Barnevogn!

Frøken_

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
Altså jeg blir helt forvirret over alle valgene.. Det er såå mange vogner å velge mellom.. Jeg har sett på Britax Smile, men usikker på om den passer oss da vi bor ganske landlig til.. Også har jeg hørt at barnet vokser fort ut av den.. Hvilken vogn skal dere ha?
 
Altså jeg blir helt forvirret over alle valgene.. Det er såå mange vogner å velge mellom.. Jeg har sett på Britax Smile, men usikker på om den passer oss da vi bor ganske landlig til.. Også har jeg hørt at barnet vokser fort ut av den.. Hvilken vogn skal dere ha?

Kan godt foreslå noen vogner!
Hvilken prisklasse, vil du kjøpe ny eller brukt?
3 eller 4 hjul?
Hvor viktig er plassen vogna tar sammenlagt?

Britax smile er et godt alternativ. Sittedelen er kanskje ikke den aller lengste på markedet, men for veldig mange vil den var hele perioden barnet sover i vogn. De kan også fint sove med beina litt bøyd, de færreste barn bryr seg om det.
Bagen er ganske liten, men med aprilbaby gjør det ikke så mye, for da bytter du til sittedel til høsten igjen. De fleste babyer som er 4-5 mnd i vintermånedene med stor vinterpose trenger en litt romslig bag. Kalesjen er litt dårlig på bagen, så jeg anbefaler å bruke tinkafu kalesjeforlenger sammen med den. Kalesjen på sittedelen er kjempebra!

Generelt ved landlig terreng, mye ulendt/grusveier og en del snø, ville jeg ha sett på en av disse:
4 hjul
- Britax GoBig2
- Tfk Mono Kombi
- Babyjogger city elite (ikke vendbar sittedel)
- Thule Urban glide (ikke vendbar sittedel)
- Emmaljubga Edge duo med svingbare forhjul
- Britax smile 3 eller 4
- Bugaboo Buffalo (kun brukt)
- Bugaboo Donkey
- Cybex Balios s Lux
- Maxi Cosi Lila XP (vogn med lengste vendbare sittedel)

Også er det ikke helt lett å si hvilket vognbehov dere får. Mange bruker for eksempel en mindre vendbar vogn de første 1,5-2 årene som feks bugaboo Fox, Cybex Priam eller lignende vogner, også går de over til en forovervendt trehjuling som triller bedre i skog og mark en gang etter 1 år.
Etter min mening er det lite som kan måle seg med trillekomforten, dempingen og kjøreegenskapene til 3-hjulsporene som Tfk, Babyjogger og Thule - den enorme ulempen er bare at sittedelen kun er forovervendt. Og mine unger har ikke likt bag så godt, så jeg har byttet til sittedel ved hhv 5 og 3 mnd. Da er det for tidlig å ha den kun forover synesjeg. Den nyeste modellen til Tfk skiller seg ut vet at den har stor bag hvor du først kan heve ryggen litt så den lille kan se litt, også kan du gjøre den om til en sittedel som varer i 1,5-2 år. Deretter er det forovervendt sittedel som er veldig stor og romslig.

Jeg kan utdype om alle vognene jeg har nevnt her, men det tar litt tid å skrive, hehe. Så si bare om du lurer på noe spesifikt. Også er vognpreferanse subjektivt, både hvilke egenskaper man helst vil ha i ei vogn, og hvilket design man synes er estetisk fint (for det har litt å si det også).
Hvis du er i tvil, bør det viktigste være at du liker sittedelen på den aktuelle vogna, for den brukes aller lengst.
Jeg vil tilslutt legge til at mange som bor landlig til er fornøyde med Emmaljubga nxt90. Jeg har ikke anbefalt den fordi jeg likte den så utrolig dårlig selv - men det er jo ingen fasit, så den kan også tas med i vurderingen :)
 
