neida, du skal ikke bli sendt hjem før det er gått to døgn! Ting skal jo stabiliseres med amming osv. Og de vil ta mange tester av babyen før dere drar. Så du kan forberede deg på hvertfall minst to dager ❤️
 
Jeg forstår du er «skuffet» over å ikke bli inkludert i avgjørelsen.

Jeg skal ha mitt andre barn nå og begge med samme far. Storebror er ca 4 år og jeg har et helt annet syn på det, noe som garantert har med å gjøre at dette er mitt barn som skal bli storebror.

På grunn av korona får ikke storebror komme på besøk på sykehuset. Dette tar jeg veldig tungt og jeg føler at jeg bli frarøvet en spesiell opplevelse. Far får heldigvis komme på besøk, så ting har jo blitt bedre. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi forestille meg å ha lyst til å sende storebror til noen andre fordi pappa og meg skulle ta oss av ny baby når jeg kommer hjem. Skulle helst hatt han rundt oss både på sykehuset og hjemme. Jeg får vondt i mammahjerte bare av å tenke på det.. jeg tror du hadde hatt et helt annet syn om det var dine barn som skulle blitt storesøsken. Og husk at for pappaen så er det nettopp det.

Skjønner at det er stort å bli mamma for første gang, og at du så for deg noen rolige dager osv. Men de barna skal ha et forhold resten av livet og det er viktig at de kommer «godt ut» fra start. Mine/dine/våre- barn kan skape nok trøbbel som det er. Utrolig vondt for kommende storesøsken å føle at de ikke «får lov» å være hjemme pga en ny baby som ikke vil merke noe fra eller til. Og spesielt når det helt sikkert er det de aller helst vil. Hensynet til ungene må gå først. Lykke til! <3
 
Takk for svar alle sammen! :Heartred

Jeg ser jo hva dere mener.. Både for og imot..

Jeg er vel mest såret over at jeg ikke har blitt innvolvert i denne avgjørelsen og blir fortalt hvordan dette skal foregå av et av bonusbarna...

Ville trodd at det var meg og samboer som skulle diskutere dette og bli enige og ikke han og eksen og datteren.. Det er vel det jeg syns er tungt. Jeg skulle vært innvolvert i denne planen om dere skjønner..

Men ja, jeg elsker disse bonusbarna og er stolt og takknemlig for at babyen får to så fine søsken. Så jeg også ønsker jo at de skal være med babyen mest mulig.. Men vil også ha noen dager med ro da jeg ikke har gjort dette før...

Men ja.. Sliter vel mest med at jeg føler at jeg ikke har blitt inkludert i avgjørelsen

Jeg skjønner deg godt, man er også ekstra hormonell nå, og skjønner godt dersom du føler at du ikke ble med på avgjørelsen. Det er så mye nytt når man skal ha baby for første gang, og det kan føles overveldende i seg selv. Forsøk å snakke med samboeren din om det, og vektlegg hva som er grunnen til at det blir vanskelig for deg, slik at han skjønner at det ikke er hans barn i seg selv som er problemet. Jeg har voksne bonusbarn som jeg setter stor pris på og ei datter på snart 4 som jeg selv har fra før, og selv om noe av det jeg gleder meg mest til er at de skal bli kjent med babyen så har også jeg behov for litt tid og ikke minst ro med babyen før huset blir rent ned av folk. Det blir automatisk også mer styr med matlaging, føler at jeg ikke kan dasse rundt i en joggebukse osv fordi jeg jo da vil at det skal være trivelig for alle, og det er vanskelig for meg å legge av meg det ansvaret. Det er kanskje ikke politisk korrekt å føle på dette behovet for liiitt alenetid (med pappaen også, såklart), men slik er det for min del. Noen litt rolige dager der det ikke er fullt hus skal vi alltids få gjort opp for senere ;)
 
Back
Topp