BLW-tråden

Vi har også starta sånn smått med BLW her. Har bestemt meg for å teste det ettersom grøtspisinga ikke har vært noe suksess fram til nå. Og det har gått kjempebra! Har latt mini få spise dampet brokkoli, mango, banan og skumpinner og han digger det maksimalt! Endelig er det gøy med måltider, for oss begge to! Nå i starten spytter han ut mesteparten, men det er helt vanlig har jeg lest. Etterhvert vil de lære seg å tygge maten og svelge den :) men han får nå likevel i seg en god del, fant brokkolirester i bleia hans i morgest, hehe!
Så bra dere begge trives med måltidene! Gøy å se hvor mye de klarer spise selv! Vi prøvde pastaskruer i dag. Sitter som støpt i små babyhender :)
 
Pastaskruer skal vi og teste! Dette er veldig gøy altså :) idag har jeg hatt flaskegresskar i ovnen, så skal prøce å gi han det idag :) gav han det som mos for et par uker siden, da brekte han seg.. så er spent på hvordan han takler det som en hel bit å gnege på[emoji4]
 
Vi driver vist med blw ufrivelig. Frøkna her nekter grøt og most middag. Most frukt brekker hun seg av. Så her går det i brød, plukking fra min tallerken ved middag (hun sitter på fanget intil vi greier å fikse matstol) bananpannekaker, og div. Noe putter jeg i babyfeeder men det meste går rett i hånda hennes. Hun får store biter med brød (1/3 skive), gjerne med skorpe så hun kan gnage litt med sine to tenner. Fikk også fiskepudding og fiskekake her om dagen. Veldig popp. Fikk smootie fra mitt glass i går og da gikk frukt ned. Ellers elsker hun de skumpinnene
 
Jeg har slike smoothieposer man kan fylle på, og når jeg har grøt og mos i den så spiser han som bare det :) Tror det er mating med skje han har et problem med..
 
Noen som vet om BLW egentlig egner seg best for de babyene som ikke har noe særlig med tenner (de aller fleste har jo 1-2 i underkjeven på denne alderen, eller ingen tenner i det hele tatt)? Det er jo meningen at dem skal tygge med gommene, og da vil jo maten moses uten at det egentlig blir store biter ut av det.
Mitt/vårt problem; mini har 8 tenner.. åjada, alle fortennene er på plass. Så han får jo bitt av digre biter av mat! Har foreløpig bare fått skumpinner fordi jeg vet de løser seg opp i munnen. Får helt noia av tanken på at han skal sette noe i halsen pga de potensielt store bitene (vet de har bedre brekningsrefleks enn oss voksne altså).
 
Vi må og bruke BLW til middagsmat, ufrivillig. Grøt og fruktmos går ned, men mos av grønnsaker og kjøtt spyr han ordentlig av. Guleritmos=oppkast, godt kokt gulerotstang=ok.... Han får ikke i seg mye men jeg er fornøyd så lenge han ikke spyr og smaker på maten. Men er og redd for at ham skal sette i halsen.
 
Noen som vet om BLW egentlig egner seg best for de babyene som ikke har noe særlig med tenner (de aller fleste har jo 1-2 i underkjeven på denne alderen, eller ingen tenner i det hele tatt)? Det er jo meningen at dem skal tygge med gommene, og da vil jo maten moses uten at det egentlig blir store biter ut av det.
Mitt/vårt problem; mini har 8 tenner.. åjada, alle fortennene er på plass. Så han får jo bitt av digre biter av mat! Har foreløpig bare fått skumpinner fordi jeg vet de løser seg opp i munnen. Får helt noia av tanken på at han skal sette noe i halsen pga de potensielt store bitene (vet de har bedre brekningsrefleks enn oss voksne altså).

Min har bara två tänder fram, men biter oavsett av stora delar med "tandköttet" på sidorna. Har otrolig kraft i de små käkarna alltså. Så vet inte om det spelar megastor roll. Har också vart nojig deluxe, men i början handlar det lite mer om att de ska lära sig hantera maten i munnen (tänker ivartfall jag). Och bebis har ju blivit bättre på dessa tre veckor vi hållt på, brekker sig inte lika ofta och spottar ut det mesta [emoji28]
 
Min har bara två tänder fram, men biter oavsett av stora delar med "tandköttet" på sidorna. Har otrolig kraft i de små käkarna alltså. Så vet inte om det spelar megastor roll. Har också vart nojig deluxe, men i början handlar det lite mer om att de ska lära sig hantera maten i munnen (tänker ivartfall jag). Och bebis har ju blivit bättre på dessa tre veckor vi hållt på, brekker sig inte lika ofta och spottar ut det mesta [emoji28]

Takk, da skal jeg få kommet litt mer i gang og ikke uroe meg så mye [emoji28]
 
Takk, da skal jeg få kommet litt mer i gang og ikke uroe meg så mye [emoji28]

Ja, så länge det är lugn och ro runt matbordet och i mammamagen (i den mån det går) och bebis tycker det är kul så är det bara att köra på. Och läsa sig på skillnaden mellan brekkreflex och andingsstopp :)

Jag hade leverpastej på de där majskrokarna - det var kladdigt och skojigt!
 