Vi har kjøpt en Cybex Priam, en drøm å trille! Det blir nok mest "byvogn" vi bruker vår til, men den har også låsbare frontjul og "2 wheel mode" som funker til litt terreng hvis det trengs.
Den er relativt lett og kompakt slått sammen (Bugaboo Fox slår den, jeg kikket på den også, men likte denne bedre), og siden vi kjøpte fjorårets modell så er bagdelen ganske lav, som passer fint for meg som er petite. Håndtaket kan justeres litt, skulle vel egentlig ønske det kunne vært lavere (igjen, Bugaboo Fox kan ha veldig lavt håndtak), men tror nok det går bra. Mannen er sånn over gjennomsnittet høy, og han syns den funker fint for han også. Var det som var viktig for oss, at den funker for begge to tross stor høydeforskjell.
Liker at det er lett å ta ligge eller sittedelen av og på (man kan snu sittedelen også, tror det bare er i én av posisjonene man kan legge den flat, samme med 2 wheel mode), også kom det med regntrekk og bilstoladaptere. Nå må vi bare finne ut hva slags bilsete vi kan ha, for vi har ikke isofix i bilen vår, den er akkurat for gammel :dead:
 
Veldig fornøyd med min emmaljunga nx90F. Stor bag som vi brukte i 9 mnd, med vognpose i, og veldig god og trille på allslags føre. Det er et understell så heter offroad tror jeg så er beregnet for skog og mark. Sportsdelen er stor og god, full liggestilling og varer hele vognperioden. Kan brukes begge veier. Kommer til å bruke den nå til neste, og så blir det bugaboo donkey i tillegg tiden det er bare 2 år imellom.
 
Veldig fornøyd med min emmaljunga nx90F. Stor bag som vi brukte i 9 mnd, med vognpose i, og veldig god og trille på allslags føre. Det er et understell så heter offroad tror jeg så er beregnet for skog og mark. Sportsdelen er stor og god, full liggestilling og varer hele vognperioden. Kan brukes begge veier. Kommer til å bruke den nå til neste, og så blir det bugaboo donkey i tillegg tiden det er bare 2 år imellom.

Ja, forskjellen til offroad er bare hjulene, men understellet er likt :)
Nyeste modell heter nxt select og skal ha fått noe bedre demping enn foregående modell.
 
Vi bor i Tromsø, så vi har vinter med snø, slaps og ufremkommelige veier 7 mnd i året - så vi må ha ei ordentlig off road vogn til trilleturer. I tillegg kjører vi Tesla, hvor bagasjerommet er ok langt og bredt, men sykt smalt i høyden, så vi trenger en superliten vogn når vi skal på kjøpesenter/butikken og ferieturer. Vi har endt opp med å overta ei gammel, men stødig Emmajungavogn fra svigersøster og skal kjøpe en Bugaboo Fox3 (den får plass i den minste elbilen på markedet).
Det jeg tenker du bør altså tenke påber:
- Hvilket terreng og klima du skal trille i
- Bagasjeromsplass
- Vektgrense/lastekapasitet på kurv under vognen, hvis du skal trille til butikk i stede for å kjøre
- Om du er lav eller høy, sterk eller svak har noe å si for hvilken vogn du vil synes er behagelig å håndtere (totalvekt på vogn, justeringer på håndtak, hvor enkelt den lar seg slå sammen, høyde på vogn)
- Om du vil ha 3 eller 4 hjul (avhenger litt av terreng og klima, men også hva du synes er behagelig å manøvrere)
 
Kan godt foreslå noen vogner!
Hvilken prisklasse, vil du kjøpe ny eller brukt?
3 eller 4 hjul?
Hvor viktig er plassen vogna tar sammenlagt?

Britax smile er et godt alternativ. Sittedelen er kanskje ikke den aller lengste på markedet, men for veldig mange vil den var hele perioden barnet sover i vogn. De kan også fint sove med beina litt bøyd, de færreste barn bryr seg om det.
Bagen er ganske liten, men med aprilbaby gjør det ikke så mye, for da bytter du til sittedel til høsten igjen. De fleste babyer som er 4-5 mnd i vintermånedene med stor vinterpose trenger en litt romslig bag. Kalesjen er litt dårlig på bagen, så jeg anbefaler å bruke tinkafu kalesjeforlenger sammen med den. Kalesjen på sittedelen er kjempebra!

