Beholde barnet eller ta abort?

Hvem takker du?

Jeg takker Herren Gud for at alle liv er like mye verdt i hans øyne. Og takker han for at han kjenner oss før vi kom inn i vår mors liv. Han har tellt våre dager og vet hvr mange hårstrå vi har på hodet. Et barn, ufødt eller ikke, er ønsket og elsket av ham fra evighet av.

Jeg tror på han, og at han sendte Jesus til oss. En gang var Jesus også et lite embryo.

Det at mange barn ikke har det bra forsvarer ikke at det er greit å ta livet av ufødte barn.

Men han Gud tenker ikke da på den som skal bære livet frem?
Det er greit for den guden at kvinnen heller tar livet sitt? Er ikke kvinnensliv verdifullt? Eller at det barna som blir født blir misbrukt hele livet er også greit?
Nei, jeg takker ikke Gud for at jeg vokser opp i Norge, det er ikke han sin fortjeneste at jeg er her.
Å bruke Gud som ett argument mot kvinnensrettigheter blir for meg helt feil, bibelen ble skrevet for mange tusen årsiden... Heldigvis har menneskerettighetene kommet lenger enn bibelen.
Du skal ha din mening om abort, men synes dine kommentarer er i blant ekstremt dømmende og stygge mot de som faktisk har stått i situasjonen.
Greit å ytre seg, men viktig å tenke på hvordan man ytrer seg.
Er du kristen så skal man vel også behandle andre mennesker bra?

Ja, jeg ser det. Men jeg tenker at enkelte temaer ikke er noe poeng i å diskutere, fordi det ikke gjelder en selv. Om det er en faktisk situasjon eller ikke, så sitter antakeligvis mange som er i situasjonen eller allerede har tatt det valget å leser dette. Da trenger man ikke å høre alt andre har å si om det en har gjort, så en føler seg 10 ganger verre enn en allerede gjorde.

Da får man nesten filtrere litt, slik som en gjerne må gjøre med andre ting som man reagerer på og som man ikke vil høre. Egentlig angrer jeg litt på at jeg gikk inn på denne tråden for tema gjør meg igrunn litt uvel.

Om man kun kan snakke om ting man har opplevd/ gjort selv er det plutselig ikke fullt så mye å diskutere lenger. En trenger ikke være ufin, men det syns jeg de fleste som har kommentert her ikke har vært. En sier bare hva man tenker per i dag. Og tenk på hvor grusomt det må være for dem som sliter med å bli gravide og må til stadighet lese om alle de som tar abort, DET må være tøft, det. Dessverre kan en ikke ta hensyn til absolutt alle på én gang.

Nå orker jeg ikke diskutere dette så mye lenger. Dette er et sårt tema, for meg også da jeg mistet i april i år, så slutter her.

Da får man nesten filtrere litt, slik som en gjerne må gjøre med andre ting som man reagerer på og som man ikke vil høre. Egentlig angrer jeg litt på at jeg gikk inn på denne tråden for tema gjør meg igrunn litt uvel.

Om man kun kan snakke om ting man har opplevd/ gjort selv er det plutselig ikke fullt så mye å diskutere lenger. En trenger ikke være ufin, men det syns jeg de fleste som har kommentert her ikke har vært. En sier bare hva man tenker per i dag. Og tenk på hvor grusomt det må være for dem som sliter med å bli gravide og må til stadighet lese om alle de som tar abort, DET må være tøft, det. Dessverre kan en ikke ta hensyn til absolutt alle på én gang.

Nå orker jeg ikke diskutere dette så mye lenger. Dette er et sårt tema, for meg også da jeg mistet i april i år, så slutter her.
Forstår at det er sårt, men det er også sårt andre veien. Jeg er ferdig i denne tråden selv nå.

Jeg er glad jeg bor i Norge der jeg som kvinne kan bestemme over min egen kropp.

Hadde Krf kommet til makta og satt oss 100 år tilbake i tid hadde jeg rømmet landet :-O

Etikk er en ting.. relegion noe annet.

