Beholde barnet eller ta abort?

Sier de selv de syns det er et lett valg, eller er det din oppfattelse?

Jeg vil tro mange sliter med å snakke om det, og derfor tar lett på det. Jeg kan ikke se for meg at noen bruker abort som prevensjon og tar lett på det. Det må i såfall være de som ikke har barn fra før. Har man barn fra før så kan jeg ikke se for meg at det er et enkelt valg for noen. For det er et hardt valg.
Det er egne ord ja! Kjenner også en som tok abort seks ganger!

Det er egne ord ja! Kjenner også en som tok abort seks ganger!

Ja det er litt drøyt.

Skal sies at vi brukte prevensjon og gjorde alt for å IKKE bli gravid. Men barnet vi har er også et resultat av at BÅDE p-sprøyta og pilla svikta (jepp, brukte begge deler). Var da i en annen livssituasjon, så det å beholde da var en selvfølge. Nr 2, som også var på pilla, var annerledes. Jeg har aldri grått så mye på så kort tid. Og følt meg så fæl. Men gjort er gjort, spist er spist. Livet går videre. Og jeg kan forstå de som er i vanskelige situasjoner, noen ganger er abort løsningen, selv om den er hard.

Men nei, 6 aborter er drøyt. Prevensjon kan vel ikke svikte 6 ganger?

Abort er bare forferdelig... jeg vil si et av de største kriminalitetsproblemene i verden.. "selvbestemt" abort???? Har babyen i magen selv bestemt at det ikke skal få leve lengre? :(

Jeg er imot å bruke abort som prevensjon, men hvis barnet og/eller foreldrene ville fått et miserabelt liv av å gjennomføre en abort pga prinsipp er det bedre med alternativet.

Enig med deg i den

Jeg tenkte tidligere at jeg er for selvbestemt abort, men aldri ville klart det selv, vel det ble ikke helt sånn da jeg sto i en situasjon som var alt annet en enkelt, abort ble det, jeg angrer ikke heller.

Abort er bare forferdelig... jeg vil si et av de største kriminalitetsproblemene i verden.. "selvbestemt" abort???? Har babyen i magen selv bestemt at det ikke skal få leve lengre? :(

Forstår tanken din her veldig godt. Jeg tenker at selvbestemt abort er greit nok i enkelte situasjoner, men absolutt ikke som prevensjon.
Med tanke på overgrep osv, er det nok veldig mange som sliter om de beholder barnet og vil muligens slite med det resten av livet. I slike situasjoner syns jeg faktisk det er greit, for det vil kunne gå utover både mor og barn på en helt grusom måte. Og om det er snakk om liv eller død for enten mor eller barn, syns jeg det er greit. Men dette blir jo mer en medisinsk vurdering.

Men om andre mener noe helt annet enn meg, så er jeg ikke den som dømmer. Vi er alle forskjellige, og har forskjellige grenser for ting man gjør/ikke gjør.

Folk får gjøre som de vil.

Men jeg kunne aldri ha gjort noe slikt! Mamma gjorde det for 22 år siden og angrer fortsatt. Er jo en baby som mangler.

Jeg er for selvbestemt abort og har tatt en selv i voksen alder. Har aldri angret et sekund. Håper ikke det er noen unge og usikre som leser denne tråden. Makan til meninger! Lett å sitte på sin høye hest når man ikke har vært i situasjonen selv.

Last edited:
Jeg er for selvbestemt abort og har tatt en selv i voksen alder. Har aldri angret et sekund. Håper ikke det er noen unge og usikre som leser denne tråden. Makan til meninger! Lett å sitte på sin høye hest når man ikke har vært i situasjonen selv.
Skjønner hvor du kommer fra, men alle har rett til å ha sin egen mening om dette :) og det betyr ikke at man sitter på ei høy hest ;)

Skjønner hvor du kommer fra, men alle har rett til å ha sin egen mening om dette :) og det betyr ikke at man sitter på ei høy hest ;)

Er enig i det, men nokon gonger kan ein lett få den følelsen på måten folk skriver ;) Er veldig vanskeleg å "lesa" når ein berre ser ord og ikkje kroppspråk :)

Jeg er i grunn helt enig.