Generelt ved landlig terreng, mye ulendt/grusveier og en del snø, ville jeg ha sett på en av disse:
4 hjul
- Britax GoBig2
- Tfk Mono Kombi
- Babyjogger city elite (ikke vendbar sittedel)
- Thule Urban glide (ikke vendbar sittedel)
- Emmaljubga Edge duo med svingbare forhjul
- Britax smile 3 eller 4
- Bugaboo Buffalo (kun brukt)
- Bugaboo Donkey
- Cybex Balios s Lux
- Maxi Cosi Lila XP (vogn med lengste vendbare sittedel)

Også er det ikke helt lett å si hvilket vognbehov dere får. Mange bruker for eksempel en mindre vendbar vogn de første 1,5-2 årene som feks bugaboo Fox, Cybex Priam eller lignende vogner, også går de over til en forovervendt trehjuling som triller bedre i skog og mark en gang etter 1 år.
Etter min mening er det lite som kan måle seg med trillekomforten, dempingen og kjøreegenskapene til 3-hjulsporene som Tfk, Babyjogger og Thule - den enorme ulempen er bare at sittedelen kun er forovervendt. Og mine unger har ikke likt bag så godt, så jeg har byttet til sittedel ved hhv 5 og 3 mnd. Da er det for tidlig å ha den kun forover synesjeg. Den nyeste modellen til Tfk skiller seg ut vet at den har stor bag hvor du først kan heve ryggen litt så den lille kan se litt, også kan du gjøre den om til en sittedel som varer i 1,5-2 år. Deretter er det forovervendt sittedel som er veldig stor og romslig.

Jeg kan utdype om alle vognene jeg har nevnt her, men det tar litt tid å skrive, hehe. Så si bare om du lurer på noe spesifikt. Også er vognpreferanse subjektivt, både hvilke egenskaper man helst vil ha i ei vogn, og hvilket design man synes er estetisk fint (for det har litt å si det også).
Hvis du er i tvil, bør det viktigste være at du liker sittedelen på den aktuelle vogna, for den brukes aller lengst.
Jeg vil tilslutt legge til at mange som bor landlig til er fornøyde med Emmaljubga nxt90. Jeg har ikke anbefalt den fordi jeg likte den så utrolig dårlig selv - men det er jo ingen fasit, så den kan også tas med i vurderingen :)
Tusen takk for utdypende svar! :Heartred

Mine ønsker:
- Vendbar
- 4 hjul
- Lett og liten, da vi har liten bil
- Pris spiller ingenrolle
- Gjerne også mulighet til å ha bilsete på understellet :)
 
Slenger meg på her. Jeg bor i fjerde etasje uten heis, så trenger en liten og lett vogn (særlig lett bag-del siden jeg ser for meg at jeg må bære den opp og ned en del). Ellers mest by-trilling og kollektivtransport (har ikke bil). Jeg er ikke veldig høy. Vil ha mulighet til å ha sittedelen mot meg, og tror jeg vil bli stresset av tre hjul og risiko for velt på kollektivtransport. Av research jeg har gjort så langt heller jeg mot Britax Smile. Noen som har gode råd eller erfaringer?

Vil helst kjøpe brukt, men syns det ser ut som mange brukte vogner legges ut til en veldig høy pris (sammenlignet med ny-pris).
 
Slenger meg på her. Jeg bor i fjerde etasje uten heis, så trenger en liten og lett vogn (særlig lett bag-del siden jeg ser for meg at jeg må bære den opp og ned en del). Ellers mest by-trilling og kollektivtransport (har ikke bil). Jeg er ikke veldig høy. Vil ha mulighet til å ha sittedelen mot meg, og tror jeg vil bli stresset av tre hjul og risiko for velt på kollektivtransport. Av research jeg har gjort så langt heller jeg mot Britax Smile. Noen som har gode råd eller erfaringer?

Vil helst kjøpe brukt, men syns det ser ut som mange brukte vogner legges ut til en veldig høy pris (sammenlignet med ny-pris).
Høres ut som Cybex Priam eller Bugaboo Fox kan være noe for deg, skrev litt om dem lenger opp. Vet ikke hvordan de er sammenlignet med Britax Smile da
 
Tusen takk for utdypende svar! :Heartred

Mine ønsker:
- Vendbar
- 4 hjul
- Lett og liten, da vi har liten bil
- Pris spiller ingenrolle
- Gjerne også mulighet til å ha bilsete på understellet :)

