BLW-tråden

skvik

Flørter med forumet
Tänkte vi kunde ha en tråd för BLW/barnestyrt mattillvenning. Någon mer som är sugen på att testa detta, eller som har erfarenhet sedan tidigare? Är förvisso några månader kvar, men tiden går ju (som jag tror vi alla upplever) jäkligt fort :)

http://barnestyrt.com
http://www.blw.nu
 
Vi har planer om å teste dette. Litt spent på hvordan det går når jeg starter i jobb i august. Krysser fingrene for at det går bra [emoji256]
 
Jeg er litt delt. Har lyst til å prøve BLW, men har også lyst til å introdusere fast føde nå ved 4 mnd alder (smaksprøver altså, jeg begynner ikke rett på et måltid). Går jo sikkert an å kombinere det, men tror jeg leste et sted at man ødela litt for BLW ved å gi mos, for da lærte de ikke å tygge like lett ellerno. Er en stund siden jeg leste det, så er mulig jeg tar feil altså [emoji6]
 
Jeg tenkte å ta noen av de gode elementene derfra, men ikke følge det egentlig. Har hørt at det ikke er anbefalt uten at jeg har satt meg så inni det enda..
 
Jeg tenkte å ta noen av de gode elementene derfra, men ikke følge det egentlig. Har hørt at det ikke er anbefalt uten at jeg har satt meg så inni det enda..

Jeg har også lagt lyst til å prøve BLW! :) men vet ikke så mye om det ennå! Hva er grunnen til at det ikke er anbefalt og hvem er det som ikke anbefaler??
 
Jeg har også lagt lyst til å prøve BLW! :) men vet ikke så mye om det ennå! Hva er grunnen til at det ikke er anbefalt og hvem er det som ikke anbefaler??
Jeg skal være litt forsiktig nå, men jeg skumleste en artikkel om at det kunne bli litt lite mat og litt for sent, og at næringsstoffene ble litt for tilfeldige ifht det kostholdet som er forsket frem og anbefalt av helsemyndighetene.

Men jeg er veldig for at barna skal spise selv, ta på maten osv, men er jo en grunn til at menneskebarn trenger foreldrene sine så lenge. Så tviler på at lillegutt kan ta riktige valg innen matveien enda! [emoji6] han må nok mates litt og spise litt selv i sunn kombinasjon! [emoji5]
 
Jeg skal være litt forsiktig nå, men jeg skumleste en artikkel om at det kunne bli litt lite mat og litt for sent, og at næringsstoffene ble litt for tilfeldige ifht det kostholdet som er forsket frem og anbefalt av helsemyndighetene.

Men jeg er veldig for at barna skal spise selv, ta på maten osv, men er jo en grunn til at menneskebarn trenger foreldrene sine så lenge. Så tviler på at lillegutt kan ta riktige valg innen matveien enda! [emoji6] han må nok mates litt og spise litt selv i sunn kombinasjon! [emoji5]

Det hørtes jo fornuftig ut! Takk for svar, syns det er litt vanskelig å finne godt dokumentert objektiv informasjon om sånt! Det er jo helsenorge.no, men det er jo ofte ganske vagt..
 
Syns det har noen gode ideer og tanker, men vi kommer nok til å kjøre mer typisk på tilvenning av mat, men kombinere med å la barnet spise egnet mat selv. Tvinge barn til å spise kan man jo ikke uansett :p
 
Det hørtes jo fornuftig ut! Takk for svar, syns det er litt vanskelig å finne godt dokumentert objektiv informasjon om sånt! Det er jo helsenorge.no, men det er jo ofte ganske vagt..
Ja, er veldig vanskelig! Jeg tror jeg må sette meg litt mer inn i ting fremover. Har liksom lest fra 0-3 mnd, og tenkte at det varte lenge, men plutselig så er vi der liksom! [emoji5]
Syns det har noen gode ideer og tanker, men vi kommer nok til å kjøre mer typisk på tilvenning av mat, men kombinere med å la barnet spise egnet mat selv. Tvinge barn til å spise kan man jo ikke uansett :p
Ja, ikke sant! Godt satt ord på det [emoji5]
 
Begynte med mos til storebror, men når eg ikke finmoste maten lengre ville han ikke ha det. Gikk da over blw og det var stor suksess, så kombinerte litt [emoji2]
 
Jeg skal være litt forsiktig nå, men jeg skumleste en artikkel om at det kunne bli litt lite mat og litt for sent, og at næringsstoffene ble litt for tilfeldige ifht det kostholdet som er forsket frem og anbefalt av helsemyndighetene.

Men jeg er veldig for at barna skal spise selv, ta på maten osv, men er jo en grunn til at menneskebarn trenger foreldrene sine så lenge. Så tviler på at lillegutt kan ta riktige valg innen matveien enda! [emoji6] han må nok mates litt og spise litt selv i sunn kombinasjon! [emoji5]
Dette er korrekt. Barna må ha mat med jern og b-12 mellom 4-6 mnd alder, og konsekvensene av å ikke få i seg nok av dette kan være alvorlige

BLW starter ofre seint og med matvarer som er lave på både jern og b-12. Babyene skal og ha mye fett som også er vanskelig med denne metoden.

