Bilstol nyfødt

TezK

Betatt av forumet
Hvor lenge kan en nyfødt sitte i en bilstol?
Vi må inn til Oslo på torsdag. Tar ca 4 timer fra der vi bor.

De skal helst ikke sitte mer i bilsete enn to timer i løpet av en dag, og i løpet av de to timene bør man ta flere pauser. Kan dere dele det opp og reise halvveis på onsdag for eksempel, og resten på torsdag? Evt. reise med tog så babyen kan ligge i vogna si. Eller at bare mannen reiser inn til Oslo?

Det fysioterapeuten vår sier er at det bare er å kjøre.

Det anbefales å ta en pause annenhver time, men jeg har aldri hørt om at de anbefaler full stans etter to timer. Kjenner flere som har både fire og fem timers kjøretur hjem fra føden, de må jo også komme seg hjem uten at det skal ta flere dager.

Om barnet er nyfødt vil jeg uansett anta at det blir lagt inn minst en spisepause for baby.

Så lenge det ikke er en daglig tur det er snakk om er det bare å lytte til babyen (også når det er snakk om lengre turer)
Ta pause når det er behov for mat/bleie, kjør videre så lenge baby er fornøyd.

Vi har vært flere turer med babyen vår (nå tre mnd) pga begravelse ol. til byen til samboeren som er 4,5 time unna der vi bor. Vi tok pause ca hver time, med mindre hun sov veldig godt da drøyet vi det kanskje litt lengre. Så lenge det skjer en gang i blandt og babyen er fornøyd bør det ikke være noe problem. (Det sa ihvertfall både helsesøster og kiropraktor til oss).

Har aldri hørt at man kun kan ha en baby i bilstolen i kun to timer ila en dag... finnes det noe forskning eller anbefalinger fra nhi på dette?

Vi har vært flere turer med babyen vår (nå tre mnd) pga begravelse ol. til byen til samboeren som er 4,5 time unna der vi bor. Vi tok pause ca hver time, med mindre hun sov veldig godt da drøyet vi det kanskje litt lengre. Så lenge det skjer en gang i blandt og babyen er fornøyd bør det ikke være noe problem. (Det sa ihvertfall både helsesøster og kiropraktor til oss).

Har aldri hørt at man kun kan ha en baby i bilstolen i kun to timer ila en dag... finnes det noe forskning eller anbefalinger fra nhi på dette?

Jeg skal til helsesøster i morgen. Skal spør henne og dette [emoji4]

Vi hadde 3 timer hjem fra sykehuset. Småen sov hele tiden. Det går kjempefint.
Beregn god tid og lytt til babyen.

Ville stoppet halvveis og tatt en god halvtime pause hvor lille får ligge flatt en stund :)

Ville tatt et par pauser hver vei og lagt baby litt på magen eller holdt oppreist mot brystet for å få litt svai i ryggen:)

Fysioterapeuten her sa at det går fint med lange bilturer så lenge det fra a-b og ikke masse kjøring frem og tilbake på en og samme dag og mange dager på rad.

Vi har kjørt på ferie i flere timer. Det gikk greit men babyen sa tydelig ifra når nok var nok. Ganske fortvilende egentlig siden vi måtte jo rekke frem. Men tok pauser osv så fort hun sa ifra men hun var helt fint ved pausene og ble sinna når vi startet igjen å kjøre... så beregn god tid og pust med magen og god tur :)

Det anbefales å ta en pause annenhver time, men jeg har aldri hørt om at de anbefaler full stans etter to timer. Kjenner flere som har både fire og fem timers kjøretur hjem fra føden, de må jo også komme seg hjem uten at det skal ta flere dager.

Om barnet er nyfødt vil jeg uansett anta at det blir lagt inn minst en spisepause for baby.

Hørt det samme[emoji106]

Hørte det samme, og vi kjørte 5 timers vei og han sov godt og våknet når han var sulten da fikk han litt avbrekk og vilt ryggen

Spurte helsesøster om dette i går og hun sa det ikke var noe problem. Så lenge han fikk strekt på seg og fikk mat når han skulle så var det ikke noe problem[emoji4] hadde vi kjørt frem og tilbake til Oslo flere ganger i uka så hadde det nok vært verre. Siden det kun var den ene dagen så fikk vi tommel opp [emoji16][emoji1360]

Babyer bør ikke sitte i bilsete i mer enn 2 timer i løpet av 24 timer, blant annet pga. uheldig belastning på ryggraden:

Many car seat manufacturers recommend that a baby should not be in a car seat for longer than 2 hours, within a 24 hour time period.

This is because when a baby is in a semi-upright position for a prolonged period of time it can result in:

1. A strain on the baby’s still-developing spine.

2. Restricted air-flow to the baby’s lungs. The chance of this can increase if a baby falls asleep with their head flopped forward.

http://www.babysafeltd.com/safety/2-hour-rule/

Jo yngre babyen er, jo viktigere er dette, tenker jeg. Derfor ville jeg ikke kjørt 4 timer på en dag med en nyfødt baby

Babyer bør ikke sitte i bilsete i mer enn 2 timer i løpet av 24 timer, blant annet pga. uheldig belastning på ryggraden:

Many car seat manufacturers recommend that a baby should not be in a car seat for longer than 2 hours, within a 24 hour time period.

This is because when a baby is in a semi-upright position for a prolonged period of time it can result in:

2. Restricted air-flow to the baby’s lungs. The chance of this can increase if a baby falls asleep with their head flopped forward.

Jo yngre babyen er, jo viktigere er dette, tenker jeg. Derfor ville jeg ikke kjørt 4 timer på en dag med en nyfødt baby

Dette er snakk om en tur ikke at ungen skal sitte så mange timer ofte.

Meget mulig dette er helt riktig, jeg har ikke peiling. Men ville vært skeptisk til å følge en kilde som selv utvikler og selger et bilsete som det eneste som er "godkjent" i deres øyne, basert på forskning fra en person over kun to år...

Her står det for eksempel at det ikke har innvirkning på ryggen (dette er ikke nødvendigvis er rett heller): http://www.klikk.no/hvordantv/foreldre/barnogbilsikring/slik-sikrer-du-nurket-pa-bilturen-2870452

Back
Topp