Bekkenløsning/låsning og inaktivitet

S-40536885

Første møte med forumet
Hei!☺️

Er det flere som sliter veldig med bekkenløsning/låsning og syns det er vanskelig å forholde seg til å være så inaktiv? Jeg har slitt med det fra uke 12 (førstegangsfødende), er nå i uke 22. Jeg har alltid hatt en veldig aktiv livsstil med trening og det gir meg mye glede i hverdagen, men det tok jo helt stopp fra uke 12. Har vært 60 % sykmeldt siden da. Jeg går til både kiropraktor og fysio. Det å være så inaktiv med verken gåturer eller noen form for trening tærer på psyken kjenner jeg, da det alltid har vært mitt «fristed». Jeg sliter med å finne den samme formen for ro og glede i hverdagen i andre ting, og føler meg generelt ofte i «dårlig» humør. Tar gjerne mot erfaringer eller tips hvis noen har
 
Sliter med bekken/hofte og korsryggen. Korsryggen kom uke 4+0. Bekken/hofter har vart en god stund nå. Kjenner jeg må være veldig forsiktig så jeg ikke overdriver, da blir det bare verre. Da får jeg skikkelige smerter. Fikk meget streng beskjed av fysio å absolutt ikke vagge, gå bittesmå sakte skritt istedet. Som gjør meg litt sprø, kjedelig å ikke kunne gjøre annet enn å tasse. Kjenner det er blitt litt bedre av massasje og nåler, og å roe ned. Men kjenner som deg at det går på psyken å ikke kunne gå fort, måtte be om hjelp siden jeg ikke får gått fort og langt nok for tispa på 3 år, måttet justere styrketreningen min og hva jeg klarer gjøre hjemme. Hjelper noe med bekken trening, varme i korsryggen, massasjesete og gynge på en treningsball sammen med tidligere nevnte fysio og mindre aktivitet - altså hjelper på smertene. Ikke direkte humøret :rolleyes:
 
Jeg kjenner meg igjen her. Har slitt med låsninger. Jeg er ofte den som er først på kontoret og da har jeg trent ferdig i tillegg. Nå må jeg være suuuper forsiktig. De dagene jeg føler meg bra så overdriver jeg kanskje litt, men det gir meg litt glede når jeg faktisk orker å gjøre ting!
Har vært sykmeldt av og på og nå har jeg hjemmekontor når jeg ønsker. Sjefen min er heldigvis veldig forståelsesfull, så slipper den dårlige samvittigheten..
 
Ja, dessverre. Har gått fra å trene og spille 1. divisjons ballidrett x3 i uken pluss kamper i helgene stort sett hver helg hele høsten og våren, samt trene styrke x3 i uken til å sitte på sofaen og så vidt klare å gå i trapper. Trening og aktivitet er også det jeg definerer som fristed og er noe som har stor innvirkning på humøret mitt. Jeg har hatt bekkenløsning fra uke 10 og er i dag 24+0.

Det suger og jeg har hatt en tung oktober, men for min del hjelper det å prøve å lage seg rutiner og følge dem så godt man klarer. Stå opp til en grei tid, for min del er det å komme seg opp av sengen helst rundt kl. 9, senest kl. 12 slik at jeg får med meg så mye dagslys som mulig. Legger meg senest midnatt, kanskje jeg drøyer det til kl. 01 men slik har jeg alltid vært. Sliter veldig med søvnen for tiden og det er det første tegnet for min del når jeg begynner å merke at psyken min skranter - jeg neglisjerer søvn og det er ikke lurt. Spise frokost, lunsj og middag osv. Komme seg ut av pysjen og få på klær merker jeg også er viktig for min del, hvis ikke føler jeg meg som en dass de gangene jeg subber rundt i pysj hele dagen.

Jeg fyller også dagene med å spille en del på data noe jeg ikke driver med til vanlig for jeg synes dataspilling til vanlig er gørr kjedelig, men nå som jeg har funnet ut at jeg må ha noe å gjøre som er tilpasset det at jeg ikke klarer å være fysisk aktiv, så fungerer spilling bra.

Først og fremst gjør jeg det for at jeg ikke skal gå på veggen og bli slukt av en depresjon, ettersom jeg for det meste er hjemme alene og det til tider kan bli mye meg, meg og meg når hannen jobber tredelt turnus, så blir jeg ganske fort lei av meg selv. Var deprimert fra jeg var 18 til jeg ble 23 og det strevet der orker jeg bare ikke en gang til, så dersom dataspilling forebygger en depresjon så spiller jeg med glede. Som regel spiller jeg med andre, så da blir det litt som å være en del av et lag på samme måte som man trener sammen i den lagidretter jeg driver med til vanlig og da flyr tiden samtidig som jeg har det greit.

