Besøk på føden

karro.90

Betatt av forumet
må lufte litt frustrasjon og høre litt på deres erfaringer rundt dette med besøk på sykehuset.

Saken er at vi har noen utrolig entusiastiske foreldre på begge sider som nesten tror det er deres unge som kommer ut. Jeg synes dette er utrolig slitsomt og gruer meg litt til alt maset etter fødsel. Derfor har gubben og jeg sannsynligvis bestemt oss for å ikke ta i mot besøk på føden og heller bruke de dagene på å komme oss til hektene og bli kjent med sønnen vår og få noen rutiner siden dette er førstefødte. De ble litt skuffet når vi fortalte foreldrene våre om avgjørelsen og de mente egentlig at de hadde rett til å komme siden de blir besteforeldre, men jeg fikk inntrykk om at de aksepterte dette når jeg sa det blir mer enn nok tid til besøk når vi kommer hjem. Vi tenkte heller å si ifra hvis vi endret mening og formen var bra og vi ønsket besøk opp dit.

Så i går får jeg vite at mammaen min går bak ryggen min og prøver å få andre i familien til å overbevise oss om at de skal få komme på besøk og at det er dårlig gjort av oss. Vi har ikke det beste forholdet fra før av, men føler meg skikkelig sveket og ikke respektert. Kan hende det er hormonene, men dette tok hvertfall nattesøvnen min. Dette er det største som skal skje i livene våre og føler at det er vi som bestemmer hvordan dette skal foregå og ikke gå å ta hensyn til alle andre.

Hva er deres erfaring om besøk på føden samme dag/dagen etter fødsel? Skulle dere ønske dere brukte den tiden alene med far/søsken?
 
Dette er kun du og mannen din som får bestemme, syns det er frekt av folk å ikkje respektere ønsket dokkes. Syns dokke har forklart det på ein fin måte! Man veit jo aldri korleis formen er etter ein fødsel. Eg hadde iallefall ikkje orka besøk etter mitt keisersnitt, så vi brukte dei tre dagene kun på kvarandre, og det var heilt topp. :)
 
Eg nekta å ta imot besøk sist gang, eg og sambuar ville ha desse dagane for oss sjølve. På barsel var det uansett ikkje lov med besøk utanom far/medmor og evt søsken.
 
Tenker at det er helt opp til dere!! Jeg har store planer om å se formen an. Man vet jo ikke hvordan tilstanden er etter fødsel. Det kan liksom ikke planlegges. Passer det ikke så passer det ikke og det må respekteres.
Nå er det jo også sånn mange steder at selv ikke far får være der så lenge og da vil man gjerne nyte tiden sammen med han. At folk ikke skjønner det forstår jeg ikke.

Hvis de absolutt MÅ komme så kan du kanskje alliere deg med en jordmor som kaster dem ut etter max en halvtime f.eks?

Nå har ikke jeg født enda, men forstår frustrasjonen din godt! Jeg vet ikke om jeg vil ha besøk selv, men vil jeg ikke det så krever jeg at det respekteres.
 
Det synes jeg blir frekt av DEM å ikke respektere. Dørene blir jo som regel rent ned i dagene etter man kommer hjem, og det er ikke til å feie under bordet at man kanskje ikke er helt på topp rett etter fødsel. Så at man ønsker dagene på sykehuset i fred til å slappe av og selv få bli kjent med den lille før alle andre skal låne skjønner jeg veldig godt!
 
Sniker litt :) Selv har jeg veldig godt forhold til foreldrene mine, og ville veldig gjerne at de skulle få hilse på på sykehuset, men det var snakk om 15-20 min. Ellers nøt vi tiden bare lille familien alene, men vi dro faktisk hjem et døgn før "normalen" og hadde fullt av gjester første to døgn, slitsomt.... Men man føler en slags "tvang", klart familiene vil hilse på! Når det er sagt synes jeg mammaen din oppfører seg umodent og bør respektere deres valg, skjønner veldig godt at dere vil ha tiden for dere selv, blir nok av besøk hjemme fremover! Stå på ditt, ellers kommer du til å angre :)
 
I Skien er besøkstiden én time. De får ikke være lenger enn det, bare sånn at dere er klar over det :) Jeg syns det var deilig å kunne gjemme meg bak det. Det er også kun besteforeldre og oldeforeldre til barnet som får komme, noe som også føltes godt, da kunne vi si nei til alle andre på sykehuset :) Hvordan dere vil gjøre det er selvfølgelig opp til dere, men jeg skjønner de blir skuffa. Og det er altså kun snakk om en time fra 18- 19 :)
 
Dette er noe dere må kjenne på selv! Sist gang syntes jeg det var koselig med besøk for å få vise fram babyen. Men har heller ikke noe nærme forhold til min far, og syntes ikke det var så kult at han absolutt ville komme på barsel. Men følte jeg måtte, siden min mor og hans foreldre hadde vært der.
Kommer til å se an formen denne gangen. Storesøster skal iallfall komme på besøk. :)
 
