Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ble sykemeldt i dag pga høyt blodtrykk 160/100, er vist nok fare for svangerskapsforgiftning, skal tilbake onsdag for ny vurdering før blodtrykksmedisiner. Aldri slitt med høyt blodtrykk (eller noe annet for den saks skyld) før.
Jeg hadde svangerskapshypertensjon i første svangerskap. Høyt BT fra uke 20 ca.. Hadde ukentlige kontroller fra uke 27 og ble til slutt satt igang i uke 39. Nå er dette noen år siden (6 for å være nøyaktig) så ble ikke så bra fulgt opp som man blir i dag) og ble heller ikke medisinert før uke 38. Hadde ingen andre farlige symptomer. Kun spor av protein av og til (og det kan like gjerne være forurensing) og BT var stabilt høyt hele svangerskapet bortsett fra på slutten (177/128 i uke 38 )men da ble jeg lagt inn.. Så prøv å slapp av og ikke tenk så mye på det. Kan være "bare" dette og.. Men likevel like viktig å høre på hva legene sier og anbefaler. Masse ro og hvile! Men er større risiko å utvikle SF når man har høyt BT fikk jeg vite..
Denne gang har jeg ikke målt BT enda! Skal til jordmor om 2 eller 3 uker da. Har måler her hjemme som jeg har sjekka med i ny og ne og er heldigvis passe lavt![]()
Tusen takk for svar Nuttakanuttaallti godt å høre om noen som har opplevd lignende så er man ikke så alene
Kan jeg få spørre ble du videre sykemeldt når du hadde dette blodtrykket etter var du i full jobb?
Hadde blodtrykk på 90/45 på kontroll i uke 12, men kjente ikke så mye til det da, annet enn litt svimmel innimellom. Helt greit liksom. Men nå er jeg uke 22+1, bena og armene sovner når jeg ligger på siden (slitsomt om natta), og i dag på jobb sovnet armer og ben så mye at jeg måtte bare legge meg ned, for deretter å gå hjem, fordi jeg ble så susete i hodet og svimmel... Har ellers masse kribling i beina. Jeg har ikke kontroll før om tre uker, men lurer på om jeg burde ta det opp med jordmor før den tid...?
Ble sykemeldt i dag pga høyt blodtrykk 160/100, er vist nok fare for svangerskapsforgiftning, skal tilbake onsdag for ny vurdering før blodtrykksmedisiner. Aldri slitt med høyt blodtrykk (eller noe annet for den saks skyld) før.
Hvordan gikk det på onsdag?
Hei!
Jeg ble sykemeldt ut måneden, fikk begynt på blodtrykksmedisiner og henvist til gynekologisk! Sjohei hvor ble den uka av. Var også på min første gravidyoga time, kjente pulsen sank der og, utrolig deilig
Hvordan er det med blodtrykk og bekken denne gang? Er det slik at har du hatt det vil du få det de andre gangene også?
Hei!
Jeg ble sykemeldt ut måneden, fikk begynt på blodtrykksmedisiner og henvist til gynekologisk! Sjohei hvor ble den uka av. Var også på min første gravidyoga time, kjente pulsen sank der og, utrolig deilig
Hvordan er det med blodtrykk og bekken denne gang? Er det slik at har du hatt det vil du få det de andre gangene også?
Bekkenet er dårlig.. Vondt hele tiden. Men godt vant til det som gravid.. Var slik hele sist svangerskap å..
Jeg sliter med lavt blodtrykk og blir mye svimmel og kvalm. I tillegg til det dere skriver om mye drikke, salt og lakris, anbefalte legen min støttestrømper for å få opp blodsirkulasjonen og det hjelper meg litt så kanskje flere kan ha nytte av det?
Hadde på 94/70 idag, har så innmari vondt i hode... Kan det vær en sammenheng?