Besteforeldre

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Hjelp.. Har begynt å prate om hva vi skal kalle besteforeldrene til mageboern. Begge våre foreldre vil bli kalt bestemor/far. Jeg vil at mine skal bli kalt det, og mannen vil at hans skal bli kalt det. Det er uaktuelt at alle skal hete det samme, for det synes jeg blir for tungvint. Vi begynner bare å krangle når vi prater om det, så nå veit jeg ikke hva jeg skal gjøre. Hva skal dere gjøre? Vi hadde sett for oss bestemor og bestefar, besta og besten. Mine foreldre er fleksible, og for hans foreldre er det en selvfølge at de blir bestemor/far. Akkurat som at de som blir bestemor/far er de beste og blir yndlingsbesteforeldre.

Vi hadde akkurat samme dilemma her i hus! Svigers stakk av med seieren fordi de har barnebarn fra før som også sier bestemor og bestefar. Mine foreldre ble derfor Mimmi og moffa :) Noe jeg synes er enda kosligere, for det greier lillemann faktisk å si, i motsetning til bestemor/bestefar ;)

Kan desverre ikke hjelpe deg så mye her..hos oss er jeg bare redd lillejenta blir forvirra..for hos oss blir det nemlig 7 "besteforeldre" da vi begge har skilte foreldre :rolleyes: Så det får bli litt naturlig etterhvert, hun får kalle dem det hun vil :)

Vi har brukt farmor, farfar, mormor og morfar. Har aldri likt å bruke bestemor og bestefar nettopp pga av muligeten for forvirring om hvem man snakker om..... Yndligsbesteforeldre vil unga få uansett, men å tro at man blir det fordi man kalles bestemor er jo, sorry, helt tullete. Yndlings må du gjøre deg fortjent til.

Vi har brukt farmor, farfar, mormor og morfar. Har aldri likt å bruke bestemor og bestefar nettopp pga av muligeten for forvirring om hvem man snakker om..... Yndligsbesteforeldre vil unga få uansett, men å tro at man blir det fordi man kalles bestemor er jo, sorry, helt tullete. Yndlings må du gjøre deg fortjent til.
Enig med deg, men det er slik det ble lagt frem av foreldrene til mannen. Jeg liker ikke morfar, det høres eldgammelt ut. Og morfaren er 40 år.

Her blir det mormor og morfar, farmor og farfar:-) heldigvis vil de selv også gjerne være det, så har aldri vært så mye snakk om d:-)

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Enig med deg, men det er slik det ble lagt frem av foreldrene til mannen. Jeg liker ikke morfar, det høres eldgammelt ut. Og morfaren er 40 år.

Haha, høres eldgammelt ut?:p her blir min far morfar, å han er bare 43:p dette blir 3. barnebarnet

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

akkurat som at jeg ikke har kalt mine tanter og onkler for tante og onkel for de var ikke gamle nok.... Jeg syns morfar og de andre er koselig. Morfar betyr "mors far" og da er slektskapet plassert med en gang for unga :)

akkurat som at jeg ikke har kalt mine tanter og onkler for tante og onkel for de var ikke gamle nok.... Jeg syns morfar og de andre er koselig. Morfar betyr "mors far" og da er slektskapet plassert med en gang for unga :)
JEG synes det høres eldgammelt ut, så min far skal ikke kalles morfar.

JEG synes det høres eldgammelt ut, så min far skal ikke kalles morfar.
Jeg må bare si at jeg syntes også det hørtes fryktlig gammelt ut før vi begynte å kalle han det. Min far var 40 når Theo ble født så jeg syntes ikke det passet. Derfor så hadde vi ikke noe spesiellt navn på de før han begynte å prate, og da sjønte jeg fort at mimmi og moffa greide han å si, og de er jo også "yndlingsbesteforeldrene" så det gjør det jo ekstra koslig :) Nå synes jeg bare det er kjempe kos :) De liker det selv også, nettopp fordi de føler seg spesielle når han greier å prate til de ved å si mimmi/moffa :) MEN, dette er jo smak og behag. Ville bare påpeke at ting kan endre seg ;)

Selv synes jeg mormor/momo er finere enn bestemor/farmor. Vet ikke hvorfor, men alltid hatt den følelsen. Min mormor er og bestemor. En dag blir jeg farmor, liiiiker det ikke, da vil jeg være bestemor :P Ellers mormor.

