Beholde klær?

Smågoth

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Fastelavnsbollene 2026
Antar de fleste har begynt å gå opp i str nå :joyful: Har en litt lang og slank frøken født sent i mars, så nå må 50 pakkes vekk.
Beholder dere alt til evt. nestemann (hvis dere hadde barn fra før, hva gjorde dere)? Føler det blir så mye å ta vare på i de neste par årene :smiley-ashamed004 Vurderer å bare beholde noen favoritter. Noen tips til et smart system for å oppbevare det?
Syns vi har så bra bruktmarked her til lands, har kjøpt mye brukt selv, så lurer på om vi bare skal donere vekk det meste, også kjøpe mer brukt igjen neste gang. Vet ikke om jeg orker å selge.

Oppdaget forresten i dag at forskjellige butikker har helt forskjellige str på klærne, så her kunne vi jo gått opp i str tidligere, hvis ikke den bodyen som lå øverst i bunken var større enn de andre i 56.. :banghead:

Antar de fleste har begynt å gå opp i str nå :joyful: Har en litt lang og slank frøken født sent i mars, så nå må 50 pakkes vekk.
Beholder dere alt til evt. nestemann (hvis dere hadde barn fra før, hva gjorde dere)? Føler det blir så mye å ta vare på i de neste par årene :smiley-ashamed004 Vurderer å bare beholde noen favoritter. Noen tips til et smart system for å oppbevare det?
Syns vi har så bra bruktmarked her til lands, har kjøpt mye brukt selv, så lurer på om vi bare skal donere vekk det meste, også kjøpe mer brukt igjen neste gang. Vet ikke om jeg orker å selge.

Oppdaget forresten i dag at forskjellige butikker har helt forskjellige str på klærne, så her kunne vi jo gått opp i str tidligere, hvis ikke den bodyen som lå øverst i bunken var større enn de andre i 56.. :banghead:

Passform mellom merker er HELT totalt forskjellig ja. Men på en måte bra at det er sånn. Hadde en skikkelig blubb og svær unge først, og da måtte vi velge merker med bred passform. Den minste er nett og lita og kan feks veldig fint bruke name it str. 92, men svømmer i Lindex 92 fordi hun er for tynn/smal for klærne :)
Og til svaret - jeg har donert eller arvet bort mye klær. Heller spart på det også solgt typ 1 år etterpå for det er først da man orker, haha. Så anbefaler å bare gjøre noe NÅ hvis ikke du skal spare, enten gi bort eller selge. Men særlig i minste størrelse kjøpte jeg en del nytt til andremann siden hun var jente og jeg verket etter noe annet enn beige, blått og marine striper som var typ det vi hadde etter sønnen i minste størrelse :p

Passform mellom merker er HELT totalt forskjellig ja. Men på en måte bra at det er sånn. Hadde en skikkelig blubb og svær unge først, og da måtte vi velge merker med bred passform. Den minste er nett og lita og kan feks veldig fint bruke name it str. 92, men svømmer i Lindex 92 fordi hun er for tynn/smal for klærne :)
Og til svaret - jeg har donert eller arvet bort mye klær. Heller spart på det også solgt typ 1 år etterpå for det er først da man orker, haha. Så anbefaler å bare gjøre noe NÅ hvis ikke du skal spare, enten gi bort eller selge. Men særlig i minste størrelse kjøpte jeg en del nytt til andremann siden hun var jente og jeg verket etter noe annet enn beige, blått og marine striper som var typ det vi hadde etter sønnen i minste størrelse :p
Ja Lindex er jo svært, selv på innerste knappene! o_O H&M virker kjempelite i forhold. Så her må vi prøve oss frem hva som funker best videre, for hun her svømmer en del i bredden, selv om lengden er grei :p
Ser for meg at det gjerne går et år før man orker å selge :hilarious: Da vil jeg sikkert heller bare bli kvitt det meste nå. Vi har det ganske kjønnsnøytralt, men er ikke mye vi er kjempe glad i siden mye av det har vi ikke akkurat plukket ut selv :p Kommer sikkert til å kjøpe litt til nestemann uansett :joyful:

Jeg tror jeg kommer til å beholde det som har vært favoritter, mens resten blir gitt vekk/solgt (sikkert om et år :hilarious:). Så gir vekk ting vi har fått som ikke ble brukt noe særlig. Tenker at en eller to kasser med barneting er verdt å ta vare på, men kommer jo litt an på hvor god plass man har og når man har tenkt å prøve å bli gravid igjen.

