Barnhage og forventninger

RedElf

Elsker forumet
Hadde foreldremøte i barnehagen for litt siden og ble overrasket over hva foreldrene forventer av barnehagen.

F. eks:
- holde orden i barnas klær i garderoben og si i fra om det er noe som mangler.
- lære barna å oppføre seg i butikk og kjøpesenter
- planlegge aktiviteter i forhold til samværsavtaler mellom mor og far
- få barna tilå rydde rommet sitt hjemme
- skrive kontaktbok for alle hver dag i stedet for samtaler ved levering og henting
- vaske klærne til barna så de slipper å få med skittent tøy hjem
- ta hensyn til alle liker og liker ikke i matveien og lage x antall måltider til varmlunsj

Dette var bare noe.

Guri malla tenker jeg.

Det første som slår meg er at om jeg skal merke, vaske og holde orden på klærne til 20 barn, gå på shopping, skrive 20 kontaktbøker hver dag og lage 10 ulike måltider til varmlunsj.... Da er det jammen ikke mye tid igjen til barna.
Det andre er at barnehagen skal drive læring og oppdragelse i samarbeid med hjemmet - ikke alene. Ryddighet, oppførsel i offentlige rom, samværsavtaler og slikt skal jo tas hensyn til, men at barnehagen skal ha ansvar for dette alene virker jo rart.

Blir jo nysgjerrig.
Hva forventer du av din barnehage?

Jeg har nå prøvd å svare opp til flere ganger, men jeg finner ikke ordene jeg ønsker å bruke...

jeg er sjokkert. Hva blir det neste? at dere skal komme hjem hver morgen, å dra over gulvene før familien kommer hjem?

Hvorfor ha barn, når en ikke er intressert i det ansvaret og de oppgavene som følger med?

Var da litt av noen ønsker vil jeg si[8|]

Her så har guttungen kontaktbok som det skrives i 2-3gange ri uka pluss at vi som foreldre skriver ,men det kommer av at han har egen asistent og spesped hjelp . Så kontaktboka ble laget for at vi foreldre skulle vite spesifikk ting som de gjorde og at vi kunne hjelpe til å følge opp med de tingene de trenner gutten i. Og at de ska vite litt hva han har gjort i helgene med oss foreldre slik at de kan lære ham å sette ord på opplevelser som han har vært med på.

Jeg er litt enig i at de ansatte til tider kanjse kunne være behjelpelig med å si i fra at nå er feks at regnbuksa er litt litten. Er ikke sikkert en tenker på det når den kanjse var litt stor da de startet på høsten men på vårparten er den kanjse litt litten.

jeg mener det er foreldrenes ansvar å se til at ungene har nok skift i barnehagen og å merke klærne slik at  de ansatte får det lettere å se hva som tilhører hvem

Med samvær med mor/far så bør barnehagen være eks medgjørlig i forhold til at kanjse det står en bag i gangen til barne hvis det ska hentes av mor eller far ut fra hvem som har samvære, at de kanjse lager to lapper med ting slik at begge foreldrene får lappen med beskjeder

jeg synnes det er viktig at alle barn smaker på nye ting. Så en kan jo ikke ta 20 ønsker i matveien på en gang.

Det er jo ikke dere som skal oppdra ungene våres.
Det jeg forventer av en barnehage er at:
*Ungen skal få mat og drikke
*Tørre klær når det trengs
*At de gir beskjed hvis det er noe som mangler
*Gir meg beskjed hvis det skulle være noe spesielt med min unge
*Skifter bleie når de har bæsjet og ikke 2 timer etterpå
*Passe på at ungen min ikke skader seg, så godt som det kan gjøres. (er ikke lett å følge med hele tiden)
*Og litt lett oppdragelse må de også ha siden meste parten av dagen er de faktisk i barnehagen.

Det jeg kom på i farten, sikkert mer jeg ikke kommer på nå...

Oisann! Det var mye! På foreldremøte vårt kom det opp det med kontaktbok og at bhg skal si ifra om noen mangler av det du nevnte, men kjærevene, skjønner det ikke er mulig å realisere alt det der [8D]

Jeg forventer at bhg sier fra hvis de mangler noe eller hvis utstyret/klærne barnet har hemmer det i lekingen, ofte er det slik at det vi kjøper ikke blir prøvd hjemme eller i den samme leken i bhg og da er det veldig fint om det blir sagt fra.