Jeg har en venninne som begynte å strikke, hekle og tegne når hun ble langtidssykemeldt grunnet korsbåndsskade. Hun er ekstremt aktiv til vanlig og måtte også bare finne seg i å gå fra 100 km/t til 0. Så hvis du liker type sånne kreative ting er jo det feks også verdt å prøve.

Hva som passer deg og dine behov best er det bare du som kan svare på men prøv å gjør deg selv travel på andre måter om du kan :)
 
Skal forsøke å trå veldig varsomt nå, siden jeg ikke har vært plaget med dette selv, og vært så heldig at jeg kan være omtrent like aktiv som før graviditeten. Ønsker virkelig ikke å fornærme noen! :Heartred Men min erfaring fra tidligere skader er at man omtrent alltid kan gjøre noe.
Hva med f.eks. styrketrening på overkropp? Mange øvelser kan gjøres sittende. Og hvis det er vanskelig å komme seg til et senter kanskje man kan ha noen enkle vekter eller strikk hjemme? Eller velge øvelser uten ytre belastning:) Eller kanskje svømming kan fungere for et kranglete bekken? Evt. yoga eller sykling.
Ellers er det sikkert en fin ting, som nevnt tidligere her, å finne seg en alternativ hobby og hvertfall holde seg «opptatt» på et eller annet vis!:)
 
Skal forsøke å trå veldig varsomt nå, siden jeg ikke har vært plaget med dette selv, og vært så heldig at jeg kan være omtrent like aktiv som før graviditeten. Ønsker virkelig ikke å fornærme noen! :Heartred Men min erfaring fra tidligere skader er at man omtrent alltid kan gjøre noe.
Hva med f.eks. styrketrening på overkropp? Mange øvelser kan gjøres sittende. Og hvis det er vanskelig å komme seg til et senter kanskje man kan ha noen enkle vekter eller strikk hjemme? Eller velge øvelser uten ytre belastning:) Eller kanskje svømming kan fungere for et kranglete bekken? Evt. yoga eller sykling.
Ellers er det sikkert en fin ting, som nevnt tidligere her, å finne seg en alternativ hobby og hvertfall holde seg «opptatt» på et eller annet vis!:)
Svømming og sykling skal være veldig bra for bekkenet, ja! Fysioterapeuten jeg går til har også gitt meg et tilpasset treningsprogram. Hun har også tipset om strikk. Bl.a er det viktig å trene bekkenbunnen og rygg. Lurt å gå til noen som har kompetanse og erfaring på bekkenplager hos gravide.
 
Last edited:
Skal forsøke å trå veldig varsomt nå, siden jeg ikke har vært plaget med dette selv, og vært så heldig at jeg kan være omtrent like aktiv som før graviditeten. Ønsker virkelig ikke å fornærme noen! :Heartred Men min erfaring fra tidligere skader er at man omtrent alltid kan gjøre noe.
Hva med f.eks. styrketrening på overkropp? Mange øvelser kan gjøres sittende. Og hvis det er vanskelig å komme seg til et senter kanskje man kan ha noen enkle vekter eller strikk hjemme? Eller velge øvelser uten ytre belastning:) Eller kanskje svømming kan fungere for et kranglete bekken? Evt. yoga eller sykling.
Ellers er det sikkert en fin ting, som nevnt tidligere her, å finne seg en alternativ hobby og hvertfall holde seg «opptatt» på et eller annet vis!:)
Jeg er misunnelig altså, men du skal jo ikke ha dårlig samvittighet ovenfor oss som ikke har vært like heldige i lotteriet ‘i hvor stor grad spiller kroppen på lag’. Tren gjerne litt for meg også :)
 
Har slitt med bekkenløsning i alle mine svangerskap… her er det kun bevegelse som hjelper, og det er kjempe viktig selv om du bare får til litt. Tenk over hvordan du reiser deg. Prøv å reis deg på begge bena feks, ungå vridning osv. sitt like mye på hver «skinke». Sitt gjerne litt på ball og beveg litt i srkler for å holde bevegelse i bekkenet. Prøv å gå små turer, unngå store lange steg, ta heller korte. Bruk puter å støtte under ligging/soving. Om du har barn fra før, unngå skjev løfting eller feks å ha barnet på den ene hoften. Dette er anbefalinger jeg har fått fra kiroprakto, fysio

Ellers er det mange treningsøvelser som er gull. Det verste for meg er å bli i en statisk stilling for lenge, feks sitte eller stå. Eller feks gåing og trøing under shopping etc
 
Ja, jeg sliter veldig med bekkenet. Vært hos fysioterapeut og fått øvelser som skal styrke bekkenet. Vært hos kiropraktor som konkluderte med at det ikke er låsninger i mitt bekken og dermed ikke mye de kan gjøre.

