Bekymringstråden

Jeg er jo bekymret for at myomet skal stjele næringen til morkaken siden morkaken hsr festet seg der myomet sitter. Myomet har jo allerede fått "infarkt" en gang pga størrelsen sin og derav kuttet blodforsyningen. Ga veldig høy betennelse i området rundt, og gikk rundt og holdt på å svime av spesielt en dag, men gjorde det også vondt å gå og at jeg brakk meg hvis jeg satt for å spise f.eks. Siden den ikke har krympet så mye så er jeg redd for at den kan få et nytt infarkt som stenger blodet til morkaken også. Men går jo sikkert fint da. Myomet har en tendens til å vokse under svangerskap og krympe etterpå, så så lenge jeg kommer meg igjennom dette svangerskapet så regner jeg med at den krymper slik at det blir mindre risiko å få nr 2 :happy:
Det høres skummelt ut.
Håper det ikke kommer tilbake for deg, men skjønner veldig godt at du er engstelig :Heartred

Jo, jeg tror noe sånt blir løsningen, for jeg føler meg mye bedre nå enn hva jeg gjorde i natt. Heldigvis!
Blir 5-6 timer om dagen tenker jeg, første etappe i dag blir nok 6-7 inkl pauser.
5-6 timer er jo ikke for ille :) Hadde tatt med meg noen graviditetstester bare for å dobbeltsjekke at de ikke synker de neste dagene. Ellers må man jo bare håpe at det var en tilfeldig blødning siden 20-30% av alle gravide får blødning(er) i løpet av svangerskapet, spesielt i første trimester. Det er litt kjedelig å misse ut på en bilferie dersom det skulle vært en tilfeldig blødning, men hvis du skulle vært veldig bekymret kunne du skippet noen dager også tatt fly dit hvorhen de er om noen dager i stedet?

Sitter og teller ned uker og dager i frykt for SA. Føler nesten en liten seier for hver dag som går og blødning ikke kommer, helt i starten minskes jo sjansene ganske raskt. Har en oversikt med hvor stor risikoen er for SA etter hvor mange uker og dager jeg er kommet. Men, så snakket dumme meg med ChatGPT, som sier at det også ved vanlig SA (ikke kun MA) kan ta lang tid før et foster/embryo som slutter å utvikle seg blir støtt ut av kroppen - opptil uker. Er det virkelig sånn? Føler meg plutselig mye mindre betrygget av at jeg kommer lenger og lenger i svangerskapet og nedtellingen har plutselig fått mye mindre verdi..
Fælt å snakke om, men føler også at jeg vil vite.. Vært så fint å føle litt på seierne igjen, ikke bare tenke at det ikke spiller noen rolle om blødning ikke har kommet for ting kan være stoppet opp likevel :sorry: (Vet at det kan skje ved MA, men mye høyere risiko å oppleve SA enn MA har jeg forstått).
Noen som vet hvor lenge det er vanlig at det tar fra utvikling eventuelt stopper opp til blødning kommer?

Sitter og teller ned uker og dager i frykt for SA. Føler nesten en liten seier for hver dag som går og blødning ikke kommer, helt i starten minskes jo sjansene ganske raskt. Har en oversikt med hvor stor risikoen er for SA etter hvor mange uker og dager jeg er kommet. Men, så snakket dumme meg med ChatGPT, som sier at det også ved vanlig SA (ikke kun MA) kan ta lang tid før et foster/embryo som slutter å utvikle seg blir støtt ut av kroppen - opptil uker. Er det virkelig sånn? Føler meg plutselig mye mindre betrygget av at jeg kommer lenger og lenger i svangerskapet og nedtellingen har plutselig fått mye mindre verdi..
Fælt å snakke om, men føler også at jeg vil vite.. Vært så fint å føle litt på seierne igjen, ikke bare tenke at det ikke spiller noen rolle om blødning ikke har kommet for ting kan være stoppet opp likevel :sorry: (Vet at det kan skje ved MA, men mye høyere risiko å oppleve SA enn MA har jeg forstått).
Noen som vet hvor lenge det er vanlig at det tar fra utvikling eventuelt stopper opp til blødning kommer?
Jeg tror det er veldig individuelt. Søster fikk en MA i uke 9, men utviklingen hadde stoppet i uke 5/6. Tror det ofte kan ta noen uker. Men jeg tenker også at det er mye mer vanlig med en SA enn en MA. Kroppen vil som regel ordne opp selv. Nå vet jeg ikke hvor langt du er på vei, men hvis du er veldig engstelig kan du ta tidlig ultralyd. Det vil jo gi deg svaret på om alt er som det skal. Hvis du er over grensen hvor hjerte begynner å slå er jo det en ganske stor milepæl.

