(sniker fra annet terminformun, men tråden dukket opp og vi driver med BLW)
Du kan kombinere, problemet kan være to ting da. For det første er prosessen med å lære seg mos annerledes enn biter, veldig enkelt lærer de som får mos å svelge/supe i seg mat før de etter en stund lærer seg å tygge, mens med BLW er det motsatt, tygginga og håndteringa av biter kommer før svelging. Så for noen er det ikke noe problem å kombinere, mens for andre kan de trøble litt, spørs helt på ungen egentlig
For det andre kan det bli problematisk med at barnet er vant til å bli mett på mos og grøt, men så plutselig blir det tilbake til start med smaking og sånn, så de kan bli frustrerte. Så hvis barnet spiser mye mos og grøt ville jeg nok ikke gått rett over på BLW, men at de kan få spise selv "først" til noen måltider tror jeg kan fungere fint
Vi fullammet til 6 mnd og startet så rett på full BLW (eller, startet vel en ukes tid før 6 mndrsdagen siden vi hadde noen rolige dager da), mini elsker det! Startet med kokte brokkolibuketter og gulrotstaver bare for å se hvordan det gikk, også gradvis begynte vi å gi samme mat som oss etterhvert som han håndterte det bra. Brød tok det litt tid før han likte, så det gikk mye i grøtlapper og bananlapper. Egg likte han tidlig, så han har fått mye omelett, det er super BLW-mat! Det ble ikke særlig med mengder matinntak før han nærmet seg 8 måneder, da løsnet det og han spiste mer. Han er fortsatt ingen storspiser, men spiser endel til flere måltider nå. Etterhvert som pinsettgrepet kom gikk vi over fra staver med mat til mer terninger og mindre biter. Både jeg og pappaen syns det er supermoro og mini koser seg med alle måltider, og har blitt superflink til å spise (selv om det jo blir mye gris enkelte måltider, særlig om han ikke er så sulten). Jeg syns det er ganske befriende å slippe å tenke på hvor mye han spiser til enhver tid, han får mat til han ikke vil ha mer, også ellers fri tilgang på pupp resten av døgnet. Det fungerer veldig godt for oss
Lager bananlapper som vi tar med når vi er på farten eller skal bort
Mini elsker MYE smak, og spiser fersk chili, sutter på lime og elsker ting med tomat i. Favorittmaten er stekt laks med mango/avokado-salat, pasta og kjøttsaus og omelett. Vi lager mesteparten av maten fra bunnen av fra før av, så det er lett å tilpasse til mini. Har vi mat han ikke kan få får han omelett eller en avokado ellernoe
Den heldekkende smekka til IKEA er kjempefin. Bruker enten den eller spiser i bare bleia. Den gulvbeskytteren i plast fra IKEA sin kontoravdeling er super til å ha under barnestolen, lett å vaske over gulvet. Hund anbefales også
Det er ihvertfall ingen tvil om at mini ELSKER mat (han tigger verre enn hunden om jeg eller samboer prøver å spise noe utenom måltider), og han har blitt råflink finmotorisk
Spiser erter og mais
Og nå har vi drevet med BLW i tre måneder, det har vært endel runder med hosting, harking, små brekninger, men ikke vært i nærheten av å sette i halsen
Håper jeg ved et evt neste barn kan få fullamme til 6 mnd og så begynne med BLW igjen, det er kjempefin måte å introdusere mat på syns jeg