Besøk på føden

Enig med damene over her altså! Dette er DERES avgjørelse!
Her har vi også sagt i fra at besøk er uaktuelt, men her er det ingen som hører etter -.- plutselig står det folk på døra og skal "bare" levere noe i forbifarten liksom og sniiiker seg inn for å se "nå som vi først er her liksom" blir forbanna.. Ingen respekt å få fra noe sted! Begynte å grine her om dagen da "oldemor" fra farsiden kom innom for å gi fra seg et sengesett og hente en skål vi har hatt stående siden en eller annen bursdag for evigheter siden... På toppen av det hele fikk jeg, storesøster OG mann influensa.. Da bare sprakk det for meg altså!

Her er vi heldigvis så heldig at vi bor på gård langt ute i skogen og 30min kjøring fra byen, så går ikke an å bare kjøre forbi eller være i nærheten! Da er de avslørt! Men vi skal ha krefter til å ta vare på dyr og lufte 3 bikkjer også hver dag, så vi kommer til å ha hendene fulle.

Takk for all støtte damer!! Godt det ikke bare er jeg som er "egoistisk" men at flere deler samme tanker og følelser! Vi kommer til å stå på vårt og nyte første tiden alene, har de ventet 9mnd klarer de å vente 3 dager til
 
Vi var glade for litt besøk!
Var lite annet å finne på... Og var koselig når noen kom og sa hvor fin hun var ;).
Selvfølgelig er det alltid noen som blir litt for lenge - så er viktig å sette grenser..!
 
Kommer helt an på hvem som kommer på besøk!
Fra første baby kom flere på besøk! Var helt Ok for meg!
Det som jeg ble sliten av var nå ''venner'' kom på besøk på kvelden når vi var returnert hjem fra sykehuset og kunne sitte til midnatt:-0
Så ikke la noen trø over deg/dere!
 
En kamerat av mannen min har foreslått at han kan ta seg en tur mens vi fortsatt er på sykehuset for å treffe mannen min og babyen... Jeg syns dette er et veldig spesielt forslag. For det første mener jeg at disse to første dagene etter fødsel er spesielle, og bør være en tid der bare mannen min, jeg og babyen er sammen, og kanskje til nød har besøk av besteforeldrene. Venner mener jeg må kunne vente til vi har kommet hjem, og en skulle tro de vil møte oss alle tre når de først kommer på besøk.. Denne kameraten bor ikke akkurat i nabolaget, men en halvannen times kjøring unna. Blir litt såret av at mannen min syns dette er en god idé; han "ser ikke problemet" som han sier, og denne kameraten har sagt at det uansett er så kjedelig på sykehuset... Bare jeg som overreagerer, eller hva mener dere?
 
En kamerat av mannen min har foreslått at han kan ta seg en tur mens vi fortsatt er på sykehuset for å treffe mannen min og babyen... Jeg syns dette er et veldig spesielt forslag. For det første mener jeg at disse to første dagene etter fødsel er spesielle, og bør være en tid der bare mannen min, jeg og babyen er sammen, og kanskje til nød har besøk av besteforeldrene. Venner mener jeg må kunne vente til vi har kommet hjem, og en skulle tro de vil møte oss alle tre når de først kommer på besøk.. Denne kameraten bor ikke akkurat i nabolaget, men en halvannen times kjøring unna. Blir litt såret av at mannen min syns dette er en god idé; han "ser ikke problemet" som han sier, og denne kameraten har sagt at det uansett er så kjedelig på sykehuset... Bare jeg som overreagerer, eller hva mener dere?
Jeg hadde klikket på mannen min tror jeg :p hvis han hadde ment at det var en god idé altså... Synes ikke det høres ut som noe god idé. Har du sjekket at besøkstiden på barsel ikke bare er forbeholdt nærmeste familie? Godt å kunne slå i bordet med det. Kameraten kan da komme en annen dag når dere er hjemme igjen.
 
Jeg hadde klikket på mannen min tror jeg :p hvis han hadde ment at det var en god idé altså... Synes ikke det høres ut som noe god idé. Har du sjekket at besøkstiden på barsel ikke bare er forbeholdt nærmeste familie? Godt å kunne slå i bordet med det. Kameraten kan da komme en annen dag når dere er hjemme igjen.

Det er vel forskjell på om man er på barsel eller barselhotell tror jeg. Skal innrømme at jeg klikka litt over forslaget, og syns i grunnen det var ganske frekt av kompisen å foreslå det i det hele tatt... Får bare satse på at mannen min kommer på bedre tanker når veslefrøkna er født, og at prioriteringene endrer seg litt da
 
må lufte litt frustrasjon og høre litt på deres erfaringer rundt dette med besøk på sykehuset.

