Bilstol eller bag?

Hei...Fulgt med interesse med på denne debatten her. Jeg har en jente.Født 7 uker for tidlig. 29 nov. Så nå er hun en måned gammel. Vi brukte da bag med sikkerhets nett hjem fra sykehuset men vi ønsker så kjapt som mulig å bruke bilstol. Når kan jeg begynne å bruke det?? Noen som vet?

Jeg har bilstol til Adrian,men den er ikke slik at han sitter. Han ligger med bena opp liksom..
Har brukt den fra når vi reiste hjem fra sykehuset.

Det er snart bare norge som har lov til å ha bag med nett. I sverige og danmark er det ikke lov lenger pga sikkerhet. På Riksen sa de at de kan sitte i bilstol i 3 kvarter uten stopp i begynnelsen, men fra de er 2 mnd kan de sitte litt lenger. Man kan bare ta noen stopp og løfte ut babyen litt og så kan man sette de til bake og kjøre videre. De sa også at det har vært endel overdreven negativ media rundt det.

Sikkerhet bør hvertfall komme først mener jeg, så får man heller kjøre mindre og legge inn pauser!

vi har begge deler(både bag og bilstol)[:)]

ORIGINAL: siric

Hei...Fulgt med interesse med på denne debatten her. Jeg har en jente.Født 7 uker for tidlig. 29 nov. Så nå er hun en måned gammel. Vi brukte da bag med sikkerhets nett hjem fra sykehuset men vi ønsker så kjapt som mulig å bruke bilstol. Når kan jeg begynne å bruke det?? Noen som vet?

For barn som er premature er det visst spesielle ting å ta hensyn til i bil...Syns du skal høre med lege ang det! Er jo ikke akkurat trygt å ha bag med sikkerhetsnett heller...

ORIGINAL: Lille My80

Det er snart bare norge som har lov til å ha bag med nett. I sverige og danmark er det ikke lov lenger pga sikkerhet. På Riksen sa de at de kan sitte i bilstol i 3 kvarter uten stopp i begynnelsen, men fra de er 2 mnd kan de sitte litt lenger. Man kan bare ta noen stopp og løfte ut babyen litt og så kan man sette de til bake og kjøre videre. De sa også at det har vært endel overdreven negativ media rundt det.

Sikkerhet bør hvertfall komme først mener jeg, så får man heller kjøre mindre og legge inn pauser!

Har også hørt det at 3kvarter er ok i strekk,skal man kjøre lenger får en jo bare ta pauser da...Er jo ikke noe problem det!
Selv får vi i det hele tatt litt over en times kjøring for å komme hjem fra sykehuset,og vi har to barn til som sitter bak i bilen- hadde ikke en gang hatt sjangs til å ha bag der...
Nei,bilbarnestoler i dag er konstruert riktig fra barna er små- ganske sikker på de tar imot mye mer enn bag'en ved en ulykke. De har jo ikke noe sikkerhet der![8|]
Håper det snart blir ulovlig,trodde det skulle være det fra i morra av men...

Jeg har en slik bilstol, og er veldig fornøyd med den. Har brukt samme type til både Madeleine, og Adrian bruker den nå.

Jeg hadde aldri valgt bag!

Tammis!!!! Du er helten min!!!!

si meg hvis man har 5 punkts sele i en bagg som er forsvarlig sikret og med nett er dette ikke det spor farligere en en bilstol !! i så fall bevis det for meg er du snil !! snakket med flere om dette og tammis du har ikke bare rett men de baggene som ikke har sele inni er farlige da er jo babyen i løse luften!

jo men du er så påståelig ingenting av andres meninegr eller erfaringer har noen innvirkning du har bestemt at dette er farlig og at de som gjør dette utsetter sine barn for fare noe jeg syns er og gå for langt da du ikke sitter på noen relevant kompetanse ennet en at en har sagt eller du mener at det er farlig.. si meg da hva er forskjellen på en 5 punkts sele i bagg og en i stol så fremt begge er av den harde typen ?? etter hva jeg fikk vite er det kun 1 bagg som er godkjent for bilkjøring og den er av den harde typen... men ikke vet jeg har ikke barn eller erfaring men tviler på at den barnebuttikk ville solgt meg dritt ?? jeg har begge deler så for meg er det et fett egentlig men du raler liksom over alles meninger ...

og en annen ting når jeg er igang syns vel det er relativt frekt av deg og drive reklame på eget forum her inne??

je jeg ser du sier dette men skulle man fulgt alle de fanatiske råd som kommer rekenede kunne man ikke tatt ungen utenfor døren... ifølge legen jeg hadde på bærum er det flere barn som blir ødelagt av hysteriske mødre en av omgivelsene ellers... vel vel det blir nok stol her også men er så lei hysteriet som er om dagen,....

Vet du om jeg kan bruke det nå selv om de er premature tammis??

hva med og spørre legen sin?? ikke legge sin lit til en fremmed ?? tammis har ikke hatt premature barn og hun vil ikke stå til ansvar for sine råd hvis de er feil!! men det vil en lege kunne bli nødt til,,

joda skal spørre legen også jeg...

Det finnes også noe som heter boxetter, det er nesten som er bilstol bare at den er helt flat. Ungen er likt festet i den som en bilstol...dette brukes av sykehusene når man låner derfra ihvertfall...jeg har tenkt til å kjøpe/leie det når jeg får en til! Kan leies på babyshop tror jeg...

var den til meg?? jeg er ikke ute etter noen men blir lei av og bli få " gode" råd stappet nedover hodet .. stoler på eget innstinkt og fagfok jeg ..

enig med deg i det marit men når jeg sier at jeg har blitt anbefalt dette av både en lege på bærum av selgeren på barneverdens butikk på alnabru og av kiropraktor og en fysioterapaut og min mor som har hatt 3 barn og min bestemor som har 7 barn om at bagg er best den første tiden og at den er like sikker som en stol så lenge den har sele og nett og at den er sikret hvorfor skal da tammis si at dette er nesten det samme som og drepe barnet tror hun skrev at bagg = ingen baby??

Må ikkje gløyme at ein selger er kjøpt og betalt for å selge sitt produkt.
Vi har to baby-butikker i nærleiken og da vi kjøpte graco sete til lisja var eine selger heilt imot det-enda tester viste at dette er eit betre eigna set enn det ho ville selge oss i staden!.
Nå utvikles det vel nye og betre tester annakvar dag kan tenke meg,og om ein hopper på havet treng vel ikkje resten gjere det?
Eg kjørte mye med lisja i bag med sikkerhetsnett og eg følte at det var bra.
Kva tammis og andre måtte meine om dette er meg knekkande likgyldig, for om trygg trafikk seier det er det einaste rette idag kan det vere noke anna imårå.
Prinsippet blir det same som om du går til legen: liker du ikkje svaret går du til ein annen lege-enten til du er overbevisst eller til du finn ut av det sjølv!!
Heldigvis fins det inegn A4 foreldre eller barn, så alt vert individuelt og heilt opp til ein sjølv.
Eg er heilt enig med Louis2 der,skal ein følgje boka i ett og alt,ja...det gidd ihvertfall ikkje eg,kan vi like godt la ver å gjer den ting!!!! Kjenner nok av hysteriske mødre!!!![:-]

Ja jeg er helt enig med maritk. Jeg hadde ikke akkurat tenkt til å legge min lit til en fremmed akkurat....er bare interessant å høre andres erfaringer..

Back
Topp