Men han Gud tenker ikke da på den som skal bære livet frem?
Det er greit for den guden at kvinnen heller tar livet sitt? Er ikke kvinnensliv verdifullt? Eller at det barna som blir født blir misbrukt hele livet er også greit?
Nei, jeg takker ikke Gud for at jeg vokser opp i Norge, det er ikke han sin fortjeneste at jeg er her.
Å bruke Gud som ett argument mot kvinnensrettigheter blir for meg helt feil, bibelen ble skrevet for mange tusen årsiden... Heldigvis har menneskerettighetene kommet lenger enn bibelen.
Du skal ha din mening om abort, men synes dine kommentarer er i blant ekstremt dømmende og stygge mot de som faktisk har stått i situasjonen.
Greit å ytre seg, men viktig å tenke på hvordan man ytrer seg.
Er du kristen så skal man vel også behandle andre mennesker bra?

Jo han Gud har masse omsorg for den som skal bære barnet fram derfor vil han ikke at hun skal ta barnet bort! Han vet hva som er best for oss derfor vil han at vi ikke skal ta liv.
Ja, bibelen ble skrevet for mange tusen år siden men den er like aktuell i dag. Gud sine bud er ikke dømmende, og innebærer ikke tvang. De er rettningslinjer for oss slik at vi kan gjøre det som er til det beste for oss.

Gud dømmer ingen, det gjør heller ikke jeg! Jeg sier bare at jeg synes det er galt å ta bort livet i magen. Jeg synes ikke ordene mine er stygge, selv om jeg sier klart hva jeg mener?

Jo som kristen skal jeg behandle andre mennesker bra og respektfullt men samtidig innebærer det å være kristen å følge Guds ord og kristne verdier (som desverre noen blir støtt av). Å være kristen innebærer gjerne å ha en mening som trosser strømmen og er ennerledes enn hvordan de fleste tenker.

Jo han Gud har masse omsorg for den som skal bære barnet fram derfor vil han ikke at hun skal ta barnet bort! Han vet hva som er best for oss derfor vil han at vi ikke skal ta liv.
Ja, bibelen ble skrevet for mange tusen år siden men den er like aktuell i dag. Gud sine bud er ikke dømmende, og innebærer ikke tvang. De er rettningslinjer for oss slik at vi kan gjøre det som er til det beste for oss.

Gud dømmer ingen, det gjør heller ikke jeg! Jeg sier bare at jeg synes det er galt å ta bort livet i magen. Jeg synes ikke ordene mine er stygge, selv om jeg sier klart hva jeg mener?

Jo som kristen skal jeg behandle andre mennesker bra og respektfullt men samtidig innebærer det å være kristen å følge Guds ord og kristne verdier (som desverre noen blir støtt av). Å være kristen innebærer gjerne å ha en mening som trosser strømmen og er ennerledes enn hvordan de fleste tenker.

Må berre spørja, satt litt på spissen: du har ein narkoman som er gravid. Kva er best om den dama tar abort eller doper seg og sitt ufødde barn?
Ei ung jente, så vidt fått mensen, blir voldtatt og gravid. Er det rettferdig å kreve at ho skal beholde barnet?
Ei gravid dame blir hjerneskada i ei ulykke slik som i Irland no. Ho blir holdt i kunstig i live slik at det ufødde barnet (type 14 veker) skal få ein sjanse der ein ikkje veit om det vil komme seinskader osv. Er det riktig for familien? Som ikkje får fred, dei har ei datter som egentleg er død men alikavel i live?

Dette temaet er for meg en helt annen diskusjon, som jeg ikke har noen planer om å bli med i.

Lurer bare på e ting;
når man påstår at den som velger å ta abort er kriminell, syns du ikke da dette er dømmende?

Dette temaet er for meg en helt annen diskusjon, som jeg ikke har noen planer om å bli med i.

Lurer bare på e ting;
når man påstår at den som velger å ta abort er kriminell, syns du ikke da dette er dømmende?
Jeg forstår at det kan oppleves dømmende. Men les: jeg synes det er en kriminell handling.
Men tenker at en må skille mellom sak og person her. Det er saken (abort) som fordømmes, ikke hele personen og alt han er og står for.

Jeg forstår at det kan oppleves dømmende. Men les: jeg synes det er en kriminell handling.
Men tenker at en må skille mellom sak og person her. Det er saken (abort) som fordømmes, ikke hele personen og alt han er og står for.