Når det kommer til oppbevaring legger jeg vekk klærne som ikke passer etter vask. Tenker å ha de i store gjennomsiktige plastkasser, eventuelt i små poser etter størrelse. Inntil videre ligger det bare i en haug på loftet:hilarious: Noen som har funnet en måte å organisere på slik at størrelsene er samla? Er jo ikke allverden i hver størrelse… Kanskje jeg bare bretter og legger et ark med størrelsen på i mellom Er jo ikke alt som er den størrelsen som står i og i en del vi har fått av andre er lappen klippa vekk.

Jeg sparte fra førstemann, veldig glad for det nå :) Sparte ikke alt, angrer på det. Akkurat plukka frem litt større pysjer, siden vi må opp i str. nå. En julepysj med reinsdyr på, det går såå bra i mai ;)
Har bare kastet alt i plastbokser på loftet, tok jobben med å sortere str. når jeg gikk ut i fødselsperm. Hakke tid til sortering med liten baby.
Nå blir det ikke flere barn så nå legger jeg det ut på Finn når jeg har blitt helt ferdig med en str., enten gi bort-pakker eller selge billig. Helt hjem gjør jo denne jobben veldig enkel og med 100-200 kr pr pakke så blir det litt? Har blitt litt økonomisk bevisst dette siste året :O

Ellers synes jeg Cubus og Pippi er litt små i str., Name It og Lindex er store :) I hvertfall til våre barn, som er .. gjennomsnittlig lang og rund? Tror jeg.

Jeg sparte på en del etter førstemann. Tok vare på favorittene og det som var kjønnsnøytralt og kvittet meg med resten. Oppbevarte det i gjennomsiktige kasser.

Siden vi ikke planlegger nr 3 kvitter jeg meg vel med det meste. Sparer kanskje på noe med høyere affeksjonsverdi.

Jeg har spart alt i esker på loftet, men ender jo alltid opp med å kaste mye når jeg skal gå gjennom ting til ny baby.

Men ikke vits i å ta vare på det man ikke liker, eller det som er overflødig; kan like greit ta vare på minimalt med klær man blir å få bruk for.
Har det problemet at det fort blir for mye klær så.
Jeg prøver å kutte ned, så vi bare har det som er helt nødvendig:p

Her er vi allerede på størrelse 62. Har til nå bare kastet alt i en plastikkasse, men tanken er å sortere på størrelse etterhvert, og i hvite plastkasser merket med størrelse. Kommer til å donere det jeg ikke liker, og tøy jeg føler er dårlig kvalitet. Har nesten bare tøy fra «baby-merker», og kjøpt 90% selv nytt, så her blir mesteparten spart.

Reflex er super-lite i størrelsen hos oss. Ser også innenfor samme merke kan det være enkelte plagg som er unormalt små. Har en bukse fra lil atlier som passet i 2 uker, fordi den var så liten i størrelsen, men alt annet passer knall! Min er lang og forholdsvis slank, så tøyet byttes gjerne når det blir for kort. Bukser må nesten ha justerings-strikk for at det skal passe greit

Lille(eller kanskje store)mann er allerede mellom str 62 og 68 (2 måneder gammel nå). :) Har en pose i klesskapet der jeg legger unna klesplagg han vokser ut av, som jeg gir bort når alle klærne i den størrelsen er vokst ut av. På den måten slipper jeg å ha masse klær liggende i årevis. Blir kvitt litt og litt. De slitte klærne eller det som var veldig upraktisk og jeg vil tro folk ikke vil bruke på babyen sin kaster jeg. Det jeg liker mest og vil beholde i tilfelle legger jeg i eske som ligger i kjelleren.