Hvorfor skal alle ha en mening om dette sålenge det ikke angår de?

Kvifor skal me ikkke få lov til å ha ein meining om abort? Korleis veit du at det ALDRI har vore eit tema for vedkommande??
Sjølv om eg aldri har tatt ein abort, så skal ikkje eg få lov til å tankar og meiningar rundt det? Og i dette tilfellet vart det faktisk spørt om tema og da BØR ein vel få lov til å ytre seg?

Kvifor skal me ikkke få lov til å ha ein meining om abort? Korleis veit du at det ALDRI har vore eit tema for vedkommande??
Sjølv om eg aldri har tatt ein abort, så skal ikkje eg få lov til å tankar og meiningar rundt det? Og i dette tilfellet vart det faktisk spørt om tema og da BØR ein vel få lov til å ytre seg?
Jeg sa aldri det. Jeg sa at dersom en ikke har vært i en slik situasjon så vet man faktisk ikke hva det handler om. Alle MÅ vel ikke mene noe om ALT så lenge det ikke omhandler en selv? Det er jo bare den jenta som er gravid som skal ta den avgjørelsen, ikke alle andre for henne. Noen er rett og slett veldig ufine når det handler om det her, og det er ganske unødvendig sålenge man ikke vet hva folk egentlig går igjennom.

Hvorfor skal alle ha en mening om dette sålenge det ikke angår de?
Man kan da vel ha en mening om noe selv om man ikke har tatt abort. Syns spørsmålet ditt er litt rart. Så lenge man er en kvinne så angår det oss alle, selv om man ikke har utført det. ALLE har rett til å ha en mening, vi snakker ikke om en spesifikk situasjon, da hadde det vært annerledes. De fleste her svarer hva de selv ville gjort. Jeg skrev at det er vanskelig å ta stilling til det før man sitter i opp i det, men å ha en mening, det skal alle få lov til ;)

Da jeg selv gikk gravid med begge ungene mine var jeg så syk at jeg vurderte det flere ganger. Før jeg ble gravid har jeg alltid sagt at jeg ikke ville tatt abort, og plutselig satt jeg der. Da var det jo fint at jeg hadde satt meg inn i det slik at jeg klarte å holde ut de første ukene. Men det at jeg ikke gjennomførte betyr ikke at jeg dømmer andre som av andre grunner velger å gjennomføre aborten, og jeg har like mye rett til å ha en mening om et tema selv om jeg ikke har tatt abort. ;)

Dette er er sårt tema for mange, noe som fører til sterke meninger.

Jeg er for selvbestemt abort, og kommer ikke til å endre mening der. Samtidig håper jeg at de som tar valget tar et gjennomtenkt valg, uansett om de velger å beholde eller å ta abort. Vi er heldige i Norge som har valgmuligheter i forhold til livssituasjon, mange steder er abort ulovlig og mange liv kunne vært annerledes, og til og med kanskje bedre uten uplanlagte barn. Mulig jeg banner i kirka, men sånn er det.

Jeg har valgt abort to ganger, med tolv års mellomrom. Angrer jeg? Ikke et sekund, valgene er tatt med bakgrunn i informasjon jeg og partner sitter på, og er VÅRT valg ut fra vår helhetlige situasjon
Jeg har opplevd å miste tre ganger og få to barn mellom disse to abortene, så jeg vet godt hva det er både å gå gravid og å miste.

Jeg sa aldri det. Jeg sa at dersom en ikke har vært i en slik situasjon så vet man faktisk ikke hva det handler om. Alle MÅ vel ikke mene noe om ALT så lenge det ikke omhandler en selv? Det er jo bare den jenta som er gravid som skal ta den avgjørelsen, ikke alle andre for henne. Noen er rett og slett veldig ufine når det handler om det her, og det er ganske unødvendig sålenge man ikke vet hva folk egentlig går igjennom.