Men handlingen utføres jo av den ene personen, så jeg syns faktisk det blir mye av det samme.

F.eks. mord er en kriminell handling, og den som utfører handlingen er kriminell. Det er et fakta man ikke kommer bort fra.

Jeg er glad for at vi har selvbestemt abort i Norge, men er imot de som tar "lett" på abort og bruker det som prevensjon når "uhellet er ute"-kvalmt:eek::oops::confused: Det lille hjertet begynner og banke i uke 5 og da mener JEG det er et lite liv♡

Da jeg tok abort så da jeg at jeg ikke fattet at enkelte gjorde dette frivillig. Hos meg var det langt fra frivillig, babyen var ikke levedyktig. Men Jeg fikk en stor respekt for de som gjør dette frivllig, for det er så grusomt hardt. De alle fleste må gå flere runder med seg selv, veie opp hvilket liv de kan tilby opp mot babyens behov. Hva vil en graviditet og et barn gjøre med forholdet, utdanning, økonomien, psyken, ja generelt livet. Det er forferdelig vanskelig.
Jeg tenker at de fleste gjør de de føler er riktig fordi de ikke har forutsetninger til å klare en baby da. De vil gi en baby så mye mer.

Irland har blitt nevnt. Jeg leste i artikkelen om den hjernedøde kvinnen om en annen kvinne som også ble nektet abort. Hun ble voldtatt og var suicidal. Hun ba om å få abort fordi hun ikke taklet svangerskapet da. Men hun fikk avslag. Nå er det vel barnevernet som har babyen. Hjertet blør for denne unge kvinnen, hun visste at hun ikke ville klare dette, visste at livet hennes ville bli enda verre enn det allerede hadde blitt. Men hun hadde ikke råderett over egen kropp. Det er et overgrep, at kvinner ikke får bestemme over kroppen sin så fort de blir gravide. Fordi man mener at den lille i magen er så mye mer verdt enn kvinnen. Er dette en kjønnskamp, eller henger det sammen med religion? Hvorfor mister man råderett over egen kropp?

Nei, abort er en grusom handling, og man tar et liv. Men vi MÅ ha denne retten, fordi kvinnens liv må gå foran barnets den første tiden. For vi gir våre liv for det ufødte barnet. Det må være vårt valg å bære fram barn, ikke en tvang. Det må være opp til oss hvordan vi vil ta ansvar for uventede graviditeter. Vi må stole på at kvinnene tar valget som er riktig for dem. Vi trenger ikke like det, men vi må respektere at slik er det.

Jeg er for retten til selvbestemt abort men det har ikke hvert et valg som passer meg. Jeg har vurdert det 2 ganger og begge gangene har jeg endt på å beholde. Men jeg støtter venner og evt andre som velger å gjennomføre en abort. Det er et vanskelig valg selv om det kan være "lett". For ja jeg har venninner som sier at det var et lett valg, men et lett valg fordi det var så åpenlyst for de at det var det eneste riktige. Det betyr ikke at de syntes handlingen er lett og noe de gjør ofte.

Men jeg har og venninner som har tatt abort flere ganger og det er et valg de må ta og faktisk kun de som har noe med det. Jeg dømmer ikke, men støtter de når de trenger det.

Ei jeg kjenner valgte å beholde barnet etter voldtekt og da skulle de fleste overtale henne til abort.

Valgte selv å ta en abort da jeg ble så dårlig at jeg ikke klarte å passe på mitt andre barn, jeg følte at hensynet til han var så stort at det var det riktige. Og jeg var imot abort for meg personlig I utgangspunktet så det var ikke et lett valg.

Jeg syns det er bra at vi har valget I Norge.

Ei gammel venninne av meg har tatt tre aborter fordi hu ikke orket å hente seg resept på p-piller..... Sånt syns jeg er kvalmt, det er sånne som tar lett på det..

Tror ingen tar abort som easy fix. Så vil ikke dømme noen som velger den løsningen. Lett å være den første som kaster første steinen,... Men mener folk bør bruke vett alle vett idag ubeskyttet sex kan gi baby;)

Back
Topp