Jeg henter gjerne inspirasjon fra BLW og liker filosofien men er alt for redd for følger av jern og b-12 mangel som man ikke vet nok om langtidskonsekvensene av. Men korttidseffekt på motorisk utvikling er i alle fall kjennt. Men det skal sies at mange og starter feil med å bare gi grønnsaksmos til babyene og da, og da er man jo like langt med den metoden og. Når de får i seg så lite i starten er jernberiket grøt eneste mulighet JEG vet for å få i dem nok mineraler og vitaminer på en effektiv måte. Etter hvert som de spiser kjøtt/leverpostei og brød er det lettere å kutte grøten om man er "motstander" av den
 
Barna må ha mat med jern og b-12 mellom 4-6 mnd alder

De anbefalingene fra myndighetene jeg har lest sier hovedregelen er fullamming med tilskudd av D-vitamin frem til seks måneder. Se f.eks https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/mat-for-barn/fast-fode-til-babyen. Om babyen får morsmelkserstatning ville jeg startet med grøt fra fire måneders alder slik at barnet venner seg til nye smaker. Barn som får morsmelk får prøve nye smaker hele tiden så lenge moren har et variert kosthold så da kan man fint vente til seks måneder med mindre det virker som barnet har lyst på mat tidligere.
 
De anbefalingene fra myndighetene jeg har lest sier hovedregelen er fullamming med tilskudd av D-vitamin frem til seks måneder. Se f.eks https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/mat-for-barn/fast-fode-til-babyen. Om babyen får morsmelkserstatning ville jeg startet med grøt fra fire måneders alder slik at barnet venner seg til nye smaker. Barn som får morsmelk får prøve nye smaker hele tiden så lenge moren har et variert kosthold så da kan man fint vente til seks måneder med mindre det virker som barnet har lyst på mat tidligere.
Jeg burde srevet 4/6 mnd (!) men mye helsepersonell mener, sammen med forskning, at fullamming til 6 mnd er for lenge for mm går ned på b12 før den tid. Det er absoludt en faglig debatt rundt anbefaling av fullamming til 6 mnd og den faglige begrunnelsen bak dette.

Fullamma selv (med unntak av SMÅ smaksorøver på under en ts) forrige gang og hadde nok fulgt det rådet enda om jeg fullamma denne gangen og, siden det er de offisielle anbefalinger. Men det jeg finner av litteratur tisier at det ikke er noe å tape, men mulig noe å vinne på å starte før, DERSOM man starter med kost med b12 og ikke bare frukt og grønnsaker
 
Oj, finns mycket jag måste läsa på här känner jag.

Vi har nog också tänkt att vi skall variera, med tanke på intag av järn. Det som jag har lust att få med från BLW är att boosta intresset för mat, avdramatisera (det eventuella) förhållandet till mat och ge barnet ett ägandeskap runt måltiden. Om det makes sense.
 
Oj, finns mycket jag måste läsa på här känner jag.

Vi har nog också tänkt att vi skall variera, med tanke på intag av järn. Det som jag har lust att få med från BLW är att boosta intresset för mat, avdramatisera (det eventuella) förhållandet till mat och ge barnet ett ägandeskap runt måltiden. Om det makes sense.
Samme her. Synes også det er hyggelig at mini kan spise sammen med oss i stedet for å måtte mates alene. Han sitter ofte på fanget under måltidet og synes maten vår er veldig spennende. Gleder oss til å starte forsiktig med mat når han er klar for det!
 
Vi jukser litt, lillemann har fått sutte på en eplebit et par ganger. :p Er vel ikke rare greiene han får i seg da, men gir uttrykk for at han syns det er bra. Han er jo bare 15 uker, men så lenge han ikke har fått vondt i magen eller noe så tenker jeg at det sikkert ikke er så galt. Har hendt han får slikke litt på skjea når jeg spiser andre ting også, og da snakker vi etter at den har vært i min munn. Altså en tom skje, som muligens har litt smak på seg. :p

er i alle fall normal mat og ikke krem og kake, slikt som alle de gamle tantene helst vil la babyene smake da. :p
 
er i alle fall normal mat og ikke krem og kake, slikt som alle de gamle tantene helst vil la babyene smake da. :p
Hva er det med eldre slektninger og kake? Vi skal ha navnefest til helgen og har allerede hatt ørten diskusjoner om at sønnen vår ikke får lov til å spise krem, kake eller lignende...
 
Lov å vekke til live denne tråden? Nå begynner vel mange av babyene her inne å bli så store at de kan prøve seg på BLW. Noen som har kommet i gang? Vi tenker vente til vi kommer hjem fra reise. Da er mini stor nok til å sitte i babystol og selv putte mat i munnen. Gleder meg!
 
Prøvde meg på dampede gulrot-sticks. Mini syntes det var kjempegøy å holde selv, men ble dritskuffa over smaken [emoji28] Bet av en bit, skar grimaser, spyttet ut den han hadde i munn og kastet resten på gulvet [emoji23]
 
Prøvde å gi en maispinne (sånn som ser ut som ostepop) til jr idag. Den var morsom å holde i, men ikke snakk om at han forstod at han kunne spise den [emoji23] men min putter generelt ekstremt lite i munnen så blw har jeg ikke vurdert
 
Back
Topp