Og jeg tror du kan berolige deg med statistikken. Den handler om sannsynlighet og hva som er mest sannsynlig at skjer. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan skje en abort på et senere tidspunkt, men jeg finner trøst i at sannsynligheten for at det skjer blir mindre og mindre :Heartred

Jeg tror det er veldig individuelt. Søster fikk en MA i uke 9, men utviklingen hadde stoppet i uke 5/6. Tror det ofte kan ta noen uker. Men jeg tenker også at det er mye mer vanlig med en SA enn en MA. Kroppen vil som regel ordne opp selv. Nå vet jeg ikke hvor langt du er på vei, men hvis du er veldig engstelig kan du ta tidlig ultralyd. Det vil jo gi deg svaret på om alt er som det skal. Hvis du er over grensen hvor hjerte begynner å slå er jo det en ganske stor milepæl.

Og jeg tror du kan berolige deg med statistikken. Den handler om sannsynlighet og hva som er mest sannsynlig at skjer. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan skje en abort på et senere tidspunkt, men jeg finner trøst i at sannsynligheten for at det skjer blir mindre og mindre :Heartred

Bare 4+2, så for tidlig for ultralyd dessverre.. Og også for sent for å følge med på hjemmetester med hCG, har allerede fått dye stealer.
Ja, jeg får bare tenke at så lenge blødning ikke kommer øker sannsynligheten for at det går bra og satse på det beste. Takk for svar :Heartred

Har en datter som ble født i 24. Vi brukte 8 mnd på å bli gravid med henne. Prøveperiodene var preget av mye stress og planlegging pga turnusarbeid hos begge. Alt var bare helt grusomt.

Vi begynte å prøve på baby nr 2 i februar fordi vi tenkte det kom til å ta lang tid denne gangen også, men var så heldig at det gikk med en gang <3 det endte dessverre i SA i påsken i år… det gikk på en måte greit fordi kroppen ordna opp selv.

I første svangerskap hadde jeg stålkontroll på alt av tester, uker, utvikling, alt. Denne gangen skulle jeg slappe mer av fordi det mest sannsynlig kom til å gå bra. Men det gjorde det jo ikke.

Vi har prøvd siden vi mistet og jeg sluttet å blø, og nå er jeg endelig gravid igjen. Men nå vet jeg ikke om jeg skal stresse eller slappe av. Ønsker å slappe av, men er så redd for å miste igjen. Tiden går så sakte. Vet jeg ikke får gjort noe fra eller til om jeg skulle miste. Jeg gjør alt riktig som jeg kan gjøre, men til syvende og sist er alt utenfor min kontroll.

Har også en jobb der jeg må gi beskjed tidlig om graviditeten, og det er forsåvidt greit. Men det e så redd for å plutselig måtte gi beskjed IGJEN om at jeg har mistet visst det skulle skje.
Jordmor er også på ferie, så blir noen uker til første kontroll, og første UL kommer jo når den kommer. Vente vente vente.

Mange tanker og bekymringer i hodet, men prøver å slappe av. Statistikken er på min side.

Bare 4+2, så for tidlig for ultralyd dessverre.. Og også for sent for å følge med på hjemmetester med hCG, har allerede fått dye stealer.
Ja, jeg får bare tenke at så lenge blødning ikke kommer øker sannsynligheten for at det går bra og satse på det beste. Takk for svar :Heartred
Det sikreste tegnet så tidlig er økning av hcg i blodet. Hvis du er veldig engstelig ville jeg hørt med fastlegen om å få ta blodprøve med 2 dagers mellomrom. Det kan gi deg ro hvis det er solid dobling, men kan selvfølgelig også gjøre det motsatte. Så der må du vurdere selv! Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du også dra til Furst på Majorstua. Der trenger du ikke henvisning og koster ca 350kr for en blodprøve.