Det er nok ganske mange som dømmer de som tar dette valget, men uansett så har vi alle rett til å ha en mening om temaet.
De fleste her har vel svart utifra hva de ville gjort selv, og for alt vi vet så har alle vært i en situasjon hvor dette er et tema. Så, så lenge man er kvinne så gjelder jo temaet en på en måte og få andre vet om du faktisk har vært i en slik situasjon. Det er noe helt annet å dømme andre for deres valg ;)

Man kan da vel ha en mening om noe selv om man ikke har tatt abort. Syns spørsmålet ditt er litt rart. Så lenge man er en kvinne så angår det oss alle, selv om man ikke har utført det. ALLE har rett til å ha en mening, vi snakker ikke om en spesifikk situasjon, da hadde det vært annerledes. De fleste her svarer hva de selv ville gjort. Jeg skrev at det er vanskelig å ta stilling til det før man sitter i opp i det, men å ha en mening, det skal alle få lov til ;)

Da jeg selv gikk gravid med begge ungene mine var jeg så syk at jeg vurderte det flere ganger. Før jeg ble gravid har jeg alltid sagt at jeg ikke ville tatt abort, og plutselig satt jeg der. Da var det jo fint at jeg hadde satt meg inn i det slik at jeg klarte å holde ut de første ukene. Men det at jeg ikke gjennomførte betyr ikke at jeg dømmer andre som av andre grunner velger å gjennomføre aborten, og jeg har like mye rett til å ha en mening om et tema selv om jeg ikke har tatt abort. ;)
Ja, men da er vi rett og slett uenige;) men du har jo selv tatt et valg i en vanskelig situasjon, og det valget var bra for deg. Andre tar det andre valget og syns det er bra for dem. Da skal ingen andre komme her å si at det er feil, fordi de mener abort er "enkel utvei"? Hadde det vært de som var i situasjonen så hadde de fått tatt et valg. Når noen her begynner å sammenligne abort med kriminell handlig så syns jeg faktisk det er skikkelig ufint! Hva gjør at folk hele tiden skal dømme andre? Det her diskuteres opp og ned i mente, og hit og dit hele tiden, men de eneste som trenger å mene noe om dette er vel de som står overfor valget der og da.

Ja, men da er vi rett og slett uenige;) men du har jo selv tatt et valg i en vanskelig situasjon, og det valget var bra for deg. Andre tar det andre valget og syns det er bra for dem. Da skal ingen andre komme her å si at det er feil, fordi de mener abort er "enkel utvei"? Hadde det vært de som var i situasjonen så hadde de fått tatt et valg. Når noen her begynner å sammenligne abort med kriminell handlig så syns jeg faktisk det er skikkelig ufint! Hva gjør at folk hele tiden skal dømme andre? Det her diskuteres opp og ned i mente, og hit og dit hele tiden, men de eneste som trenger å mene noe om dette er vel de som står overfor valget der og da.

Veldig enig i det du skriver om kriminell handling . I Norge er ikke abort kriminelt, og da må vi utvise såpass respekt at vi ikke gir de som velger det følelsen av å være kriminelle, uavhengig av hva vi selv tenker og mener.

Det er nok ganske mange som dømmer de som tar dette valget, men uansett så har vi alle rett til å ha en mening om temaet.
De fleste her har vel svart utifra hva de ville gjort selv, og for alt vi vet så har alle vært i en situasjon hvor dette er et tema. Så, så lenge man er kvinne så gjelder jo temaet en på en måte og få andre vet om du faktisk har vært i en slik situasjon. Det er noe helt annet å dømme andre for deres valg ;)
Ja når det gjelder dette temaet er mange dømmende, uten å egentlig sette seg inn i den jentas situasjon. Selvom en er kvinne er det jo ikke sikkert en kommer ut for å måtte ta et sånt valg. Det er lett å si at man aldri ville gjort noe, men det ser man jo i denne tråden at fler har trekt tilbake etter å faktisk ha fått kjenne på disse følelsene.
Og om en absolutt må ha en mening så måå man vel ikke alltid uttrykke det? Iallfall ikke på en slik måte at det kan være fare for at noen som sliter tar det til seg? Man kan tro at man aldri ville gjort det, men jeg tror veldig få vet med sikkerhet hvis det virkelig er grunner for det.

Back
Topp