Bilstol eller bag?

fruluna

Forumet er livet
Hva bruker/brukte dere til nyfødte i bil?

Da jeg kjøpte barnevogn (duovogn) sa hun på babyshop at de frarådet å bruke bag med sikkerhetsnett i bil. Det var ikke trygt nok, så nå anbefalte de å bruke bilsete.
Så derfor har vi bestillt oss det da, sånn fra 0- 13 kg som babyen kan ligge/sitte i fra det er nyfødt.
Men så leste jeg i "gravid" i går at babyen hadde ikke godt av å sitte i sånn bilsete fra det var nyfødt, så bag var å foretrekke..
Forvirret ja..

Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre jeg.. [&:]

stemmer det,bebbisen skal ikke sitte lenger enn 20 min av gangen..
Nå er Linea 5 mndr så nå bruker vi kun bulsete for hun er for stor til bagen. Men før det brukte vi bagen når vi sku på langturer og bilsete til by-kjøring!
Men det er feremdeles viktig å ta henn ut så hun får strekke ryggen....

Håper dette ga deg noen svar?![:D]

klemmer

Signerer det nitalita skreiv. Vi kjørte mye mellom Stavanger og Kristiansand når Karoline var baby, og da er jo setet uaktuelt. Men vi brukte bilsetet hvis vi bare skulle til noen venner i nærheten, på butikken osv.

Det er ikke så lenge siden Tammis la ut en mail fra trygg trafikk her, hvor de fraråder å bruke bag med net. De nye stolene er konstruert sånn at barna kan ligge i dem fra de er nyfødte. Fysioterapeuter har også gått ut og sagt at det ikke er skadelig for nyfødte å ligge en stund i bilstoler. Jeg kommer ikke til å bruke bag med nett, siden alle ekspertene er så imot det. Men har et par venninner som mener jeg er spik spenna gæærn fordi vi skal bruke stoler fra dag en... Jeg hører nå på ekspertenen jeg..[:D]

Da jeg var å skulle kjøpe sa dama i butikken at bilstolen ikke burde brukes hvis vi skulle kjøre lange strekninger,men at 20-30 minutt gikk bra. Hvis vi skulle kjøre lengre anbefalte hun baggen fordi babyen ikke skal sitte så mye.
Så det må du jo nesten se litt ann for hvordan bruk det skal anvendes i...

Foreldrene mine bor en times kjøring unna, svigermor en halvtime og søster 40 min unna. Så det kommer til å bli en del lengre turer ja..
Tror nsten vi avbestiller det setet og heller bruker bag de første mnd.. Men skal til jordmor på mandag, så da skal jeg spørre henne hva hun mener..

Vi brukte boxette fra Jørgen var nyfødt, og jeg følte at det var ganske så trygt. Ville aldri ha brukt bag med nett over selv, syns det virker veldig skummelt. Men begynte med sete da han var ca 5-6 mnd, da kunne han nesten sitte selv.
Denne gangen vil jeg nok bare bruke sete, eller boxetten på lengre turer.

Jeg brukte ikke bilstol med de andre to, men nå blir jeg nødt til å bruke det innimellom pga plassmangel. Ungene mine er hos pappen sin annenhver uke og når de er der kommer jeg til å bruke bag. Jeg synes det var helt greit, og kan ikke forstå at ikke det skal være sikkert nok, hadde det vært så gale så hadde det vel blitt forbud mot det da. Tenker også at de som selger helst vil selge bilstol for det er jo dyrest, og ofte kan de si ganske mye for å få solgt...

En ting til jeg glemte å si er at vi kjøpte bilstol, men bag med nett leide vi hos barnesikringen for 70 kr mnd.. Siden at vi visste det ikke ville bli så mange turer med Linea i bag siden hun vokser..[:)]
Så det er jo lønnsomt da istede for å kjøpe alt!

Har ikke plass til å ha bag i bilen vi da,hvor skal de 2 andre barna sitte henn liksom[;)]..Så det er ikke noe alternativ engang. Og i butikken sa de at det ikke var trygt nok med bag med nett,så her bruker vi stol.

På Babyshop ble jeg IKKE anbefalt å bruke bag med nett, nettopp fordi det ikke var like sikkert som stol. Så jeg er enig med det Tammis hele tiden har sagt: BRUK BILSETE[:)] For oss er det hvertfall ikke noe spørsmål, babyens sikkerhet kommer langt foran komforten!!!