Noen som vet om BLW egentlig egner seg best for de babyene som ikke har noe særlig med tenner (de aller fleste har jo 1-2 i underkjeven på denne alderen, eller ingen tenner i det hele tatt)? Det er jo meningen at dem skal tygge med gommene, og da vil jo maten moses uten at det egentlig blir store biter ut av det.
Mitt/vårt problem; mini har 8 tenner.. åjada, alle fortennene er på plass. Så han får jo bitt av digre biter av mat! Har foreløpig bare fått skumpinner fordi jeg vet de løser seg opp i munnen. Får helt noia av tanken på at han skal sette noe i halsen pga de potensielt store bitene (vet de har bedre brekningsrefleks enn oss voksne altså).
Min eldste fikk ikke første tann før han var 9mnd og spiste selv mat fra 6mnd, minste er straks 7 1/2mnd ingen tenner og spiser mye mat selv i biter [emoji4]
 
Noen som vet om BLW egentlig egner seg best for de babyene som ikke har noe særlig med tenner (de aller fleste har jo 1-2 i underkjeven på denne alderen, eller ingen tenner i det hele tatt)? Det er jo meningen at dem skal tygge med gommene, og da vil jo maten moses uten at det egentlig blir store biter ut av det.
Mitt/vårt problem; mini har 8 tenner.. åjada, alle fortennene er på plass. Så han får jo bitt av digre biter av mat! Har foreløpig bare fått skumpinner fordi jeg vet de løser seg opp i munnen. Får helt noia av tanken på at han skal sette noe i halsen pga de potensielt store bitene (vet de har bedre brekningsrefleks enn oss voksne altså).
Mi har bare 2 tenne men bruker de og fingrene til å dele opp større biter også «tygger» hun med gummene.
 
Da har vi testet brød med leverpostei (i terninger) og det gikk over all forventning! Mini spiste alle bitene jeg ga han uten problemer; tygget så fint atte! [emoji16] Og ingen brekninger [emoji106]
 
Da har vi testet brød med leverpostei (i terninger) og det gikk over all forventning! Mini spiste alle bitene jeg ga han uten problemer; tygget så fint atte! [emoji16] Og ingen brekninger [emoji106]
Brødbiter er en stor hitt her og, etter at han slutta å brekke seg dog (må passe litt på at han svelger godt før ny bit). Men ikke pokker om jeg får mate ham, når jeg vil ha litt mer fortgang på spisinga. "Gjøre selv" alderen starter tidlig ja, hihi
 
Brødbiter er en stor hitt her og, etter at han slutta å brekke seg dog (må passe litt på at han svelger godt før ny bit). Men ikke pokker om jeg får mate ham, når jeg vil ha litt mer fortgang på spisinga. "Gjøre selv" alderen starter tidlig ja, hihi
Startet vel rundt tre måneders alderen her... ;)Bare prøv å mate mini. Han skal spise selv og holde flasken når han drikker.
 
Brødbiter er en stor hitt her og, etter at han slutta å brekke seg dog (må passe litt på at han svelger godt før ny bit). Men ikke pokker om jeg får mate ham, når jeg vil ha litt mer fortgang på spisinga. "Gjøre selv" alderen starter tidlig ja, hihi

Hehehe ja, ser han synes det er stor stas å spise selv [emoji4] Gruer meg til den dagen han nekter å bli matet med grøt. Da tror jeg ikke det kommer mye mat i gutten [emoji23]
 
Da har vi testet brød med leverpostei (i terninger) og det gikk over all forventning! Mini spiste alle bitene jeg ga han uten problemer; tygget så fint atte! [emoji16] Og ingen brekninger [emoji106]

Åå, så spännande! Nu blev jag väldigt inspirerad, leverpastejmacka imorgon minsann! Sitter pincettgreppet? :)
 
Åå, så spännande! Nu blev jag väldigt inspirerad, leverpastejmacka imorgon minsann! Sitter pincettgreppet? :)

Han prøver iherdig på pinsettgrepet, men ender som regel med å bruke hele hånda og så stappe denne i munnen [emoji38] Men det kommer seg! Noen ganger får han til et halvveis pinsettgrep og da er det masse skryt og godord [emoji16]
 
Vad har ni tänkt servera idag?

Mini är snart sju månader och har tänkt såhär idag:
Frukost: macka med leverpastej & apelsinfiléer vid sidan av
Lunch: Blodpuddingstavar och ev skruvpasta
Kvälls: Gröt med sviskepure (får max i honom en halv portion)
 
Back
Topp