Lett og liten vogn som tar lite plass sammenlagt, og som også triller godt på terreng finnes det ikke så mye av, og der tenker jeg smile blir et godt alternativ :) den triller fint på ulendt og snø synes jeg, men det finnes vogner med bedre demping enn denne. Men til all round og litt grusvei og snøføre tenker jeg den blir bra! Har hørt folk mene den er kjempegod og kjempedårlig på snøføre, så det er jo passe forvirrende :hilarious: men alt kommer an på hva man forventer og hva man sammenligner med. Jeg vil si det ikke er så store forskjeller mellom denne og bugaboo Fox 2/3, men smile har jo litt større forhjul som nok er en fordel.
Cybex Balios S Lux er også ganske lik denne i kjøreegenskaper og plass sammenlagt, den blir nok enda mindre særlig med sittedelen på. Men her tror jeg nok sittedelen har hakket kortere rygglengde.
De fleste vogner kan man kjøpe adaptere til sånn at det er mulig å ha bilstol fra de store merkene type besafe, Britax, Maxi cosi osv. Det aller viktigste når det kommer til bilstol, er å montere den i bilen med base og deretter måle helningen i ryggen på bilstolen, den burde ha ca 45 grader.
Brant meg på dette til eldste barnet mitt, fordi jeg ikke visste om det, og endte med å ha en stol som ikke sto godt i bilen vår, og at hodet til babyen falt forover når han sov/slappet av, hvilket ikke gir frie luftveier til nyfødte. Hvis du googler dyrebar last+babystol helning finner du en god artikkel om det. :)
Men som sagt, alle vogner produsert innenfor de siste årene har tilhørende bilstoladaptere som vil kunne passe med en aktuell bilstol.
 
Slenger meg på her. Jeg bor i fjerde etasje uten heis, så trenger en liten og lett vogn (særlig lett bag-del siden jeg ser for meg at jeg må bære den opp og ned en del). Ellers mest by-trilling og kollektivtransport (har ikke bil). Jeg er ikke veldig høy. Vil ha mulighet til å ha sittedelen mot meg, og tror jeg vil bli stresset av tre hjul og risiko for velt på kollektivtransport. Av research jeg har gjort så langt heller jeg mot Britax
Smile
. Noen som har gode råd eller erfaringer?

Vil helst kjøpe brukt, men syns det ser ut som mange brukte vogner legges ut til en veldig høy pris (sammenlignet med ny-pris).

Jeg har hatt (for) mange vogner, og det første jeg kan si er at alle jeg har solgt har jeg latt kjøper prute ned, jeg tar det med i beregningen når jeg legger ut for salg (eller jeg skrur ned prisen selv om den ikke selges innen en viss tid) :) jeg tror ikke så mange får den prisen de faktisk legger ut for nå de vil ha typ 9000kr for en vogn som er 2-3 år gammel og kostet 13 000 ny, men en del som selger forventer muligens det fordi andre annonser legges ut til samme pris. Men igjen - er det en modell som det ligger mange ute av i samme område, kan man fint presse prisen ned! Og jeg mener selv at en vogn som er brukt 1 år eller mer har en verdi nærmere 50% avslag av nypris, avhengig av om den har vært ekstravogn eller hovedvogn.

Du kan sjekke ut myklift/ bærebag/Babynest med bærehåndtak beregnet på å ha i vognbagen. Da kan du være opp baby i denne fremfor å måtte ta opp hele bagen. Jeg har sett varianter fra Voksi, Liewood og Naijell som virker veldig praktiske :)

Ellers tenker jeg at du også kan vurdere Uppababy Vista. Den er praktisk når man bor i byen fordi den har gigantisk handlekurv, du får lett en ukeshandel under der ++. Den har lett bag som er grei å bære alene, og når du har på sittedel, kan den lagres sammenlagt stående med sittedelen på. Litt kronglete forklart, men hvis du ser instruksjonsvideoer på YouTube ser du det.