Jeg forventer også å få høre hva barnet mitt har gjort iløpet av dagen/uken slik at jeg kan spørre barnet om det som har blitt gjort og jeg vil vite hvor barnet har vært på tur på turdagene slik at jeg kan spørre barnet mitt "Hvordan var det på Storsteinen idag" istedefor å spørre barnet hvor det har vært. Det viser jo også barnet at vi foreldre vet hva de gjør [:)]

Ellers forventer jeg ikke stort annet enn at barnet mitt blir tatt like godt vare på som om jeg skulle gjort det selv, blir skiftet ofte bleie på, vasket rundt munnen og ikke minst at hun har tørre klær på så hun ikke blir syk[:)] Og at de ringer hvis barnet mitt er veldig slitent/sykt. Barnet MÅ nødvendigvis ikke feber for at de skal ringe meg.

Oi, dette ble egentlig ganske langt [:-]

Hjelpes... De skal ikke ha nytraktet kaffi i hånden når de leverer også vel?

Jeg forventer at:
Han får mat
Får ny bleie
Blir vasket om han er skitten
At han blir observert i lek- og at de gjør tiltak hvis han trenger hjelp
Trøst hvis han er lei seg
At de gir beskjed om han burde ha nye/bedre klær (f.eks at at blir vår gjennom dressen)
At de SER han, og viser ham respekt.
En hånd å holde i, eller et fang å sitte på innimellom
At de smiler [:D]

Jeg forventer at de skal bruke tid sammen med min unge. Tid og oppmerksomhet er punkt 1.
Og direktekontakt og informasjon til meg.
Klær og stæsj og sånn kan jeg prøve å passe på også, men greit å si ifra om ting som mangler eller trengs vaskes om jeg ikke ser det.

Forventer egentlig ikke, men ser gjerne at de tar imot barna om morningen (så vi slipper gråting og styr, er ikke alltid lett og skulle levere to barn på forskjellige avdelinger[&o]). Er ikke en STOR bhg, så er ikke noe "problem" egentlig[;)]

Andre ting: får tørr bleie, hjelp til og gå på do for de som ikke bruker bleie, mat og drikke, tørre klær om de trenger det og at de får tid og prate litt med barna av og til (selvfølgelig ikke i timesvis, men en liten prat)

Får ofte beskjed om det er klær eller noe barna trenger uten at vi spør, det synst jeg er kjempe greit[:)] Har egentlig en kjempe grei bhg, de er så flinke til og holde oversikt over hvert barn[:D]

ORIGINAL: *Rebella*

det kan vi få hvis vi har lyst på i barnehagen de runga våres går[:)]
Vet også at enkelte barnehager har laget egene kopper som foreldrene kan få med seg i bilen

ORIGINAL: RedElf

Hadde foreldremøte i barnehagen for litt siden og ble overrasket over hva foreldrene forventer av barnehagen.

F. eks:
- holde orden i barnas klær i garderoben og si i fra om det er noe som mangler.
- lære barna å oppføre seg i butikk og kjøpesenter
- planlegge aktiviteter i forhold til samværsavtaler mellom mor og far
- få barna tilå rydde rommet sitt hjemme
- skrive kontaktbok for alle hver dag i stedet for samtaler ved levering og henting
- vaske klærne til barna så de slipper å få med skittent tøy hjem
- ta hensyn til alle liker og liker ikke i matveien og lage x antall måltider til varmlunsj

Dette var bare noe.

Guri malla tenker jeg.

Det første som slår meg er at om jeg skal merke, vaske og holde orden på klærne til 20 barn, gå på shopping, skrive 20 kontaktbøker hver dag og lage 10 ulike måltider til varmlunsj.... Da er det jammen ikke mye tid igjen til barna.
Det andre er at barnehagen skal drive læring og oppdragelse i samarbeid med hjemmet - ikke alene. Ryddighet, oppførsel i offentlige rom, samværsavtaler og slikt skal jo tas hensyn til, men at barnehagen skal ha ansvar for dette alene virker jo rart.

Blir jo nysgjerrig.
Hva forventer du av din barnehage?

Hahahah! Jeg gikk glipp av vår foreldresamtale fordi jeg fikk ikke barnevakt. Men jeg ble selv sjokkert når jeg fikk lappen med meg hjem. Og av omvendt grunn! jeg hadde likt det kjempe godt at de kunne hatt litt mer orden på klærne til barna så min datter sine ikke bestandig forsvant. Og kontaktboken blir her til et fredagsbrev som jeg syns er kjempe koselig. Kanskje det koseligste med hele bhg.

De får 2varme måltider i uken hvis jeg husker riktig, resten tar jeg med selv til barnet.

Kravene foreldrene i min bhg setter på bhg er ting som å:

Passe godt på barna ....... > var det noe annet valg der eller?[8|]
AT barna er trygge og har det bra  ....> er for min del det samme som nr 1
At foreldre blir mottatt med en "hei"
At det er nok voksne ..... > DØH!
AT barna lærer ny ting

Det var noe fra vår bhg...  Syns detter er i overkant i feil vei det også[8|][8D]

Men at bhg skal vaske klær og lære barn å oppføre seg i butikker og rydde sitt eget rom syns jeg bare blir latterlig hahah[:D]

Kødder du???