Med første beholdt jeg alle klærne jeg likte i tilfelle vi fikk en til jente, men så ble det gutt. Hadde en del nøytrale klær, men flest jenteklær så nå gir jeg bort de klærne. Beholder klærne med mest sentimental verdi og skal spørre mamma om hun kan lage et lite pledd/putetrekk eller noe liknende av babyklærne fra de små. Hun er en sy-dame og hadde nok likt det prosjektet! :D

Vi legger alle klær som er for små fortløpende i en pose vi har ved stellebordet. Er nå oppe i str 62 i en del klær, så begynner å bli ganske tomt for de helt nyfødt-plaggene her nå. Tenker å donere bort til noen som trenger det, for OM det blir en baby til om noen år så vet jeg med meg selv at jeg uansett vil kjøpe nytt. Det var jo myyye av kosen i gravidteten, og vi kommer nok uansett til å spare på mye annet enn klærne for sikkerhetsskyld. Så klær blir vel nesten den eneste shoppingen jeg har å glede meg til ved en evt lillesøster/lillebror i fremtiden :)

Sniker! Om dere planlegger flere barn, hadde jeg tatt vare på alt som ikke er ødelagt. Bedre for miljøet. Kan være lurt med sånne gjennomsiktige kasser med lokk, så kan man oppbevare etter størrelse. (F.eks. 1-3 mnd i en kasse, 4-7 mnd i en annen, osv.)
Spedbarn bryr seg ikke om "jente" og "gutte" klær. ;) For min del er det fint å bruke rosa til gutt og dinosaurmønster til jente.

Dere kan alltid gi bort eller selge om noen år om noen av klærne ikke taes i bruk likevel. F.eks. om dere har fått sommerbarn nå, og nestemann blir født om vinteren...

Jeg ga bort alle klærne etter førstemann (visste ikke om jeg skulle få flere fordi jeg var alenemamma). Men nå, 9 år senere, er utrolig glad for at vi tok vare på badebalje, sprinkelseng, stellebord, m.m. vi har spart mye penger og tid.

Nå har vi fått sistemann, men tok vare på nesten alt fra de andre to. Tok vare på alt som var uten flekker og hull. Nå som vi ikke skal ha flere så kommer jeg til å selge + gi bort nesten alt. Har allerede lagt ut klespakker i str. 50/56 på Finn:p Tar vare på noen «skatter» til hvert barn, spesielt ting som andre har strikket til dem :Heartred
Må si jeg gleder meg VELDIG til å kvitte meg med ting etterhvert som de ikke er i bruk mer og endelig få litt plass og orden i boden :hello2

Brukte forresten gjennomsiktige plastkasser og sorterte etter størrelse. Skrev størrelsene på et A4 ark med svart tusj som jeg la på innsiden av esken med skriften ut. Da var det veldig oversiktelige å finne frem riktig eske igjen uten å måtte åpne opp:) Har store esker og sortere 2-3 størrelser om gangen.

Sniker. Jeg tar vare på alt som ikke er ubrukelig. Har nesten ikke trengt å kjøpe noe nytt til nr. 2 før nå (han er 1,5 og SVÆR, så han må låne 3,5-åringens t-skjorter og kortbukser). Har tenkt å gjøre det samme med planlagt tredjemann. Alt ligger/legges i esker sortert etter størrelse. Etter nr. tre det er det stopp, og da har jeg tenkt å selge alt som ikke har affeksjonsverdi.

En stor andel av barnas klær er mine gamle. De eldste stammer fra krigens dager (!), og vi har sågar leker fra førkrigstiden. Det har både jeg og ungene satt stor pris på. Ja, det har rett og slett vært rørende å bruke det - og gitt rom for historieforteling. Jeg planlegger å ta vare på alt sånt, så mine potensielle barnebarn skal kunne valse i klær fra 1940-1990. Det er både vakkert, historisk og bærekraftig.

Sniker jeg også.

Vi tok vare på alt som ikke ble slitt med førstemann. Gjenbruker det som er hvitt/grått/gult/grønt osv med lillebror nå. I de litt større størrelsene er det mye blomster og dill (besteforeldre og annen familie som synes det var stas å handle klær, hehe…), det skal han slippe å gå i. Jeg oppbevarer det enn så lenge, for vet jo ikke om 3’eren blir gutt eller jente. Derfor sparer jeg også på de «gutteklærne» vi har kjøpt/fått til ham, så selger jeg/gir vekk når jeg er helt sikker på at vi er ferdig med barn :happy:

Back
Topp