Kan godt foreslå noen vogner!
Hvilken prisklasse, vil du kjøpe ny eller brukt?
3 eller 4 hjul?
Hvor viktig er plassen vogna tar sammenlagt?
Britax smile er et godt alternativ. Sittedelen er kanskje ikke den aller lengste på markedet, men for veldig mange vil den var hele perioden barnet sover i vogn. De kan også fint sove med beina litt bøyd, de færreste barn bryr seg om det.
Bagen er ganske liten, men med aprilbaby gjør det ikke så mye, for da bytter du til sittedel til høsten igjen. De fleste babyer som er 4-5 mnd i vintermånedene med stor vinterpose trenger en litt romslig bag. Kalesjen er litt dårlig på bagen, så jeg anbefaler å bruke tinkafu kalesjeforlenger sammen med den. Kalesjen på sittedelen er kjempebra!
Generelt ved landlig terreng, mye ulendt/grusveier og en del snø, ville jeg ha sett på en av disse:
4 hjul
- Britax GoBig2
- Tfk Mono Kombi
- Babyjogger city elite (ikke vendbar sittedel)
- Thule Urban glide (ikke vendbar sittedel)
- Emmaljubga Edge duo med svingbare forhjul
- Britax smile 3 eller 4
- Bugaboo Buffalo (kun brukt)
- Bugaboo Donkey
- Cybex Balios s Lux
- Maxi Cosi Lila XP (vogn med lengste vendbare sittedel)
Også er det ikke helt lett å si hvilket vognbehov dere får. Mange bruker for eksempel en mindre vendbar vogn de første 1,5-2 årene som feks bugaboo Fox, Cybex Priam eller lignende vogner, også går de over til en forovervendt trehjuling som triller bedre i skog og mark en gang etter 1 år.
Etter min mening er det lite som kan måle seg med trillekomforten, dempingen og kjøreegenskapene til 3-hjulsporene som Tfk, Babyjogger og Thule - den enorme ulempen er bare at sittedelen kun er forovervendt. Og mine unger har ikke likt bag så godt, så jeg har byttet til sittedel ved hhv 5 og 3 mnd. Da er det for tidlig å ha den kun forover synesjeg. Den nyeste modellen til Tfk skiller seg ut vet at den har stor bag hvor du først kan heve ryggen litt så den lille kan se litt, også kan du gjøre den om til en sittedel som varer i 1,5-2 år. Deretter er det forovervendt sittedel som er veldig stor og romslig.
Jeg kan utdype om alle vognene jeg har nevnt her, men det tar litt tid å skrive, hehe. Så si bare om du lurer på noe spesifikt. Også er vognpreferanse subjektivt, både hvilke egenskaper man helst vil ha i ei vogn, og hvilket design man synes er estetisk fint (for det har litt å si det også).
Hvis du er i tvil, bør det viktigste være at du liker sittedelen på den aktuelle vogna, for den brukes aller lengst.
Jeg vil tilslutt legge til at mange som bor landlig til er fornøyde med Emmaljubga nxt90. Jeg har ikke anbefalt den fordi jeg likte den så utrolig dårlig selv - men det er jo ingen fasit, så den kan også tas med i vurderingen