Slik ble det her. Moren til barnas far er bestemor, min mor er mormor. Vi jobbet hardt for å få sønnen vår til å si mormor. Ble mie min :P Han klarte ikke å si mormor eller momo. Mellomste klarer å si mormor. Men Mie har liksom blitt hengende. Minste sier mormor mie min :P hehe...Men de var hva henne egentlige navn er. Flere lurer jo på om hun faktisk heter mie, men nei, heter noe annet :P

Men jeg selv hadde ikke hatt noe å dele bestemor tittelen. For meg så er den på en måte litt fortjent :)

Men det er ikke lett :) Det er det ikke. Dere får sette dere ned sammen med kommende besteforeldre og høre hva de tenker :)

Her blir foreldrene til samboeren automatisk farmor og farfar. Det er det de ønsker og er til det andre barnebarnet fra før:)
Når det kommer til mine egne foreldre er de skilte. Min mamma vil hete beste og min pappa morfar. Derfor blir mamma og stefaren min beste og bestefar. Mens pappa og kona morfar og mimi (blir litt rart å kalle henne mormor når hun ikke er min mor ;)
Så den gåten løste seg greit!:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hva med farmor/farfar og mormor/morfar da blir det ikke forskjellsbehandling.
Her går det i begge og når oldemor på min side levde var hun gamle farmor siden hun var min farmor.
Foreldrene til min mann blir omdøpt til farmor/farfar når babyen blir født men enn så lenge er de bonus bestefar/mor

Hvorfor skal en familie-betegnelse få noen til å føle seg gammel? Da tenker de for mye på alder.
Det er jo nettopp for å ikke skape forvirring - mor til far, farmor, mor til mor, mormor. Far til far, farfar, far til mor, morfar.
Spør du meg, så høres bestemor og bestefar "eldre" ut, men det er kun fordi jeg er svensk og vi ikke har slike betegnelser og jeg kun har møtt eldre beste-folk ;)

Ca. termin Onsdag 21. Januar 2015 <3

Her i gården e mine foreldre allerede mormor og bestn, har di vore i snart 13 år.. So dei holde på sine "navn"!;) men svigers derimot får sitt første barnebarn og der va svigermor ikkje klar for å bli verken bestemor eller farmor... For ho, i likhet me mongen andre tydeligvis, syntes da hørtes so gammalt ut... :-P so ho ville bli kalt mor.............. Den gongen ho sa da kjente eg at eg blei kjempeirritert på ho for da!..:p hehe.. Men eg sa i frå at ho hadde bare to valg;bestemor eller farmor.. Hehe. :-P seie ongen nåke anna når den blir stor nok e da ein anna ting, men mor-den e min i såfall!!!.... :-P :-D

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Her blir d farmor og farfar for mannens foreldre og bestemor og bestefar for mine foreldre. Liker ikke navnene mormor og morfar så godt. Sikkert fordi jeg assosierer med min mormor og morfar som jeg ikke hadde noe godt forhold til...

Her i gården e mine foreldre allerede mormor og bestn, har di vore i snart 13 år.. So dei holde på sine "navn"!;) men svigers derimot får sitt første barnebarn og der va svigermor ikkje klar for å bli verken bestemor eller farmor... For ho, i likhet me mongen andre tydeligvis, syntes da hørtes so gammalt ut... :p so ho ville bli kalt mor.............. Den gongen ho sa da kjente eg at eg blei kjempeirritert på ho for da!..:p hehe.. Men eg sa i frå at ho hadde bare to valg;bestemor eller farmor.. Hehe. :p seie ongen nåke anna når den blir stor nok e da ein anna ting, men mor-den e min i såfall!!!.... :p :-D

Her var bestemoren til sambo "mora". Så det forbinder jeg med en 95 år gammel dame, si DET til svigermor du ;) Da tenker jeg pipa får en annen lyd (eller noe sånt...) :P !

Her var bestemoren til sambo "mora". Så det forbinder jeg med en 95 år gammel dame, si DET til svigermor du ;) Da tenker jeg pipa får en annen lyd (eller noe sånt...) :P !

Hehe.. Ja, da ska eg sei neste gong ho begynna!!:p

Her i huset er det en enkel sak da vi kommer fra to forskjellige steder med to forskjellige "sayings". Mine foreldre blir kalt mormor og morfar. Mens hans blir kalt bestemor og bestefar :)

Hos oss blir det 8 besteforeldre.. Så jeg tror det blir mormor og bestefar, morfar og bestemor, farmor og "navn" og farfar og "navn". Min mamma er ikke fyllt 40 engang når babyen blir født, men tror ikke hun bryr seg så veldig om at navnet får henne til å høres gammel ut

Back
Topp