Ellers har du kjente nette vogner som egner seg godt i byen som Bugaboo Fox, Britax smile og Cybex Priam. Britax er jo her mye bedre i pris, og mye grunnet veldig god handlekurv, ville jeg ha valgt denne av disse tre. En annen prisgunstig vogn som er ganske lik disse i størrelse og trilleegenskaper er Easywalker Harvey. Den er det iblant gode tilbud på hos Barnas Hus.
Et annet alternativ å sjekke ut er Babyjogger City Sights og Cybex Balios S Lux. Sistnevnte kn du få ny inkludert bag og sittedel for rett over 6000kr, nett og fin vogn som særlig med sittedel tar lite plass sammenlagt.
Men som sagt, vogn er en smakssak også, velg en du også liker designet på. Og hvis man kan prøve i butikk er det alltid fint. Anbefaler å teste justering av håndtak, sjekke hvordan kalesjene tas opp og ned, samt prøve å legge sammen vogna. Jeg synes selv alle de vognene jeg har anbefalt er gode vogner med 4 hjul, vendbar sittedel og bag som er grei å bære - men jeg klarer ikke å si at èn er soleklart bedre enn de andre.
 
Last edited:
vi har britax, elsker sittedelen, den store kurva under og hvor lite plass den tar. MEN jeg synes den skrangler litt og føles billig, ikke en vogn jeg anbefaler på skikkelig vinterføre.
Likevel blir jeg nok å bruke denne vogna igjen fordi jeg synes det koster mer enn det smaker å kjøpe enda en ny vogn…
Vi har også babyjogger city elite og den elsker jeg, det eneste jeg har å si om den er sittedelen som ikke kan snus. Noe vi ikke kunne hatt da førstemann måtte i sittedelen etter 4mnd for å kunne bruke vogna, nekta å ligge i bagdelen.
Sniktitter litt på søskenvogn, men er veldig usikker.. kommer kanskje til å forsøke ståbrett først tror jeg. Om det blir aktuelt så tenker jeg bugaboo eller babyjogger, regner med den eventuelt vil vare til vi er helt ferdige med vogn.
 
Vi har en britax go next etter de to første. Vi har vært veldig fornøyd med denne, og blir gjenbruk fir vår del :) Vi synes den god å trille (har ekstra hjul slik jeg kan bytte til store om det er en lang vinter, men ikke vært så mye behov for å bytte her på vestlandet).
Ellers har vi vært godt fornøyd med den lange solskjermen og dempingen i understellet.
 
Vi kjøpte en Bugaboo Fox 2 til førstefødte, veldig fornøyd med den! Han er 2 år nå og kan bruke den enda, sportsdelen er fin lengde på. Et stort pluss at den er vendbar slik at du kan velge om barnet skal se deg eller fremover (noe som er gull når de blir større og nysgjerrig). Den er også veldig lett! Vi bodde i 2.etasje tidligere og måtte bære den opp en trapp. Fikk anbefalt denne fra Barnas hus da de sa den var den letteste de hadde på det tidspunktet :) jeg er selv litt lav, og det er veldig fint å kunne ha oversikt over babyen mens de ligger i bagdelen. Det er også en god solskjerming da man kan dra skjermen langt ned! Bugaboo er litt dyr, men anbefales på det varmeste!
 
Vi kjøpte en Bugaboo Fox 2 til førstefødte, veldig fornøyd med den! Han er 2 år nå og kan bruke den enda, sportsdelen er fin lengde på. Et stort pluss at den er vendbar slik at du kan velge om barnet skal se deg eller fremover (noe som er gull når de blir større og nysgjerrig). Den er også veldig lett! Vi bodde i 2.etasje tidligere og måtte bære den opp en trapp. Fikk anbefalt denne fra Barnas hus da de sa den var den letteste de hadde på det tidspunktet :) jeg er selv litt lav, og det er veldig fint å kunne ha oversikt over babyen mens de ligger i bagdelen. Det er også en god solskjerming da man kan dra skjermen langt ned! Bugaboo er litt dyr, men anbefales på det varmeste!
Det er fortsatt den letteste de har - eller, 3'ern da :joyful:
 
Blir veldig takknemlig om noen kan tipse om gode vogner med følgende kriterier:

- Hovedsakelig trilling på grusvei
- Far er høy (1.94 ish), så fint om man ikke må bøye seg alt for langt ned for ta opp/legge ned baby
- Gjerne en vogn med tilhørende bilsete som kan festes på vogn
- Vendbar
 
Blir veldig takknemlig om noen kan tipse om gode vogner med følgende kriterier:

- Hovedsakelig trilling på grusvei
- Far er høy (1.94 ish), så fint om man ikke må bøye seg alt for langt ned for ta opp/legge ned baby
- Gjerne en vogn med tilhørende bilsete som kan festes på vogn
- Vendbar


Her ville jeg sjekka ut om du liker TFK Mono kombi. Den har en stor og rikelig bag som kan gjøres om til vendbar sittedel. Tfk sier selv at denne delen brukes til 3 år, min erfaring er til rundt 1,5 år. Men etter dette har mine trivdes best forover. Den forovervendt sittedelen man bytter til da er av de lengste på markedet, praktisk når man har en høy far fordi det ofte betyr lange unger også. Denne vogna er den mannen min har syntes har best og lengst håndtak, han er 2m. Vi har Tfk Mono kombi med lufthjul og den takler alle underlag.

Ellers kan du også sjekke ut Emmaljubga nxt90 select. Vi likte ikke denne vogna selv og den var aaakkurat litt for kort i håndtaket for mannen så han sparket i understellet, men noen cm kortere mann kan være forskjellen her. Synes selv denne er tung, stor og stiv, men igjen det er min subjektive mening :)

Britax GoBig2 er også en utrolig god vogn å trille på grus og snø. Bagdelen er høyt plassert, sittedel noe for lavt for min smak, men ellers en stor, god og romslig vogn som varer så lenge du behøver vogn.

Ellers er min erfaring at Britax smile og strider fort har for kort håndtak for lange mennesker, og at vogner fra bugaboo og Cybex ofte har langt nok håndtak - men disse vognene er alle mer allround enn de er terrengvennlige vogner.

Maxi cosi Lila XP plus er en annen stor vogn med høy både bag og sittedel, samt god demping.

Eller Stokke trailz, men denne er gått ut av produksjon så det blir bruktkjøp isåfall.

En annen mulighet er Emmaljungas eldre modeller feks en brukt super viking eller Edge duo med svingbare outdorhjul. Jeg synes dog disse har litt kort håndtak og er store og klumpete - men dempingen er det ikke noe å utsette på :)
 
Her ville jeg sjekka ut om du liker TFK Mono kombi. Den har en stor og rikelig bag som kan gjøres om til vendbar sittedel. Tfk sier selv at denne delen brukes til 3 år, min erfaring er til rundt 1,5 år. Men etter dette har mine trivdes best forover. Den forovervendt sittedelen man bytter til da er av de lengste på markedet, praktisk når man har en høy far fordi det ofte betyr lange unger også. Denne vogna er den mannen min har syntes har best og lengst håndtak, han er 2m. Vi har Tfk Mono kombi med lufthjul og den takler alle underlag.

Ellers kan du også sjekke ut Emmaljubga nxt90 select. Vi likte ikke denne vogna selv og den var aaakkurat litt for kort i håndtaket for mannen så han sparket i understellet, men noen cm kortere mann kan være forskjellen her. Synes selv denne er tung, stor og stiv, men igjen det er min subjektive mening :)

Britax GoBig2 er også en utrolig god vogn å trille på grus og snø. Bagdelen er høyt plassert, sittedel noe for lavt for min smak, men ellers en stor, god og romslig vogn som varer så lenge du behøver vogn.

Ellers er min erfaring at Britax smile og strider fort har for kort håndtak for lange mennesker, og at vogner fra bugaboo og Cybex ofte har langt nok håndtak - men disse vognene er alle mer allround enn de er terrengvennlige vogner.

Maxi cosi Lila XP plus er en annen stor vogn med høy både bag og sittedel, samt god demping.

Eller Stokke trailz, men denne er gått ut av produksjon så det blir bruktkjøp isåfall.

En annen mulighet er Emmaljungas eldre modeller feks en brukt super viking eller Edge duo med svingbare outdorhjul. Jeg synes dog disse har litt kort håndtak og er store og klumpete - men dempingen er det ikke noe å utsette på :)
Tusen takk for kjempegode tips! <3
 
Jeg har lyst å selge "gammelvogna" fra 2017, og kjøpe enten nytt eller nyere brukt. Burde kanskje snart finne ut hva man vil ha, med tanke på black friday salg... men hva skal man velge?! Bor på bygda så er ikke så mange å dra å se på heller... har emmaljunga edge duo fra før
 
Back
Topp