Jeg har en høyaktivitetshund som jeg nå ikke klarer å følge opp. Samboer har i flere uker vært den som går turer og trener med hunden. For meg er det terapi å gå lange, krevende turer, trene ute osv.. Det klarer jeg ikke nå. Jeg fordrar ikke styrketrening og annen trening innendørs, så de øvelsene jeg har fått hos fysioterapeut er pyton for min del :bag: Helst skulle jeg kunne gå på ski nå når det blir vinter.. Går vanligvis 1000-1500 km på ski i året. Skjønner at det ikke blir noe av dette året da..

Jeg har valgt å presse meg selv til å stå i jobb. Er lærer i 2.klasse, så det er ikke nødvendigvis bare bare når man sliter med smerter. For tiden har jeg 30% sykemelding etter eget ønske, for legen ville egentlig gi meg mer, men jeg har selv ønsket å stå i jobb. Mentalt er jeg jo veldig frisk og trenger egentlig å jobbe. Har ikke egentlig noe nettverk her vi bor nå, så jobben er derfor ekstra viktigfor det psykiske. Jeg innser jo at jeg har presset meg mye; kanskje for mye og at jeg må jobbe mindre. Det er tøft å kjenne på det, samt at samvittigheten overfor elevene gnager..

Slik det er nå skulle jeg egentlig gått på krykker, men synes liksom det er så sykelig på et vis. Sliter med å kle på meg selv, så det sier sitt. Når jeg går er det bare så vidt det går fremover. Smertene er konstante, men varierer i styrke. Det værste er å gå, men å sitte er også vondt. Å sitte på en stor gymball hjelper da :) Det er veldig slitsomt og urettferdig hvor ulikt graviditet påvirker oss. Jeg vil også være en som løper turer til fødselen starter liksom :arghh:

Jeg prøver å strikke en del da! Det er i det minste litt stimulerende mentalt. Jeg føler også at jeg gjør noe nyttig :) Det er jo alltids noe.
 
Bekkenlpsninger her også, får til kiropraktor og er for tiden 60% sykemeldt her også. Trener crossfit fra før, men har minket veeeldig, snart 1 mnd siden sist jeg var på økt. Men fikk beskjed om å trene som før så lenge det kjentes greit ut. Har ei på 2 år fra før, så det meste av energien blir brukt på henne:happy: men ja, blir en del sofa her og strikking her:facepalm:
 
Har også slitt med bekken i alle svangerskap. Må man betale fysio sjølv no? Då eg var gravid med nr.2 i 2012/2013 fekk eg alt av fysio dekt. Kva koster ein time? Har også bekkensmerter og prøve å holde meg i bevegelse kvar dag, men går berre ca 6000skritt daglig (ikkje inkludert alt eg går heime, då har eg ikkje på meg mobilen som er den som teller skritta). I går gjekk eg ein tur på 5000skritt og har mykje symfysesmerter i dag. Ser litt mørkt på 18 veker til med graviditet.
 
Har også slitt med bekken i alle svangerskap. Må man betale fysio sjølv no? Då eg var gravid med nr.2 i 2012/2013 fekk eg alt av fysio dekt. Kva koster ein time? Har også bekkensmerter og prøve å holde meg i bevegelse kvar dag, men går berre ca 6000skritt daglig (ikkje inkludert alt eg går heime, då har eg ikkje på meg mobilen som er den som teller skritta). I går gjekk eg ein tur på 5000skritt og har mykje symfysesmerter i dag. Ser litt mørkt på 18 veker til med graviditet.
Man betaler egenandel som hos legen så lenge man går til en med offentlig avtale.
 
Også førstegangsfødende og fikk også bekkenløsning fra omtrent 13 uker. Etter å ha vært hos fysio så fikk jeg beskjed at bekkenløsning i symfysen får man ikke gjort noe med. Jeg skal kun unngå triggende aktivitet. Akkurat nå kjennes det ut som alt er triggende. Kan ikke sitte for lenge for da blir jeg stiv. Beveger jeg meg for mye så får jeg smerter. Har ikke klart å finne middelveien enda.

Det er så frustrerende når det fortsatt er så lenge igjen av svangerskapet. Jeg vil veldig gjerne stå i jobben frem til permisjon, men kjenner det er i ferd med å glippe siden dette også påvirker søvnen.

Noen gode tips til tilrettelegging i forbindelse med kontorjobb? Jeg har hev og senk pult og har også mulighet til hjemmekontor ved behov. På hjemmekontoret har jeg kun eget innkjøpt utstyr. Altså vanlig pult og kontorstol. Vet ikke om jeg kan kreve av arb.giver å tilrettelegge ved å gi meg utstyr til å ha hjemme?
 