Last edited:
Jeg undrer meg igjen over at en fødsel og en ny verdensborger skal være allemannseie... kjenner jeg blir så eitrande forbanna! Folk får hilse på før eller siden. Å renne ned dørene lå sykehuset er totalt unødvendig! Ungen og foreldre er da mye mer klar for besøk når de kommer hjem! Jeg hadde besøk av to sett besteforeldre sist, denne gangen kan de holdes seg hjemme. Denne gangen har jeg vett til å si nei! Om det så er en time med besøkstid så blir de forbeholdt storebror og far. Familien har en tendens til å skulle "spise" en opp. Argh! Stå på ditt! Du skylder ikke din mor noe, og de greier å vente et par dager. Det er ikke mormor dette handler om!
 
Jeg tenker at de bare må respektere dere. Og hvis de i verste fall møter opp på tross av at dere har sagt nei, så trenger dere ikke å møte dem i gangen, og de her heller ingen rett til å kreve å komme inn på rommet ditt.

Jeg var på sykehuset i flere uker sist. Det var helt uaktuelt å ta imot besøk den første uka. Etter hvert fikk jeg et kort besøk av foreldrene mine... Det var det, og for meg holdt det i massevis.
 
Sniker! Synes det er dårlig at foreldrene deres ikke respekterer ønsket deres! Men skjønner også at de vil hilse på :) Selv om de kan få hilse på senere, så er de spente. Selv synes jeg det var greit å få besøk på sykehus når jeg var i form. For da var det begrenset til 30 min og da fikk vi mer fred hjemme ;) Så vi slapp at folk rente ned dørene hos oss ved å ha korte besøk på sykehuset :) Og samlet alle til et familie besøk og et vennebesøk :) Da fikk alle sett han. Og vi slapp å føle at vi skulle varte opp folk
 
Hehe, jeg sitter nå med en 7 dager gammel baby på fanget, og ingen bortsett fra ei venninne har fått lov å hilse på oss enda. Lærte forrige gang da jeg tok for mye hensyn til alle andre... gikk rett i dørken, ble helt utslitt (nå har jeg veldig slitsom familie og), og fikk tidenes barselsdepresjon. Lite forståelse å få her og nå som vi ikke har tatt imot besøk enda. Men det gir jeg rett og slett F i. Disse dagene er så dyrebare, og jeg er kjempesliten i utgangspunktet. Å varte opp for gjester er det siste jeg kunne tenkt meg.
Stå pp ditt du. Respekterer de det ikke, så får du true med å la dem vente enda lenger.
 
må lufte litt frustrasjon og høre litt på deres erfaringer rundt dette med besøk på sykehuset.

Saken er at vi har noen utrolig entusiastiske foreldre på begge sider som nesten tror det er deres unge som kommer ut. Jeg synes dette er utrolig slitsomt og gruer meg litt til alt maset etter fødsel. Derfor har gubben og jeg sannsynligvis bestemt oss for å ikke ta i mot besøk på føden og heller bruke de dagene på å komme oss til hektene og bli kjent med sønnen vår og få noen rutiner siden dette er førstefødte. De ble litt skuffet når vi fortalte foreldrene våre om avgjørelsen og de mente egentlig at de hadde rett til å komme siden de blir besteforeldre, men jeg fikk inntrykk om at de aksepterte dette når jeg sa det blir mer enn nok tid til besøk når vi kommer hjem. Vi tenkte heller å si ifra hvis vi endret mening og formen var bra og vi ønsket besøk opp dit.

Så i går får jeg vite at mammaen min går bak ryggen min og prøver å få andre i familien til å overbevise oss om at de skal få komme på besøk og at det er dårlig gjort av oss. Vi har ikke det beste forholdet fra før av, men føler meg skikkelig sveket og ikke respektert. Kan hende det er hormonene, men dette tok hvertfall nattesøvnen min. Dette er det største som skal skje i livene våre og føler at det er vi som bestemmer hvordan dette skal foregå og ikke gå å ta hensyn til alle andre.

Hva er deres erfaring om besøk på føden samme dag/dagen etter fødsel? Skulle dere ønske dere brukte den tiden alene med far/søsken?
Må si jeg blir litt sjokket over hvordan foreldrene deres oppfører seg! Skjønner godt du blir lei deg :/
Synes dere skal stå på avgjørelsen ikke om å ønske besøk selv om dere blir presset hardt. Tror også det er litt viktig å vise dere ikke godtar dems maktkamp.
Jeg vill heller ikke ta imot besøk første 3-7 dagene. Mamma synes selvfølgelig dette er trist, Pga hun vill så gjerne se, men skjønner vi vill ha tiden aleine :)
Masse lykke til og kos dere masse med sønnen deres!!
 
