Klarer selv ikke føle glede enda… ikke helt tatt dette innover meg. Denne blir laaang…
Vi har prøvd siden høsten 2018. Mistet MA i februar 2019. Oppdaget i 10 + stoppet 8+3
Vellykket svanger skap med termin 2020 som gikk veldig bra men endte med haste ks pga delvis morkakeløsning. Tuppa er jo verdens herligste
Begynt igjen i 2022, spiren satt etter en tid med termin januar 2024, men oppdaget 12+2 att utviklingen hadde stoppet 8+3 igjen…
Så ble vi gravide igjen etter noen mndr prøving med termin 17/9/24. Alt så bra ut, kom forbi 8+3 og kjente på lykke. Ble satt tilbake 10 dager på tidlig UL. Også mye væske i nakkefold. Ytrer bekymring og spm mtp positiv hcg 2/1/24 men fikk beskjed att jeg hadde nok tatt feil test og brukt EL tester….
Jeg vet det var gravidtest for tok 4 forskjellige over 4 dager.
Fikk ikke noe mer oppfølging tiltross for stor bekymring. Ringte sykehuset flere ganger men fikk ganske kontant NEI. Fastlege fulgte opp med noen UL men som han sa, kunne bare se hjerteslagene. NIPT kom tilbake negativ og vi slappet av litt. Kjente etterhvert liv, og på priv UL fikk vi bekreftet att vi ventet nok ei jente. Det var fortsatt en del væske i nakkefold tiltross for neg nipt.
I påsken var hun rolig men kjente liv og hun var jo så liten enda. Var ekstremt plaget med tungpust hele påsken. Kunne ikke gå to meter uten pause. Var hos lege 8/4, da fikk jeg se og hun var i bevegelse og hjerteslag. Legen ringte sykehus mtp lite bevegelse og ekstrem tungpus men de avviste og ville ikke ta meg inn siden jeg var i uke 17+2 og barne var lite og hadde god plass. Kunne ha snudd seg. Jeg var nok bare forkjølet mtp pusten.
Mandag 18+2 kjenner jeg henne på morningen men så blir det stille utover dagen. Tenker ringe lege men må på do først. Da har jeg bittelitt blod ved toalettbesøk. Ringer legevakt da jeg vet det er føde ved det sykehuset også(ett annet enn det som ikke ville følge meg opp) får komme inn og sendt inn på UL. Finner ingen hjerteslag men att hun er full av væske. Overalt. Under huden rundt halsen, brystet og magen. Hydrops fetalis. Aldri hørt om det før. Hun har også stoppet å vokse i uke 14. (termin endret seg fra 17/9 til 14/10 mtp str)
Så hadde det første sykehuset tatt min bekymring på alvor og fulgt opp kunne det vært oppdaget før. Men de ville ikke..
Ble jo gravid nå, og dette sykehuset avviser meg nok en gang og sider att jeg får vanlig UL i uke 11-13. Blir henvis til ett annet sykehus(der jeg har vært de gangene det har gått galt og blitt tatt så godt i mot) og får tidlig tidlig UL 26/11- oppfølgingssamtale med UL 4/12 og ordinær Tidlig UL 23/12
Kjenner det er godt å bli fulgt opp slik spm journalen min sier etter vi mistet i april. Bare så synd man ikke kan føde på dette sykehuset da føden er sommerstengt…
Så ja, vi har mye bekymringer, men samtidig mer rolig nå. Går det ikke er det ikke ment å være og vi gir oss. Går det bra blir det himmellykke her i huset, men enn så lenge er ikke skuldrene senket..