Saken er at vi har noen utrolig entusiastiske foreldre på begge sider som nesten tror det er deres unge som kommer ut. Jeg synes dette er utrolig slitsomt og gruer meg litt til alt maset etter fødsel. Derfor har gubben og jeg sannsynligvis bestemt oss for å ikke ta i mot besøk på føden og heller bruke de dagene på å komme oss til hektene og bli kjent med sønnen vår og få noen rutiner siden dette er førstefødte. De ble litt skuffet når vi fortalte foreldrene våre om avgjørelsen og de mente egentlig at de hadde rett til å komme siden de blir besteforeldre, men jeg fikk inntrykk om at de aksepterte dette når jeg sa det blir mer enn nok tid til besøk når vi kommer hjem. Vi tenkte heller å si ifra hvis vi endret mening og formen var bra og vi ønsket besøk opp dit.

Så i går får jeg vite at mammaen min går bak ryggen min og prøver å få andre i familien til å overbevise oss om at de skal få komme på besøk og at det er dårlig gjort av oss. Vi har ikke det beste forholdet fra før av, men føler meg skikkelig sveket og ikke respektert. Kan hende det er hormonene, men dette tok hvertfall nattesøvnen min. Dette er det største som skal skje i livene våre og føler at det er vi som bestemmer hvordan dette skal foregå og ikke gå å ta hensyn til alle andre.

Hva er deres erfaring om besøk på føden samme dag/dagen etter fødsel? Skulle dere ønske dere brukte den tiden alene med far/søsken?
Vi tok imot alt slags besøk på barsel. Angret som bare det, ble så sliten av at det var folk der hele tiden eller at det plutselig dukket opp noen. Men jeg har lært, denne gangen skal jeg ikke ha noen på besøk annet enn samboeren, sønn vår og evt. ei venninne som kommer innom en dag siden jeg blir alene i noen dager. Dette er da snakk om ei venninne som er som ei søster og man er like avslappet med henne som med samboer. Har ikke fortalt noen i familien det ennå, tenker vi tar det når ungen faktisk er kommet ut så vi slipper å høre på klaging. Er så viktig å få den roen og hvilen man kan rett etter fødsel, selv om man føler seg opplagt og i fin form. Bare stå på ditt, dette er deres stund! Dere bestemmer og hvis noen blir fornærma/sur så får de faktisk bare bli det. Dere gjør ingenting feil ved å "nekte" besøk på barsel.
 
Det er vel forskjell på om man er på barsel eller barselhotell tror jeg. Skal innrømme at jeg klikka litt over forslaget, og syns i grunnen det var ganske frekt av kompisen å foreslå det i det hele tatt... Får bare satse på at mannen min kommer på bedre tanker når veslefrøkna er født, og at prioriteringene endrer seg litt da
Skjønner deg godt! Håper det ikke blir noe av! Det gir liksom ingen mening at han kameraten skal komme :confused:
 
Sniker litt men akkurat dette måtte jeg svare på! D er du,far og baby som bør være i fokus og d viktigste er at du å baby får ro etter fødsel, kommer i gang med amming og blir kjent med babyen og den nye tilværelsen.. Man har 3 dager der og de er viktig å bruke med baby.. Legevisitter, undersøkelser og lære seg amming tat nok av tiden om man ikke må tenke på andre.. Kjenner dere at d hadde vært greit likevel så ringer dere de.. Ungen skal dere ha resten av livet så de tåler å vente til en dag etter dere har kommet hjem. D er du å baby som er viktig og andre må bare redpektere d synes jeg! Uting d der at alle skal stresse sånn med besøk. Den tiden får du aldri igjen og jeg satt selv med en følelse av at alle tok barnet bort fra meg når jeg selv ville bli kjent med den lille...
 
Det er selvfølgelig dere og ingen andre som skal bestemme om dere vil ha besøk eller ikke. De vordende besteforeldre må komme i andre rekke og ta hensyn.
Vi hadde nesten ikke besøk i det heletatt den første uka, selv ikke etter at vi kom hjem. Hadde mer enn nok med å bli kjent med den lille, komme igang med amminga og ta meg igjen etter en strabasiøs fødsel.

Desto triveligere er det å få besøk nå, når man hat fått litt mer overskudd og iallefall litt selvtillit rundt den nye rollen som mor ( og far)

For oss var dette en fin måte for pappaen å bidra på- det var han som regulerte besøkene etter mine og våre ønsker ☺

Lykke til i tiden som kommer!
 
Jeg har sagt det er greit at nærmeste familie kommer på besøk på føden, men at de må dele seg opp i små puljer. I tillegg har jeg sagt klart i fra til samboer at den første uken hjemme, vil jeg at vi skal bruke på å bli kjent med barnet. Før vi begynner å ta imot besøk av venner.
 
Back
Topp