Jeg hadde plutselig brunlig utflod noen dager rundt uke 7/8 i forrige svangerskap og tok TUL i uke 9 og alt var bra. Denne gangen har det ikke kommet noe enda iallefall.
Takk for svar<3. Jeg var jo på ultralyd for en uke siden og da var alt bra, men tror jeg må ta en til nå snart for å forhåpentligvis for en bekreftelse på at det går bra der inne.

Vet ikke hva jeg føler nå.. Var nettopp på ultralyd, ca 7+0. Hadde litt dårlig følelse da jeg fant ut de kun tar utvendig, og dessuten er det kun en radiolog ikke jordmor. Men de hadde jo tidlig ultralyd så tenkte det måtte være greit. Halvtime å kjøre dit, 1,5 time til andre private.
Han sa allerede før han startet apparatet at det kunne være litt tidlig. Og så fant han bare plommesekken.. Kanskje han så noe annet men "det var så lite". Brukte lite tid og trykket ikke hardt eller noe. "Så om det er noe abort på gang eller bare for tidlig er vanskelig å si". Æsj altså. Han må jo ha sett noe om jeg faktisk var 7+0, når han fant plommesekken, selv om han ikke var så god på det der. Ved to MA tidligere rundt uke 6/7 så har jo de sett restene av noe uansett, men det var jo innvendig da. Så jeg vet ikke. Forberede oss på det verste, men et lite håp om det beste. Er sur for at jeg brukte penger på det der, burde ventet.

Vet ikke hva jeg føler nå.. Var nettopp på ultralyd, ca 7+0. Hadde litt dårlig følelse da jeg fant ut de kun tar utvendig, og dessuten er det kun en radiolog ikke jordmor. Men de hadde jo tidlig ultralyd så tenkte det måtte være greit. Halvtime å kjøre dit, 1,5 time til andre private.
Han sa allerede før han startet apparatet at det kunne være litt tidlig. Og så fant han bare plommesekken.. Kanskje han så noe annet men "det var så lite". Brukte lite tid og trykket ikke hardt eller noe. "Så om det er noe abort på gang eller bare for tidlig er vanskelig å si". Æsj altså. Han må jo ha sett noe om jeg faktisk var 7+0, når han fant plommesekken, selv om han ikke var så god på det der. Ved to MA tidligere rundt uke 6/7 så har jo de sett restene av noe uansett, men det var jo innvendig da. Så jeg vet ikke. Forberede oss på det verste, men et lite håp om det beste. Er sur for at jeg brukte penger på det der, burde ventet.
Huff, ja- det er ingen god følelse! Det er dessverre veldig forskjell på både UL apparat og kompetanse- og det kan ha mye å si. Det hørtes ikke akkurat ut som han hadde hverken kompetanse eller et godt UL apparat. Håper på at det er det som var problemet! :Heartred

Huff, ja- det er ingen god følelse! Det er dessverre veldig forskjell på både UL apparat og kompetanse- og det kan ha mye å si. Det hørtes ikke akkurat ut som han hadde hverken kompetanse eller et godt UL apparat. Håper på at det er det som var problemet! :Heartred
Jaa det kan jo være fint å tenkte at det bare er noe sånt. I tilfelle var det dumt å gå bare for den bekymringen. Men må vel prøve å være litt realistisk også, at det kanskje ikke har utviklet seg.. Må tenke litt hva jeg gjør nå. Vanskelig å vente helt til uke 13 med OTUL. Spør om HCG hos legekontoret kanskje, fastlegen har ferie da. Kan dra tilbake til samme sted om et par uker, men det har jeg lite lyst til. Plutselig er jeg på langtur til den 1,5 timer vekke!