Jeg forventer at de som jobber i barnehagen til mine barn gir barna mine respekt og omsorg. Bry seg om dem og at de blir hørt.
At de er imøtekommende både til barna og oss foreldre. At de gir beskjed hvis noe spesielt har skjedd.

Sikkert mer også, men var det første jeg tenkte [:)]

ok jeg har misforstått ordet notatbok - i vår bhg noterer de ned morsomme ting som skjer iløpet av dagen og lager et fredagsbrev ut avhele uken. + at man får høre litt om dagen hennesnår man henter. Syns ikke folk har noe med å kreve mye mer enn det[:)]

hadde jeg vært på det foreldremøtet så hadde jeg nok smelt i en kommentar[8|]
jeg klarer ikke å holde kjeft når jeg er maks sjokkert[:D]

Hærremin. Hva blir det neste ?

Jeg forventer at de passer på ungen min, gir henne mat og skifter bleie på henne og klær hvis det trengs. Har på henne riktig klær til riktig utevær.  Gir henne oppmerksomhet og inkluderer henne.

Men det er ikke noe jeg går å tenker over egentlig. For jeg er fornøyd med alt i barnehagen.
De har nesten bestandig veldig god tid til å ta imot henne om morgenen. Får beskjed hvis noe mangler eller hvis det er noe vi kanskje burde forandre på mtp måltidene hennes eller soving (hun er bare 13mnder)
Når vi henter henne får vi altid høre om hva hun har spist, hvor lenge hun har sovet og hva de har gjort. [:)]

eg for venter at barna mine får

*mat og drikke
*ny bleie når h*n har bæsjet/tisset
*tørre klær om h*n blir våt
*at barna føler seg trygge
*om dem blir triste,så får dem trøst
*gor beskjed om det trengs noe,og om det er noe ekstra med  min unge

ORIGINAL: *Rebella*

Jeg forventer at:
Han får mat
Får ny bleie
Blir vasket om han er skitten
At han blir observert i lek- og at de gjør tiltak hvis han trenger hjelp
Trøst hvis han er lei seg
At de gir beskjed om han burde ha nye/bedre klær (f.eks at at blir vår gjennom dressen)
At de SER han, og viser ham respekt.
En hånd å holde i, eller et fang å sitte på innimellom
At de smiler [:D]

Godt å se at det ikke bare er jeg som syntes dette var litt rart. [:D]

Jeg gikk da ikke 3 år på høgskole for å ta klesvaska til folk eller lære de å rydde rommet sitt.

Jeg forstår at man kan ønske seg ting i en hektisk hverdag, men at det er barnehagens jobb å få til hverdagskabalen forstår jeg ikke.

Det er mange ting jeg syntes er viktig i barnehagen. Tid til prat ved henting og levering. Omsorg. Lek. Læring
Vi sier også i fra om barnet mangler noe eller trenger å vaske noe.

Vet jo at det er mange barnehager som tulbyr klesvsk, middag sent med hjem og mye mer, men de har som oftest en egen ansatt til dette. Det har ikke vi hos oss og derfor vil jo noe tingene de forslår gå på beskostning av barna.

Men all tilbakemelding er det verdt å ta en titt på da :)

Takk for mange gode svar :)

seriøst?!

jeg forventer at bhg har trygge personer som bryr seg om barna, som tar seg tid til å trøste, kose, snakke osv. også forventer jeg at de finner på noe med barna, at det ikke bare er frilek, feks en tur i skogen, maling, lesestund etc.
bhg vi bruker er ekstremt flinke på å finne på ting, så de kunne fint ha gjort mindre og jeg ville fortsatt vært fornøyd.

forventer også at de sørger for at bhg er et trygt sted å være.

setter pris på kommentarer ved henting innimellom, som hvem han har lekt med å sånn.

ellers regner jeg ikke med annet enn at jeg har ansvar for alt det praktiske.

Jeg forventer at hun blir sett og hørt, og får dekt de grunnleggende behov som mat, tørre klær osv.
Jeg forventer at de sier fra dersom hun er i konflikter(blir slått,bitt evt slår/biter andre o.l )
Og at de sier frar når hun er syk,eller at hun har dårlig allenntilstand slik at hun har det best hjemme.
Jeg forventer at de tør å kommunisere med meg selv om jeg jobber i samme barnehage og at ikke
mitt barn får fortrinn for at de ikke tør å si fra til meg om det er noe negativt som har skjedd..

Klær og sånn holder jeg selv oversikt over;)

Ja det var vel litt i overkant......[8|] Jeg kunne kommet med en flott liste over hva foreldre forventer at skolen og lærerne skal ta seg av........Det er og helt sykt.......

Back
Topp