Også førstegangsfødende og fikk også bekkenløsning fra omtrent 13 uker. Etter å ha vært hos fysio så fikk jeg beskjed at bekkenløsning i symfysen får man ikke gjort noe med. Jeg skal kun unngå triggende aktivitet. Akkurat nå kjennes det ut som alt er triggende. Kan ikke sitte for lenge for da blir jeg stiv. Beveger jeg meg for mye så får jeg smerter. Har ikke klart å finne middelveien enda.

Det er så frustrerende når det fortsatt er så lenge igjen av svangerskapet. Jeg vil veldig gjerne stå i jobben frem til permisjon, men kjenner det er i ferd med å glippe siden dette også påvirker søvnen.

Noen gode tips til tilrettelegging i forbindelse med kontorjobb? Jeg har hev og senk pult og har også mulighet til hjemmekontor ved behov. På hjemmekontoret har jeg kun eget innkjøpt utstyr. Altså vanlig pult og kontorstol. Vet ikke om jeg kan kreve av arb.giver å tilrettelegge ved å gi meg utstyr til å ha hjemme?
Skader ikke å høre tenker jeg, eventuelt om du kan få flytte hjem det du har på jobb nå. Enkelt sagt så tipper jeg det er en rimeligere og bedre løsning totalt sett for begge parter å tilstrebe å tilrettelegge for deg kontra at du skal måtte sykemelde deg og at de skal finne en som kan erstatte deg mens du er borte, opplæring osv. :)
 
Har også slitt med bekken i alle svangerskap. Må man betale fysio sjølv no? Då eg var gravid med nr.2 i 2012/2013 fekk eg alt av fysio dekt. Kva koster ein time? Har også bekkensmerter og prøve å holde meg i bevegelse kvar dag, men går berre ca 6000skritt daglig (ikkje inkludert alt eg går heime, då har eg ikkje på meg mobilen som er den som teller skritta). I går gjekk eg ein tur på 5000skritt og har mykje symfysesmerter i dag. Ser litt mørkt på 18 veker til med graviditet.
Mener jeg betalte ca 280,- i egenandel hos fysio før jeg fikk frikort.
Ikke alle fysioterapeuter har avtale med frikortordningen/staten og de er da dyrere siden da må en dekke hele summen selv.
 
Trener fremdeles hos fysio, selv om intensitet og vekter har måttet begrense seg mye, til min store skuffelse.
Gruppetrening med en haug pensjonister i dag :hilarious:
Noen som har prøvd bassengtrening før og vet når man eventuelt vanligvis starter med det? Har sjekket at det finnes muligheter i kommunen min.
 
Mener jeg betalte ca 280,- i egenandel hos fysio før jeg fikk frikort.
Ikke alle fysioterapeuter har avtale med frikortordningen/staten og de er da dyrere siden da må en dekke hele summen selv.
225 kr betaler jeg i egenandel hos fysio med refusjonsavtale. Synd det nullstilles til nyttår slik at man må bygge opp nytt frikort :-/
 
Leser mange gode tips her. Jeg opplever også at variasjon er viktig og at en kort gåtur (for min del så lite som 5-10 min i rolig tempo) kan gjøre godt, helst med hvile før og etterpå - har lang erfaring med bekkenleddsmerter.

Sjekk ut sidene til LKB: bekkenleddhelse.no Der er det mange gode tips til bevegelse, gode hvilestillinger og hjelpemidler. De har også laget mange videoer om dette.

Og bassengtrening er det bare å begynne på så snart en vil, bekkenleddsmerter eller ikke. Du trenger ikke vente til du er kommet så eller så langt uti svangerskapet. LKB har også bassengtrening noen steder i landet. Det er viktig å få brukt hele kroppen, men på en hensiktsmessig måte
 
Stor medfølelse til dere som sliter med bekkensmerter. Jeg har egentlig aldri hatt det. Bortsett fra når jeg må sitte timesvis rett opp og ned i akuttmottak med mini. Det er såååå vonde stoler! Alt verker. Og så tar det et døgns tid før jeg kan bevege meg normalt igjen. Håper det retter seg etter noen timer denne gangen også. :dead:
 
Gladnyhet her er at bekkenet er blitt bedre, går fortsatt til kiropraktor, men ikke like ofte. Men merker det fort de dagene jeg er på jobb da. Men ikke like ofte vondt eller like vondt som tidligere. Så veldig usikker fremover hva jeg skal gå for når det gjelder sykemelding videre.
 
Back
Topp