Jeg er nå 5+2 og har fortsatt ingen symptomer. Eller jeg har ømme bryster, men det kan også være cyclogest.
Noen andre som nesten ikke har symptomer rundt 5+2? Kjenner at det hadde vært litt betryggende å kjenne noe..

Jaa det kan jo være fint å tenkte at det bare er noe sånt. I tilfelle var det dumt å gå bare for den bekymringen. Men må vel prøve å være litt realistisk også, at det kanskje ikke har utviklet seg.. Må tenke litt hva jeg gjør nå. Vanskelig å vente helt til uke 13 med OTUL. Spør om HCG hos legekontoret kanskje, fastlegen har ferie da. Kan dra tilbake til samme sted om et par uker, men det har jeg lite lyst til. Plutselig er jeg på langtur til den 1,5 timer vekke!
Kan dere ikke prøve å lage en litt koselig dag ut av det? Finne på noe på den plassen 1,5 timer unna, ta det bildet også kanskje spise middag der? Var det jeg og søsteren min gjorde når hun hadde skikkelig lyst på nyeste MAC'en for en stund tilbake siden, men den var i en by langt ned på sørlandet. Vi tok en fjelltur mens vi var der og spiste etterpå :)

Jeg er nå 5+2 og har fortsatt ingen symptomer. Eller jeg har ømme bryster, men det kan også være cyclogest.
Noen andre som nesten ikke har symptomer rundt 5+2? Kjenner at det hadde vært litt betryggende å kjenne noe..
Jeg har hatt veldig lite symptomer og hadde en god ultralyd i går :) Er 7+6 nå i følge UL målingen.

Eneste jeg har merket er at jeg ble litt raskere kald når solen går ned og jeg er ute dersom jeg har vært ute en stund (merket det på festival), og at jeg har trengt å ta meg en powernap etter jobb noen dager. Men sistnevnte henger nok sammen med at jeg tydeligvis hadde B12 og jern mangel (målt hos fastlegen i går). Trengte ikke powernap i uke 5 da, det var vel ca da jeg var på festival, så da var jeg jo ute sånn 12 timer eller mer hver dag :)

Jeg har hatt veldig lite symptomer og hadde en god ultralyd i går :) Er 7+6 nå i følge UL målingen.

Eneste jeg har merket er at jeg ble litt raskere kald når solen går ned og jeg er ute dersom jeg har vært ute en stund (merket det på festival), og at jeg har trengt å ta meg en powernap etter jobb noen dager. Men sistnevnte henger nok sammen med at jeg tydeligvis hadde B12 og jern mangel (målt hos fastlegen i går). Trengte ikke powernap i uke 5 da, det var vel ca da jeg var på festival, så da var jeg jo ute sånn 12 timer eller mer hver dag :)
Så fint å høre at du hadde en god ultralyd igår☺️

Det hjelper å høre at du nesten ikke har hatt symptomer selv. Vet at flere ikke har det, men det føles så rart å ikke skulle kjenne på noe. Jeg skal booke time til tidlig ultralyd selv etterhvert

7+3 og kun bittelitt ømme bryst, ikke noe gøy med så lite symptomer nei. Hadde ul 6+2 alt var fint. Men fortsatt redd for at mangel på symptomer betyr noe negativt.

7+3 og kun bittelitt ømme bryst, ikke noe gøy med så lite symptomer nei. Hadde ul 6+2 alt var fint. Men fortsatt redd for at mangel på symptomer betyr noe negativt.
Så bra å høre at ultralyd var fin 6+2 til tross for lite symptomer. Vet jo om bekjente som har gått hele svangerskapet uten noe særlig til symptomer utenom voksende mage og spark fra den lille.

Jeg tok utvendig UL hos fastlegen fra uke 6 til uke 9, og det var kun helt på siste uka at hun faktisk klarte å se hva som var hva og ikke bare en liten klump med «noe». Skjønner deg veldig godt, men ville absolutt tatt det med en klype salt. Klem :Heartred

Har ultralyd i morgen 7+3, tror dere den tas innvendig? Hva kan jeg forvente å se? Tilnærma ingen synpotomer så veldig nærvøs

Back
Topp