Vi kommer også til å kjøre en del langturer, men det løser vi veldig lett med å legge inn noen pauser så babyen får strekt på seg.

Og jeg har ikke hørt om en baby som har tatt skade av å sitte litt for lenge i en stol, de sier fra når de blir ukomfortable[;)]

Ja enig i det Nitalita..
Ringte til søsteren min nå i stad for de brukte bag med sikkerhetsnett i på gutten sin fra han ble født. De hadde fått beskjed om at så lenge de kjørte en del i bil, var ikke sete å anbefale. Da måtte de i tilfelle ha stoppet og tatt ut babyen etter 20 min kjøring hele tiden, og det sier seg jo selv at det blir for tungvint.
Hun hadde også lest en del om at det var mange butikker som pratet svært varmt om bilstol, soden det var det de tjente mest på å selge.. Så jeg vet ikke jeg..
Tror det blir bag på oss, men skal høre med jordmor på mandag om hva hun mener er tryggest..

d er så mange som soer at d blir"altfor øenge å sitte i stol" men de nye nyfødt setene, 0-13 kg, er jo laget så barnet ligger. IKKE sitter, j ville allefall brukt sete til min baby, jeg synes d er utrolig utrykt med bag... men d er jo fritt valg=)

Vårt sete er ikke sånn at hun ligger så mye vil jeg si.......også er det jo ikke "bare et nett over da" som enkelte sier,værtfall ikke det vi leide...holdt på en halv time for å montere det opp!!!!!

Har bare brukt bilsete vi... til alle sammen. Nå kjører ikke vi så langt da,men ungen ligger i setet,han sitter ikke. Har sånn hodestøtte også... Selvfølgelig er det smak og behag, men alle gjør det de synes er best og rett for dem. Selvølgelig er det lurt å høre hva fagkyndige sier,men det blir jo ikke så lett når alle har forskjellige meninger..... Lykke til med valgene deres![;)]

ORIGINAL: Trine5

Har bare brukt bilsete vi... til alle sammen. Nå kjører ikke vi så langt da,men ungen ligger i setet,han sitter ikke. Har sånn hodestøtte også... Selvfølgelig er det smak og behag, men alle gjør det de synes er best og rett for dem. Selvølgelig er det lurt å høre hva fagkyndige sier,men det blir jo ikke så lett når alle har forskjellige meninger..... Lykke til med valgene deres![;)]

Helt enig, altså for å si det sånn så er det jo sånn med alt at alle eksperter osv har forskjellige meninger om ting og! Og ALLE her inne gjør jo det di mener er best for sine barn,er jo glad i di små[:D][:D]

Her blir det kun bilsete, det er nemlig tre som skal ha plass i baksetet! Kjører ikke så lenge av gangen heller!

Jeg er enig med de på butikken. Hadde aldri turt å kjøre med bare bag og nett. Ikke noe farlig med bilstol så lenge de ikke skal sitte i den i timesvis. Dessuten følger det med en spesial pute som det går an å ha i bilstolen de første månedene som gjør at babyen ligger litt mer flatt. Må huske det at det er ingen som sier det farlig å ha babyen på fanget man er ryggen helt rett da? nei, men alt med måte sier jeg. [;)] lykke til samme hva du velger. Jeg har prøvd begge deler, men hadde aldri valgt bag igjen.

Jeg hadde ALDRI valgt bag!

Nå har eg ei svigerinne som bur i bergen,og de har 3 barN,da de skulle hittover-ein tur på ca 5 timer ein veg,måtte de bruke vanleg babysete/nyfødt sete. Må ikkje vere hysteriske i korlenge ein skal-bør-må sitte.
Det vert dessutan forbudt med bag og sikkerhetsnett frå nyttår av las eg i ei avis nå for ikkje så lenge sida.
Eg brukte bag m nett mye ein periode eg måtte dra til eit anna sjukehus, og da låg lisja mi så stappa ned i den bagen at hadde vi kræsja,ja da lure eg på skade ho egentlig hadde fått-ho klarte jo ikkje ein gang bevege armane med foringa på innsida!!! Men klart når testane vise at det er størrre skade så er det det!!!

Back
Topp