Da hadde jeg iallefall ikke godtatt besøk men sånn oppførsel....

Men bare så det er sagt, er igrunnen greiere med besøk på sykehuset enn hjemme. Begrenser seg veldig hvor lange besøkene blir, du KAN IKKE varte opp på noe vis, og om det ligger en kjempehybelkanin I hjørnet er ikke det din feil ;-) husker folk syns det var helt greit å besøke oss I timevis når storesøster bare var dager gammel... skal kaste dem ut denne gangen; -)
 
Da hadde jeg iallefall ikke godtatt besøk men sånn oppførsel....

Men bare så det er sagt, er igrunnen greiere med besøk på sykehuset enn hjemme. Begrenser seg veldig hvor lange besøkene blir, du KAN IKKE varte opp på noe vis, og om det ligger en kjempehybelkanin I hjørnet er ikke det din feil ;-) husker folk syns det var helt greit å besøke oss I timevis når storesøster bare var dager gammel... skal kaste dem ut denne gangen; -)
Hvis folk ikke kjenner sin besøkstid så tar jeg bare med meg babyen på soverommet og legger meg :) :) ikke min oppgave å underholde andre :)
 
Dette må være helt opp til deg! Jeg fødte tidlig på formiddagen sist, og hadde sovet veldig lite de to nettene før. Hadde besøk i til sammen 3-4 timer på ettermiddagen/kvelden, og angret veldig på at jeg ikke brukte den tiden på å sove. Jenta vår var nemlig våken og gråt nesten hele første natta. Heldigvis fikk vi avlastning av pleierne, så fikk sovet litt. Denne gangen kommer jeg til å gi beskjed om at alle får komme samtidig, til et tidspunkt jeg bestemmer. Men nå håper jeg å få reise hjem igjen rimelig kjapt, så kanskje blir det ikke tid til noe besøk på sykehuset. Når jeg kommer hjem skal jeg også være flinkere til å si nei dersom jeg kjenner jeg ikke orker besøk.
 
Dette er noe dere må bestemme helt selv, og slett ikke ha dårlig samvittighet for valget dere tar - deres baby, deres valg :Heartred

Jeg har vært sliten, men i grei form etter mine fødsler, så vi har latt besteforeldrene komme på ett kort besøk på barsel begge gangene. For oss var det veldig greit å ta imot besøk på sykehuset, heller enn at de kom på besøk hjemme hos oss når vi kom hjem. Besøket på sykehuset varte ikke lenge heller, litt over en halvtime - bare for å hilse på nurket :)

Var nesten mer streng når vi kom hjem, da fikk vi noen dager å roe oss ned, bli vant til den nye tilværelsen, og komme litt på plass før vi tok imot besøk :)

Men kjenn på det, og nyt bebisen deres uten ett fnugg av dårlig samvittighet :happy:
 
Jeg syns at den tiden på barsel er deres og dere selv bestemmer om dere orker besøk eller ikke:) Forrige gang hadde vi besøk av de nærmeste, men denne gang skal bare datteren vår komme og hilse på lillebror:)
 
Skulle ønske vi hadde sagt ifra tidligere, hadde litt for mye besøk på barselhotellet.. Ble veldig sliten av det, og var jo utslitt etter fødsel også. Som du sier - det blir mer enn nok tid når dere kommer hjem! Synes foreldre og alle andre bør respektere det nybakte foreldre vil :)
 
Enig med damene over her altså! Dette er DERES avgjørelse!
Her har vi også sagt i fra at besøk er uaktuelt, men her er det ingen som hører etter -.- plutselig står det folk på døra og skal "bare" levere noe i forbifarten liksom og sniiiker seg inn for å se "nå som vi først er her liksom" blir forbanna.. Ingen respekt å få fra noe sted! Begynte å grine her om dagen da "oldemor" fra farsiden kom innom for å gi fra seg et sengesett og hente en skål vi har hatt stående siden en eller annen bursdag for evigheter siden... På toppen av det hele fikk jeg, storesøster OG mann influensa.. Da bare sprakk det for meg altså!

Makan til frekkheter på folk! Man er faktisk SLITEN etter en fødsel! Hvem skulle trodd? Og i tillegg så er det mye å sette seg inn i mtp amming som krever sitt, og her i gården som vi har ei fra før av, vil vi gjerne at overgangen skal bli en så fin som mulig opplevelse for henne også! Og hva tror de hun synes om at alle som kommer, ikke kommer for å gratulere henne med storesøster-tittelen, men bare vil se på nyfødt baby som ikke skjønner bæææret av hva som foregår? Ikke veldig populært nei...

Kjenner jeg blir så provosert! Håper virkelig familien deres takler dette bedre enn det vår har gjort.. Her er det nesten så jeg freser hver gang telefonen ringer og det første spørsmålet som kommer er om onsdag passer fint for besøk... -.-
 
Back
Topp